Jump to content

VHF - Jeg har ikke peiling


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Masse om dette eller på BP om du søker litt. Men kort fortalt: Alle kan kjøpe, men du må ha konsesjon for å sende (foruten i nød..da er man i nød så kan man bruke alle tilgengelige hjelpemidler). Konsesjon koster rundt 1000 - 1500,-. En håndholdt har begrenset sendereffekt. Ofte rundt 5W kontra en stasjonær på 25W. Det gjør sitt med rekkevidden. Men ta sertifikatet, er masse tips som man trenger for å bruke dette riktig. Og i tillegg får man mye glede av den foruten i bare nød.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men du må ha konsesjon for å sende (foruten i nød..da er man i nød så kan man bruke alle tilgengelige hjelpemidler).

Betyr dette at det er lov å installere en VHF slik at den er operativ. Uten å ha konsesjon?

Isåfall vil jeg tro at det er mange som har konsesjonsfri VHF kun til nødsbruk...

Link to post
Share on other sites

Heter seg vel at det skal være på plass med konsesjon før montering, men hva viss det allerede er montert? (eks. fra tidligere eier). Hva om man har en bærbar VHF?

 

Missforstå meg ikke, jeg er for både konsesjon og sertifikat, men reglene er veldig "åpne" mhp. dette. Og hva er konsekvensen? Får man bot? Blir man i det hele tatt kontrollert noen gang?

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal kun brukes i nødstilfelle.

Det er det mange som sier, og da har de ikke forstått at en ikke ubetydelig del av sikkerheten for disse nødstilfellene er at alle med maritim VHF lytter på nødfrekvensen. Skal du ha nødsender uten sertifikat og lytteplikt får du kjøpe EPIRB.

 

Ellers er reglene veldig greie, du skal ha konsesjonen i orden før du installerer VHF i båten. Og for bærbar er vel regelen at du skal ha konsesjon i orden før du setter i batteriene eller noe sånt.

Link to post
Share on other sites

Og hva er konsekvensen? Får man bot? Blir man i det hele tatt kontrollert noen gang?

 

Første året vi hadde båten var ikke konsesjon i orden. Jeg hadde VHF lappen fra før av og hadde VHF i tidligere båt med konsesjon, men hadde ikke fått somlet meg til å ordne konsesjon på VHF'en som sto ombord i den nye båten.

 

En dag måtte jeg tilkalle hjelp via Tjøme Radio pga noen problemer. En stund etter at saken var ordnet vha NSSR, ble jeg oppkalt av Tjøme. De lurte på dette med konsesjon. Beklaget at jeg ikke hadde ordnet dette, og lovet bot og bedring.

 

De følger nok med til en viss grad.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båt med uregistrert VHF for noen år tilbake. Da jeg tok kontakt med Telenor (mener jeg å huske at det var)for å registrere denne, var de meget imøtekommende. Det er en stor fornøyelse å ha dette i orden.

De hundrelappene dette koster pr år er vel anvendte penger for å slippe ubehageligheter i ferien.

En ulovlig VHF er lovlig å bruke i nød(om noen skulle være i tvil).

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har akkurat gått til anskaffelse av denne.Skal ha den som nr.2 i båten og anvende den når vi fisker fra robåten.Men har ikke peiling på annet enn at den er på 4watt.Er det en ok vhf?

Så jeg er meget takknemlig for tilbakemeldinger.

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11...amp;WT.svl=Link

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan hvem som helst kjøpe VHF og bruke den? Evt. lurer jeg på hva som kreves. Er disse rimelige håndholdte radioene noe tess? Skal kun brukes i nødstilfelle.

 

1. Sjekk at Vhf'en er CE-merket og at det følger samsvarserklæring. Den kan alle kjøpe. Problemet med ulovlige vhf'er er at de kan forstyrre sambandet og kan være kritisk i forb. nødtrafikk :nono: ).

 

2. Ta VHF-lappen.

 

3. Søk så konsesjon for VHF'en til din spesifikke båt FØR du monterer. KAN være at Radiokontrollen sjekker monteringen i etterkant.

 

Når det gjelder håndholdte (5W) så blir de ikke godkjent som hoved-vhf ombord grunnet krav om tekniske spesifikasjoner som sendereffekt (25W), antenneløsning og fast strømforsyning etc.

 

Håndholdte godkjennes kun i tilkytning til et hovedabbonnement (konsesjon).

 

Det har vært snakk om noen håndholdte som hoved-vhf, men jeg har ikke funnet noen enda.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kan hvem som helst kjøpe VHF og bruke den? Evt. lurer jeg på hva som kreves. Er disse rimelige håndholdte radioene noe tess? Skal kun brukes i nødstilfelle.

 

Har en kombinert jaktradio/vhf som jeg bruker på jakt og i båten. Har ikke noe konsesjon og det var heller ikke spørsmål om det. Kjøpte ei fastmontert antenne som brukes på båten og da er det ikke noe problem. denne sender på 1-2,5 og 5w

Link to post
Share on other sites

Mari Bjercke på Telenor Maritim radio er veldig imøtekommende. Jeg har kjøpt og solgt båter med VHF og Telenor er svært imøtekommende.

Oppfordrer alle til å ta VHF lappen og samtidig lytte på Kanal 16 når de er i Båten. Og ikke minst stille opp når noen faktisk er i Nød.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser bildet av den der bjørnbg så ser den 100% lik ut som den jeg har , for alt jeg vet så er det den jeg har faktisk. Jeg kjøpte min på seatronic og regnet bare med det var det den heter.

Når jeg tenker etter så tror jeg at jeg betalte rundt 1200.- for den for et par år siden

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også en slik uniden vhf, som jeg er fornøyd med...

Men tenkte å montere extern antenne på denne for å få bedre rekkevidde,siden den er bare 5w.

Noen som vet om man må ha en antenne som er spesial laget til akkurat denne vhf`en? Eller kan man bruke hvilken som helst vhf antenne?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...