Jump to content

Råkjøring inn og ut av Nordåsen


ola_dunk

Recommended Posts

Håper at folk tar til vett når de skal inn eller ut fra Nordåsen, strømme bro..

 

Jeg skulle inn i Nordåsen og ga gass da det var klar bane, tror du ikke der kom en tulling som lå helt til høyre før utløpet i full fart i mot meg slik at jeg måttte bakke ut igjen..

 

Det er viktig at de som skal ut legger seg helt til venstre slik at man for full oversikt før man gir gass ( venstre kjøring med andre ord. de som skal inn holder til venstre og de som skal ut holder til venstre ) det er mye enklere å ligge på venstre siden og vente på tur en å komme brått på midt i strømmen, det e fali D.

 

Så en seilbåt som var på vei inn: Da kom det en stor helplaner som ikke gadd å vente på tur, han kjørte forbi med det resultat at den lagde noen skikkelige hekkbølger og de fleste vet hvordan det er å kjøre inn med slike bølger. ( man må ligge å vente til det roer seg, men siden han var kommet så langt inn var han nødt til å fortsette og det så ikke bra ut, men det gikk heldigvis bra.

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig. Var ute for det samme i fjor sommer ved Straume bro.

 

Den gang kom det også en tulling i full fart når jeg var på vei inn i nordre løp under broen. Til alt hell gikk det bra. Racerkjøreren som kom imot ble nok ganske overrasket og valgte impulsivt søndre løp under broen - og flaks for ham gikk det også bra selv om det er ganske urent farvann i det løpet.

 

Rådet er å legge seg klar slik at en ser hele løpet og at det er klar bane - før en gir gass og kjører gjennom strømmen.

Link to post
Share on other sites

Løpet under selve broa er ikke bredt nok for to båter å møtes, i tillegg kan det være ganske sterk strøm der når sjøen flør eller faller som mest. Har selv prøvd å gå gjennom der med Viksunden, selv med full peising kunne jeg føre en lang samtale med en kar som sto på land og fisket.

 

Saken med babord i stedet for styrbord har med mangel på sikt gjennom løpet å gjøre, legger inn noen bilder som er tatt av Outbreak (Du tilgir vel, Arne?) under en slepeoperasjon han og jeg hadde for to år siden.

 

Her er vi på vei mot broa fra Nordåsvatnet, det er altså jeg som er taubåten her....'

 

nordaasen2.jpg

 

Her ser vi broen på min styrbord side. Det skimtes at det er to løp, men som tidligere nevnt, det er løpet til SB (nordre løp) i bildet som er brukbart, det andre er bare støvelhav. Ingen mulighet for å se eventuelle motgåere, ei heller kan de se oss. Sekunder etter at bildet ble tatt utga jeg trafikkinformasjon på kanal 16.

 

Her er vi kommet litt lenger frem.

 

nordaasen3.jpg

 

Fremdeles ingen sikt gjennom løpet, det er altså søndre løp (støvelhavløpet) som ses best. Til venstre for bildet er det en liten bukt, det er denne som trådstarter etterlyser at man går lenger inn i før man svinger styrbord. For ordens skyld, vi har ikke begynt å svinge styrbord ennå, nettopp for å få sikt gjennom løpet i så god tid som mulig før vi er inne i det. Det denne bukta vi har i baugen på bilde nr 1.

 

Så er vi kommet gjennom

 

 

nordaasen1.jpg

 

Her har vi sving babord ettersom vi har en grunne i baugen med stake som viser at vi bør holde øst av grunnen. Omtrent der hvor den hensynsfulle* båten bak oss er ser man gjennom løpet og inn før nevnte bukt. Hvis man ikke går opp i bukta, så kommer motgående trafikk på en omtrent som julenissen på ei viss tøtta.... F.eks hvis man går rett mot løpet fra posisjonen der hvor bilde nr to er tatt.

 

På samme måte når skal inn i Nordåsen bør man gå lenger mot nord enn der hvor båten bak oss er, alstå holde mot babord.

 

 

* Hensynsfull fordi han holdt seg bak oss selv etter at han kunne ha kommet seg forbi mellom oss og grunnen.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Mye rart å se her ved strømme bro men jeg har ennå ikke havnet midt oppi noe selv. Kommer vel det og en dag tenker jeg.

 

Og i tillegg så oppfordres det herved til å holde antibølgetempo i fra Strømme bro og til Jåååååtklubben er passert. Her synder mange og til og med onkel blå. Skjønner ikke helt problemet med å kikke bakover og se til at vi ikke lager for mye bølger når Bergen Motorbåtforening og Yacht Klubben passeres. Hele nordåsvannet er faktisk merket med maks 8 eller 9 knop i kartet, dette er vel pga. roklubben innerst i nordåsvannet.

Link to post
Share on other sites

Vi var på Kyrkjetangen i går på et arrangement med BS-LK og du hellige jul for en mengde tullebukker det er som ferdes i Nordåsen!! Fortøyning i badebøyene, full peising forbi badeplassen, utkikk kun mot småtøsene på land :eek: og helt tlifeldig valg av kurs forbi badeplassen (det er trangt der, fra bøyene til andre siden kanskje 100 m på en god dag).

 

Jeg så forresten en av disse nye "Fjord" 40 som kom glidende forbi. Fyttigrisen for noe stygge greier.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

..........Jeg så forresten en av disse nye "Fjord" 40 som kom glidende forbi. Fyttigrisen for noe stygge greier

:confused:

Meget stilren båt etter min mening. Har ikke bobledekk og baugen pekende nedover som jo er så moderne nå (Fyttigrisen!).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

(det er trangt der, fra bøyene til andre siden kanskje 100 m på en god dag).

 

Jeg så forresten en av disse nye "Fjord" 40 som kom glidende forbi. Fyttigrisen for noe stygge greier.

 

Jeg har arvet kart i fra min far som er 20 år gamle og lurer litt på en ting. Er denne 9 knops begrensningen for hele Nordåsvannet ennå gjeldende..?? Eller kan man innover i Nordåsen gi litt på etter at Tangen er passert..?? Forholde seg til 100 meters regelen... Ser ikke noe 9 knops begrensning på c-map'en min.

 

Ja, er den ikke vakker.... :eek:

p1000254small.jpg

For å være helt ærlig så klarer jeg ikke bestemme meg. Jeg så den ankomme i kveldsdisen og trodde faktisk den norske marine hadde fått seg noen nye leketøy. Når den kom nærmere så jeg hva det var. Stygg er den vel ikke, men litt spesiell og vanskelig å venne seg til.

Link to post
Share on other sites

Fartsbegrensnigen er det nesten ingen som bryr seg om. Vet Politiet lovet å følge opp dette, men han så langt i år bare sett dem en gang på Nordåsen. Skiltet som opplyser om fartsbegrensningen er delvis dekket av busker for tiden.

 

Har også opplevd å bli forbikjørt med minst mulig klaring og mest mulig hekkbølger på vei inn mot strømmen. Sikkert en utålmodig kar som ikke ville vente det sekundet ekstra det tok meg å komme gjennom i forhold til han (hadde medstrøm). Fikk enormt lyst til å kjøre etter vestlandsbåten hans inn i BM og spørre om jeg kunne låne plassen hans mens jeg ryddet i båten etter hekkbølgeherjingene hans.

 

På den annen side har jeg også opplevd store båter som pent holdt køen da jeg måtte stoppe litt for å stramme inn slepejollen før strømmen og slakke ut igjen etter strømmen. Kjørte ikke engang forbi etter at 5 knopsgrensen var opphevet ved F.Y.C.

Link to post
Share on other sites

Det er mye texas i strømmen ja, og spesielt er det plassering med hensyn til å se igjennom hele løpet folk synder mot. Samt at mange større båter ikke ser behov for å inrette seg i kø. Med tanke på fartsbegrensningen skulle jeg ønske at et område, eksempelvis mellom Grieg og motorveien og et stykke ut hadde opphevet begrensning slik at en kan drive med vannsport uten å være redd for at utøver blir meiet ned. Hadde dette vært umulig å svelge for roerne? Skal de fremdeles sette føringer for HELE vannet?

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel faktisk tre ro/padleklubber inne i nordåsvannet og da tror jeg denne 9 knops regelen kommer til å ble værende. Vi har Fana Roklubb innerst med Gamlehaugen, Bergen roklubb ligger borte på Nordås siden og en kajakk klubb borte med Kyrkjetangen. Hvis fartsbegrensningen oppheves så vil det være umulig for disse klubbene å utøve sine aktiviteter.

Link to post
Share on other sites

Har aldri helt skjønt vitsen med å rase rundt inn i Nordåsen og gjennom strømmen.

Er dette båtførere med vannskrekk?

Kanskje de er redd for å kjøre seg vill om de drar ut i fjorden :lol:

 

Er helt uforstående til at de raser forbi Kyrkjetangen, der ligger jeg helst under tomgang :lol:

Admiralinnen skjønner ikke hvorfor jeg er så interessert i "naturen" der inne :crazy:

 

Har selv hatt seilbåt liggende på utsiden av broen, og det er ikke spesielt morsomt å drive med arbeid ombord midt i verste rushtiden.

Det er enkelte som må ha 20 - 30 kts. styrefart for å komme gjennom strømmen, og da er hekkbølgene deretter.

 

Lå en gang noen timer ved den offentlige bryggen ved pumpehuset på utsiden av broen, under et besøk hos broderen oppe i Knappen.

Når vi kom ombord igjen, så det ut som om det hadde vært sjøslag ombord.

Alt som ikke var skrudd fast hadde flyttet seg, og vi hadde gått over Selbjørn og Korsfjorden i friskt vær med samme sjøsikring. :eek:

 

Nå har jo Bergen Motorbåtforening en glimrende gjestekai, så denne har vi benyttet siden.

Har prøvd meg på strømmen både mot og med, og har aldri vært nødt til å gi full guff for å komme gjennom.

Forbi motorbåtforeningen siger jeg på tomgang, det samme på utsiden.

Da har jeg blitt forbikjørt og vist fingen til av hoderystende "båtfolk" :nonod:

Må være forferdelig å ha det så travelt når de er på sjøen for å kose seg, stakkars folk. :headbang:

 

De gangene vi har tatt en liten tur rundt i Nordåsen, har vi alltid møtt på roere som har vært ute å trent.

Tror ikke de hadde blitt så glad i meg om jeg hadde kommet plogende i 9 kts. :sailing:

 

Det hadde vært mye bedre med bølgegrense ala utlandet: "No wave" , kombinert med maks fart.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Er strømmen stri så må jeg rett og slett legge båten opp i mot plan for å komme gjennom, men da gir jeg ikke på før jeg så og si er kommet inn i munningen under broen. Medstrøms holder det med å tøffe på tomgang og styrer utenom bakevjene ved utløpet, utover i fra nordåsvannet blir det da å gå styrbord.

 

5 korte støtt vil normalt ikke høres for dem på andre siden, for mye støy i fra bilene på broen. Vel, med mindre man monterer en tyfon beregnet for større skip. Min høfflige "unskyld, kan de flytte dem" fløyte ville aldri nådd fram.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg på litt tynn is men jeg tror at

1 støt jeg styrer Styrbord

2 støt jeg styrer babord

3 støt jeg bakker

5 støt Hva er dine intensjoner

 

Der hvor det er nødvendig å gi lydsignal for å vasle at man nærmer seg så er vel hvilket signal man skal bruke nevnt i kart og på plansje?? Mener jeg har sett det en eller annen plass.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Et langt støt skulle det være. Husket feil.

 

(e) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en lei eller et løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring, skal gi ett langt støt. Et slikt signal skal besvares med et langt støt av et hvilket som helst fartøy som nærmer seg svingen fra motsatt side eller som befinner seg bak den mellomliggende hindring og som er innen hørevidde.

 

For å repetere hva 5 korte støt skal brukes til.

 

(d) Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre,

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

For inn i Dolviken og leverte båten til Bjordal og Madsen. Det var relativt surt utpå, men i det jeg passerte litt utenfor staken der fjorden deles møtte jeg flere båter som dorget og fisket. Er det en bra fiskeplass akkurat der de ulike fjordene møtes?

 

Er enig med deg i at gjenkjennelsesfaktoren for båter som passerer må være rimelig stor. Om en ikke skjønner døyten av grunnen til fartsbegrensingene burde akkurat dette være nok for de fleste med nese for normal adferd holder fartsgrensen.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er strømmen stri så må jeg rett og slett legge båten opp i mot plan for å komme gjennom, men da gir jeg ikke på før jeg så og si er kommet inn i munningen under broen. Medstrøms holder det med å tøffe på tomgang og styrer utenom bakevjene ved utløpet, utover i fra nordåsvannet blir det da å gå styrbord.

 

..

 

strømmen er oppe i 7 - 8 knopp på det verste og da må man som oftest opp i plan for å få styring........

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...