Jump to content

Dere som bor i båt , praktiske ting ?


Enzo

Recommended Posts

Til dere som bor i båten året rundt , det er et par ting jeg lurer på.

 

Hvordan gjør dere det med toalett,septik osv ? bruker dere toalett på land eller i båten og hvordan blir det da med septiktømming ?

Hva med dusj ?

Er det ting i båten som er i bruk i sommerhalvåret som dere ikke bruker vinterstid ?

Husdyr: Går der bra å ha hund i båt året rundt ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Her hvor jeg bor er det ingen toalett på land. Jeg har treveisventil og bruker ikke septiktanken i det hele tatt borstsett fra på fine sommerdager når noen evt kan finne på å bade her. Da tømmer jeg den om natten før jeg legger meg. jeg skjønner at noen syns dette er ekkelt, men tror nok de fleste båtboere kjører ca samme opplegg.

 

Jeg har heller ikke dusj på land, så det gjør jeg i båten. Dusjer andre steder som på jobb el treningsstudio når det passer. Ulempen med å dusje ombord hele tiden er at man må fylle vann ofte. Sjekk størrelse på vanntank når du skal kjøpe båt.

 

En del ting er i land om vinteren: Oppblåsbar kajakk, regattaseil, puter i den ene akterlugaren (brukes kun som stuerom om vinteren). Alt av klær er ombord hele året.

Hund går bra. Vil anbefale å dedikere den ene akterlugeren (den samme som er bod) til denne. Vi har katt.

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Her jeg bor har vi vel landets fineste anlegg for båtboere..

Vi har dusj, toalett, og vaskeri på land (dvs. egentlig flytende det også, men fortsatt er alt tilknyttet land)

 

Selv bruker jeg derfor toalett ombord ganske lite, og når jeg bruker det går det absolutt ikke via septiken.

Dusj har jeg ikke ombord en gang..

 

Prøver å lagre noen ting på land, da jeg har tilgang på massevis av lagerplass, så reserveseil er lagret på land, de trenger jeg jo ikke så ofte, vintersko og sånt er også på land, mens det meste av klær er ombord hele året, med unntak av når jeg skal ha overnattingsgjester en stund, da lagrer jeg det i bilen.

 

Jeg kjenner flere som har hund ombord i båten hele året, det fungerer bra.

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjør dere det med toalett,septik osv ? bruker dere toalett på land eller i båten og hvordan blir det da med septiktømming?

Det er enklest med toalett på land, ja. Det er lite septiktømmestasjoner, og jeg tror ikke jeg vet om noen i nærheten som er åpne om vinteren. I enkelte havner blir du ikke videre populær dersom du lar dritten gå rett i vannet.

 

Hva med dusj?

Har varmtvannsbereder, trykkvann og dusj, men foretrekker å dusje på land ettersom det kan bli mye vannfylling. Noen steder er det upraktiske forhold for å fylle vann i dagene/ukene/månedene med kuldegrader. En annen ting er at avløpsvannet fra dusjen må pumpes ut fra min båt, og filteret før pumpa må renses regelmessig.

 

Er det ting i båten som er i bruk i sommerhalvåret som dere ikke bruker vinterstid?

Ja, og det er ting som er kjekke å ha i båten vinterstid som jeg ikke trenger sommerstid. Det enkleste er å leie et lagerlokale på land. I noen tilfeller kan dette også brukes til å få en fast adresse slik at du ikke blir registrert som UFB i folkeregisteret. Kjekt dersom du har tenk å skaffe deg kredittkort, låne penger og en del andre situasjoner.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjører alt i sjøen, her hvor jeg ligger er det litt strøm, og ingen av oss som bor her har sett noe dritt i vannet selv om alle gjør det samme (her er det mange som bader i havna også når sola skinner. Er det i en stille havn uten noe strøm er det nok lurt å tenke seg om to ganger.

 

Jeg har dusjet ombord hver dag siden jeg overtok båten jeg har nå i begynnelsen av juni. Det går helt fint, og jeg må fylle vann hver 2-3 uke hvis jeg ikke sløser med vann.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som alle som bor i båten har et felles problem: vannbeholdning! Begriper ikke at ikke flere monterer en watermaker,jeg bruker båten hele året hvis mulig,har erfart at vann er ofte vanskelig å skaffe i marinaene om vinteren. Watermakeren gir meg ubegrenset DRIKKEVANN når jeg selv trenger det. Det koster riktignok noen kroner,men sammenlignet med f.eks et avansert regattaseil som holder kort tid er det en god investering. Meget populært spesielt hos damene som kan dusje og evnt, vaske klær uten restriksjoner. Godt å slippe å dra på alle flaskene med rådyrt vann på flaske. Ligger flere bobåter sammen er det ikke noe problem å "eksportere" vann fra en båt som har watermaker montert til nabobåtene.

Link to post
Share on other sites

His det er vanskelig å komme seg på ramma i land, eller septiktanken ikke er stor nok til å holde alt som kommer der mellom de gangene båten er mer enn 300 m fra land, har Raritan løsningen. Små, effektive renseanlegg som burde være et must for båtboere med toalettbehov.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er overhodet ikke noe som helst problem, problemet oppstår ikke før noen idioter vet det. På de tre årene jeg har bodd i båt har jeg aldri sett/hørt om noen som har sett dritt i sjøen, diesel, olje, og andre forurensinger som følger sjøen er det MYE større problem. Det ble forøvrig gjort en undersøkelse for et par år siden ang. hvor mye dritt båtfolket slipper ut. Hele den norske fritidsbåtflåten (forutsatt at alt går i sjøen) slipper ut like mye dritt i året som renseanlegget på sjursøya slipper ut på under en halv time når det regner i oslo (etter rensing). Dette er bare ren og skjær idioti, og bare så det er sagt; ingen båtboere tømmer ramma i uthavn.

Link to post
Share on other sites

beklager men her må jeg bare si.... ÆSJ på dere... kjøre septik i sjøen i 2007???

 

er det ikke tømme annlegg der dere er får dere sørge for å få det dit....

 

fy dere.

 

hilsen en som gjerne vil bo i båt men ikke i dritt

 

Altså, de fleste fritidsbåter kjører på et eller annet tidspunkt alt sammen ut i sjøen.

Noen få kjører det via tømmeanlegg, og det er de med relativt nye båter som er lagd for det.

 

Som det ellers blir sagt, jeg har aldri opplevd å se drit i sjøen her, og tror ikke jeg kommer til å oppleve det heller.

Link to post
Share on other sites

Ved kraftige regnskyll i Oslo-området så renner det ut 6000 liter i sekundet av urenset (utblandet) kloakk på Lysaker. Hvis vi sier at en septiktank inneholder f.eks 40 liter så tilsvarer dette 1600 septiktanker per sekund eller 96000 septiktanker per minutt! Bare sånn til orientering. :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...