blacki Startet 21.August.2007 Link til dette innlegget Startet 21.August.2007 Fikk en gratis motor av en kar! Etter å ha renset forgasser og kjørt litt olje gjennom den så gikk den som bare det! Men den blir sabla varm. Brenner meg på fingra når jeg tar på blokken med fingra (etter 10-15min gange). Det er da jeg kommer til å se at det er jo ikke noe "pisse stråle" fra motoren noen steder... Finner en slange som er løs. Den går fra blokken, er koblet til toppen der på en plast vinkel kobling. Virker som gjengene har tatt kveld på plasten. Tar og limer dne med epoxy lim. Den sitter da godt. Slangen går til en liten nippel som ender ut i friluft på utesiden, nedsiden av motor huset. Antar at det er her "pisse stålen" skal komme ut. Men ingenting nei! Motoren er helt lik denne fra denne linken: http://www.smalloutboards.com/m45.htm (mer bilder også der). Det jeg da prøver å finne er noen steder hvor det er tegninger/manualer på denne motoren. Bare å finne ut hvilken model det er, er ikke lett! (ser.nr: 9040107). Hvor bør jeg begynne å feilsøke: impeller? vannpumpe? Hvor sitter dette på en slik motor? i skafte ville jeg tro... (ja, er grønn på dette... ;) ). All hjelp mottas med stort takk Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) Du for ta av undervanns huset,men før du gjør det kan du prøve og stikke noe ned der slangen kommer opp.Men tror nok det er impellen,for du skal ikke starte motoren hvis ikke du har koblet på en kjøleslange fra springen eller sette denne nedi en balje med vann.Hvis du har startet denne uten kjøling så har impellen røket/godt varm smeltet da denne er av gummi. .Veldig enkelt og ta av undervannshuset på denne mener det er runt tre skruer/muttere.Ps impellen sitter nesten nede på stammen du må skru av denne så ser du det er ett lite blekkhus inni der er impellen.Men husk att denne sitter fast i en splint så ikke du mister denne/halmåne.MvhBjørn Redigert 21.August.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Naurstad Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Euro fritid selger manual til denne motor, se link: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/3...&subgid=130 4,5hk ble produsert fra 1975 til 1985. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
blacki Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) ok, tusen takk for svar så langt! Motoren ble startet i balje bare så det er sagt ;) Fant forøvrig litt arbeids tegniger her selv: http://www.marinepartsexpress.com/Mercury_...582800%20(BEL)/ Glimrende side det der foresten! Har tegniger ol. på det meste av motorer :) Redigert 21.August.2007 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.