Jump to content

Har du hatt STORE problemer med skjellruer/groing i år ?


Stitch

Recommended Posts

Har hatt unormalt store problemer med groing og skjellruer under seilbåten i år, enn tidligere. Bruker VC17. Stoffet ikke i år men fulgte produsentens anvisning om at det kun var å vannslipe ned til "friskt" bunnstoff. Satte ut båten 2 uken i mai, seilte færderen og sjekket under båten og den var helt fin under. Ca 3 uker etter var roret 3 ganger så tykt som det pleier pga skjellrur. Samme med kjølen, men ikke så mye på selve skroget. Skrapet og sjekket noen uker etterpå. Da var roret ikke så værst, men den ene skrogsiden, baksiden av kjølen var full av rur igjen. Pusset roret så det var nok derfor ikke det var så ille, men kjølen var skikkelig ille, til å med grodd blåskjell over rura igjen ! Tidliger år har det ikke vært antydning til groer. Har snakket med flere andre og de synes det har vært ille i år. Hvordan har det vært med deg ?

Redigert av Stitch (see edit history)

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Jeg har også merket at det gror godt i år. Ligger i Mossesundet.

Fikk ikke brukt båten så mye som vi pleier på forsommeren, og oppdaget fort i starten av ferien at både propell, ror og flaps hadde grodd godt ned med rur. Men resten av skroget ser greit ut. Lurer egentlig på hvorfor flapsene gror så mye mere enn skroget. Bruker samme bunnstoffet (Seajet) på de som resten av båten. Hele undersiden og mye på ovesiden av de var begrodd. De er også godt grunnet med tokomponent primer som sitter brukbart.

 

Fikk ikke skrapet av dritten før siste uken av ferien heller, da det ikke var badevann for sånne som meg enda. Dvs, det var bare 16-17 grader i vannet, og det synes jeg er for kaldt til å ligge uti der og jobbe. Først i siste uken steg temp'en til over 20 grader. Og DA ble det bading gitt!

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jepp - merket det forrige søndag - vår erverdige Steinbiten hadde ligget en stund i Vrengensundet ved Tjøme, og da jeg bakket ut ville liksom ikke propellen ta. Og da jeg hadd fått på maska, og komme meg uti, oppdaget jeg hvorfor - hele propellen var dekket med et 1,5 cm tykt lag med ruer. Alt av messing var heldekt, og det var nypolert da båten var på slipp i mai !

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...