Jump to content

maritim utdanning


eysteind

Recommended Posts

Driver å tar eit svært vanskelig valg. Å velge utdanning...

Syns det finst alt for mange valg!! :smash:

 

Men har tenkt en del på en maritim utdanning. Har fått mye info og besøkt skolen og slikt. Syns dette virker kjempekjekt.

 

Men vil dette vere kjekt resten av min jobkariere også?

Er ikke sikker på hvilken linje som er best, men har tenkt mest på sjøfartsfag og deretter teknisk fagskule der eg etter en del (mange) år får utløst alle serfikater.

Trur å stå i et maskinrom eller på en fiskebåt i 40 år kan bli travelt kanskje men å komme på dekk og etterkvart på broen kunne vere innressant.

 

Al den iformasjonen eg har fått nå, fra brosyrer og skolen er såklart bare positivt.

Det kunne derfor vere inntressant å høre noen som har en slik jobb om hva de mener.

Tenkte kanskje noen her på baatplassen var innen bransjen.

 

Der dette et ensomt/kjedelig yrke? Risikabelt? Lett å fa jobb? mye ansvar?

Anbefaler dere det? Er sjøfartsfag det lureste?

 

Lønnen har eg hørt skal vere bra, og det stemmer vel...?

 

Alle synspunkter er velkomne!

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

:confused: E'kke tvil i min sjel, eisteind! Du bare MÅ bli båtbygger!   :wink:

 

:smash: Lykke til med valget!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Siden det ikke har kommet noe særlig med synspunkter fra folk i bransjen, og det gjør det ikke nå heller, så kan jo jeg si at en stort sett har hørt at det alltid vil være behov for norske offiserer. Men jeg vet ikke hvor trivelig det er å være 2-3 norske offiserer ombord hvor resten av besetningen er fra det fjerne østen et sted  :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Eysteind!

Jeg jobber sjølv som maskinist i handelsflåten. Om du skal velge deg utdanning bør du satse på noe som kan brukast til fleire ting, ikke låse deg til ett yrke. Slik markedet for norske sjøfolk er i dag er det viktig å ha flere bein å stå på. Det virker som rederne har liten vilje til å satse på norske sjøfolk. Det kan være vanskelig å få kontrakt med rederier, men om du velger maritim utdanning bør du prøve å knytte bånd til et rederi så tidlig som mulig.

 

Jeg kan godt skjønne at du ønsker deg på dekk fremfor i maskinen. Jeg har mang en gang stått innsausa i olje og ønska at jeg gjorde det valget, men jeg tror (jeg formærmer sikkert noen nå) en med bakgrunn fra maskinen har større muligheter på land en det en matros/styrmann har. Det bør du ta med i betraktninga.

 

Hyra (lønna) til sjøfolk er ikke dårlig, men heller ikke så bra som mange vil ha det til. Jeg har tilgode å seile sammen med noen som har slutta sjøen pga hyra.

 

Om du skal begynne på videregående til neste år er det sikker greit å starte med grunnkurs mekk, så har du ett å bestemme deg på om du vil velge maskin/dekk eller kanskje noe på land.

 

Lykke til med yrkesvalget ditt! :wink:

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

:wink: E'kke tvil i min sjel, eisteind! Du bare MÅ bli båtbygger!   :wink:

 

:wink: Lykke til med valget!

Ser ikke helt framtiden som båtbygger. Trur fleire kjem til å flytte produksjonen til utlandet.

 

Takker for gode råd, skin.

Sjønner at det kan vere enklere å få jobb på land ved å bli maskinist.

Og dersom eg tenker å bli på sjøen, vil vel det beste vere å komme på dekk.

Hadde igrunn tenkt å søke elektro grunnkurs, da elektrofaget er også noe som innresserer meg (kommer i 2. rekke) og om eg da bli lei livet til sjøs, er det jo bare et par år på skolebenken så er man elektriker...

Link to post
Share on other sites

Elektro er jo ett like godt alternativ det enten du vil bli maskinist, styrmann, trikker eller noe på land. Om du velger å bli skipselekrikker (trikker) går du videre med elekro/automasjon, etter endt utdanning må du gå noen mnd (trur det er 6) som assistent så kan du løse sertifikat.

Link to post
Share on other sites

Wilh. Wilhelmsen advarer i dagen nummer av Dagens Næringsliv mot utviklingen i norsk næringsliv. http://www.dn.no/forsiden/article146823.ece Det som ikke er kommet med i nett-utgaven er at han også mener at norsk ungdom bør tenke seg godt om før de velger et maritimt yrke. Han mener at rammevilkårene i forhold til utlandet ikke taler for at dette er et klokt yrkedsvalg på sikt.

 

Jeg vet ikke, men tenkte det var greit å formidle denne informasjon,

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Gikk ut av teknisk fagskole i 2000, jobber i dag som maskinist hos Bergesen Offshore dy ASA.

Ikke for å svartmale sjømannsyrket, men jeg er litt skeptisk når det gjelder maritim utdanning.

Når jeg valgte å begynne på mek. fag i 95 ble det fortalt av skolene at dersom du ville velge og vrake i jobb, ja da  skulle du bli maskinist eller styrmann, men dette mener jeg er feil.

Ett år etter at jeg gikk ut av teknisk fagskole var det bare 3 stk. som jobbet som maskinister av 11 som gikk ut av skolen.

Kravene som sjøfartsdirektoratet har satt i sving gjør at det tar lang tid før en får løse noen sertifikat pga fartstid, samt regostreringsbøker som må signeres av godkjente assessorer. Jeg slet i 11 mnd. før jeg fikk mitt første maskinistsertifikat.

 

Men for å ikke svartmale det helt vil jeg si at med bakgrunn av teknisk fagskole med studiekompetanse har du litt flere ben å stå på dersom du vill finne på noe annet senere.

 

Dersom du vil vite mer om sertifikatstrukturen til maskin/dekksoffiserer kan du gå inn på www.sjofartsdir.no/stcw.

 

Her er veien og tiden som det tar å bli maskinist, det er omtrent det samme for styrmenn.

 

Gr. kurs mek. fag             1 år

Skipstek. drift VK1           1 år

Lærling som motormann  2 år (fint å komme seg ut i arbeidslivet en periode)

Teknisk fagskole              2 år

Kadett                              6 mnd.

Nå får du løse klasse 4, dette gir deg mulighet til å gå selvstendige vakter i maskinrommet, men kun 750 kW sommaskinsjef

Så kan du løse sertifikater etter relevant fartstid. Men det som er så "frustrerende" er at du trenger 4 år med fartstid dersom du skal vere maskinist på f. eks ei ferge eller lastebåt med maskineri over 750 kw. Så veien er lang, og rederene vil helst ha maskinister som er 20 år og alle sertifikat......

 

Og jobber som maskinist/styrmenn vokser ikke akkurat på tre da de heller bruker russere, indere eller fillipinere som junior offiserer, så det er ikke enkelt.

 

Dersom du velger denne veien bør du allerede på grunnkurs begynne og undersøke muligheten for å finne seg et rederi som tar i mot lærlinger for å lære de noe. Det er mange rederier som utnytter lærlingen "grovt" da de er svært billige i drift. Og vasking og maling utfører det like bra som fult betalte matroser

 

Uansett får du ha lykke til med valget!!!

Link to post
Share on other sites

Hei

Går selv siste året på maritim høgskole. Har valgt å utdanne meg til styrmann. Det kan se ut som det kan bli litt vanskelig å få seg jobb, iallfall læreplass slik at jeg får løyst sertifikat. Det kan heldigvis se ut som jeg har plass i et offshorerederi, men det er ennå ikke helt sikkert.

 

Grunnen til at jeg valgte høyskole var at jeg gikk allmennfah før jeg bestemte meg for hva jeg skulle bli. Hadde jeg visst det på et tidligere tidspunkt hadde jeg nok valgt grunnkurs mekanisk eller elektro og den veien.

 

Er også enig i at du har flere valgmuligheter i land som maskinist enn som styrmann. Som styrmann blir valget en kontorjobb som på et rederikontor eller lignende.

 

Har bare et halvt år igjen nå!  :smiley: Det skal jammen bli godt å bli ferdig. Tror ikke det blir noe mer skole på meg, bortsett fra de kursene som må komme opp.

Link to post
Share on other sites

En båtbygger kan vel reparere/restaurere eldre båter også ???

 

Fritidsbåtflåten vår har vokst enormt de siste 7-8 år, i form av høyt salg av nye båter.

 

Ja mange av disse er produsert i utlandet, men om 5-10-15 år har vi mange gamle fritidsbåter her i landet som krever mer reparasjoner/oppgradering enn tilfellet er i dag.

 

Bare en tanke.

 

mvh

 

Barsk II   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Enten du skal bli sotengel eller styrepinne bør du vurdere hvilken vei du eventuelt skal ta. I den yrkesretta veien, vil du få en utdannelse som oppfyller kravene, men lite utenom. Vil du søke en stilling på land senere vil du stå sterkere og ha flere muligheter hvis du velger høgskoleveien. Ved høgskoleveien vil man få en bredere teoretisk utdannelse, som en del rederier foretrekker. Mener at RCCL kun tar inn folk med høgskole. Velger å påstå at en sotengel som har høgskole har bedre jobbmuligheter. Ang jobbmuligheter er markedet bedre for maskinister en styrmenn, men det vil alltid være ferger her til lands. Overveldende positivt er det ikke, men står du på og får deg papirer en det ikke noe stort problem med jobb. Det verste er å få fartstiden. :smiley::cryin::eek:

Høgskolen i Vestfold er vel den eneste Høgskolen i landet nå med et komplett maritimt utdanningstilbud. Er ikke sikker på hvordan det er med maskinist utdanning på de andre høgskolene nå, men mener at det er dårlig. Dessuten har høgskolen en meget fin maskin labb med ”stor” hovedmaskin. For info se http://www-ma.hive.no/

Ved å ta utdanningen ved vestfold får du også Bachelor grad i nautikk eller Marinteknisk drift, som er meget kjekt å kunne vise til hvis du går i land senere. :eek:

Ps: studentmiljøet på maritim utdannelse i vestfold er meget bra, og samarbeidet med sykepleierne er utmerket :eek:

Fra Høgskolen i Vestfold:

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

:cryin: Heisann, Kjæresten til min datter på 20 , han er kokkelærling (hun er lærling innen helse). Dårlig betalt og enda verre når husleie og andre utgifter er betalt , er vist slutt på discoturer (og bra er det ) . Men hvorfor ikke ta utdannelsen din i marinen hvis det er den veien du vil gå . Da har du gratis utdannelse ,gratis husrom og gratis mat pluss en kjempe bra skole. Kokkeyrket ute til sjøss og hjemme er vel noe som trengs i all framtid . Angrer bra på at jeg ikke gjorde det isteden men . :smiley:

 

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt et år på grunnkurs elektro først, hadde jeg vært deg. Etter dette grunnkurset har du mange muligheter i ulike retninger. Samtidig får du da et tenkeår hvor du får 'vennet' deg til å ikke gå i grunnskolen lengre. Kanskje går det opp et lys eller to i løpet av dette året mht til hva du vil videre. Et slik grunnkurs er bare 1 år og det er ingen stor katastrofe om man underveis finner ut at man vil noe annet. Det er verre å avbryte hvis man har begynt på et løp som er 2-3 år. Dessuten vil du alltid ha bruk for det du lærer på dette grunnkurset. Både i båten og ellers i f.eks. kåken. En annen ting du bør legge vekt på når du gjør valgene dine, er i hvilken grad du evt. er "skoletrett". Er du slik passe fornøyd med å gå på skole, kan det kanskje lønne seg å satse på en utdannelse som kombinerer teori og praksis. Hvis du derimot synes det er OK å gå på skolen, og regner med å ha det OK økonomisk noen år framover selv om du går på skolen, da kan det kanskje lønne seg å satse på en grundig teoretisk utdannelse først.

 

MVH

En som tuslet i samme retning i sin tid:

Grunnkurs elektro

Videregående kurs I sterkstrøm

Teknisk Fagskole Elkraft Teknikk

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt et år på grunnkurs elektro først, hadde jeg vært deg. Etter dette grunnkurset har du mange muligheter i ulike retninger. Samtidig får du da et tenkeår hvor du får 'vennet' deg til å ikke gå i grunnskolen lengre. Kanskje går det opp et lys eller to i løpet av dette året mht til hva du vil videre. Et slik grunnkurs er bare 1 år og det er ingen stor katastrofe om man underveis finner ut at man vil noe annet. Det er verre å avbryte hvis man har begynt på et løp som er 2-3 år. Dessuten vil du alltid ha bruk for det du lærer på dette grunnkurset. Både i båten og ellers i f.eks. kåken. En annen ting du bør legge vekt på når du gjør valgene dine, er i hvilken grad du evt. er "skoletrett". Er du slik passe fornøyd med å gå på skole, kan det kanskje lønne seg å satse på en utdannelse som kombinerer teori og praksis. Hvis du derimot synes det er OK å gå på skolen, og regner med å ha det OK økonomisk noen år framover selv om du går på skolen, da kan det kanskje lønne seg å satse på en grundig teoretisk utdannelse først.

 

MVH

En som tuslet i samme retning i sin tid:

Grunnkurs elektro

Videregående kurs I sterkstrøm

Teknisk Fagskole Elkraft Teknikk

takker alle for gode råd. Trur eg vel grunnkurs elektro, så får vi se.

 

Var på omvisning på skole i Måløy i går, men takker for tilbudet, Celina.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt framtiden som båtbygger. Trur fleire kjem til å flytte produksjonen til utlandet...

Hei igjen eisteind!

Når jeg nevnte "båtbygger" - litt spøkefullt  :yesnod:  så tenkte jeg ikke på båtbyggingsproduksjon som, f. eks. Saga, Viksund, Viknes, osv.

 

Det jeg mente var å utdanne seg til noe som er etterspurt i bransjen. F. eks. maskinist / dieselmekaniker, elektrolinje, ell. lignende.

 

Det er jo helt umulig å råden noen om utdannelse / karriere når man ikke kjenner vedkommend, MEN, av det jeg har sett her på baatplasse.no og ditt prosjekt med Saga20 + det du holder på med nå, så skønner jeg jo at du er "ihuga" båtmann.

 

Du har også evnen og viljen til å satse på prosjekter med å pusse opp gamle båter. Fra det du skriver her, så trives du med det.

 

Tenk deg selv 10 år fremover, med f.eks. diselmekanikker utdannelse i tillegg til din hobby som båtmann. Hvilket behov det blir da for marine mekanikkere og altmuligmenn! Fritidsflåten vokser enormt, båteiere har mere penger enn tid. Det meste av vedlikehold, reparasjoner blir satt bort. En som deg, med den gløden som du viser, vil antagelig kunne gjøre det godt.

 

I tillegg så kunne du jo i fritiden fortsette med det du gjør nå - kjøpe opp gamle båter og pusse dem opp.

 

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei igjen eisteind!

Når jeg nevnte "båtbygger" - litt spøkefullt  :yesnod:  så tenkte jeg ikke på båtbyggingsproduksjon som, f. eks. Saga, Viksund, Viknes, osv.

 

Det jeg mente var å utdanne seg til noe som er etterspurt i bransjen. F. eks. maskinist / dieselmekaniker, elektrolinje, ell. lignende.

 

Det er jo helt umulig å råden noen om utdannelse / karriere når man ikke kjenner vedkommend, MEN, av det jeg har sett her på baatplasse.no og ditt prosjekt med Saga20 + det du holder på med nå, så skønner jeg jo at du er "ihuga" båtmann.

 

Du har også evnen og viljen til å satse på prosjekter med å pusse opp gamle båter. Fra det du skriver her, så trives du med det.

 

Tenk deg selv 10 år fremover, med f.eks. diselmekanikker utdannelse i tillegg til din hobby som båtmann. Hvilket behov det blir da for marine mekanikkere og altmuligmenn! Fritidsflåten vokser enormt, båteiere har mere penger enn tid. Det meste av vedlikehold, reparasjoner blir satt bort. En som deg, med den gløden som du viser, vil antagelig kunne gjøre det godt.

 

I tillegg så kunne du jo i fritiden fortsette med det du gjør nå - kjøpe opp gamle båter og pusse dem opp.

 

:yesnod:

Trur helt sikkert dette vil bli marked for, men dette vil nok bli en fritidsjobb. Trur aldri eg vil slutte å kjøpe, pusse opp og selge båter -unasett hvilken jobb eg havner opp med! :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg en utdannelse i marinen. Her for du en flott utdannelse samt at du får praktisert  under plikttjenesten. Her kan du få en nautisk eller maskinutdannelse  samt en kjempegod lederutdanning. Tror ikke det er mange som har problemer med å få jobb etter eventull tjeneste.

 

Familievennlig er ikke denne type jobb, men du verden så morro.

 

Ville ikke ha anbefalt mine barn en jobb i handelsflåten.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har mulighet, benytt marinen.

Startet som kokk her etter jeg mønstret av i handlesflåten. Vervet meg og tok 4 års utdannelse som Teleelektoniker. Etter disse 4 årene hadde jeg fagbrev og de sivile arbeidsgiverene stod i kø for å kapre deg. Jobber i dag som serviceingeniør i databransjen med spesilfelt innen printerteknologi.

I marinen får du topp utdannelse, tilleggs kurs dersom du er intresert og lønn under utdannelsen. Selv tok jeg perm et år i pliktjenesten for å ta ettårig elktro/elektronikk på videregående. Dette måtte til får å komme inn på marinens skole.

Etter fem år i kongens klær er det kun en ting jeg angrer på, jeg utnyttet ikke situasjonen godt nok med tanke på videre utdannelse. Mulighetene var der men var nok litt for makeligt annlagt.

 

 

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...