Jump to content

Til England med en Saga 27 ( se film/drama)


Ficher

Recommended Posts

i overkant dristig, og sikker dumdristig, men jeg synes den voldsomme moraliseringen og utsagnet om at vi selv skal betale redninsaksjoner blir helt absurd. Satt på spissen kan alle kristiske situasjoner unngås ved å være forsiktig nok. Et motorhavari kan for eksempel skyldes mindre enn optimalt vedlikhold (selv om man følger serviceintervaller) og med hjelpemotor blir utfallet av havari mindre alvorlig.

 

Antageligvis skyldes de aller fleste redningsaksjoner uhell de fleste av oss kan bli utsatt for, slik at den økonomiske belastningen forbundet med eventyrere nok er marginal. I tråden om redningsaskjoner nå i sommer gikk til og med noen så langt som å hevde at det var uansvarlig å bruke motorbåt uten at man hadde maskinkompetanse på linje med en utdannet og erfarern mekaniker. Tror faktisk at folkehelsa og de samfunnsøkonomiske konsekvensene er positive ved at flere enn de rendyrkede profesjonelle nyter sjølivets gleder :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

i overkant dristig, og sikker dumdristig, men jeg synes den voldsomme moraliseringen og utsagnet om at vi selv skal betale redninsaksjoner blir helt absurd. Satt på spissen kan alle kristiske situasjoner unngås ved å være forsiktig nok. Et motorhavari kan for eksempel skyldes mindre enn optimalt vedlikhold (selv om man følger serviceintervaller) og med hjelpemotor blir utfallet av havari mindre alvorlig.

 

Akkurat, man må skille mellom hendelige uhell og direkte stupide handlinger som denne!

For min egen del ville jeg skammet meg over å måtte kalle opp om hjelp under slike forhold som det jeg der så at det var snakk om.

I fjor hadde jeg flere dager vær som jeg absolutt ikke kunne gått mot for motor, og eneste mulighet var enten å seile (med eller mot vinden) eller å gå for motor med vinden og bølger.

Dette er nok noe fyren i denne saken også burde vurdert, eventuelt et støtteseil, og så bare ligget mot vinden inntil været roet seg.

Fakta er at vi har ganske så mange redningsaksjoner hvert år, og at mange av de ville vært unngått om folk bare hadde hatt normalt folkevett og respekt for været.

Inntil det motsatte er bevist anser jeg det aktuelle tilfellet for å være en slik sak.

 

Antageligvis skyldes de aller fleste redningsaksjoner uhell de fleste av oss kan bli utsatt for, slik at den økonomiske belastningen forbundet med eventyrere nok er marginal. I tråden om redningsaskjoner nå i sommer gikk til og med noen så langt som å hevde at det var uansvarlig å bruke motorbåt uten at man hadde maskinkompetanse på linje med en utdannet og erfarern mekaniker. Tror faktisk at folkehelsa og de samfunnsøkonomiske konsekvensene er positive ved at flere enn de rendyrkede profesjonelle nyter sjølivets gleder :yesnod: .

 

Hva koster det å hente ned en basehopper?

Hva koster det å lete etter en som har dratt ut i sin 14 fots jolle i 3 meters bølger, ei hel uke?

 

Jeg vil anta at vi hadde hatt minst 8-sifrede innsparinger på statsbudsjettet hvert eneste år om vi hadde pålagt ekstremsportutøvere både til lands og vanns å ha bergningsforsikring.

Link to post
Share on other sites

Har aldri skjønt at folk som driver ekstremsport, som denne mannen gjorde, forventer at andre skal sette livet på spill for å redde en....

For første gang, tror jeg, er jeg enig med anonym.

 

Du har nok vært enig med meg flere ganger, tj. Du har nok bare ikke oppfattet det.

 

Og til orientering for dere alle.. Jeg har vært med på risikable redningsaksjoner, pluss at jeg har gjort en del ting som nok kan kalles å utsette seg for en unødvendig stor risiko.

Jeg forventer på ingen måte at andre risikerer livet sitt for å redde meg.. Går det galt går det galt.

Link to post
Share on other sites

Jo det var ved kysten og det er litt uklart for meg hvorfor det var nødvendig med mayday, lite drivstoff, navigeringsproblemer? De store problemene med tau i propell kom etterpå.

 

Av bildene ser ikke forholdene så ille ut at det er grunn til å tro at redningen gikk med livet som innsats. Jeg synes noen av dere er litt strenge her, tydelig at han kunne gjort ting annerledes, men det kan man i alle slike situasjoner hvor man trenger hjelp.

Link to post
Share on other sites

.

Hva koster det å hente ned en basehopper?

Hva koster det å lete etter en som har dratt ut i sin 14 fots jolle i 3 meters bølger, ei hel uke?

 

Jeg vil anta at vi hadde hatt minst 8-sifrede innsparinger på statsbudsjettet hvert eneste år om vi hadde pålagt ekstremsportutøvere både til lands og vanns å ha bergningsforsikring.

 

Koster det så mye da......gutta på 330 skv/ sea king) -Brann-Politi -ambulanse og redinsselskaper er jo på vakt 24 timer i døgnet. De har jo samme lønnen om de ser på tv eller er ute på aksjon. ( ok mer risiko ,men det er jo en del av jobben..... :discuss: )

 

Ok, må dykkere ( brannvesen) samt ekstra mannskap på plass blir det jo noen ekstra kr ...... men dette er vel bakt inn i HRS/politi sitt årlige budsjett.

 

Nei....få alle bak PC n i helger og ukedager, da kommer nok Norge til og gå med enda større overskudd . :wink::cheers:

 

Men er enig at noen ekstremsportutøvere / ekspedisjoner går over grensen....... men , bergningsforsikring NEI, da går bare enda mer liv tapt etter som folk ikke melder fra når nøden setter inn.

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Koster det så mye da......gutta på 330 skv/ sea king) -Brann-Politi -ambulanse og redinsselskaper er jo på vakt 24 timer i døgnet. De har jo samme lønnen om de ser på tv eller er ute på aksjon. ( ok mer risiko ,men det er jo en del av jobben..... :discuss: )

 

Ok, må dykkere ( brannvesen) samt ekstra mannskap på plass i blir det jo noen ekstra kr ...... men dette er vel bakt inn i HRS/politi sitt årlige budsjett.

 

Hva tror du det koster å ha en Seaking i lufta pr. time? Jeg tipper på at det koster mer enn en normal månedslønn.

Så kan vi legge til noen båter, ambulansehelikopter, brannvesen med dykkere, osv..

 

Og kanskje en del mennesker til å søke i fjæresteinene.

 

Selv om en del av disse faktisk er frivillige mannskaper som jobber uten lønn påfører det store kostnader for samfunnet vårt.

 

Sier man 100000 pr. time aksjonen pågår har man nok ihvertfall ikke tatt i.. Så kan man tenke seg at dette er 16,8 mill i uka. At en aksjon pågår bortimot ei uke skjer jo rett som det er.

I tillegg til kostnadene er også risikoen for at redningsmannskaper forulykker, den risikoen er tilstede uansett hvor pent vær det er, enhver aksjon er en risiko.

Link to post
Share on other sites

Når man skal sende nødsignal må være opp til en hver skipper å vurdere. Man er nok ganske alene i en slik situasjon, og mange Store gutter kan bli redde da. Synes den største feilen er å bruke en lite egnet båt til oppgaven, og at det kan virke som at han kanskje ikke har gjort seg nok kjent med farvannet. At båten ikke er tett/lukket og selvlensende, enkel motormontasje og ikke seilrigget er vel de største manglene etter mitt syn for en slik tur. :smiley:

Link to post
Share on other sites

ser på kartet at det er veldig grundt i området rundt Yarmouth, hadde han blitt tatt til havs ville han kanskje ha gått på grunn. Ihverfall hvis han hadde holdt seg innenfor de røde og grønne merkene langs kysten. Og sjøen kan muligens bli veldig stygg med vind og strøm der.

 

er så heldig å ha kartprogram på pcèn her er et bilde av området utenfor havnen. Kartet er litt over 17nm i lenge og 10,5nm i høyde.

 

Hva skulle man gjort i en slik situasjon?, kastet anker, og alt av ankerline?

 

yarmouthzx1.jpg

Link to post
Share on other sites

En ting er å dra på slike ekspesisjoner sammen med andre båter, men alene er det jo det glade vanvidd etter min mening. Når det gjelder redning, så skal selvsagt alle forsøkes hjelpes. Uansett hvor tåpelig de har stellt seg. Alle kan komme til å gjøre noe dumt her i livet. Også de som ler høyest av andre. Den dagen kommer nok pipen til å få en annen lyd. Dessuten finnes det nok noen som er glade i alle mennesker. De teller de også. Å presentere et vanlig menneske for en regning på 20 mill er forresten helt meningsløst. Blir like dumt som når amerikanerene dømmer folk til 250 års fengsel. En egenandel på redning er en annen sak, men folk som tar sjanser tar sjanser uansett.

Redigert av Cutty Sark (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dumskap kommer i mange fasonger. Vi gjør vel alle tabber og feilvurderinger når vi er på sjøen, eller i andre av livets sammenhenger. Men en ting er å feilberegne vind og sjø når vinden plystrer rundt ørene. Noe annet er å sitte hjemme og planlegge en tur av denne sorten, uten å sjekke forholdene dit man skal. Hva kan man møte av strøm og vind, hva er en fornuftig flåte å dra med seg, osv. Da kommer man inn på det som i jusen kalles overlagt. Og denne sammenheng kan det ikke kalles annet enn overlagt stupiditet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...