Ketil M Startet 17.August.2007 Link til dette innlegget Startet 17.August.2007 Etter å ha byttet propell fra det som kanskje var en 15x19 eller deromkring til 15x15, så kan jeg knapt røre trimknappen før propellen begynner å løpe i "friluft" Bare jeg tøtsjer knapper begynner den å kavitere, og det er ikke snak om at baugen løfter seg i det hele tatt. På turtall over 3500 rpm begynner baugen å grave seg ned, og jeg vil jo ha den en smule opp... Båten er en Fjord 21 med V8 og 290 drev. Ideer, any one? Mh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 For lett propell er tanken som slår meg da men... Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Ketil M Svart 17.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Ja, det er nok en litt for lett propell, men jeg kan ikke skjønne at det skulle forårsake kavitering... Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 (redigert) Ved for lett propell så spinner den, husker ikke helt i farta. Men det blir trykkfall på ene eller andre siden av bladene slik at det oppstår luftbobler, og dermed mister propellen grepet i vannet og den starte å spinne. (rett meg om jeg er på bærtur) Redigert 17.August.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Kiwi Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 (redigert) Kavitasjon starter på "sugesiden", dvs på forsiden av propellbladet. Bladet virker som en flyvinge, og det største bidraget til fremdrift er faktisk det undertrykk som skapes på fremsiden. Blir dette undertrykket stort nok (lavt trykk), så begynner vannet å koke ved den aktuelle vanntemperaturen (ref fjellklatrere i Himalaya som opplever at vannet koker ved 70-80 grader), og det dannes luftbobler, slik som når vi koker vann i en kjele. Disse luftboblene er ikke skadelige i seg selv, men de forårsaker endret strømningsbilde rundt propellen. "Man kjører bare i luft". Når disse luftboblene beveger seg bort fra sugesiden skjer en umiddelbar trykkøkning igjen, og luftboblene kollapser momentant. I denne kollapsen sendes små jetstråler av vann imot metallet på propellen, noe som kan høres ut som maskingeværild. Skjer dette over tid så vil metallet bli utmattet, og biter vil kunne bli slått av. Dette kalles kavitasjon Redigert 17.August.2007 av Kiwi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 17.August.2007 Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 Veldig interessant! Har jo sett noen kavitasjons-skadde propeller og denne utredningen var nyttig. Du verden så mye kunnskap som folk sitter med! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Når du har skiftet til propell med vesentlig mindre stigning, får du høyere turtall på propellen. Det vil nok bidra til at du kan få kavitasjon. Slutter meg ellers til Kiwis forklaring, men vil gjerne bytte ut "luft" med "vanndamp". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bawaria Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Her har jo eiern økt turtallet med mer en 800 omdreininger, klart det kjennes nok ut som det kaviterer Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Ja, det er nok en litt for lett propell, men jeg kan ikke skjønne at det skulle forårsake kavitering... Dette er vel ventilering, ikke kavitering ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ketil M Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 I tilfelle andre skulle ha samme problem, så var årsaken ganke enkel. Skrog og trimplan var så begrodd med rue at det virket som å kjøre med trimplanene nede.. En kjapp spylig med høyttrykkspyler og problemet løst... Mvh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.