Jump to content

Veteranfartøy-tråden


Rolf

Recommended Posts

Tenkte vi kunne ha en tråd dedikert de veteran fartøy som fremdeles seiler langs kysten vår, både skip og båter.

Post bilder, videoklipp, artikler, nettsider osv.

 

Førstemann ut: DS Oster

ds_oster.jpg

 

 

Videoklipp fra DS Oster besok i Kristiansand 14.08.07 hentet fra TVSør Omvisning i DS Oster

 

Ds Osters nettside

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

DS Hestmanden

 

historikk2.jpg

 

Norges eneste ekstisterende skip som har deltatt i konvoyfart både i 1. og 2. verdenskrig. Forhåpentlig ferdig restaurert i 2009. ligger i tørrdokk ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand.

 

DS Hestmandens flotte hjemmeside

 

Videoklipp Restaurering av Hestmanden

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

VELKOMMEN TIL ET MARITIMT KULTURMILJØ

på Akershuskaia ved Rådhusplassen med Åpent Skip på lørdag og søndag 1.-2. september!

 

Disse kommer:

Hitra , Kongesjaluppen Stjernen kommer til Honnørbrygga, NSM sender Nordlandsbåter og Oslojoller, Skonnerten Svanen, Fendere og tauverk håndverker, Semidieselen Ferdinand, Sollerudstranda skole, Harald Kristoffersen med fiskerbåt, Modellbåtbygger Torvald Lammers, KNBF, Mohawk og Sjøkorpset, SSCA, Maritim kunst, Røde Kors, Sikkerhet til sjøs, Redningshunder, NSSR Elias.

Publikumsseiling med 4 båter fra Oslo Sjøskole, Smed Gustav Sletsjø, Klokkestøper Ernst Bøhmer, Kajakkbygger Anders Thygesen

Svenn Basberg med båtmotorer........................

 

Kommer DU ?

 

Oslo Kystkulturstevne

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

M/S Bruvik

Fjordabåt som trafikkerte området rundt Osterøy med folk, last og post i 30 år.

 

Tekniske data

  • Byggeår: 1949
  • Lengede: 45 m, breidde: 7,6 m
  • Tonnasje: 291 BT
  • Motor: 810 bhk Callesen
  • Fart: Maks. 16 knop

 

482-600x500.jpg

 

mostraumen.jpg

 

 

INDL

Indre Nordhordland Dampbåtlag

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor går grensen på veteranbåt? er det 30 år som på biler?

Nei, det finnes ingen spesifikk grense i alder. Det er snakk om en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Vi kaller det ofte en "uhensiktsmessighetsvurdering"; altså hvor uhensiktsmessig fartøyet er, dvs hvor utsatt det er for å bli ødelagt, ombygget, solgt ut av landet eller lignende.

Men vurderingen tar selvfølgelig hensyn til hvor representativt hvert enkelt fartøy er, hvor mange som fortsatt finnes av de enkelte og om det har andre historiske eller operative kvaliteter.

Det er enklere med biler, de er mer "standardiserte" slik at man lettere kan operere med en fast grense i antall år.

 

Er ikke Kysten verneverdig ? Den er ikke på lista.

Jo, den er godkjent som verneverdig av riksantikvaren, men den er ikke medlem i Norsk Forening for Fartøyvern.

 

Her er forresten et forum for diskusjoner omkring verneverdige skip og andre veteraner . . . .

 

Her er riksantikvarens side om fartøyvern

 

og her er riksantikvarens liste over verneverdige fartøyer i Norge.

 

Forhåpentlig kan dette være litt tilleggsopplysninger om et meget interessant tema; nå drar jeg straks til Havnedagene i Haugesund hvor svært mange gamle fartøyer, også mange verneverdige kommer til å samles i helgen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Riskafjord II

Dette utrolige skipet fortjener all den oppmerksomhet hun kan få ! Bygget i 1864 ! er hun den rutebåten som i lengst tid har vært i kontinuerlig trafikk i Norge (også lengst totalt i antall år). Først i 1996 ble hun pensjonert, da Rødne vant konsejsonen på hennes ruter. I dag er hun en verdig veteranbåt. Båten ligger og drives fra Hommersåk.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8588/2004_0526_154613ac.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8588/2004_0526_154651aa.jpg

 

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article469610.ece

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan det gikk med KNM Hai(Tjeld klassen MTB) som skulle bli flytende museum i Fredrikstad eller no??

 

Var en artikkel i Båtmagasinet en gang for leeeenge siden,

var det en "gammel" båt jeg kunne tenkt meg en prøvetur i står en slik "Nasty" høyt på lista....

Link to post
Share on other sites

Gamle Helgeland

 

Ved å klikke på linken til høyre hvor det står Skålvær kommer det frem noen bilder fra der vi har feriehus

 

 

gamle_helgeland.jpg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Noen som vet hvordan det gikk med KNM Hai(Tjeld klassen MTB) som skulle bli flytende museum i Fredrikstad eller no??

 

Var en artikkel i Båtmagasinet en gang for leeeenge siden,

var det en "gammel" båt jeg kunne tenkt meg en prøvetur i står en slik "Nasty" høyt på lista....

 

KNM Hai pluss søster fartøy ligger lagret i en av hallene på FMW i Fredrikstad.

 

Mye av realismen i disse prosjektene desverre har forsvunnet. Mener å huske at dette er de enseste MTB med orginal motor installsjon inntakt.Tør ikke tenke på hva det koster å fylle tankene ombord :crazy:

 

Liten aktivitet med disse fartøyene de site 3 årene.

 

Jeg skal sjekke med en kompis som leier ut hallen.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Hvor går grensen på veteranbåt? er det 30 år som på biler?

Løfter denne, da jeg lurer på det samme.

 

Noen som vet?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Poseidon har gitt et svar på dette i innlegg #15 i denne tråden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

KNM Hai pluss søster fartøy ligger lagret i en av hallene på FMW i Fredrikstad.

 

Mye av realismen i disse prosjektene desverre har forsvunnet. Mener å huske at dette er de enseste MTB med orginal motor installsjon inntakt.Tør ikke tenke på hva det koster å fylle tankene ombord :crazy:

 

Liten aktivitet med disse fartøyene de site 3 årene.

 

Jeg skal sjekke med en kompis som leier ut hallen.

 

 

Leeenge siden men takker for tilbakemelding Tigergutt, fant du ut noe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...