Jump to content

Istandsetting av en Mercury 1100.


Droll

Recommended Posts

Så var dagen kommet, nå måtte alle brikkene falle på plass samtidig......

 

montering_6.jpg

Her er alle stempler/råder/ringer på plass, mangla neste bare stjerna i toppen :lol:

 

ALLE ringer ble sjekket ved å fysisk dytte den ned i den sylindere de skal tilbringe fremtiden i, dette gjøres for å kunne sjekke ut ring gapet OG for å kontrollere om ringene VAR riktig merke/ lå i rett pose, var bra jeg sjekket for det ene settet med STD ringer viste seg å være .015" over....

 

Så kom turen til mine egen designede ring klemmer, fungerte ikke helt som planlagt, men siden jeg hadde god tid gikk det greit .

montering_7.jpg

Ser lekkert ut, tenk å hantere noe slikt på daglig basis ...

 

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, dytte inn stemplene en etter en samtidig som en tar av klemmene i rett rekkefølge...

 

På dette bildet er alle stempler på plass med ringer

montering_8.jpg

Legg merke til glansen på bildet, tror det kommer til å ryke littegran :yesnod: .

Her er det også viktig å rotere motoren maaange ganger, samtidig kjenne godt etter om det lugger eller kjennes ugreit ut....

 

Også kommer noe av det viktigste ved monteringen, nemlig å sjekke om alle ringene har overlevd monteringa..

montering_9.jpg

Bruker en flat trekker til å sjekke spensten i ringene igjennom portene, her ser en innsugs portene, er viktig å sjekke ALLE ringer likeså å sjekke ifra begge side .

 

Hvis en eller flere av ringene mangler spenst :nonod: , er det bare å ta ut hele stasen og prøve igjen men nye ringer...heldigvis slapp jeg det :drink: .

 

Neste trinn på programmet da var å justere klaringa sideveis på veiva, skal være 0.004" > 0.012" ( bevegelse opp/ned ) endte opp på 0.007".

 

I neste post kommer jeg til å lukke motoren + å tette igjen alle luker ( montere alle deksler ), blir spennende om alle boltene er tilstede.....har ligge lagret i en kjeller i nesten 20 år .....

 

:seeya:

 

Arne Kjetil

Link to post

Ny dag, nye muligheter.... og jeg velger å skru på detta gamle rælet :lol:

 

Fronten er på, alle bolter er funnet, og dratt til med rett moment, nest post blir dekslene på eksos siden ( indre og ytre ( kjøle vann imellom ))

 

montering_10.jpg

Klar til montering, først et tynt lag med flytende pakning så pakning-......

 

Også dekslene på innsugs siden, "idiot sikker" merking :lol:, sikkert noen som har klart å montere disse feil også, tror den motoren ikke gikk så bra....

montering_11.jpg

Her kan en også se hvor bensinpumper og smøre slanger skal monteres, slangene må merkelig nok byttes :lol: kava morkne .

 

Også begynner detektiv arbeidet.... hvor satt hva og i hvilken rekkefølge må det monteres, husk denne motoren har ligget i pappesker i 20 år..

 

Mesteparten av de eksterne delene er klare til montering ( forgassere, starter, fordeler ), det som gjenstår er å få de på plass SAMMEN med olje slanger, bensinslanger, ledninger, oG eventuelle støtte braketter til forut nevnte gjenstander .

 

montering_12.jpg

 

Delen er bare hektet på plass på dette bilde, ser at den siste delen montert må være starteren, likeså må forgasseren på plass FØR fordeleren :crazy:

 

Neste trinn blir å montere blokka på stammen, kan da begynne å hekte på alle nevnte deler.....

 

Ser også en ting jeg MÅ gjøre, svinghjulet ser ikke pent ut.... kan ikke levere motoren slik, et Mercury svinghjul skal se slik ut

Thumb_flywheel_painted.jpg

Ihvertfall nesten, dette er et lettvekt svinghjul i aluminium ( racing ), her blir svinghjulet helt rødt :yesnod:

 

Arne Kjetil

Link to post

På'n igjen :smiley:

 

Første jobb idag var ¨å bytte pakningene + en gummi foring inne i stammen ( var med i kittet ), også var det bare å løfte på plass motoren...

Her er det viktig å huske på å legge på plass nedre del av dekslet, kan IKKE monteres etterpå, sikkert noen som har funnet ut det den harde veien også, men jeg husket det....noe om brent.....

sammen_1.jpgsammen_2.jpg

Begynner å ligne noe :yesnod: , en trenger et par små klepto pølser for å få på på mutterene... men det gikk.

På bildet til høyre er forgasserne montert og spjeldene er justert ( åpner likt )

 

sammen_3.jpg

På dette bildet har jeg montert endel av topp dekselet for å se hvor jeg kan legge bensinslanger og elektriske kabler + verifisere om alt passer.

 

sammen_4.jpg

Nærbildet av området rundt starteren, bak starteren kan er se hvor bensin slangen skal kobles til...

En kan også se litt av ut lignings slangene ( BALACE TUBE ).

 

forklaring.jpg

Også noe av de viktigste slangene på hele motoren..... slangene er dog ikke montert enda, men en kan se nipplene som slangene skal festes til, systemet er bygget opp av enveis ventiler og sammenkoblinger :crazy: , viktig å få alt i riktig rekkefølge.

Formålet til dette systemet er å dirigere olje ( som takket være gravitasjon vil samle seg i bunn av motoren ) OPP til de høyere liggende bærelager.

Nedre bære lager vil til enhver tid ha godt med olje, men de øverste bærelagrene sliter da olja renner nedover....systemet drives at trykk/sug pulsene i veivhuset, retningen styres av enveis ventiler .

 

Begynner virkelig å ligne noe, problemet nå er å finne ut hvor alle ledninger/slanger/koblinger skal liggekobles ( skulle ønske at det var meg som hadde demontert ....men går vel :smiley: )

 

Siste litt større jobb nå blir å få montert sammen fordeleren + å få justert stiftene på denne ( kreves egentlig et spesial verktøy som jeg ikke har ), men tenker å skaffe meg litt assistanse her... ( kamerat med kamvinkel måler... ).

 

Så er det bare å håpe at det ikke blir noe tull med fordeler lokk og plugg/coil ledning/er, vanskelig å få tak i ......er 2 uttak for coiler på lokket ( en normal OG en på siden... )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Ting begynner å komme på plass, er utrolig hvor lang tid ting tar når en ikke vet hvor ting skal og hvor ledninger/slanger skal gå :smiley:

 

Det er visse fastsatte regner her i verden også når det gjelder farver.....

  • En ordentlig V8er skal være oransje....
  • En Ferrari skal være rød
  • Et svinghjul på en Mercury skal være rødt
  • Himmelen blå....

sammen_5.jpg

 

Mesteparten på styrbord sider er nå ferdig, mangler bare å gå over koblingene på bensin delen + montere noen ledninger....

Sliter dog med et lite problem.....har 2 motstander som skal kobles i serie med strømmer til coilene, kan ikke finne noe fornuftig plass til dem, men det kommer vel...

sammen_6.jpg

 

Begynner også å fylles opp i front og på babord side, mangler her stifter og fordeler lokk, starteren er fjernet pga plassbehov....

sammen_7.jpg

 

Forgasserne er klare, mangler bare i finjusteres ( etter start ), choken er klar, trenger bare å tilkobles solenoid OG manuell bryter .

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 1 måned senere...
Har du startet opp motoren ?

Ikke enda har slitt litt med tenninga, mye pga den tidligere nevne rusta på svinghjulet.....ALLE merker er borte, må få merket opp på nytt.

Selve merket for maks fortenning og TDC er greie nok, men har slitt litt med å finne info for å merke opp det til tennings rema.

 

 

Kjekt å se det nærmer seg, flotte bilder og forklaringer, holder du på med den "extrem" motoren også eller tar du en om gangen??

Multitasking....ja, gjør like lite på begge om dagen :lol: .

 

Driver på oppheng/stamme og power trim, må få det til å virke/passe før jeg kan starte på selve motoren

 

img_0188.jpg

Stamme + adaptere ifra en T2 ( Twister 2, nr 3 i Twister familien ) er 15" lang .

 

t2x_clone_reeds_small.jpg

Reed plate + pakninger ( trenger kun en, den andre er byttet i en innsugs manifoil , forgasser feste ))

 

Har også skaffet tilveie litt annet smågrums...racing svinghjul ( V6, aluminium ), ekstra akslinger + vannpumpe hus for racing girhus ( SSM ), 6 nye 2 rings PP høykomp stempler ( PP = Power port ), råder ( nyeste type ), noen lager + eksos tuninga ifra en T2/T2X HVIS jeg skulle være så heldig å komme over den rette veiva ....... + en starter og feste brakketter for den.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Et lite spørsmål bare. Siden disse motorene er kjent for knekte veiver. Hvorfor ikke borre alle høla og vektjustere råder/stempel? Artig prosjekt forøvrig. :yesnod:

Hvilken motor tenkte du på ?? hvis det var den på 110 hk så er ikke akkurat overdim stempler hylle varer lenger .

Hvis du tenkte på prosjekt nr 2....så er komplett avbalanseringer innbefattet i planene :yesnod: .

 

 

Arne Kjetil'

Link to post

Jeg tenkte på 1100`n jeg. Som jeg har forstått det så har alle "stilker" eller R6 totakt Mercury en mulig svakhet med fleks i veiva på høye turtall. At overdim. stempler er vanskelige å få tak i er forøvrig helt sant så jeg ser den. :smiley: Går sikkert bra så lenge brukeren er forsiktig med å runde 6000rpm så altfor mye men over det og ved kjøring med horn i panna så har det vært noen knekte veiver opp gjennom åra. De kommersielle motorene til Mercury har jo ikke akkurat vært kjent for små toleranser. Hør og se forskjell på gangen på en 150 V6 Black max og en xr2 feks. Ang. prosjekt nr. 2 så er det jo porno for motorhuer. :yesnod:

Du er jo forøvrig mere nøye med monteringa du enn de var på fabrikken på den tida....

Link to post
  • 10 måneder senere...

Jaggu lenge side denna tråden ble oppdatert :blush:

 

Har skjedd et par ting underveis....

 

Har hatt litt problemer med tennings justeringa, hovedsaklig fordi det kreves et par spesial verktøy...

  • Første verktøy er for å kunne justere opp riktig spenn på fjøra på stiftene
  • Andre verktøy er for å justere stift åpning... måkke komme her å tro det er godt nok med en bladsøker her nei....

 

Siden disse vektøyene er vanskelig å finne ( de som er er dyre ) har jeg tenkt på plan B.

 

Plan B vil si å bygge om til Thunderbolt tenning ( elektronisk )... eller som de kalte det de første årene SS ( Solid State ), har ikke så mye å si for autentiteten da motorn kom med dette noen måneder senere :smiley:

 

Og tilfeldigvis hadde jeg en slik fordeler liggende ( hørte til motoren jeg fikk veiva ifra ), kunne også brukt en fordeler ifra de nyere DC modellene men det hadde blitt feil, switchbox hadde jeg også liggende, trengte bare å lage ei plate å feste den med ....

Ble selvsagt litt krøll da jeg slet med å få kontinuerlig gnis på pluggene.... men med en grundig rengjøring av fordeler lokk samt ny kull stift ( den gamle var helt innsauset i noe seit sirup lignede :confused: ).

 

Etter rengjøringen ble alt så mye bedre.... fikk merket opp nye Tennings merker på svinghjulet ( TDC og 36grader BTDC ( eller 0.250" før TDC ( stemplet ))) .

Så var det bare å koble til tennings lampe å justere tomgangs tenning og MAX fortenning ....

 

Et par andre ting som også er gjort...

  • Montert ny impeller
  • Fylt girhuset med ny olje
  • Funnet et fungerende external lednings opplegg
  • Lokalisert ny ( NOS ) tidsriktig like retter ( Alu chassis MED 4 likeretter dioder ( moderne i 1966 ))
  • Gått over og endret litt på det eksisterende lednings nett ( et par endringer pga tennings systemet )
  • Har også "modernisert" lade kretsen... på disse motorene gikk lade strømmen VIA tennings bryteren ( laaang omvei ) + ladespenninga ble koblet ifra batteriet når en slo av tenninga ( litt turtall på motoren når en slo den av og likeretter brua brant av :eek: ( kom en service bulletin på det, ble endret på nyere motorer )

 

Da hadde jeg kommet til den store dagen .... koble til bensintanken ( med litt extra fet bensin blanding ), koblet til batteri.... tvinnet sammen rød og hvite ledningen der tennings bryteren skulle været, hold ledningen imellom lang/peke fingern mens jeg brukte tommelen til å dytte den gule ledningen bort til den røde ledningen, høyre arm var opptatt med å gi litt gass, hva skjer så ?? :drink:

 

Skal prøve å få til bilde/film bevis imorgen....

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Meget interessant lesning dette her,moro å se at folk gjør skikkelig arbeid.

 

Det er DETTE som er å overhale motoren,ler for meg selv når jeg leser salgs annonser på Finn o.l hvor de skriver at motoren er overhalt,99% sier det etter og ha skiftet plugger og kanskje impeller.

 

 

Har selv en 50 HK Mariner tror den er fra tidlig 90 tall(skal komme med seiernummeret senere kanskje Droll kan "datere" motoren for meg)

 

En tanke som kom luskende på meg,var om jeg kanskje skulle skifte ut bladene på reedventilene mine til vinteren,bare for å være føre var.

Har dette noe for seg,eller er det og være "hysterisk"?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Meget interessant lesning dette her,moro å se at folk gjør skikkelig arbeid.

Takker, liker ikke å fuske... gir en sånn uggen mavefølelse..

 

Det er DETTE som er å overhale motoren,ler for meg selv når jeg leser salgs annonser på Finn o.l hvor de skriver at motoren er overhalt,99% sier det etter og ha skiftet plugger og kanskje impeller.

Skal heller ikke påstå at denne motoren er 100% overhalt, de fleste vitale deler er byttet... er et par steder der toleransene er litt mere romslige ( kommer av deler som ikke er mulig å rote fem.. ), skulle også gjerne ha byttet ut noen deler i girhuset, men med normal bruk burde motoren holde en stund :smiley:

 

 

 

Har selv en 50 HK Mariner tror den er fra tidlig 90 tall(skal komme med seiernummeret senere kanskje Droll kan "datere" motoren for meg)

Skulle sikkert gå greit det ..

 

En tanke som kom luskende på meg,var om jeg kanskje skulle skifte ut bladene på reedventilene mine til vinteren,bare for å være føre var.

Har dette noe for seg,eller er det og være "hysterisk"?

"If it ain't broken, don't fix it " .... er ytterst sjelden noen problemer med disse, motoren i denne tråden er ifra 1966 ... reed ventilene er ifra 1968....

 

Går motoren greit på tomgang er de bra.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Begynner dagen med et par bilder... har blitt endel trangere under dekslet nå

 

sb_side_ferdig.jpg

En litt uvanlig braket for å montere coilen, men den sitter på korrekt sted.

 

bb_side_ferdig.jpg

Ikke så mye spesielt her heller.... front braketten ble endret litt på de som kom med elektronisk tenning så jeg måtte improvisere litt med å flytte litt på enkelte deler, en kan også se den moderne :lol: likeretteren montert like over tennings boksen... fordeler og ledningene her skulle ligge omtrent som ifra fabrikken...

 

Begynte dagen idag med å fjerne et par mindre bugs + ferdigstille et par andre detaljer..

 

  • Var en lite bensin lekkasje på toppen av den nederste forgasseren..... pakning byttet og tilkobling strammet... TETT
  • Hadde bare en provisorisk slange på kjølevanns stråla... monterte på ny slange ( gjennomsiktig )... FERDIG testet OK
  • Lading... ventet litt med å koble på likeretter... ble koble til i dag...FERDIG målt ladespenning til litt over 13 V på TOMGANG, godkjenner den .
  • Diverse deksler og brakketter.... var montert provisorisk... ble boltet fast med korrekt antall bolter og muttere.... FERDIG

 

Hva som gjenstår...

  • Forgasserne trenger litt finjustering, samme med tenninga, skal bare la den få gå litt først... siste finjustering må gjøres montert på båt...
  • Må pynte opp litt i lednings nettet, er noen ledninger som ikke er/skal kobles til noe lenger ( byttet til annen tenning )
  • Vurdere hva jeg skal gjøre med kvikksølv bryteren ( stopper motoren hvis den tiltes for mye... ), den sitter på plass men er ikke koblet til da disse ofte er til mere bry en nytte...
  • + Sikkert er par mindre detaljer....

 

 

 

 

Noen her som har sett The Replacement Killers (Yun-Fat Chow og Mira Sorvino ) ??

 

"You see our car over there ?? just twist the red and white wire together" ..

 

 

Tar nok litt tid før den har brent ser helt rein :yesnod: , ser ut til at jeg brukte nok olje under monteringa....

 

P.S lyden kunne vært bedre. ble filmet med et vanlig FOTO kamera, særlig slutten høre ganske j**lig ut :lol:

P.S 2 .... redigeringa ble litt rar den au .

 

Arne Kjetil

Link to post

Har fått litt mere gangtid på motoren... har også fin justert litt på tenninga..

Siden alt av tennings merker var borte på motoren måtte disse merkes opp på nytt, fikk ikke alle innstillinger til å stemme 100% ( armen beveget seg litt langt ( 5 mm for langt ), gikk derfor over innstillingene en gang til... dette resultere i at jeg flyttet tann rema ET hakk ( måtte da selvsagt justere opp igjen maks fortenning... ) men da stemte armens vandring + det så litt mere normalt ut på fordeleren ( justerings skruene ser mere ryddige ut nå.. ).

 

Har også koblet til en gass/gir kontroll + justert opp denne.

 

Det som gjenstår nå er å pynte opp litt blant ledningene + feste krom lista som går rundt midjen på motoren ( er bare surret fast nå )

 

Ellers.... har hjulpet med litt gangtid... ryker ikke SÅ ille nå, blir dog ikke skikkelig ren for etter et par ordentlige gangtimer med belastning på båt...

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...