Jump to content

maritim utdanning


eysteind

Recommended Posts

Er skremt av tidligere innlegg hvor personer som er tilknyttet skipsfartsnæringen anbefaler ungdom idag til å ta maritim utdannelse.

 

Hvor mange norske sjøfolk er det igjen?

Hvor mange lærlingeplasser er det?

Rederene sier den ene dagen "vi satser på ungdommen".

Neste dag blir samtlige nordmenn sparken og blir erstattet med polakker og latviere. :yesnod::smiley:

 

I utenriksfart er det fortsatt noen kapteiner og maskinsjefer som har arbeid. Elleres så er det stort sett øst- europere og asiater.

 

Kystfart: Inntrykk av at terskelen for å få "dispensasjon" for å gå med utenlandsk besetning er lav.

 

Supplyflåten: fortsatt stort sett norsk besetning på Nor registrerte båter. Men det dukker oftere og oftere opp båter med annet flagg og utenlansk besetning.

 

Anchor handling og andre offshore service fartøyer, ROV skip, Diving support skip, kabelleggere, Er det færre og færre normenn å se.

 

Arbeider selv for ett "Norskt" selskap. På den båten jeg er nå er vi ca 100 personer hvorav 10-12 er norske. Det er forøvrig ingen andre av selskapets båter som har så mange Nordmenn ombord.

 

 

 

Høy lønn? jeg har en overordnet stilling:  4 uker på 4 uker av. 12 timers skift hver dag mens du er ute (84 timers arbeidsuke). 0 ekstragodtgjørelse for jobb søndag eller helligdager.  Altså 1284 arbeidstimer i året. for dette for jeg. Nok 370000,-  inkl. feriepenger.+ tillegg for  evetuelle ekstradager og litt overtid.

 

Du er borte fra hjemmet halve året. blandt annet noe dritt på sommeren.

Nå var jeg ute i jul og nyttår. For også påsken påsken ute.Av sommeren blir jeg ute både juni og august måned.

 

Så hvorfor driver jeg med dette? Jo jeg liker jobben, har forsøkt å jobbe på land, passet ikke for meg. Har holdt på med dette i snart 30 år.

 

Men om jeg vil anbefale ungdom idag å ta seg maritim utdannelse. ALDRI I LIVET.

Å ta utdannelsen i marinen er vel det eneste jeg kan gå med på å anbefale. Men hva skal du gjøre når plikt tjenesten er over?

 

Jeg har 15 år igjen til pensjonsalder. Men er redd for at den norske sjømann er historie før det.

Selvfølgelig vil det være noen lokale ferger og noen få kystbåter som har Normenn. Men sorry tror ikke det er mange arbeidsplassene vi snakker om.

 

Pekjan

 The last :smiley: :smiley:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok langt på vei si meg enig med deg Pekjan, men du gjør det enda litt mørkere en det er.

Problemet ligger i at rederene får det mer eller mindre som de vil. Mydighetene må sette krav til at det skal være normenn på båter på norsk sokkel og innenriks. Blant rederne hersker det en grådighet som ikke ligner noe. :yesnod:

Nei, det må stilles krav. Land som Canada, Brasil og Australia har krav om at det skal være mannskap fra respektive land ombord på båter som opererer i deres farvann fast. (Jeg fikk selv sparken fra en båt som skulle til Brasil med denne begrunnelsen!)

Vingeklipp rederlobbyen så vipps har vi jobber i fleng! :smiley:

Selv om de dystre spådommene skulle gå i oppfyllelse er det da muligheter til jobb på land.

 

Jobben til sjøs har også mye positive sider; utfordrende og interessant, stor frihet når man er hjemme på fri, ok lønn, og stort sett fint miljø ombord.

Link to post
Share on other sites

quote author=Skin link=board=A;num=1074112766;start=20#26 date=01/15/04   21:14:15]Jeg må nok langt på vei si meg enig med deg Pekjan, men du gjør det enda litt mørkere en det er.

Problemet ligger i at rederene får det mer eller mindre som de vil. Mydighetene må sette krav til at det skal være normenn på båter på norsk sokkel og innenriks. Blant rederne hersker det en grådighet som ikke ligner noe. :smiley:

Nei, det må stilles krav. Land som Canada, Brasil og Australia har krav om at det skal være mannskap fra respektive land ombord på båter som opererer i deres farvann fast. (Jeg fikk selv sparken fra en båt som skulle til Brasil med denne begrunnelsen!)

Vingeklipp rederlobbyen så vipps har vi jobber i fleng! :smash:

Selv om de dystre spådommene skulle gå i oppfyllelse er det da muligheter til jobb på land.

 

Jobben til sjøs har også mye positive sider; utfordrende og interessant, stor frihet når man er hjemme på fri, ok lønn, og stort sett fint miljø ombord

 

Er klar over at jeg svartmaler. Men mener selv at dette er virkligheten.

Rederiene og myndighetenes festtaler er det bare til å bli kvalm av. :puke:

 

En måte å gjøre det på er en lov om at alle som arbeider på Norsk sektor av Nordsjøen. skal ha Norske arbeidvilkår, Norsk hyre og betale Norsk skatt. da blir det plutslig ikke noe rimligere å bruke utlendinger.

 

Det er dette "våpenet " som er blitt brukt på norske plattformer. Og det ser ut til å ha virket.

 

Arbeider fortiden selv på hollansk sektor. etter 30 dager må vi betale hollansk "landskatt) som fortiden er på 42 %.

på norsk sektor tror jeg utlendingene betaler noe sånt som 15-20% skatt. Det er forøvrig ikke alle som gjør det.

 

PS. Har også fått "sparken" fordi en båt skulle jobbe i Brasil.

 

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke helt henge meg med på det som blir sagt om marinen. Den praksisen man får fra marinen har liten overføringsverdi til "det virkelige liv", men militærtjeneste er jo noe vi må gjennom. Så om det er mulig å få noe ut av det er det jo fint.

 

Hei

 

 

 

Jeg snakker ikke her om førstegangstjenesten men en mangeårig utdannelse.

Om du ikke kan bruke denne i det sivile liv? Klart du kan. Både på land og sjø.

 

Som jeg tidligere skrev vil jeg ikke anbefale en sivil maritm skole for mine barn, en militær derimot ville gledet meg stort.

Link to post
Share on other sites

          Eystein[/b takker for dei siste svarene. Det er disse eg treng flest av, da eg har fått nok av positive ting!

Sjøner at dette ikke er noe drømmejobbquote]

 

Jobben er grei den. Har holdt på med dette siden jeg var 17 år. Kun avbrutt av skolegang og 3 år på land i perioden 86-89.

 

men jeg har ikke noe problem med å se "skriften på veggen". Og er derfor redd for at ungdom som tar utdanning i den retningen. Utdanner seg til arbeidsløshet. Derfor vil jeg ikke anbefale det.

 

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tiltredes Pekjan!Østens sjøfolk har tatt over og for europeere er denne tiden slutt.Kanskje

de i fremtiden kan treffes på enkelte spesial skip.Men jeg tviler på det og.Ser flere og flere

utenlandske sjøfolk som i aller høyeste grad vet hva de holder på med.Dårlige er de ikke selv

om enkelte ynder å påstå dette.Brokete karer er det i alle leirer.

Link to post
Share on other sites

Guest Terje_S.

Godkveld godtfolk! Driver å "lusker" rundt her på Båtplassen nå i friperioden min, som snart er slutt...

 

Ser at det er mange synspunkter på dette med maritim utdanning og jobbmuligheter. Selv er jeg styrmann, ansatt i Norsk Bemanning AS, og utleid til div. skip tilhørende Wilhelmsen Lines.

 

Har ikke seilt mer enn 7 år, men jeg tør påstå at jeg ikke har mistrivdes en eneste dag hittil! Jovisst finnes det trassige dager, men dette glemmes fort. Det er de fine dagene som huskes.

 

Kjenner en del ferdigutdannede styrmenn/maskinister som ikke får løst sertifikat pga redernes uvilje mot å ta inn kadetter. Dette er synd, og bidrar vel ikke til at ungdommen ser lyst på framtidsutsiktene. Selv hadde jeg flaks med at jeg fikk kontakt med Norsk Bemanning allerede da jeg gikk på VK1, senere ble det både lærlingeplass, kadett og nå styrepinne. Til og med skolestøtte kunne de "varte opp" med. Hvis du vurderer å gå sjøveien, stå på fra første skoledag med å få tak i et rederi som vil gi deg praksis! Ingenting er så kjedelig å stå med et vitnemål som ingen vil se..., og de er det etterhvert blitt mange av.

 

Ellers er det vel verd å merke seg den svartmalingen av yrket som er kommet frem. Den viser at sjømannslivet ikke bare er gøy. Lønna er grei nok, men friperiodene er gull verd. Mitt turnus-system er ca 4 mnd ute og samme hjemme, men turene har ved enkelte anlediniger strukket seg til 6-7 mnd.

 

Jeg er på et såkalt opplæringsskip/refusjonsskip hvor vi her både dekks- og maskinlærling eller kadett. I tillegg

er vi noske offiserer både på dekk og i maskin (totalt 10 norske ombord, resten filipinsk og indisk). Veit at Bergesen, Odfjell, IUM Ugland og andre hadde/har tilsvarende opplegg.

 

Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

Leste denne gamle tråden fra januar 2004 og ble litt nyskjerrig.

Er det lov å spørre om hvilket yrke du endte med å satse på?

Det er lov :yesnod:

 

Men det ble ingen maritim utdanning. Går no siste året Vk1 Elektro. Vet ikkje helt ka eg skal gjere neste år, men trur eg satser på å få lærlingkontrakt...

Link to post
Share on other sites

Junior gikk gk elektro, vk1 IKT, så allmenfaglig påbygging. Nå er han snart ferdig med Nautikklinja på Høgskolen i Vestfold. Send en IM så kan jeg sette deg i kontakt med han dersom du er interresert.

 

Er det noen som kan skaffe en hardt arbeidende "gutvott" som trenger fartstid for å bli styrmann en jobb kan dere også sende en IM.

 

pft

Link to post
Share on other sites

Så du valgte elektro :smiley: Godt valg det! Mange muligheter etterhvert.

 

Til Whistler

 

Rederiene i distriktet her garanterer plass til alle kadetter (på skolene her i distriktet) som fullfører utdanningen mellom 2006-2009. Meget positivt tiltak!

 

Har også inntrykk av at det akkurat nå er stor etterspørsel av folk innen denne retningen. Stort sett de fleste som har avsluttet utdanning ved HSH, har fått kadettplass. Vet også om en som gikk de to første årene i Vestfold og tok det siste i Haugesund. Dette var fordi han hadde hørt at her var lettere å få jobb. (Han fikk kadettplass)

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Mange redere er ute etter Norske navigatører til sine båter, men, da må de ha alle sertifikater, samt farledsbevis.

I dag er vel lønna på høyde med en godt utdannet førskolelærer.

Har jobbet til sjøs siden 82, med diverse avbrudd på land ifm skifte av bemanning til andre nasjoner!

Har nå jobbet for Kystverket siden 93, og er forsåvidt godt fornøyd med det, MEN, her som alle andre plasser er det stadig snakk om effektivisering og nedbemanning etc.

Dersom jeg skulle utdannet meg i dag, tror jeg at et annet yrke, feks elektriker, rørlegger , tømrer eller noe i den duren er veien å gå.

Jaja, kansje noe oljerelatert ville vært OK også.

Link to post
Share on other sites

Gikk selv elektro og har vert innom marinen noen år.

 

Som mange påpeker her er det kansje ikke så lyst for offiserene i norge som tidligere, men båtene er og blir og trenger service. Poenget mitt er at det finnes utallige folk på land som jobber mot disse båtene enten de er gule eller blå på broen. Marinen er en fin plass hvor en kan ta og føle på livet på sjøen og hoppe av om det ikke var noe. Tar du noen år på videregående kan du søke deg på båt i marinen i førstegangstjenesten. Å velge fag er jo ikke enkelt uansett men jeg har jo skjønt at du ser for deg en stilling på sjøen.

Og at du skal dele din skute med folk fra utlandet skal du ikke være redd for, mange gode sjøfolk som kommer derfra.

 

Kan legge til at mange av mine venner gikk ut styrmannskolen i år og har alle jobb...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange redere er ute etter Norske navigatører til sine båter, men, da må de ha alle sertifikater, samt farledsbevis.

I dag er vel lønna på høyde med en godt utdannet førskolelærer.

Har jobbet til sjøs siden 82, med diverse avbrudd på land ifm skifte av bemanning til andre nasjoner!

Har nå jobbet for Kystverket siden 93, og er forsåvidt godt fornøyd med det, MEN, her som alle andre plasser er det stadig snakk om effektivisering og nedbemanning etc.

Dersom jeg skulle utdannet meg i dag, tror jeg at et annet yrke, feks elektriker, rørlegger , tømrer eller noe i den duren er veien å gå.

Jaja, kansje noe oljerelatert ville vært OK også.

Får en først kadett-tiden så mener jeg at en har god mulighet for jobb. På offshore-fartøy går 1.styrmann vakt sammen med kaptein og han vil som regel ha farledsbevis. Da får en mulighet til å opparbeide seg den tiden som trengs for det gjeldende området. (Seks turer som vakthavende hvorav to på natt, tror jeg er kravet.)

 

Lønnsmessig er kanskje offiserene akterutseilt, spesielt i forhold til de som er på plattform, men en klarer seg med rundt 30 000 brutto pr mnd som er normal lønn for en 1.styrmann/DP-offiser f eks på en supply båt.

 

Med de turbulente og usikre tider som er for norske offiserer i dag, er det mange som blir frarådet å gå denne veien. Mener likevel at en ungdom som ønsker dette yrket skal stå på og satse. Norske offiserer er, som du sier, fortsatt etterspurt. Kneiken er kadettplassen. Får du denne så er det flere valgmuligheter etter å ha løst sertifikatene, både innen oljeselskap, rederier og eventuelt en videreutdanning hvis en ikke ønsker å fortsette på sjøen.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg jobber selv som Overstyrmann/DP-Operatør på rigg idag.

 

I øyeblikket er det ikke vannskelig å få jobb i denne bransjen. Nåløyet er den første jobben. Etter skolen MÅ en satse på jobb på en eller annen båt med DP. Dette være seg både styrmenn og Maskinister.

Får en først en slik kadett stiling er det bare å jobbe å vente på sertifikatene. Det er stor etterspørsel etter folk til spesiellt offshore-fartøyene, stand. by, anker-handling, MPSV etc. Noe farledsbevis er ikke nødvendig på disse båtene.

 

Bøyelasterederiene som Ugland, OSM (Rasmussen), og Knudsen er rederier som tidligere tok inn kadetter, i dag vet jeg ikke, men det er kanskje verdt å høre med dem!

 

Riggene er også på utkikk etter folk, men de krever helst rigg-erfaring.

 

Med dagens olje-pris er det stor aktivitet i hele verden, Brasil, Mexico, Nordsjøen og Afrika. Jeg for min del jobber i Mexico-Gulfen.

 

Så det er absolutt et yrke det kan være verdt å satse på, men hvis en vil jobbe på store tankbåter, og farte verden rundt, må en regne med å være alene Nordmann, med lønninger som ikke er mye å skryte av, i og med at rederiene helst bruker billige arbeidskraft.

Link to post
Share on other sites

Tenk deg nøye om før du tar typisk maritim utdanning - Mariell har fatisk mye rett i det han skriver. Ikke gå inne i andre nostalgiyrker (båtbygger!) dersom du ikke helt spessielt interessert.

 

Men du kan gjerne velge et teknologisk yrke eller noe som krever realfaglig kompetanse. Her vil det være mangel en tid (helt til jentene kommer på dette området også). Yrket kan være relatert til

olje- og prosessindutri (el., maskin, kjemi), til fisk, medisin og natur (biologi), og selvfølgelig datateknologi som er integret i hvilket som helst yrke.

En kan selvfølgelig finne på mange andre lukrative ting som heskedoktor (naturmedisin) og knøkall

(fyso og andre terapauter), men jeg forstår du er teknisk interessert.

Hva jeg vet om dette? Jeg har vært igjennom det mste selv - Handsleflåten, Sjøforsvaret, skips-og oljeindustien ---nå er jeg gjør jeg helt andre ting, og er fornøyd med det.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Det er lov :yesnod:

 

Men det ble ingen maritim utdanning. Går no siste året Vk1 Elektro. Vet ikkje helt ka eg skal gjere neste år, men trur eg satser på å få lærlingkontrakt...

Jeg ville anbefale deg å få høyere utdanning. Se på etterutdanningsreformen til LO, tenk på at du får færre jobbmuligheter uten høyere utdanning og at du skal jobbe i minst 40 år, tenk på hvordan jobben er når du er 60 år, tenk på at lønnen i yrker som krever lavere utdanning vil bli presset av et åpent arbeidsmarked og standardiserte løsninger på tvers av grenser der polakker, tyrkere etc har rett til å gjøre samme jobben som deg - men billigere. LO krever at loven om minstelønn skal forlenges i 3 år - hvor lenge har du tenkt å jobbe?

 

Det er alltid fristende å hoppe inn i et betalt yrke - man tenker båt, bil, etc. Men jeg tror at man har bedre tjangs til et godt liv om man investerer noen år i høyere utdanning. Og har du grunnutdannin og høyere utdanning - da stiller du sterkt i konkurransen om gode jobber.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

heisann

ser du har fått alle typer svar.

Eg har seilt som styrmann/kaptein no i 15 år. Beklager å måtte si at fremtiden etter mitt syn ser allt annet enn lys ut for norske sjøfolk. Noen vil det vel alltid vere bruk for men anntallet minker for hvert år. Så får no rederne reklamere så mye dei bare vil. Lønningene for sjøfolk (grunnlønnen) er heller ikke noe å snakke om. velger du rett rederi,rett skute,rett fasrtsområde kan du vere heldig å komme opp i ein bra årsinntekt.

om du fremdeles vurderer sjømannsutdannelse har eg følgende råd. :

 

1. ta mask.utdannelse,da du har flere anstendige alternativ på land.

 

2. Eventuellt nautisk, vider til loslærling ?

 

3. Frister det ikke med offshore ? Sikrere jobb,bedre betalt,finere friordning?

 

uansett,lykke til

mvh starpowr

Link to post
Share on other sites

Jeg ville anbefale deg å få høyere utdanning. Se på etterutdanningsreformen til LO, tenk på at du får færre jobbmuligheter uten høyere utdanning og at du skal jobbe i minst 40 år, tenk på hvordan jobben er når du er 60 år, tenk på at lønnen i yrker som krever lavere utdanning vil bli presset av et åpent arbeidsmarked og standardiserte løsninger på tvers av grenser der polakker, tyrkere etc har rett til å gjøre samme jobben som deg - men billigere. LO krever at loven om minstelønn skal forlenges i 3 år - hvor lenge har du tenkt å jobbe?

 

Det er alltid fristende å hoppe inn i et betalt yrke - man tenker båt, bil, etc. Men jeg tror at man har bedre tjangs til et godt liv om man investerer noen år i høyere utdanning. Og har du grunnutdannin og høyere utdanning - da stiller du sterkt i konkurransen om gode jobber.

Om du er en person som ikke har noe imot å bli skitten på fingrene vil nok 2/3 år på videregående og kansje ett fagbrev holde. Tenk deg at du er 24 år og har gått 7 år på skole etter grunnskolen, arbeidsgiver kan kun se på karakterene dine for å "tippe" hvor flink du er. Har du derimot 3 år og 4 år i praksis og kan fortelle hva du kan gjøre vil dette i mange tilfeller være ett bedre utgangspunkt. Spesielt om vi snakker mekanikker, elektrikker ol.

Men det er vanskelig uansett å velge hva en skal jobbe med fremover, interressen bør være tilstede, når det gjelder lønn så kommer den som ofteset av antall arbeidstimer. Om en går år lengre på skole skal en tjene ganske mye for å ta igjen den tapte inntekten, verdistigning på bolig, utlegg på studielån osv. Jeg synes ikke lærere i dag er flinke til å opplyse om dette, jeg husker når vi gikk i 9. da var det de som skulle gå gymnas som fikk all oppmerksomheten, vi andre skulle jo bare bli mekanikkere eller jobbe i helsesektoren. Etter tre år på gymnas er det fortsatt mange som ikke aner hva de skal bli. Så den korte versjonen er at en bør velge faget som intereserer en. Og liker en sjøen så trengs de aller fleste fagene der også.

Link to post
Share on other sites

Yrkesrettleiarane på ungdomstrinnet bør etterhvert bruke baatplassen som erfaringsdatabase.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Etter tre år på gymnas er det fortsatt mange som ikke aner hva de skal bli.

Eg visste kva eg ville då eg gjekk ut frå gymnaset (hadde i alle fall ein tanke om det…), MEN det var noko HEILT anna enn det eg hadde bestemt meg for tre år tidlegare. Då ville eg bli noko der ein kunne velga den yrkesretta vegen eller gymnas. Eg lot meg overtala til å gå gymnas, og er sjeleglad for det no.

 

Trass i at eg skifta totalt kurs, var ikkje dei tre åra med allmennutdanning bortkasta (snarare tvert imot).

 

Poenget mitt er at ein skal halda moglegheitene opne nokre år. At ein alt i 15-16 års-alderen skal velga yrke for eit heilt liv, trur eg ikkje er bra.

 

Elles vil eg slutta meg til bittelitens innlegg om nytten av høgare utdanning.

 

Helsing 40-åring, som ikkje har maritim utdanning, og som ennå ikkje er heilt sikker på kva han skal bli når han blir stor... :wink:

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at ein skal halda moglegheitene opne nokre år. At ein alt i 15-16 års-alderen skal velga yrke for eit heilt liv, trur eg ikkje er bra.

 

Elles vil eg slutta meg til bittelitens innlegg om nytten av høgare utdanning.

Poenget mitt er akkurat det du skriver janb -takk for at du gjorde det tydlig. Når man er 16-18 år har man tanker om hva man vil - men det er så mye som kan endre seg på noen år. Og jo mer utdannelse (innenfor rimelighetens grenser - men 3-4 år på høyskole er ikke mye i dag) jo større fleksibilitet har man i fremtiden. Og er det noe arbeidsmarkedet kommer til å kreve av oss i fremtiden så er det fleksibilitet på kompetanse og arbeidssted.

 

Et eksempel: jeg kjenner en kar som er 30 år og som har jobbet som rørlegger siden han var 16-17 år. Han er dritt (!) lei jobben sin, og orker nesten ikke tanken på å ta en jobb. Han har hus, kone og 4 unger. Hva gjør man da de neste 30 åra man skal jobbe? Ikke vet jeg - men jeg er glad det ikke er meg.

Link to post
Share on other sites

Med mindre du er helt sikker på at du kunne tenke deg å bli et eller annet innenfor elektrofaget så bør du kanskje ta ett år med allmenn påbygning, da får du også litt ekstra tid til å tenke på. Men hvis du ikke har noen betenkligheter med å jobbe innenfor elektrofaget i 50 år så synes jeg du bør gå ut i læra.

 

Selv har jeg gått tre årig almennfag, men har nå nylig begynt på GK trearbeidsfag fordi det er dette jeg virkelig har lyst til å jobbe med, og jeg kommer til å gå ut i lære når jeg er fedig på skolen.

 

Lykke til med valget!

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...