Jump to content

Noen med GODE erfaringer med skålanker?


Los Endos

Recommended Posts

Har bare gode erfaringer med skålanker. Hadde en relativt lett båt da (Draco23) med 7,5 kg anker og 50m kjetting.

Hadde dette i 3 år uten at det slapp en eneste gang. Men det kan hende at det er kjettingen som gjorde susen.

(Kansje paraplydregg m/kjetting sitter like godt....hehe :-)

Idag har jeg Bruce, stort sett fornøyd med har sluppet når båten svaier mer enn 90 grader...det gjorde ikke skålankeret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke noe særlig god erfaring med skåla. Hadde 27 fots båt på ca 4 tonn, med kjetting hele veien og skålanker. Noen ganger satt det veldig bra, og det var der det var bare gjørmebunn. Men av og til slapp det der også, selv med mye kjetting ute. Og det er da det skumle skjer. Ankeret tar aldri tak igjen, det bare ruller bortover bunnen. Jeg var nær ved å havne i fjæresteinene et par ganger. :headbang: Jeg sov aldri godt med det ankeret ute. :sad:

Skåla ble byttet ut med en mindre brucekopi, og dette var som natt og dag. Det ankeret sitter som regel.

 

Nå i ferien lå jeg i en liten bukt på svenskekysten en natt det blåste bortimot storm på utsiden. Båten lå trygt, men jeg trodde kalesjen skulle revne, så mye røsket det i båten. Ankeret holdt festet hele natten igjennom, selv om jeg ikke sov noe særlig godt uansett. Nå skal det sies at på båten jeg har nå, sitter det et 15 kg's Bruceanker på hekken med blytau, og det graver seg godt ned. Det har jeg sett mange ganger.

Jeg kan også nevne i samme slengen at det var flere seilere som lå på svai i bukta den kvelden. Disse ble jaget vekk av den svenske kystvakta. De ville ikke ha båter liggende og drive utover natten. Dette hadde nok mere med at de ville slippe unødige redningsaksjoner, enn at seilerne hadde dårlige ankere. Men det sier litt om hvordan vær som var ventet, og hvilken vind som virkelig kom utpå natten. Slike netter er ikke bra for helsa, og hadde jeg hatt skålanker på båten der da, så tviler jeg på om båten hadde ligget i ro. DA hadde det blitt skikkelig stress da. Begynne og flytte på seg i "bekmørten", mens vinden uler rundt ørene på en. Nei, jeg er sjeleglad jeg er kvitt skålankeret, og det skal aldri på en båt jeg eier mere.! Basta!

Link to post
Share on other sites

Lå en gang for tre år siden utenfor moloen på nord på Ekenes på Koster sammen med syv andre båter av ymse slag.Om nattten slo nordavinden til med stiv kuling.

Skulle ikke forundre meg om dette var samme natten vi lå på Ursholmen i Syd-Koster. Vi fikk dagen etter høre at den svenske sjøredningstjenesten hadde gått i skytteltrafikk mellom Glyppö og Fjellbäcka med fritidsbåter på slep og at de prioriterte å hjelpe de båtene med størst økonomisk verdi. Det lynte noe helt utrolig, og jeg håpte at ungene ikke skulle få varig bekymring for båtlivet. Det er den veste natta jeg overhodet har opplevd til sjøss. Ankeret holdt - det hadde jeg ikke trodd.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...