Beining Startet 19.August.2007 Del på Facebook Startet 19.August.2007 Hei, Jeg har en Uttern S46 med en Mariner 50hk (firetakt) fra 2002. Når jeg var ute sammen med 2 andre i dag var det så vidt båten gikk i plan, og når den først var i plan må man holde fullgass(ca. 5100rpm) noe jeg aldri kan tenke meg hverken er bra for motor eller lommebok. Men, utifra hva jeg har skjønnt så er 40-50-60HK Mariner mye av samme motoren. Derfor noen som har noe tips til hva som kan gjøre for å få litt mere aks og styrke i motoren? Kanskje mye kan være med å bytte proprell? Er den orginale som sitter på nå. Ha en fortsatt fin helg! Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
gammabusa Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hvis du får opp mot det motoren skal ha på fullt er propellen riktig, er turtallet for lavt hjelper det sikkert å få en med mindre stigning. En billig løsning kan jo være å montere slike smart tabs, var en kar her, saga? som hadde god erfaring med disse. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Men, utifra hva jeg har skjønnt så er 40-50-60HK Mariner mye av samme motoren.Derfor noen som har noe tips til hva som kan gjøre for å få litt mere aks og styrke i motoren? Kanskje mye kan være med å bytte proprell? Er den orginale som sitter på nå. For å ta propellen først, du må ha en propell som er tilpasset båten, motoren MÅ kunne oppnå anbefalt WOT turtall . ( Gjerne MAX anbefalt WOT, med båten LETT lastet ) Rota igjennom dele katalogen for 2002 Mariner, eneste forskjellen imellom 50 og 60 hk modellen jeg fant var en "ISOLATOR " plate som sitter bak forgasserne. 40 og 50 hk bruker #857104T 1 60 hk bruker # 857104T Isolator plata er nr 2 ifra forgasserne, helt inntil bendet på toppen. Koster den vanvittige summen av $16.- ........... For å strupe ned motoren til 40hk sitter det en stoppe skrue på forgasseren... Dette er hentet ifra dele katalogen til Mariner, men det er ikke sikkert det gjelder din motor da jeg ikke vet den eksakte modell betegnelsen ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Beining Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Tusen takk for svar. Proprell bergningen skjønnte jeg ikke helt hvordan fungerte, men motoren ligger jo på 5100rpm så det er vel ikke så mye mere å hente. Men, om det er så lett å få 10hk til så må jeg si det frister veldig å bestille delen herfra : http://www.crowleymarine.com/parts/857104T.cfm Da må jeg bare finne en spreng skisse eller noe av forgasseren. Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Droll Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Da må jeg bare finne en spreng skisse eller noe av forgasseren. Kan finne noen her, eller direkte til din? motor her, eller enda mere direkte her på innsug . Oppgir du dele nummeret kan den bestilles hos enhver Mercury/Mariner forhandler . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Beining Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Aha du skjønnte jeg litt mere. Som jeg da har forstått det så er det denne her (beklager dårlig tegning) Shot at 2007-08-19 Som skal byttes. Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Droll Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Stemmer det, Nr 5 var den eneste delen som var forskjellig imellom de 2 største modellene( kam,stempel, forgasser, topp, ventiler ++ var likt). Uten å si noe sikkert vil jeg anta at hullene er litt større på 60hk modellen, kunne sikkert boret den opp selv, hvis en viste diameteren ... Stemmer modell nummeret med din motor ??, hvis du sender meg serie nummeret kan jeg sjekke . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Beining Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Nå er jeg kanskje helt på tur, men på manualen står det : 90-10223020 201 Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Droll Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Nå er jeg kanskje helt på tur, men på manualen står det : 90-10223020 201 Litt på bærtur ja, #90-10223020 er modell nummeret på bruker manualen din Men sjekka nummeret, skal gjelde for den modellen jeg sjekka ut... Modell og/eller serienummeret stå på selve motoren, tror det begynner med 7f51xxx ( modell nr. ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Beining Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hehe, slik å forstå ja Men skal notere meg nummert når jeg skal innom båten etterpå eller i morgen. Kommer også til å ringe et par Mariner forhandlere for å høre om de har den eller kan skaffe den. Haakon Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
ivar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Proprell bergningen skjønnte jeg ikke helt hvordan fungerte, men motoren ligger jo på 5100rpm så det er vel ikke så mye mere å hente. Mener du bør ligge nærmere 6000rpm på fullt. Så 2" mindre stigning skulle gjøre susen for aksen sin del. Mulig du vil tape litt fart med lett båt, men det vil mest sannsynlig oppveies av at du får mer turtall. Bygge den om til 60hk vil merkes mest på topp, tviler på at det vil merkes noe på lavere turtall/aks. Du kan også sjekke monteringshøyden på motoren, dersom motoren er plassert for lavt på akterspeilet så vil du tape litt fart/turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Mulig jeg er helt på jordet Droll, men kan man kjøpe en 40hk Mariner 4-takt og gjøre den om til en 60-hester ved å fjerne en stoppeskrue på forgasseren og bytte ut en del (isolator plata) som koster 16 usdollar? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Beining Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Da ble jeg enda litt klokere. Ja synes egentlig 5100rpm virket litt lite. Noen som har noe annbefalinger til butikk som selger en passende proprell? Har ikke så veldig peiling på proprell og båtmotorer generellt. Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
ivar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 En Mariner/Mercuryforhandler skaffer nok det meste, ellers så kan du sjekke med Progress Ingeniørfirma i Oslo, Winrace propellers i Arendal f.eks. Du bør vite mål/betegnelse på den du har når du skal bestille, sånn at de kan hjelpe deg best mulig med å finne riktig propell. Maritim har også relativt billige propeller til salgs Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Mulig jeg er helt på jordet Droll, men kan man kjøpe en 40hk Mariner 4-takt og gjøre den om til en 60-hester ved å fjerne en stoppeskrue på forgasseren og bytte ut en del (isolator plata) som koster 16 usdollar? Ifølge delelista ja, ifra 40 hk er det en liten del til som må byttes (#42942 koster $0.96 )er en stopper på gassen....... Men dette er kun ifølge delelista, jeg har ingen erfaring med så moderne motorer.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Beining Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Satt og tittet litt på de Winrace proprellene og den enste jeg fant som passet min motor var den her : Turbo Hot Shot 10 1/2 Det er en stål proprell til rundt 3300,- Noen som vet hvordan "tall" jeg bør ha? Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
chagall Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Mercury har et program som kan gi deg den korrekte propell for din båt og motor. Du må legge inn verdier for din båt. Se link: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL Håper denne kan gi deg svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Kommer an på hva du har idag... mulig du må ta av propellen for å sjekke, det står som regel preget inn i propellbosset. 1" mindre stigning gir som en tommelfingerregel 2-300rpm mer. Hvis du har båten på henger, så kan du samtidig sjekke høyden på plata over propellen (kavitasjonsplata) , trim motoren slik at plata er parallell med bunnen. På en v-bunnsbåt som din bør den være ca i flukt med bunnen, gjerne litt over. Med en Turbo stålpropell så kan motoren stå høyere på akterspeilet, noe som ofte gir bedre fart. (Mindre stamme i vannet, mindre motstand..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Beining Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) Propeller Recommendation(s) Propeller Material Blades Diameter Pitch Rotatio Part # Aluminum 3 10.000 16.0 RH 48-73142A40 Stainless Steel 4 10.625 15.0 RH 48-878618A40 Stainless Steel 3 10.000 16.0 RH 48-91818A5 Dette var vel svaret jeg gikk om jeg tar rett. Edit: Her er også valgene jeg krysset av for, vet ikke helt om det er riktig jeg. Boat Type: Fiberglass Fishing Boat Length: 15 Performance Goal: Acceleration Altitude (ft. above sea level): 0 Engine Manufacturer: Mercury Engine Type: Outboard Year: 2002 Number of Drives: Single Engine: 60 EFI 4cyl (995cc) Drive: 40-50 HP 3cyl 2-S, 50-60 HP 4cyl 4-S Gear Ratio: 1.83 Redigert 19.August.2007 av Beining (see edit history) Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
chagall Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) Virker som du har fått et fornuftig svar om dine opplysninger stemmer. Som Ivar nevnte bør du sjekke monteringshøyden før du gjør noe mer. Jeg har inntrykk av at mange kjører med for lavt montert motor. Se vedlegg vedrørende mont. høyde: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...=PORTAL#transom Redigert 20.August.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Beining Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Ok det høres bra ut. Skal skjekke høyden i morgen, men er det noen triks for å se om den er riktig plassert? Det skal sies at det "spruter" rundt motorern når jeg kjører i plan, virker som det har noe med motorplaseringen å gjøre. Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
chagall Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Da tror jeg at motoren står for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 jepp, mye vannsprut opp fra stammen tyder på lav montering, koster krefter som istedet kan brukes til å dytte båten framover. Har du målt hva slags fart du får? og om det stemmer sånn ca med det fabrikken oppgir? forresten, std propell på Yamaha F60 som har samme blokka mener jeg er noe sånt som 11 1/8x14" , passer for båter på rundt 16fot. 16" stigning høres litt mye ut... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Stemmer det, Nr 5 var den eneste delen som var forskjellig imellom de 2 største modellene( kam,stempel, forgasser, topp, ventiler ++ var likt).Uten å si noe sikkert vil jeg anta at hullene er litt større på 60hk modellen, kunne sikkert boret den opp selv, hvis en viste diameteren ... Kan jeg komme med en skikkelig "wild guess"... slip hullene i plata til samme diameter som på innsugsmanifoldet innenfor... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Beining Svart 20.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2007 Er det noen som kunne ha funnet ut hva som er standard propp på den motoren? Hva vil ulempene være og gå opp en størelse i diameter? Og hva er fordelen med blank stål proprell og "vanlig"? Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.