Jump to content

Til England med en Saga 27 ( se film/drama)


Ficher

Recommended Posts

Det stemmer at han er omtalt tidligere. Jeg møtte han i Lerwick på shetland.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31553

 

Med det været som det var på Kysten av Skotland/England i begynnelsen av Juli hadde jeg trodd at han hadde gitt opp planen sin.. Er nok enig med Anonym. Dette var vel å strekke strikken litt langt. er ikke så mye som skal til før dette hadde gått helt galt.

 

Bra at han kom seg vel hjem .

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tror nok denne karen har lest/hørt grundigt på værmeldinger, så dumdristig ....njjaaa . :rolleyes:( usikker) . Samt det er jo en Saga 27 som er bygget med Stadt som nærmeste nabo :wink:

 

Men en Saga 27 blir liten når nordsjøen blir som dette ..

og....

 

Klart den blir liten i slikt vær, og det er fortsatt min påstand at den ikke er lagd for det.

Jeg tviler på at en Saga 27 ville fått CE klasse A, for å si det sånn.

Slikt vær er dessuten noe man bare må regne med i det området..

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var vel han som var på NRK i går kveld.

Litt merkelig at han kunne holde på å filme så mye, når han tross alt hadde sendt ut MAYDAY.

Hvor er fokus da :nonod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Strøm og vær er et problem nede i området rundt Great Yarmouth, har gått nesten to år sypplybåt der nede. Grunne havområder fører til veldig krappe sjøer og mye strøm. Ikke uvanlig med 3 til 4knop strøm i området, litt motvind og man har ikke mye å stille opp mot med en slik båt. De fleste riggene vi gikk på der nede stod på rundt 40 meters dyp. Blåste det opp gravde sjøene seg opp ufattelig raskt og la seg like fort når det løyet. Skummelt og uberegnelig område å ferdes i.

Dette burde han ha satt seg inn i før han la i vei....

Link to post
Share on other sites

Tydelig at han ikke hadde nok kunnskaper om forholdene her borte.... En Saga 27 har ikke sjanse til å få fremdrift når tidevannet, og sjø bygges opp mot den ... dessuten så ikke ikke forholdene noe særlig vanskelige ut.... det var ingen driv fra bølgene, så maksimum styrke 3 .... han kunne bevege seg ombord og filme samtidig .... Bare tull å befinne seg der i en Saga 27 som overhodet ikke har nok motorkraft til å håndtere forholdene her borte! Med styrke 5, og høyere hadde han risikert sitt eget, og redningsmanskapet. ..... og hvem har en RIB hengende på denne måten på en Saga 27.... den er alt for tung for Sagaen i utgangspunktet, på feil plass, og vil automatisk fylles med mer vann enn hva som kan renne ut av det lille hullet bak ved den minste sjøgang.... REDNIGSFLÅTE hvis du plent skal på langtur, og oppblåsbar gummijolle pakket ned hvis du må ro til land fra en fortøyningsplass !!!! :headbang::headbang::headbang:

 

Dumdristig er ikke ordet som jeg ville ha brukt .....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at en Saga 27 ville fått CE klasse A, for å si det sånn.
:yesnod:

Vet ikke helt hva du mener med :yesnod: symbolet her, Ficher - men Saga 27 er vel ikke CE klassifisert. Det er ytterst få motorbåter som er i CE klass A (for alle farvann).

 

Jeg synes det er uheldig av media å gi denne historien nærmest en "Eventyrglorie".

 

Interesserte kan sjekke denne listen av båter: http://www.batmagasinet.no/baatweb/website...E9?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Det er under alle omstændigheder en god historie leveret af en sej fyr.

Mennesker søger udfordringer: bjergbestigere, drageflyvere, dykkere og jordomsejlere, folk som vover noget og ikke bare sidder hjemme foran computeren og udtaler sig skråsikkert om andres dumdristighed. Som alle andre, der foretager handlinger, som er langt fra vi vanemenneskers, har han uden tvivl også regnet med risikoen ved denne sejlads.

Hurra for de mennesker, som tør gennemføre det, andre kun drømmer om.

:flag::flag_da::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Hurra for de mennesker, som tør gennemføre det, andre kun drømmer om.

:flag::flag_da::flag_sw:

 

Ja, Hurra for de folkene, så lenge de har en egen forsikring som dekker redningsaksjonene!

At slike aksjoner skal belastes det offentlige er fullstendig urimelig.

La de ta ansvaret selv, og IKKE risiker livet til redningsmannskapene når folk begir seg ut på slik galemattiasgreier!

Link to post
Share on other sites

Ja, Hurra for de folkene, så lenge de har en egen forsikring som dekker redningsaksjonene!

At slike aksjoner skal belastes det offentlige er fullstendig urimelig.

La de ta ansvaret selv, og IKKE risiker livet til redningsmannskapene når folk begir seg ut på slik galemattiasgreier!

 

Galemattiasgreier ...... la nå mannen få forklare sitt syn av saken .

 

Om folk måtte betale slike aksjoner selv, ville mer liv gått tapt etter som folk IKKE hadde ringt rednigsmannskaper i tide ( redde for stor regning)

 

Men, er jo enig at ikke alle slike ekspedisjoner er like lure..... eller rette ordet, galemattiasgreier! :wink:

Link to post
Share on other sites

For å si det rett ut, jeg er kynisk nok til å mene at om man begir seg ut på en så sinnsyk greie som denne mannen har gjort er det helt greit med et dødsfall.

 

Det samme mener jeg om basehopperne, de bør bekoste redningen selv, enten direkte eller via forsikring.

 

Det er dypt urimelig at vi skal sitte her og betale for at en fyr som begir seg over et av verdens tøffeste farvann med ei lita snekke skal reddes!

(Jada, det skjedde vel i England nå, og sannsynligvis er det de som tar kostnaden, men neste gang kan det skje så vi må trå til!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...