Jump to content

maritim utdanning

eysteind

Recommended Posts

Veldig fint råd Jorhei. Det å ha allmenn studiekompetanse i bunnen gjør det mye enklere å bytte retning senere - eller bygge på med høyskole senere. Jeg kjenner flere som har opplevd det som tungt å måtte ta videregående etter kanskje 10 år i arbeidslivet fordi de da ser at de trenger mer utdannelse for å kunne jobbe med det de virkelig vil fremover.

Takker for svar. Har tenkt en del på min karriere, men er ikke helt bestemt! Men en typisk maritim utdanning har eg slått fra meg. Planen nå er å få fagbrev (2,5 år lærling). Dette er uansett kjekt å ha. Videre er planen teknisk fagskule og deretter kanskje ingeniørskule.

Har også blitt rådet til å starte egen bedrift fremfor å jobbe for andre. En enmansbedrift... Skulle vist vere mange fordeler, bl.a skattefrådrag, firmabil, høgare lønn friere arbeidstid +++.

eysteind skrev:

Har også blitt rådet til å starte egen bedrift fremfor å jobbe for andre. En enmansbedrift... Skulle vist vere mange fordeler, bl.a skattefrådrag, firmabil, høgare lønn friere arbeidstid +++.

Eh - javisst, under forutsetingen at det går bra. Men det å ha firmabil i et selskap som du eier og jobber i selv høres skattemessig dyrt ut. Erfaringen til mange er at eget selskap også gir mye jobb, og større risiko om markedet ikke er så bra. Men er markedet bra er fordelene mange - men utbyttefordelen er borte nå.

Smart å tenke høyere utdanning - man skal legge et grunnlag for mange tiår fremover

Bilde
  eysteind skrev:

Takker for svar. Har tenkt en del på min karriere, men er ikke helt bestemt! Men en typisk maritim utdanning har eg slått fra meg. Planen nå er å få fagbrev (2,5 år lærling). Dette er uansett kjekt å ha. Videre er planen teknisk fagskule og deretter kanskje ingeniørskule.

Du er fortsatt ung og har tid på deg. DEt å starte egen bedrift er noe de fleste tenker på, og selv ønsker jeg også dette om det lar seg gjøre.
Dette er ting som det er vanskelig å kunne bestemme seg for allerede nå. Det beste tipset du kan få er å skaffe deg en jobb som du trives med, og som du faktisk kunne tenke deg å drive med i 50 år. Videre så tror jeg nok man må ta ting litt som det kommer!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Interessant tråd dette her, for en som har vært i skoleverket i 35 år. Ser ut til at de fleste er enige om at solid grunnutdanning alltid er god å ha. Rår deg til å skaffe deg studiekompetanse nå mens du er i rette alderen til det. Da har du flere åpne dører senere i livet. Det er en stor betenkelighet ved vårt utdanningssystem at mange ikke helt vet hva de vil satse på enda, når tiden er der til å ta avgjørende valg.(VGS)

Ønsker deg all mulig lykke til med det du velger!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Jeg har drevet egen bedrift, glad jeg ikke gjør det nå for det er ikke noen 8-16 jobb.

Trives best ved og være ansatt og glemme det som har med jobb og gjøre kl 16.

Men utdanning er viktig. Lurt og ha noe og falle tilbake på.

Jeg vet heller ikke hva jeg skal bli enda, men har vært borti en del forskjellig arbeid.

Jeg har tenkt og ta noen kurs for og få teori slik at jeg kan avlegge prøve på det jeg har jobbet med.

• 1 år senere...

3 år har gått siden første posten i denne tråden.

Har det skjedd noe nytt? Det skrikes etter sjøfolk. Er det riktig eller vil rederne fremdeles ha enda billigere arbeidskraft?

Har selv god grunnutdanning (vdg + høyskole i øk/adm.) og har nå begynt på D5. Har 2 års fartstid, selv om det neppe blir godtatt.

Hvor og hvordan søker en gammel matros jobb? Kadett eller lærling?

Poseidon, vet du? :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

quote.gif
  Krisida Magni skrev:

Har det skjedd noe nytt? Det skrikes etter sjøfolk. Er det riktig eller vil rederne fremdeles ha enda billigere arbeidskraft?

Har selv god grunnutdanning (vdg + høyskole i øk/adm.) og har nå begynt på D5. Har 2 års fartstid, selv om det neppe blir godtatt.

Hva skal du med D5 sertifikatet? Du kan løse fritidsskipper sertifikat.
Jeg mistet D5 sertifikatet mit siden jeg ikke klarte å opprettholde fartstid for fornying av sertifikatet, og løste det inn i et fritidsskipper sertifikat istedenfor.
Alle forlanger D3 eller høyere for å gi deg jobb i dag. Jeg begynte heller som matros på supplyen.
Fine dager.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

quote.gif
  eysteind skrev:

Vil bare også nevne muligheten for å utdanne seg innenfor Forsvaret. Hvis du velger sjøforsvaret så har du mange muligheter. Der kan du f.eks utdanne deg til trikker, maskinist eller i operativ bransje. Da har du også gode muligheter for å komme deg videre i forskjellig type jobber i Sjøforsvaret.
Du kan få oppleve mye i sjøforsvaret, men hvis du etter hvert vil hoppe av så er det ut fra hva jeg selv har opplevd greit å få seg jobb sivilt, med en bakgrunn fra Sjøforsvaret.

Et annet gode er at du slipper studielån. Redigert av rem (see edit history)
  OLPI skrev:
.......Der kan du f.eks utdanne deg til trikker, maskinist eller i operativ bransje. Da har du også gode muligheter for å komme deg videre i forskjellig type jobber i Sjøforsvaret......

En annet gode er at du slipper studielån.

Helt enig med deg OLPI... det er bare det at det er uhyggelig mange om beinet og opptakskravene er etterhvert blitt helt hinsides...

quote.gif
  Krisida Magni skrev:

Hvorfor skulle ikke dine 2 år fartstid bli godkjendt.

Har selv nok til å få utløst Matros tittelen. De bruker Treanee i dag ute og fartstid og teori som utløser tittel.

Vurdere det samme som deg KM.

Olpi:
Må man ikke være undr 34 for å komme inn i forsvaret. Redigert av rem (see edit history)
  Ubåtfender skrev:
Hvorfor skulle ikke dine 2 år fartstid bli godkjendt.

Deler av den tiden er

krav 1: ikke dekktjeneste (maskin og bysse)

krav 2: for over 10 år siden.

krav 3: nyere fartstid er på båt under 15 meter. :sad:

Trainee-muligheter gjelder nyutdannede og med mindre enn 2 års praksis. :rolleyes:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Bitteliten skrev:
Jeg ville anbefale deg å få høyere utdanning. Se på etterutdanningsreformen til LO, tenk på at du får færre jobbmuligheter uten høyere utdanning og at du skal jobbe i minst 40 år, tenk på hvordan jobben er når du er 60 år, tenk på at lønnen i yrker som krever lavere utdanning vil bli presset av et åpent arbeidsmarked og standardiserte løsninger på tvers av grenser der polakker, tyrkere etc har rett til å gjøre samme jobben som deg - men billigere. LO krever at loven om minstelønn skal forlenges i 3 år - hvor lenge har du tenkt å jobbe?

På en måte støtter jeg rådet om høyere utdanning "i bånn". :yesnod: Likeledes at man tenker litt over hva man skal gjøre / arbeide med om 20-30 år...

MEN: Vi er alle forskjellige! Noen ungdommer har ikke anlegg for/skjønner ikke vitsen med "høyere utdanning", og dropper ut av skolesystemet på tidlig tidspunkt. I dagens STORE valgflora er ikke lett for en ungdom å ta et yrkesvalg.

Alt var liksom lettere før i tiden: Færre valg og "strukturerte linjer". I dag er det et hav av muligheter og retninger, som KAN virke litt forvirrende. Når så lærere / yrkesrettledere heller ikke er helt oppdaterte, er det sannelig ikke lett. Sjømannsyrkene er jo bortimot rassert, og det som er igjen tror jeg har en usikker fremtid.

Ser at elektro-yrker er blitt nevnt flere ganger i denne strengen... Vel og bra, men hvor mange elektrikere over 45 år finnes i DET yrket? Tror at vi må innse at man i snitt skifter yrke minst 3 ganger i løpet av yrkeskarrieren i dag. Derimot er jeg enig i at et år på elektro (som noen hevder) kan være godt å ta med seg!

Tar du høyere utdanning (universitet el.l.) må du jobbe til du kanskje er minst 50 år før du kommer til det økonomiske kryssningspunktet mot en håndverker... Noe å tenke på! ALLE kan ikke være tastetrykkere (akademikere); NOEN må utføre det manuelle arbeidet også. Og i dag er det stor mangel på nettopp håndverkere. (En annen ting er at "akademikerne" må omskoleres etter endt utdanning :crazy: En håndverker KAN sitt fag etter endt utdanning.)

Det som kanskje er felles for dem begge, er at når klokka er 4 går de hjem og er "ferdige med dagen".

Ser også at "selvstendig næringsdrivende" / eget firma er nevnt; De er IKKE ferdige klokka 4!! Riktignok har de kanskje litt større frihet på enkelte områder, men jeg kan garantere at antall arbeidstimer pr. år er vesentlig høyere. Skattefordeler og firmabil er også nevnt; MIN erfaring er at DET er oppskrytt! Skattemyndighetene har tettet nesten alle hull der! Og så er det ANSVARET for firmaet ditt; Du skal ikke bare være dyktig i faget ditt, men i tillegg ha rimelig god peiling på div. andre "yrker": Regnskap (i hvert fall FØLELSE for tall!), markedsføring, kundebehandling, kanskje ledelse +++. :cryin: Da JEG startet eget firma, var det største "overaskelsen" at det ikke kom inn 20 tusen på lønnskontoen den 15. i hver måned!!!

Noe å tenke på kanskje, men ikke ment å ta motet fra noen som har LYST til starte for seg sjøl. Er du allsidig, har pågangsmot, litt "Petter Smart", eller "kokekyndig maskinist, godt kjent på norskekysten", ER det mulig.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Sigurd skrev:
Helt enig med deg OLPI... det er bare det at det er uhyggelig mange om beinet og opptakskravene er etterhvert blitt helt hinsides...

Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å komme inn nå. Da jeg begynte søkte Sjømilitære Korps var det 1200 søkere, ca 1/10 kom inn såvidt jeg husker. Enkelte linjer var mye mer populære enn andre, og hvilke det er skifter med årene. Elektronikk var mest i skuddet da jeg skulle inn. Det skjer jo en utsiling v.h.a. opptaksprøver/aspiranskole der man ser på tidligere karakterer og at man er fysisk og psykisk skikket. Vi brukte hele sommeren på dette før skolen begynte på høsten. Det var jo litt surt for de siste som falt fra etter "helvetesuka".

HER står det mer om hvordan det er idag.

Uansett - det er bare å stå på. Man blir uansett noen erfaringer rikere.

Ubåtfender skrev:
Olpi:

Må man ikke være undr 34 for å komme inn i forsvaret.

Det tror jeg du ha rett i, men det er kanskje muligheter for disp.?

Det beste er å kontakte en rekrutteringsoffiser å få svar på alle spørsmål man måtte ha.

Mer info: Sjøforsvarets Skoler

Redigert av OLPI (see edit history)
  Olav Ringdal Jr. skrev:
Og jobber som maskinist/styrmenn vokser ikke akkurat på tre da de heller bruker russere, indere eller fillipinere som junior offiserer, så det er ikke enkelt.

Dersom du velger denne veien bør du allerede på grunnkurs begynne og undersøke muligheten for å finne seg et rederi som tar i mot lærlinger for å lære de noe. Det er mange rederier som utnytter lærlingen "grovt" da de er svært billige i drift. Og vasking og maling utfører det like bra som fult betalte matroser

Ser at her er det mange som ikke følger med i nyhetene. Men aldri på mange år har utsiktene for en trygg arbeidsplass til sjøs vert så god som nå.

Ikke det at jeg vil anbefale noen å begynne på sjøen, og skal du allikevel bestemme deg for det så hadde jeg satset på en karriere som eltetrikker.

Å få lærling plass i dag er ikke noe problem, supply rederiene skriker etter lærlinger, kadetter og mannskap til alle stillinger om bord.

Tar man kontakt med nærmeste maritimt opplæringskontor så vil dere få opplyst at flere av Rederiene på Haugalandet har garantert lærlingplasser i fremtiden.

Rederiene har kontrahert nybygg i hopetall, så tryggheten i sjøfarts yrket har aldri vert så god som nå.

Jobber selv som Matros i et stort sypplyrederi, og siden oljemarkedet hele tiden utvikler seg teknologisk så medfører det at vi får nye og mer avanserte båter.

Nå holder jeg på med G5 offshorekran sertifikatet, som de siste årene har blitt en ny stilling på båter knyttet opp mod olje relaterte jobber.

Jeg liker meg godt på sjøen, og jobben lar meg få sjansen til å komme meg rundt omkring i verden

Tror ikke du kommer deg til sjøs som elektrikerlærling.

Noen med det fine eg synes med å jobbe til sjøs er arbeidstiden. E vel for det meste 4 veker på/4veker av. Dermed kan du gjøre litt mer av det du har lyst til i friperiodene enn hva du kan gjøre med en 8 til 16 jobb...

Rederiet jeg seiler for har tatt inn elektriker lærlinger som tar læretiden på rederiets båter.

Tror også flere rederier har elektriker lærlinger.

Det er vel snart en av de viktigste stillingene ombord på en moderne båt.

• 3 måneder senere...

jeg har nå fullført 3 år høyskole, nautikklinja.

Har allerede fått jobb i kystvakten, sivilt ansatt. Begynner til høsten.

Lønna der kommer til å bikke 500.000, noe jeg synes er ganske bra som kadett/opplæringsstilling.

Har nautisk VK2-VK3, 2 maskinist som privatist, + opptreden på båtbyggern i Jondal,

men jobber med utvikling og serverdrift, i en bransje hvor det faktisk er mulig å få, beholde, og på egenhånd bytte jobb(..),

mitt utgåtte dekksoffiser kl 2 "byttes" til D5LA.

Det er skandaløst og lure ungdom ut i handelsflåten slik det har vært der de siste 30-35 årene. Med jevne mellomrom hyler rederforbundet over seg hvor ille det mangler norske sjøfolk og at fler må utdanne seg, problemet er ikke at det mangler sjøfolk, det mangler arbeidsplasser på sjøen, mens rederforbundet får støtte/sympati whatever sitter det igjen horder uten jobb, med en utdannelse de stort sett ikke kan bruke, de fleste med høye studielån og redusert mulighet for annen utdannelse.

Ikke kast bort tid og penger på maritim utdannelse med mindre du brenner så mye for det at det ikke er noen vei utenom.

Solitaire skrev:
Ikke kast bort tid og penger på maritim utdannelse med mindre du brenner så mye for det at det ikke er noen vei utenom.

Nå er det faktisk mulig å få dekket deler av skolen om en "lover" seg bort til ett rederi, litt på samme måte som når en tar sjøkrigskolen. Jeg kjenner flere som har tatt styrmannsutdanning de siste årene og alle er i jobb mindre enn ett halvt år etter skolen er slutt...

Nei da er det verre å "lure" folk til å ta masse generell datautdanning (windows og office), hva så liksom? Får ikke jobb fordi en kan trykke på en pc, må kunne mer enn det ja :wink:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
  • 1 måned senere...
quote.gif
  Miranda III skrev:
Ser at her er det mange som ikke følger med i nyhetene. Men aldri på mange år har utsiktene for en trygg arbeidsplass til sjøs vert så god som nå.

Ikke det at jeg vil anbefale noen å begynne på sjøen, og skal du allikevel bestemme deg for det så hadde jeg satset på en karriere som eltetrikker.
Å få lærling plass i dag er ikke noe problem, supply rederiene skriker etter lærlinger, kadetter og mannskap til alle stillinger om bord.

Tar man kontakt med nærmeste maritimt opplæringskontor så vil dere få opplyst at flere av Rederiene på Haugalandet har garantert lærlingplasser i fremtiden.
Rederiene har kontrahert nybygg i hopetall, så tryggheten i sjøfarts yrket har aldri vert så god som nå.

Jobber selv som Matros i et stort sypplyrederi, og siden oljemarkedet hele tiden utvikler seg teknologisk så medfører det at vi får nye og mer avanserte båter.
Nå holder jeg på med G5 offshorekran sertifikatet, som de siste årene har blitt en ny stilling på båter knyttet opp mod olje relaterte jobber.
Jeg liker meg godt på sjøen, og jobben lar meg få sjansen til å komme meg rundt omkring i verden

Viss du ser på datoen han kom med denne påstanden så forstår du det, i dei tider var det ikkje så sikkert sjølv i "Offshore".
Eg har sjølv seilt som Kaptein men har no i vår lagt passaren på hylla og begynt på "Rigg". Må sei at eg veit endå ikkje heilt om dette er noke for meg. Men eg veit at det ikkje er noke problem å kome seg tilbake på båt viss det skulle aktuellt. Greitt nok at på "Rigg" så har vi ei finare friordning, men så vidt eg kan sjå så langt så er det kun det.
Den gode stemninga og den sosiale delen som vi hadde på båt finnest kanpt nok her. Her er ca 170 mann ute og alle styrer med sitt, og på frivakta er det knapt noken å sjå i "messa".

Sitat
Tror ikke du kommer deg til sjøs som elektrikerlærling.

Dei fleste nybygga som kjeme ut no innan "offshore" blir no bygde med "Dieselelektrisk" framdrift. Rederia er og blir meir og meir desperate etter "Trikkarar". Trur ikkje det skal være noke problem å kome seg ut som "trikkerlærling" viss du går inn for det.

Personleg så er eg litt skeptisk til all denne kontraheringa som rederia no driv med, for eg har vore med på nedtur før. (Det er vel ikkje noke tre som veks heilt opp i himmelen) Og det trur eg ikkje dette gjær heller, men som elles i samfunnet så er det ikkje så mange mørke skyer i horisonten endå, men dei dukkar for opp.

Vil værken fråråde eller råde noken til å gå den "Maritime" veien, men for meg har dette vore heilt topp.

Her er også muligheiter for ein navigatør på land viss du har litt erfaring. Det blir meir og meir behov for folk med erfaring innen DnV, Sjøfartsdirektorat, oljeindustri, konsulentfirma for prosedyrer, Towmaster osv. Som sagt eit hav av muligheiter. :cheers:

Dette var no bærre nokre tankar frå meg det då. Ser fram til å kome heim igjen 11.juli og etter er rask slipping den 12 blir det båtferie. God Båtsommar alle sammen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...