ivar Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Begynner å bli mer og mer vanlig at motorene ikke kommer med en "standard" propell, istedet bestiller forhandleren propell iht. båten motoren skal monteres på. Økt diameter gir mer skyvekraft - og lavere turtall. Vanskelig å si eksakt, men man har vanligvis ikke så mange diametre å velge mellom i den klassen. Stål har endel fordeler framfor aluminium, et sterkere materiale som tillater tynnere blader og mer aggressiv utforming. Dette tillater høyere montering og kan gi mer løft i båten, men har nok mest for seg i fart over 30 knop... Stål er dyrere, og kan gi større skader på gir etc hvis man kjører på grunn. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
classic fiberglass Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Hhmm... interessant dette her har en 50hk Mercury firetakter fra 1999, mener det er den modellen som har Yamaha blokk.. ja Y..... Den har ikke et slagvolum på 995 kubikk, men 930 kubikk. Det er en forgassermotor. Serienummer 68 et eller annet. Er det noen som har noen teorier 50 vs 60 hk. f.eks Droll Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
rago63 Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Hoisann, skal se du har en ekte hermeliner under dekselet ditt..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Beining Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Nå har jeg snakket med Leere Motor(?) i Fredrikstad. Han sa at denne modifikasjoen ikke fungerte på motorene med insprøyt. Hadde jeg derimot hatt en 2001 modell med forgasser så hadde det ikke hvert noe problem(han hadde selv gjordt det på sin) Men, i går klarte jeg 5700rpm med bare meg ombord og 31knop. Problemet er at med en gang det kommer en til ombord så klarer den såvidt å gå i plan Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Honduras Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 I følge en kilde på Iboat.com skal det på forgassermodellene være isolatorplata, mens på DFI-modellene ligger forskjellen i ECU-en. Hvis du får tak i en ECU fra 60hk og bolter på din motor, får du 60hk. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Mener å ha lest tester der det står at enkelte av Uttern skrogene er relativt smale og skarpe , og følsomme for vektfordeling, men at den skal dette så mye ned i fart/turtall med 1 kontra 3 personer hørtes jo drastisk ut. Du har vel ikke fått sjekket monteringshøyde + propell dimensjon enda..? Høres ut som at du kan ha god nytte av de smart-tabs'ene som Gammabusa nevner, disse vil hjelpe til å få båten i plan fortere samt holde båten bedre i plan med mindre fart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Åååååhhhh.... -Hadde du bare hatt en skikkelig to-takter........ Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
classic fiberglass Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Har et par totaktere og en firetakter, begge har sine fordeler. Felles for dem er at dem er at de er sorte tror jeg ler meg skakk. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Beining Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Hehe... 2 vs. 4 takt trenger vi ikke ta nå Men, jeg valgte 4-takt ikke uten grunn det. Jeg var ute i dag og da badet jeg rundt båten, tok da og skrapte bort all dritt som var rundt skroget. Det hjalp ikke noe på farten, men tror proprellen og høyden har noe å si. Men, det som overasket var at det stod "14P" på proprellen, noe jeg synes virket lavt med tanke på turtallet. Proprellen var litt slitt i kanten og ikke helt fin, vet ikke om det har så mye å si jeg? En ting til: Regner den ut farten ved hjelp av turtall tro? Kan ikke si jeg fant noen føler til knopmåleren bak der. Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
ivar Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Hvis propellen er slitt og hakkete så hjelper jo ikke det akkurat... Kan høres ut til at du burde hatt 13" stigning. giveren til knopmåleren er normalt et lite hull i stammen på motoren, farta blir målt vha trykk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Viking. Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Det er lurt å beregne propell i forhold til den vekten du vanligvis bruker å ha ombord.. Kjører du ofte med 2 personer bør du gå ned på pitch, og heller avpasse turtallet når du er alene (du har jo turteller). Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Froja Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 (redigert) Ser ut i fra delekatalogen som ligger på nett at det er forskjellige torpedo dia. Men det kommer ikke frem til hva som tilhører hvem . 40/50/60. Og ser at antall tenner på de forskjellige gearene er 22 og 30. Dette vil ha innvirkning på ytelsen ut i fra motoren.Jeg har 50 HK-01. og den har 3,44IN/87,37MM når jeg ser på hva som er rundt impelleren. Har sendt inn spørsmål til US om dette i forbindelse at jeg lurte på flere ting. Blant annet måleinstrumenter på olje,temp og knop. o.l. Har noen av dere bestilt direkte i fra USA med mercruiseparts ? Erfaringer ? Hvis jeg får et svar i fra USA som sier hva som er forskjellen legger jeg dette inn. Ønsker selv å bytte Isolator platet hvis dette er kun det som skal til for å få 60 HK. Redigert 23.Juli.2008 av Froja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 (redigert) Hei Har en 4 syl 50hk 4T Bigfootmotor 2002mod, og denne er gjort om til 60hk Dette var meget enkelt Bytte ut plata mellom blokka og forgassere,samt stille opp blandingsskruene ( var det 3/4 omdr. på hver forgasser mon tro) Er litt usikker her da det ikke var undertegnede som gjorde dette, men sto ved siden av under modifikasjonen. Selv kjøpte jeg motoren etter dette var gjort,så jeg vet ikke mer om forskjellene. Mvh Beertrip Redigert 23.Juli.2008 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Froja Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 (redigert) Er det noen som har kjennskap til justering av forgasserne på Mariner, spesielt der en "tar" den opp til 60 HK? Redigert 24.Juli.2008 av Froja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Er det noen som har kjennskap til justering av forgasserne på Mariner, spesielt der en "tar" den opp til 60 HK? .Jeg har 50 HK-01 Hvilken modell har du, var 24 variasjoner av 50 hk i 2001 , har du modell nummeret eller serienummeret ?? Hvis det en en av 4-takterene, så ligger forskjellen opp til 50 i ei fiber plate etter forgasserene, ytterligere til 60 ligger i ei sperre på gassen . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Froja Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 (redigert) Den jeg har er heter 50ELPT4S og har nummer OT295360 i fra 2001. Ved å bytte Isolator platen blir det ifølge flere, det eneste som skiller den i fra 50 - 60 hk. Men er nevt at en må justere forgasserne, men det er litt usikkert hvordan. Og skal en justere dysen mer inn eller ut ? Jeg sliter sammtidlig med at jeg ikke fåt mer en 5200 omd. på motoren og kan dette justeres . Ser det står mye om høyden på motoren og propellene i andre diskusjoner.Må vente med å sjekke dette til jeg tar båten opp. Mvh Frode Redigert 24.Juli.2008 av Froja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Den jeg har er heter 50ELPT4S og har nummer OT295360 i fra 2001. Her har du en skjerm dump ifra deletegningen til motoren, du kan lese forskjellene der Ved å bytte Isolator platen blir det ifølge flere, det eneste som skiller den i fra 50 - 60 hk. I følge deletegningene er det en sperre på gasser, se bildet. Men er nevt at en må justere forgasserne, men det er litt usikkert hvordan. Og skal en justere dysen mer inn eller ut ? Sikkert pga en har gjort noen små forandringer i innsuget, dysene skal justeres slik at motoren går lettest ( høyest på tomgang), tomgangen justeres ned til ønsket turtal på gass stag . Jeg sliter sammtidlig med at jeg ikke fåt mer en 5200 omd. på motoren og kan dette justeres . Ser det står mye om høyden på motoren og propellene i andre diskusjoner. Kan ha skjedd enkelte forandringer med båt/motor etter montering ( mere bunnstoff, groe, tyngre båt pga mere utstyr ?? ), eller fordi forhandler bare var fornøyd med å treffe sånn cirka med propell valg.... Hvis du ikke klarer å oppnå anbefalt WOT bør du bytte til en litt mindre propell, men du kan vente til etter trimming......kan også muligens heve motoren et hull ( eller 2) avhenging av nåværende montering før du bytter propell.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
beertrip Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 (redigert) Hei Etter hva jeg forsto på modifiseringen,så var det å stille opp blandingsskruene slik at en fikk en fetere blanding. (mulig at en kunne misforstå dette på mitt forrige innlegg) Kan høre etter med han som sto for dette (kommer forhåpentlig hjem i slutten av neste uke) Hvor sto denne sperra på gassen? Mvh Redigert 24.Juli.2008 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Etter hva jeg forsto på modifiseringen,så var det å stille opp blandingsskruene slik at en fikk en fetere blanding.(mulig at en kunne misforstå dette på mitt forrige innlegg) Jeg forsto hva du mente, men regner det som en nødvendighet da en har gjort forandring i innsuget på motoren ( vil kunne suge litt mere luft), denne justeringen virker stort sett kun på tomgang ( + litt oppover ), skal motoren ha mere bensin på topp må en bytte hoved dyse ( er lik på 40/50/60 ).. Hvor sto denne sperra på gassen? Bare ser at det er en liten forandring i dele list på disse motorene ( se bildet, pos 4 og 27 ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.