Jump to content

Kjølevannsinntak - matrialvalg

MS Victoria

Recommended Posts

:wink:

Sjekket inntaket til kjølevannet på min Nidelv i høst og fant ut at bronsemutteren på innsiden av skroget, som holder gjennomføringen på plass, var  sprukket tvers av. Mutteren satte fremdeles  på plass men med en tydelig ca 1 mm glipe i sprekken. (Båt fra 1997). Forrige eieren hadde registert dette men fått anbefalt å ikke gjøre noe med dette så lenge det ikke lakk.

Liker ikke slike potensielle "gledesdrepere" og har besluttet at denne gjennomføringen skal skiftes. Da er spørmålet: hva slags matriale er best ?  Orginalen i bronsje eller skal jeg bytte hele systemet til syrefast utførelse. (1 1/2" gjennomføring, kuleventil og bend)

Fint med tips fra folk som har erfaring.

Hadde det samme problemet på mitt inntak for fem år siden ,jeg valgte syrefast av beste kvalitet ,man gambler ikke med disse ventilene,kun det beste er godt nok(ikke glem dobbelt sett med slangeklemmer) Lykke til med jobben. :wink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Helt enig med oda 1, men jeg ville koble en anode på i tillegg. Der fins flere legeringer av rustfritt/syrefast, og blir de sammensatt kan der bli tering.  Akurat på det punkt kan man alldrig sikre seg godt nok. :wink:

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...