Jump to content

VHF - Jeg har ikke peiling


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Kjøpte min siste VHF hos Maritim i høst. Ble litt forbauset da jeg fikk kjøpe denne uten videre. Spurte om de ikke skulle se VHF lappen... Men fyren i kassen så undrende på meg og måtte rope på en annen som svarte, nei du må selv registrere denne hos Telenor. Den forrige radioen jeg kjøpte måtte jeg dokumentere mitt radiobevis.

 

Ellers har jeg erfart at å ta "radio sjekk" har blitt mye tregere etter at Rogaland Radio tok over for Bergen Radio, trodde lenge at det var noe gale med installasjonen....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hva er "radio sjekk"

Det er å kalle opp nermeste radiostasjon for å sjekke at alt fungerer Transmitt/Reciving. Radiostasjonen kan se om du er "klar og tydelig" De kan se om du har støykilder som forstyrrer VHF'en...

 

Normal prosedyre for meg noen ganger i løpet av sesongen..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Som det meste i Norge er VHF bare å kjøpe å bruke, Det er svært lite i dagens samfunn som gir noen konsekvens hvis du bryter forskriftene, med mindre du kjører for fort eller fusker med skatt og avgifter :flag:

 

Så flott land Norge er, da gitt! Eller kanskje: Så dumt land Norge er, da gitt! Hva mener du egentlig?

 

Handler ikke dette om samfunnsbyggingens hovedspørsmål: Hvordan vil vi egentlig ha det?

 

Kanskje det er sånn at vi vil ha et radiosamband som alltid virker, og som det er et minstemål av bruksregler for, og som vi er enige om, og som en eller annen myndighet holder et øye med, sånn at vi kan få god nytte av det når vi en sjelden, sjelden gang råker borti en virkelig nødssituasjon?

 

Hvis det er sånn, så kanskje vi skulle samle oss om å ordne opp med VHF-konsesjonene våre, ta sertifikat, pugge litt på prosedyrene, kutte ut grill- og kaffesnakk på K16, holde utstyret tilkobla, opplada og iorden og være klar til innsats dersom det virkelig gjelder?

 

Bare et forsag til en felles tenkemåte ...

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Kjøpte min siste VHF hos Maritim i høst. Ble litt forbauset da jeg fikk kjøpe denne uten videre. Spurte om de ikke skulle se VHF lappen... Men fyren i kassen så undrende på meg og måtte rope på en annen som svarte, nei du må selv registrere denne hos Telenor. Den forrige radioen jeg kjøpte måtte jeg dokumentere mitt radiobevis.

Disse tingene er blitt deregulert i de siste årene.

Salg fra privat må visstok bare skje til kjøper som dokumenterer lisens/tillatelse for sending på de aktuelle båndene (fortalte de meg på Permo i Fredrikstad her om dagen), mens forhandlere kan selge til hvem som helst. Men bruken er jo regulert.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...