Jump to content

Veteranfartøy-tråden


Rolf

Recommended Posts

Her har vi en gammel flott dame til salgs.

 

MV HAGANES

 

 

http://www.yachtworld.com/core/listing/boa...=75840&url=

 

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Her har vi en gammel flott dame til salgs.

MV HAGANES

 

Takk for tipset careka!

 

Det var en tragedie for kystkulturen og fartøyvernet da HAGANES ble solgt ut av landet. Riksantikvaren kunne ha forhindret det, men ble for tungrodd....

 

Når den nå er for salg igjen får vi håpe at noen kan tenke seg å få den hjem igjen. Fartøyet ser ut til å være godt vedlikeholdt, men det blir en laaaaang hjemtur :sailing::sailing::sailing:

 

Det er iallefall en nydelig båt, med massevis av interessant historie - og ordentlig godlyd!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

MS «Jøsenfjord» Ex. Lindesnes (1886)

 

Vi var noen som vha støtte fra Vest og Sørlandet klarte å få denne tilbake til Norge etter 30 år i Tyskland/Nederland:

 

Bilde fra 1975 - før den ble solgt til Tyskland. (Eget bilde)

joesenfjord_skartveit_1975_oevregaard.jpg

 

Urestaurert 2011, men på vei hjem:

josenfjord_01_454951a.jpg

 

ca 1912: (Foto: Gustav Vigeland)

lib05941vis.jpg

 

Semi-dieselmaskin, som erstattet en dampmaskin, ble satt inn i 1934 - går enda som ei klokke! Wichmanns største maskin til da. 4Syl., ~226 liters slagvolum ~400HK Type 4L - Siste eksisterende.

tatt_av_leon_5.jpg

 

Hjemmesiden:

http://www.josenfjord.no/?_id=45

 

En artikkel:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/ryfylke/1.7604167

 

På Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/MS_%C2%ABJ%C3%B8senfjord%C2%BB_%281886%29

 

Facebook:

https://www.facebook.com/groups/josenfjord/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke glem M/K Andholmen; sannsynligvis eneste fartøy som seilte under orlogsflagg gjennom hele 2. verdenskrig.... :flag:

Den var jeg med og rev innveden i, på midten av 90-tallet. Er blitt et flott fartøy igjen! Hun var nettopp heist på land og var fremdeles fuktig i treet. Vi drev og løsnet spantene for å kopiere dem og bygge opp igjen, men mange av dem var dessverre skikkelig råtne. Arbeidet gikk dessverre sakte da vi på grunn av mange andre prosjekter bare arbeidet på Ulsnes et par dager i uka. Så jeg fikk ikke vært med på oppbyggingen, delvis på grunn av tidsmangel og fordi et par lærlinger etter meg også skulle få erfaring med slikt. Så etter en del riving og dokumentering ble jeg heller satt til å være med å ferdigstille Hundvaag I. Ikke like kjent, men likevel et viktig historisk fartøy for Stavanger og byøyene.

 

Råte kan oppdages på mange måter; utseende, banke på treet og høre lyden, stikke en kniv inni for å kjenne hvor fast treet er, osv. På M/K Andholmen kunne vi stappe fingrene inn der det var råttent, ble bare kalt "fingertesten". Noen steder var det så råttent at jeg som daværende læregutt "måtte" finne på en ny test; "hodetesten" :giggle: Jepp, hele hodet kunne presses inn i noen av spantene, skuldrene også. Husker ennå lukten og smaken av gammelt råttent trevirke godt presset inn i nasen og munnen der :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er du på Facebook kan du enkelt støtte denne båten med din stemme

 

1 stemme gir 10kr til båten fra Sparebank1, nå antallet stemmer kommer over 500

 

Direktelink til avstemmingen: https://facebook.sparebank1.no/m/s-josenfjord

 

M/S Jøsenfjord

 

Sjøsatt som D/S Lindesnes i 1886, gikk Farsund-Kristiansand, til 1930

(Rundet Lindesnes mellom 5000 - 8000 ganger?)

I 1930 Kjøpt og døpt om til D/S Jøsenfjord av Jøsenfjord Rutelag til Ryfylke - Stavangerruter.

Fikk nåværende Wichmann semidieselmaskin i 1934 og ble "M/S Jøsenfjord".

Båten var i trafikk til 1977 - de siste årene for Det Stavangerske Dampskibsselskap.

Solgt til Tyskland i 1980, og fikk deretter en 30 års mangslungen karriere der, og i Nederland.

I 2011 ble båten kjøpt, gjort seilklar og tatt hjem, og ligger nå til kai i Ryfylke.

Nå fremover skal M/S Jøsenfjord restaureres av "Andelslaget M/S Jøsenfjord", m. fl.

Alle skrogendringer igjennom tidene forblir som de er nå, Pengene går ikke til

tibakeføring, men til restaurering.

M/S Jøsenfjord var den eldste båten Jøsenfjord Rutelag noengang hadde,

og den eneste fra dette rutelaget som er igjen i regionen.

 

Båten er presentert tidligere i denne tråden.

 

M/S Jøsenfjord takker for alle bidrag. :thumbsup:

 

Her på slipp i Den Oever i Nederland, se bildekk akter, bygget på i 1962, men stilken er som den var ifra 1886.

Jsenfjord-i-dokk-12-640x338.jpg

 

 

Teststart hovedmaskin før handel ble gjort, etter 10års stillstand i en kanal i Nederland:

(Sjekk tidl. eier, her selgers hjelper bruker spes.verktøy)

 

 

Slutten av siste prøvekjøring før hjemtur, lav fart:

 

Litt mer fart på:

Redigert av Vidar0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...