Jump to content

Noen med GODE erfaringer med skålanker?


Los Endos

Recommended Posts

Jeg har lest litt om erfaringene med de ulike ankertypene her på forumet. Jeg har fått med meg at det er skuddpremie på de som har skålanker.

 

Jeg har et slikt på min båt, og jeg synes det fungerer greit til mitt bruk. Kun ankring innaskjærs i Nøtterøy og Tjøme skjærgården. Sitter definitivt bedre enn paraplydregger som jeg har hatt tidligere. Jeg kommer uansett ikke til å ligge på svai over natten.

 

Jeg hadde en kort periode et Bruceanker på min båt, men enten var det noe galt med det, eller så gjorde jeg noe galt. Det skled opp ned på bunnen, og var plundrete til å få til å sitte riktig på båten når man tok den opp. En stor forbedring å få skålanker.

 

Er det virkelig bare dritten, eller er det også noen som er fornøyd med disse ankerne?

 

Mvh Torbjørn

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt skålanker i mange år uten problemer. Var riktignok noe "sig" som gjorde at jeg måtte stramme opp om vinden stod på. Det opplever jeg aldri med Bruce og kjetting. Skålanker funker definitivt best på søyle og sandbunn. Paraplydregg er noe helt annet og kun brukbart til joller og mindre båter etter min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Jeg er fornøyd med skålanker. Har bare positive erfaringer. Kun brukt det på 16 foteren dog, men lite anker (lett). 3 års erfaring.

 

Bruker akkurat nå paraplyanker på nybåten (Nidelv 24) og er ikke fornøyd. Hadde ikke stolt på det ankeret i litt frisk vind... Kan tenke meg noe jeg tror kalles Seagrip. Har brukt det før med svært gode erfaringer. Vi brukte det på 30 foteren (Concorde 9000) og var svært fornøyde. Anker veide kun 5 kg, og gjorde jobben svært godt! - Hadde vel 5-8 meter kjetting, så det hjalp jo ankeret til å ha rette vinkelen... :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hadde syrefast 16kg Skålanker (PowerIL) på en Scand Nordic i 2 sesonger. Der fungerte greit. Det slapp riktignok et par ganger og jeg byttet til 10 Kg brucekopi. Det erfarte jeg var bedre. På nåværede båt var det 10 Kg Brucekipi og jeg byttet til 15 kg Brucekopi etter en sesong,. Denne sitter velkdig bra og har aldri sluppet. Jeg mått sogar stramme slureclutchen på min Captain vinsj da jeg skulle trekke de opp på fredag. Da føsrt løsnet det og jeg fikk opp en gedigen leirklump. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bekjent som ikke kan skryte nok av sitt skålanker :smiley:

Hvis jeg ikke tar feil er det på 5 kilo og han har en Skilsø 23.

 

Jeg har hele tiden brukt Paraplydregg på min båt og har enda tilgode at den slipper mye.

Siste 3 årene har jeg brukt den som fast fortøyning. Tror den er 6 kg og så har jeg ca 2 mtr kjetting på den.

Nå er det stort sett bare gjørmebunn der vi er da.

Kanskje det har noe å si...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Skålanker (mushroom anchor på engelsk) er det mange som advarer sterkt mot.

Bare brukbart for små båter og under forutsetning av bunnforhold med gjørme/sand.

 

Å miste ankerfestet midt på natta eller tidlig morgen på grunn av vind og/eller bølger er ikke mye hyggelig.

Derfor er det greit å velge et anker som de fleste er enige om at er bra. Mange meninger om hvilken ankertype det er, men alle er enige om at skålanker er det neppe.

 

Skålanker er noe dritt sies det her

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke lansere tråden "Noen med GODE erfaringer i å klare seg uten forsikring?" ?

Saken er at de fleste klarer seg utmerket uten forsikring. Og man kan sikkert si at for disse er pengene de bruker på forsikringspremie totalt bortkastet. Flåsete?

Ikke om man ser på ankeret som noe som båten kan avhenge helt av i enkelte kritiske situasjoner.

Ikke om man legger til side uttalelsene fra de som har hatt flaks, er godværsseilere, eller uansett tuller dreggen inni nabobåtens langt tryggere dreggtau, og på den måten ligger tryggt (joda DET var flåsete sagt :wink: ) men ser på hva fagpressen skriver, eller forsøker å komme opp med en teknisk forklaring på hva holdekraften til skålanker består i. Det finnes også enkelte grupperinger som hevder at kasettbåndene overgår alt annet i lydkvalitet. Felles for kasettbåndfanatikerne og skålankertilhengerne må være at vitenskapelige fakta må være deres værste fiende.

 

Selvfølgelig respektløst og sarkastisk i forhold til skålanketilhengerne: Her er noen punkter å tenke på:

 

1) Ankeret i båten du har kjøpt er ikke å betrakte som en "ORGINALDEL". Garantien på båten brytes ikke, om du velger et annet anker.

2) Det ansees ikke som bigami å operere med flere typer anker i en båt.

3) Sjøen er for alle. Det er din frie rett å ankre opp med hva som helst, om det så skulle være en firtomms spiker. Men det er også andres båteieres frie rett å kalle deg en uansvarlig idiot, om du som eneste båt en natt med kraftig vind dregger, rauser inn i andre båter, og må avsløre at du fortøyer med en stang i en blyfyllt middagstallerken.

4) Kritikken av ankeret ditt må ikke tas personlig. Du er noe annet enn ditt anker. Du befinner deg stort sett i båten, ankeret kastes innimellom overbord, osv. Selv om det er (via ankerlinen) knyttet til båten, trenger ikke du i samme grad å være knyttet til det.

Om det er vanskelig å separeres fra ankeret ditt, er det mulig å få proffesjonell hjelp til dette.

5) Om du likevel insisterer på å bruke skålanker, og bare det: Glem da ikke det elementære tilbehøret: Kontinuerlig fendring rundt hele båten, for å vise hensyn til dine båtnaboer.

Link to post
Share on other sites

...Bare brukbart for små båter og under forutsetning av bunnforhold med gjørme/sand...

Vel, min 29 foter på rundt 4 tonn er kanskje å regne som liten og lett? Uansett - mitt anker på 15 kg og med kjetting hele veien har jeg gode erfaringer med gjennom mer enn 10 år. Sant som det skrives at det sitter supert - nærmest suger seg fast - på gjørme og sand. Men at det ikke er egnet under andre bunnforhold er jeg uenig i. Mulig det er kombinasjonen av relativt tung dregg og kjetting hele veien som gjør at det funker bra for meg.

 

Når det er sagt - det å ligge på svai med et slikt anker har jeg ikke prøvd. Ser ikke bort fra at det er dårlig egnet til akkurat det.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Skålankeret ser ut til å fungere utmerket for deg Ronald. Det er jo fint. Selv har jeg aldri hatt skålanker, men jeg har dykket ned og kikket på festet til andre som har hatt skålanker. En ting er jeg sikker på. Det er at jeg aldri ville finne på å bruke et slikt anker. Hvorfor det? Tja, man må da spørre seg om følgende: Hvordan klarer en skål å grave seg ned i bunnen?

Link to post
Share on other sites

Ronald, du forstod meg rett.

 

Jeg er opptatt av at båten min ligger trygt, og jeg føler egentlig at skålankeret gjør jobben greit.

 

En del av de gamle trådene var litt "svart/hvitt", og jeg ønsket å høre erfaringer fra de som har skålanker, for å få et litt mer nyansert bilde.

 

Å sammenligne bruken av skålanker med å ikke ha forsikring er jo også en måte å se det på. Har du prøvd skålanker selv, sofaseileren?

 

Mvh Torbjørn

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har også skålanker på min Yamarin 76, og hadde det på min forrige båt også en Nidelv 610. Før det hadde jeg en Uttern med et anker som hadde 2 bevegelige ploger på siden. Det eneste anker som har løsnet for meg er det med plogene. Skål anker er jeg fornøyd med, men får ikke alltid feste på første forsøk. Men det har ikke sluppet feste når jeg først har fått feste. Det er klart det kan slippe, det kan vel alle ankere. Men lengden man legger ut er viktig, samt at man bruker blytau eller kjetting.

Link to post
Share on other sites

Synes at det er et vannvittig sprik mellom ankertester av skålanker og erfaringen til en del brukere av skålanker. Hvordan kan dette ha seg? Er det slik at mens man i ankertester vil ha mange hundre kilo holdekraft, mens de med skål på egen båt klarer seg med 50 kilo holdekraft? Eller er det helt andre grunner?

 

En ting er nå i alle fall sikkert. Skålankere blir slaktet i hver eneste ankertest.

Link to post
Share on other sites

Å sammenligne bruken av skålanker med å ikke ha forsikring er jo også en måte å se det på. Har du prøvd skålanker selv, sofaseileren?
Nei, jeg har ikke forsøkt skålanker. Og jeg kommer ikke til å forsøke heller. Grunnen til dette er som sagt at testresultater og oppfattning fra fagpressen som tester og vurderer ankere er helt entydig: Skålanker har svært lite holdekraft, og havner i samme klasse som paraplydreggen. Nå er det imidlertid slik at det sikkert i 97 % av alle ankringssituasjoner er nok med "svært liten holdekraft", og jeg tror sikkert det er riktig at skålankeret er et enkelt anker som setter seg lett, og er lett å få opp, slik av man lett blir fornøyd med det.

Jeg mener utfra dette (selv om det i utgangspunktet sikkert høres arrogant ut...) at positive erfaring fra brukerne er ganske uinterresant, fordi få trolig har erfaringer fra ekstremsituasjoner, når det virkelig gjelder. På den måten mener jeg sammenligningen med å spørre om noen har gode erfaringer med å klare seg uten forsikring, er relevant. De fleste som dropper forsikring har nemlig gode erfaringer. (De fleste av de som det ikke gikk så bra med ville kanskje ikke ha stått fram.....?) Om noen er istand til å finne tester eller omtaler der skålankeret vurderes som et seriøst alternativ, og i tillegg kan gi meg en forklaring på hvorfor denne konstruksjonen kan fungere når det virkelig gjelder, skal jeg være villig til å vurdere mitt syn. Inntil da mener jeg at det er temmelig toskete å ha båt "som overnatter utenom hjemmehavna", og /eller befinner seg i farvann som kan være værutsatt, og kun ha skålanker ombord.

 

 

Hvorfor er jeg så hissig på dette: Min første seilbåt eide jeg sammen med et vennepar av meg. Ombord var det en paraplydregg og en orginal danforth. Vi var alle relativt grønne, de litt grønnere enn meg. Blant den lille kunnskapen jeg hadde var at man ikke kunne stole på paraplydreggen, og før de dro på deres første ferie i båten ble dette formidlet. Etter en knapp ukes tid ble jeg oppringt av av en stotrene kamerat: " du den der båten...." De hadde blitt overbevist av paret med snekke ved siden av i hjemmehavna om at paraplydregg var helt suverent, lagt til en kveld i en havn som kunne være utsatt i nordavind (var kun meldt litt vind fra sv) og ble overasket av svært kraftig nordavind mitt på natten. De hadde kommet seg i land når båten dregget, og måtte stå på land i nattklærne å se den ble knust mot fjellet. Av de andre båtene som lå der var det kun en til som hadde dregget, også de hadde hatt paraplydregg.

 

Det er bakgrunnen for at jeg rett ut blir provosert når man bruker energi på å forsøke å forsvare ankertyper som beviselig er mindreverdige.

Link to post
Share on other sites

Hei Los Endos!

 

Jeg er blant dem som kan svare JA på spørsmålet om gode erfaringer med skålanker.

Vår 25 fot snekke har dette som hovedanker.

Vi har hittil fått godt feste på første forsøk hver gang. Har blytau, og passer på å legge ut godt med tau.

 

Vi er kun normale båtbrukere. Det blir turer langs sørlandskysten og Sveriges vestkyst.

Nattfortøying skjer nesten alltid i uthavn, med skålankeret ute akter og tau i land.

Vi har ikke ønske om å overnatte på svai.

 

Skålankeret fungerer godt til vårt bruk, så få andre vurdere sine behov.

 

Hilsen Snekker'n

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at de fleste med skålanker bruker dette til den norske fortøyningsmåten, dvs skålankeret akterut til akterfortøyning og baugen til land. Jeg kan ikke minnes å ha sett båt med skålanker i baugen. Jeg synes skålankeret ser pent ut. Dessuten skulle jeg tro at skålformen er mindre utsatt for å påføre skade på andre båter. Men jeg har aldri forsøkt dette ankeret selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes skålankeret ser pent ut. Dessuten skulle jeg tro at skålformen er mindre utsatt for å påføre skade på andre båter. Men jeg har aldri forsøkt dette ankeret selv.

Ja, det ser veldig pent ut, særlig i syrefast utgave. Og du har helt rett i at den runde skåla gjør at ankeret har vanskelig for å henge seg fast i det meste. Og så tar den lille skåla liten plass på badeplattformen. 3 gode ting på en gang - kinderegget fra himmelen. Guds gave til båtfolket.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at de fleste med skålanker bruker dette til den norske fortøyningsmåten, dvs skålankeret akterut til akterfortøyning og baugen til land....

Ja, mine erfaringer er basert utelukkende på den type fortøying. Burde kanskje ha presisert det når jeg tidligere rapporterte om positive erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Lå en gang for tre år siden utenfor moloen på nord på Ekenes på Koster sammen med syv andre båter av ymse slag.

Om nattten slo nordavinden til med stiv kuling. Dette var meldt dagen før og jeg la ut alt leg hadde av blytau ( 50m ). På fem av båtene slapp ankeret. Fire av dem skålanker. Det var tre snekker. en seilbåt og en cabincruiser. Det ble et vannvittig kaos kl 3-4på natten. Hvorfor ankerene slapp kan skyldes flere faktorer ( for kort utlegg etc. ), men jeg fikk et dårlig forhold til dette ankeret dengang sammen med flere av de som var tl stedet. Håper aldri du noen gang kommer til å oppleve det samme.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå i tre år brukt 20 kg skålanker fra Ilas og 50 m kjetting på min 12 tonns båt.

Veldig fornøyd. Slapp en gang i kulingskast men det viste seg at bunnen var full av synketømmer

slik at kjetting og dregg ikke fikk feste. Graver seg godt ned i sølebunn får med store mengder opp.

Har ikke problem med å anbefale skålanker, men det må være tilpasset vekt til båten.

Bruker 2o kg original Bruce for å ligge på svai. heller ikke probleme rså langt , men har ikke opplevd mer enn frisk bris under bruk.

Link to post
Share on other sites

Dere som bruker skålanker..

 

Har dere forsøkt å heller bytte ut ankeret med tilsvarende vekt i ekstra kjetting?

 

Noe sier meg at forskjellen ikke vil bli så veldig stor.

 

I går så jeg forøvrig noe artig.. Noen som ikke fikk paraplydreggen til å ta tak på flere forsøk..

Men de hadde jo ikke foldet den ut heller :)

Link to post
Share on other sites

Lå en gang for tre år siden utenfor moloen på nord på Ekenes på Koster sammen med syv andre båter av ymse slag.

Om nattten slo nordavinden til med stiv kuling....

Skulle vært artig om du har tidspunkt (år/dato) fra dette. Kan det være samme gangen jeg var der? Jeg opplevde i alle fall det samme der en gang, men den gang var det såvidt jeg husker ikke meldt mye vind. "Ut av sekken" var en betegnelse som ble brukt om været som kom så brått. Tror klokka var mellom 00:30 og 2 en gang. Jeg lå nest innerst på skålankeret mitt (det er gjørme der, så slike anker sitter normalt godt under slike forhold). Det begynte med seilbåt nr 1 som hadde anker som slapp, så seilbåt #2 (som måtte kutte tau pga. kluss som følge av at det hadde flyttest seg). Deres ankertyper vet jeg ikke noe om. Deretter gikk båt etter båt inn og la seg på ledige plasser på den relativt nye havna syd for restauranten, noen gikk sikkert ut fra føre-var, andre fordi ankeret slapp. Jeg var faktisk siste båt som lå igjen, noe jeg var innstillt på å gjøre ut natten, siden ankeret tilsynelatende satt bra. Men det fikk jeg bare ikke lov til av båtnaboene, de insisterte på at også jeg måtte flytte. Så da gjorde jeg det, sikkert lurt i ettertid...

 

Men som sagt - bunnen her er antakelig noe av det mer optimale for skålanker. Ikke for det - jeg mener å huske da var her Suzuki hadde en heller ekkel opplevelse med båtnabo med skålanker. Så det å konkludere bombastisk den ene eller andre vel er ikke alltid like lett.

 

For ordens skyld - til slutt: Jeg har her i denne tråden svart på trådstarters spørsmål om det var noen som har gode erfaringer med skålanker. Det har jeg. Jeg har imidlertid ikke påstått at skålanker er verdens beste anker, eller noe i nærheten. Det er det antakelig ikke. Men til mitt bruk, basert på rundt 10 års erfaring under ulike forhold, så har det i alle fall fungert bra. Jeg har imidlertid ytterligere to ankere til ombord av ulike type - man vet jo aldri hva man kan komme til å trenge...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...