Jump to content

Skal se på brukt påhenger til speedbåt- innspill ?


Honduras

Recommended Posts

Til en 16' speedbåt jeg holder på med til ungene, trenger jeg en påhengsmotor. Har ett budsjett på 15-20 båtpenger satt av til motor. Motoren skal være 50hk , kortstammet med trim/tilt.

Budsjettet er nok for lavt til en firetakter, så det blir en totakter. Har fått anbefaling om Yamaha 3-syl som skal tåle mye juling. Hvilken produksjonsserie/produksjonsår snakker vi om da?

 

Er det noen andre jeg også bør se nærmere på?

Realistisk må jeg vel se på motorer fra 90-95 antar jeg. Er det noen motorer fra denne epoken jeg må styre unna?

 

Har sett på en passende motor, men den har ikke tilt. Finnes det løsninger for dette?

Link to post
Share on other sites

Har sett på en passende motor, men den har ikke tilt. Finnes det løsninger for dette?

Tilt har vel alle motorer.....? Mener du powertrim? I så fall, ja.... jeg har en CMC 3.part powertrim/tilt på min 14 fot Sunwin speedbåt med 40 Hk Yamaha.

 

Om det finnes flere fabrikat enn CMC og Panther vet jeg ikke, men du har i alle fall disse to å velge mellom.

 

Panther (svart) litt dyrere enn CMC (blank/alu) uten at jeg ser noen åpenbar grunn til dette. Begge finnes i to utgaver som er tilpasset hhv de minste motorene og de større motorene. Dette skillet går for CMC sin del (som jeg har) på 35 Hk. På Panther var det vel 50 eller 55 Hk som var grensen.

 

Av fordeler/ulemper jeg har kunnet finne:

 

+ til CMC fordi de har leverandør på det norske markedet (WIC Marine)

+ til CMC fordi deres enhet kan tiltes opp fleste grader (helt til 90 om du ønsker)

+ til CMC fordi de har flest grader POWER-trim (lengre område med stor kraft)

+ til Panther om man vil ha svart enhet

+ til CMC om man vil ha blank/alu enhet

 

Den største enheten til CMC (35 til 135 Hk) må du regne med å betale mellom 7000 og 8000 kr for i Norge inkludert trimindikator. MERK! De minste trimenhetene tror jeg ikke kunne leveres med trimindikator. Alternativet et er å handle utenlands (på web?) og da kan man se på både CMC og Panther. Min erfaring ble imidlertid at det var beskjedne summer å spare om man benytter normal frakt da disse varene er TUNGE. Jeg tenkte på hvor mye mer styr det fort kan bli om man får noe problem med utstyret og valgte å handle hos WIC, men fikk en god pris :yesnod: 5 års reklamasjonsrett er trygt. Må man sende utstyret til USA i garantiperioden blir vel ikke heller det akkurat billig.

 

Når dette er sagt..... mm du skal kjøpe en motor ville jeg foretrekke en med powertrim da du ikke kan forvente å finne noe særlig av slike 3.part powertrimenheter til salgs brukt i Norge. Det tror jeg er svært sjelden. Å kjøpe en ny powertrim (slik som meg) er vel kanskje mer aktuelt for noen som allerede har en motor (uten powertrim) de kjenner om som man stoler på og vil beholde.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kortstammet 50 Yamaha med PT tror jeg er skjelden vare... 40VETO er beskrevet som sådan - og kan endres til 50, men å få tak i en slik brukt..... :diving: Tror ikke det er levert mange merker med PT og kort stamme, men vil tro du kanskje vil få napp på OMC-motorer?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Tilt har vel alle motorer.....? Mener du powertrim? I så fall, ja.... jeg har en CMC 3.part powertrim/tilt på min 14 fot Sunwin speedbåt med 40 Hk Yamaha.

 

Er PT jeg tenker på ja... :wink:

Har fått tak i en brakett fra Bob's machine (4-1 jackplate) som jeg skal bruke for å løfte motoren til riktig høyde. Akterspeilet har ca 18 graders vinkel (mot mer normalt 12 grader) så denne braketten gir meg 6 grader tilt og 6" set-back. Høydejusteringen er manuell. Dette er OK, for hvis vi skulle bestemme oss for å kjøre Offshore V50 på ett senere tidspunkt, kan vi ikke ha motordreven lift pga klassereglene.

 

..60Hk Mercury på Finn er solgt...( i følge selger, ikke oppdatert)

 

Ser det ligger noen OMC-motorer her og der, men hvordan er kvaliteten generelt i tidsrommet 90-95?

 

Har noen Evinrude/Johnson fra 50 og 60-tallet, og de er solide som bare det, men amerikanske motorer har hatt skiftende fokus på kvalitet til tider. En Evinrude er helt greit for min del, hvis de tåler litt smårøff kjøring.

Link to post
Share on other sites

Har hatt fem forskjellig Johnson/Evinrude motorer med vro pumpe over de siste 15 år, men tilgode å ha hatt noe problem med dette. Har faktisk ikke hørt at det skal være et problem med disse pumpene heller, men mulig det skyldes nedsatt hørsel - sånt kommer jo med alderen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...