Jump to content

Kaviterer etter propellbytte (290 drev)

Ketil M

Recommended Posts

Etter å ha byttet propell fra det som kanskje var en 15x19 eller deromkring til 15x15, så kan jeg knapt røre trimknappen før propellen begynner å løpe i "friluft"

Bare jeg tøtsjer knapper begynner den å kavitere, og det er ikke snak om at baugen løfter seg i det hele tatt.

På turtall over 3500 rpm begynner baugen å grave seg ned, og jeg vil jo ha den en smule opp...

Båten er en Fjord 21 med V8 og 290 drev.

Ideer, any one?

Mh Ketil.

Ved for lett propell så spinner den, husker ikke helt i farta. Men det blir trykkfall på ene eller andre siden av bladene slik at det oppstår luftbobler, og dermed mister propellen grepet i vannet og den starte å spinne.

(rett meg om jeg er på bærtur) :crazy:

Redigert av KenBjork (see edit history)

Kavitasjon starter på "sugesiden", dvs på forsiden av propellbladet. Bladet virker som en flyvinge, og det største bidraget til fremdrift er faktisk det undertrykk som skapes på fremsiden. Blir dette undertrykket stort nok (lavt trykk), så begynner vannet å koke ved den aktuelle vanntemperaturen (ref fjellklatrere i Himalaya som opplever at vannet koker ved 70-80 grader), og det dannes luftbobler, slik som når vi koker vann i en kjele. Disse luftboblene er ikke skadelige i seg selv, men de forårsaker endret strømningsbilde rundt propellen. "Man kjører bare i luft".

Når disse luftboblene beveger seg bort fra sugesiden skjer en umiddelbar trykkøkning igjen, og luftboblene kollapser momentant. I denne kollapsen sendes små jetstråler av vann imot metallet på propellen, noe som kan høres ut som maskingeværild. Skjer dette over tid så vil metallet bli utmattet, og biter vil kunne bli slått av. Dette kalles kavitasjon

Redigert av Kiwi (see edit history)
Ja, det er nok en litt for lett propell, men jeg kan ikke skjønne at det skulle forårsake kavitering...

Dette er vel ventilering, ikke kavitering ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...