Droll Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Så var dagen kommet, nå måtte alle brikkene falle på plass samtidig...... Her er alle stempler/råder/ringer på plass, mangla neste bare stjerna i toppen ALLE ringer ble sjekket ved å fysisk dytte den ned i den sylindere de skal tilbringe fremtiden i, dette gjøres for å kunne sjekke ut ring gapet OG for å kontrollere om ringene VAR riktig merke/ lå i rett pose, var bra jeg sjekket for det ene settet med STD ringer viste seg å være .015" over.... Så kom turen til mine egen designede ring klemmer, fungerte ikke helt som planlagt, men siden jeg hadde god tid gikk det greit . Ser lekkert ut, tenk å hantere noe slikt på daglig basis ... Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, dytte inn stemplene en etter en samtidig som en tar av klemmene i rett rekkefølge... På dette bildet er alle stempler på plass med ringer Legg merke til glansen på bildet, tror det kommer til å ryke littegran . Her er det også viktig å rotere motoren maaange ganger, samtidig kjenne godt etter om det lugger eller kjennes ugreit ut.... Også kommer noe av det viktigste ved monteringen, nemlig å sjekke om alle ringene har overlevd monteringa.. Bruker en flat trekker til å sjekke spensten i ringene igjennom portene, her ser en innsugs portene, er viktig å sjekke ALLE ringer likeså å sjekke ifra begge side . Hvis en eller flere av ringene mangler spenst , er det bare å ta ut hele stasen og prøve igjen men nye ringer...heldigvis slapp jeg det . Neste trinn på programmet da var å justere klaringa sideveis på veiva, skal være 0.004" > 0.012" ( bevegelse opp/ned ) endte opp på 0.007". I neste post kommer jeg til å lukke motoren + å tette igjen alle luker ( montere alle deksler ), blir spennende om alle boltene er tilstede.....har ligge lagret i en kjeller i nesten 20 år ..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Suggen (i sundet) Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 For en gammel Mercurykæll så er dette en veldig innteressant tråd, håper du legger ut bilder hele veien frem til R6`n skal startes Detta har du greie på Droll, håper det blir en filmsnutt med god mercurysymfoni når den er justert og klar Lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Ny dag, nye muligheter.... og jeg velger å skru på detta gamle rælet Fronten er på, alle bolter er funnet, og dratt til med rett moment, nest post blir dekslene på eksos siden ( indre og ytre ( kjøle vann imellom )) Klar til montering, først et tynt lag med flytende pakning så pakning-...... Også dekslene på innsugs siden, "idiot sikker" merking , sikkert noen som har klart å montere disse feil også, tror den motoren ikke gikk så bra.... Her kan en også se hvor bensinpumper og smøre slanger skal monteres, slangene må merkelig nok byttes kava morkne . Også begynner detektiv arbeidet.... hvor satt hva og i hvilken rekkefølge må det monteres, husk denne motoren har ligget i pappesker i 20 år.. Mesteparten av de eksterne delene er klare til montering ( forgassere, starter, fordeler ), det som gjenstår er å få de på plass SAMMEN med olje slanger, bensinslanger, ledninger, oG eventuelle støtte braketter til forut nevnte gjenstander . Delen er bare hektet på plass på dette bilde, ser at den siste delen montert må være starteren, likeså må forgasseren på plass FØR fordeleren Neste trinn blir å montere blokka på stammen, kan da begynne å hekte på alle nevnte deler..... Ser også en ting jeg MÅ gjøre, svinghjulet ser ikke pent ut.... kan ikke levere motoren slik, et Mercury svinghjul skal se slik ut Ihvertfall nesten, dette er et lettvekt svinghjul i aluminium ( racing ), her blir svinghjulet helt rødt Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 På'n igjen Første jobb idag var ¨å bytte pakningene + en gummi foring inne i stammen ( var med i kittet ), også var det bare å løfte på plass motoren... Her er det viktig å huske på å legge på plass nedre del av dekslet, kan IKKE monteres etterpå, sikkert noen som har funnet ut det den harde veien også, men jeg husket det....noe om brent..... Begynner å ligne noe , en trenger et par små klepto pølser for å få på på mutterene... men det gikk. På bildet til høyre er forgasserne montert og spjeldene er justert ( åpner likt ) På dette bildet har jeg montert endel av topp dekselet for å se hvor jeg kan legge bensinslanger og elektriske kabler + verifisere om alt passer. Nærbildet av området rundt starteren, bak starteren kan er se hvor bensin slangen skal kobles til... En kan også se litt av ut lignings slangene ( BALACE TUBE ). Også noe av de viktigste slangene på hele motoren..... slangene er dog ikke montert enda, men en kan se nipplene som slangene skal festes til, systemet er bygget opp av enveis ventiler og sammenkoblinger , viktig å få alt i riktig rekkefølge. Formålet til dette systemet er å dirigere olje ( som takket være gravitasjon vil samle seg i bunn av motoren ) OPP til de høyere liggende bærelager. Nedre bære lager vil til enhver tid ha godt med olje, men de øverste bærelagrene sliter da olja renner nedover....systemet drives at trykk/sug pulsene i veivhuset, retningen styres av enveis ventiler . Begynner virkelig å ligne noe, problemet nå er å finne ut hvor alle ledninger/slanger/koblinger skal liggekobles ( skulle ønske at det var meg som hadde demontert ....men går vel ) Siste litt større jobb nå blir å få montert sammen fordeleren + å få justert stiftene på denne ( kreves egentlig et spesial verktøy som jeg ikke har ), men tenker å skaffe meg litt assistanse her... ( kamerat med kamvinkel måler... ). Så er det bare å håpe at det ikke blir noe tull med fordeler lokk og plugg/coil ledning/er, vanskelig å få tak i ......er 2 uttak for coiler på lokket ( en normal OG en på siden... ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Ting begynner å komme på plass, er utrolig hvor lang tid ting tar når en ikke vet hvor ting skal og hvor ledninger/slanger skal gå Det er visse fastsatte regner her i verden også når det gjelder farver..... En ordentlig V8er skal være oransje.... En Ferrari skal være rød Et svinghjul på en Mercury skal være rødt Himmelen blå.... Mesteparten på styrbord sider er nå ferdig, mangler bare å gå over koblingene på bensin delen + montere noen ledninger.... Sliter dog med et lite problem.....har 2 motstander som skal kobles i serie med strømmer til coilene, kan ikke finne noe fornuftig plass til dem, men det kommer vel... Begynner også å fylles opp i front og på babord side, mangler her stifter og fordeler lokk, starteren er fjernet pga plassbehov.... Forgasserne er klare, mangler bare i finjusteres ( etter start ), choken er klar, trenger bare å tilkobles solenoid OG manuell bryter . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
power Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Har du startet opp motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Kjekt å se det nærmer seg, flotte bilder og forklaringer, holder du på med den "extrem" motoren også eller tar du en om gangen?? blir gøy å se denne ferdig!!! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2008 Har du startet opp motoren ? Ikke enda har slitt litt med tenninga, mye pga den tidligere nevne rusta på svinghjulet.....ALLE merker er borte, må få merket opp på nytt. Selve merket for maks fortenning og TDC er greie nok, men har slitt litt med å finne info for å merke opp det til tennings rema. Kjekt å se det nærmer seg, flotte bilder og forklaringer, holder du på med den "extrem" motoren også eller tar du en om gangen?? Multitasking....ja, gjør like lite på begge om dagen . Driver på oppheng/stamme og power trim, må få det til å virke/passe før jeg kan starte på selve motoren Stamme + adaptere ifra en T2 ( Twister 2, nr 3 i Twister familien ) er 15" lang . Reed plate + pakninger ( trenger kun en, den andre er byttet i en innsugs manifoil , forgasser feste )) Har også skaffet tilveie litt annet smågrums...racing svinghjul ( V6, aluminium ), ekstra akslinger + vannpumpe hus for racing girhus ( SSM ), 6 nye 2 rings PP høykomp stempler ( PP = Power port ), råder ( nyeste type ), noen lager + eksos tuninga ifra en T2/T2X HVIS jeg skulle være så heldig å komme over den rette veiva ....... + en starter og feste brakketter for den. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
power Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Dette fikser du lett Droll Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Et lite spørsmål bare. Siden disse motorene er kjent for knekte veiver. Hvorfor ikke borre alle høla og vektjustere råder/stempel? Artig prosjekt forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2008 Et lite spørsmål bare. Siden disse motorene er kjent for knekte veiver. Hvorfor ikke borre alle høla og vektjustere råder/stempel? Artig prosjekt forøvrig. Hvilken motor tenkte du på ?? hvis det var den på 110 hk så er ikke akkurat overdim stempler hylle varer lenger . Hvis du tenkte på prosjekt nr 2....så er komplett avbalanseringer innbefattet i planene . Arne Kjetil' Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Kaffelars Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Artig lesing/prosjekt, imponerende pågangsmot faktisk! Har du tittet her for deler? Lykke til, ser fram til en fyldig youtube-video av oppstart! Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg tenkte på 1100`n jeg. Som jeg har forstått det så har alle "stilker" eller R6 totakt Mercury en mulig svakhet med fleks i veiva på høye turtall. At overdim. stempler er vanskelige å få tak i er forøvrig helt sant så jeg ser den. Går sikkert bra så lenge brukeren er forsiktig med å runde 6000rpm så altfor mye men over det og ved kjøring med horn i panna så har det vært noen knekte veiver opp gjennom åra. De kommersielle motorene til Mercury har jo ikke akkurat vært kjent for små toleranser. Hør og se forskjell på gangen på en 150 V6 Black max og en xr2 feks. Ang. prosjekt nr. 2 så er det jo porno for motorhuer. Du er jo forøvrig mere nøye med monteringa du enn de var på fabrikken på den tida.... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 (redigert) Jaggu lenge side denna tråden ble oppdatert Har skjedd et par ting underveis.... Har hatt litt problemer med tennings justeringa, hovedsaklig fordi det kreves et par spesial verktøy... Første verktøy er for å kunne justere opp riktig spenn på fjøra på stiftene Andre verktøy er for å justere stift åpning... måkke komme her å tro det er godt nok med en bladsøker her nei.... Siden disse vektøyene er vanskelig å finne ( de som er er dyre ) har jeg tenkt på plan B. Plan B vil si å bygge om til Thunderbolt tenning ( elektronisk )... eller som de kalte det de første årene SS ( Solid State ), har ikke så mye å si for autentiteten da motorn kom med dette noen måneder senere Og tilfeldigvis hadde jeg en slik fordeler liggende ( hørte til motoren jeg fikk veiva ifra ), kunne også brukt en fordeler ifra de nyere DC modellene men det hadde blitt feil, switchbox hadde jeg også liggende, trengte bare å lage ei plate å feste den med .... Ble selvsagt litt krøll da jeg slet med å få kontinuerlig gnis på pluggene.... men med en grundig rengjøring av fordeler lokk samt ny kull stift ( den gamle var helt innsauset i noe seit sirup lignede ). Etter rengjøringen ble alt så mye bedre.... fikk merket opp nye Tennings merker på svinghjulet ( TDC og 36grader BTDC ( eller 0.250" før TDC ( stemplet ))) . Så var det bare å koble til tennings lampe å justere tomgangs tenning og MAX fortenning .... Et par andre ting som også er gjort... Montert ny impeller Fylt girhuset med ny olje Funnet et fungerende external lednings opplegg Lokalisert ny ( NOS ) tidsriktig like retter ( Alu chassis MED 4 likeretter dioder ( moderne i 1966 )) Gått over og endret litt på det eksisterende lednings nett ( et par endringer pga tennings systemet ) Har også "modernisert" lade kretsen... på disse motorene gikk lade strømmen VIA tennings bryteren ( laaang omvei ) + ladespenninga ble koblet ifra batteriet når en slo av tenninga ( litt turtall på motoren når en slo den av og likeretter brua brant av ( kom en service bulletin på det, ble endret på nyere motorer ) Da hadde jeg kommet til den store dagen .... koble til bensintanken ( med litt extra fet bensin blanding ), koblet til batteri.... tvinnet sammen rød og hvite ledningen der tennings bryteren skulle været, hold ledningen imellom lang/peke fingern mens jeg brukte tommelen til å dytte den gule ledningen bort til den røde ledningen, høyre arm var opptatt med å gi litt gass, hva skjer så ?? Skal prøve å få til bilde/film bevis imorgen.... Arne Kjetil Redigert 23.Juli.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
chagall Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Vi venter i spenning på fortsettelsen`Droll`. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Film helst, takk. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
SeaRaymond Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Nå er det morgen, kom med det nå Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Meget interessant lesning dette her,moro å se at folk gjør skikkelig arbeid. Det er DETTE som er å overhale motoren,ler for meg selv når jeg leser salgs annonser på Finn o.l hvor de skriver at motoren er overhalt,99% sier det etter og ha skiftet plugger og kanskje impeller. Har selv en 50 HK Mariner tror den er fra tidlig 90 tall(skal komme med seiernummeret senere kanskje Droll kan "datere" motoren for meg) En tanke som kom luskende på meg,var om jeg kanskje skulle skifte ut bladene på reedventilene mine til vinteren,bare for å være føre var. Har dette noe for seg,eller er det og være "hysterisk"? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Droll Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Meget interessant lesning dette her,moro å se at folk gjør skikkelig arbeid. Takker, liker ikke å fuske... gir en sånn uggen mavefølelse.. Det er DETTE som er å overhale motoren,ler for meg selv når jeg leser salgs annonser på Finn o.l hvor de skriver at motoren er overhalt,99% sier det etter og ha skiftet plugger og kanskje impeller. Skal heller ikke påstå at denne motoren er 100% overhalt, de fleste vitale deler er byttet... er et par steder der toleransene er litt mere romslige ( kommer av deler som ikke er mulig å rote fem.. ), skulle også gjerne ha byttet ut noen deler i girhuset, men med normal bruk burde motoren holde en stund Har selv en 50 HK Mariner tror den er fra tidlig 90 tall(skal komme med seiernummeret senere kanskje Droll kan "datere" motoren for meg) Skulle sikkert gå greit det .. En tanke som kom luskende på meg,var om jeg kanskje skulle skifte ut bladene på reedventilene mine til vinteren,bare for å være føre var.Har dette noe for seg,eller er det og være "hysterisk"? "If it ain't broken, don't fix it " .... er ytterst sjelden noen problemer med disse, motoren i denne tråden er ifra 1966 ... reed ventilene er ifra 1968.... Går motoren greit på tomgang er de bra. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Begynner dagen med et par bilder... har blitt endel trangere under dekslet nå En litt uvanlig braket for å montere coilen, men den sitter på korrekt sted. Ikke så mye spesielt her heller.... front braketten ble endret litt på de som kom med elektronisk tenning så jeg måtte improvisere litt med å flytte litt på enkelte deler, en kan også se den moderne likeretteren montert like over tennings boksen... fordeler og ledningene her skulle ligge omtrent som ifra fabrikken... Begynte dagen idag med å fjerne et par mindre bugs + ferdigstille et par andre detaljer.. Var en lite bensin lekkasje på toppen av den nederste forgasseren..... pakning byttet og tilkobling strammet... TETT Hadde bare en provisorisk slange på kjølevanns stråla... monterte på ny slange ( gjennomsiktig )... FERDIG testet OK Lading... ventet litt med å koble på likeretter... ble koble til i dag...FERDIG målt ladespenning til litt over 13 V på TOMGANG, godkjenner den . Diverse deksler og brakketter.... var montert provisorisk... ble boltet fast med korrekt antall bolter og muttere.... FERDIG Hva som gjenstår... Forgasserne trenger litt finjustering, samme med tenninga, skal bare la den få gå litt først... siste finjustering må gjøres montert på båt... Må pynte opp litt i lednings nettet, er noen ledninger som ikke er/skal kobles til noe lenger ( byttet til annen tenning ) Vurdere hva jeg skal gjøre med kvikksølv bryteren ( stopper motoren hvis den tiltes for mye... ), den sitter på plass men er ikke koblet til da disse ofte er til mere bry en nytte... + Sikkert er par mindre detaljer.... Noen her som har sett The Replacement Killers (Yun-Fat Chow og Mira Sorvino ) ?? "You see our car over there ?? just twist the red and white wire together" .. Tar nok litt tid før den har brent ser helt rein , ser ut til at jeg brukte nok olje under monteringa.... P.S lyden kunne vært bedre. ble filmet med et vanlig FOTO kamera, særlig slutten høre ganske j**lig ut P.S 2 .... redigeringa ble litt rar den au . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
andk Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Oi som jeg savner disse motorene...:) glemmer enda ikke dagen powerpacken på den fire sylindrede 50hk røk, for å si det sånn, da røyk ferien også :/..heheh Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Har fått litt mere gangtid på motoren... har også fin justert litt på tenninga.. Siden alt av tennings merker var borte på motoren måtte disse merkes opp på nytt, fikk ikke alle innstillinger til å stemme 100% ( armen beveget seg litt langt ( 5 mm for langt ), gikk derfor over innstillingene en gang til... dette resultere i at jeg flyttet tann rema ET hakk ( måtte da selvsagt justere opp igjen maks fortenning... ) men da stemte armens vandring + det så litt mere normalt ut på fordeleren ( justerings skruene ser mere ryddige ut nå.. ). Har også koblet til en gass/gir kontroll + justert opp denne. Det som gjenstår nå er å pynte opp litt blant ledningene + feste krom lista som går rundt midjen på motoren ( er bare surret fast nå ) Ellers.... har hjulpet med litt gangtid... ryker ikke SÅ ille nå, blir dog ikke skikkelig ren for etter et par ordentlige gangtimer med belastning på båt... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Tulling16' Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Kjempefin motor! Misunner deg som kan å skru! Holdt på å kjøpe en Fjordling 17 fra -68 eller -70 med en slik motor men ble for sein.... Strøken orginal båt og motor, motor hadde vært på båten fra ny. Gikk for 28 000,- Ergrer meg ennå!! Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
SeaRaymond Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Herlig, kjenner bensin og totaktsoljelukta helt inn i hjernebarken, herlig Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Ble nettopp medlem, og det er jo snart et år siden siste innlegg her, men må bare si: Fantastisk jobb på en fantastisk motor! Har denne vært på båt nå, fungerte det som forventa? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.