Jump to content

Råkjøring inn og ut av Nordåsen


ola_dunk

Recommended Posts

Jeg har normalt båten min et godt stykke fra Nordåsen, men er innom der med ujevne mellomrom ifbm kjente. Kjøpte også båten der og den lå i selgerens brygge en ukes tid og jeg brukte den derfra. Dette er dermed betraktninger fra en som ikke har et nært personlig forhold til Nordåsen..:-)

 

Jeg hadde da i starten båten i en brygge nedenfor Bonus på Nordås siden og kjørte stort sett rake vegen ut under broen, og tilbake om kvelden. Jeg har fått med meg at hele Nordåsen er begrenset til 9 knop. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å overholde mer komplisert regelverk, og en slik fart er nok fornuftig for store båter, men siden problematikken er rundt bølger (roklubber, folk som faller på sjøen osv), burde ikke fartsgrensen vert satt i sammenheng med størrelsen på båten?

 

Med en 21 fots båt vil jeg tro jeg lager mye større bølger i 9 knop, enn feks. litt oppe på plan? En annen ting er at det er jo en del som har båten sin langt inne i Nordåsen, feks. helt inne med Krambua, og borde ved sjølinjen. Om de skal holde 9 knop hele veien ut så har det jo skyet over og blitt kveld før de kommer seg ut av Nordåsen? Jeg er på en måte glad jeg kan si at jeg ikke har problemer med det, siden jeg svært sjelden er inne der, men Nordåsen er et temmelig stort areale å ha så lav fartsbegrensning på? ELler er jeg helt på jordet her?

 

Dersom jeg skulle kjørt fra Nordås (der båten lå) og ut etter det jeg vil kalle "normalt båtvett" ville jeg lagt den akkurat i plan (ca. 18 knop) fra et stykke fra havna og ut til litt før Kyrkjetangen, der ville jeg sakket av til 6-7 knop som lager lite sjø og holdt den helt til jeg var klar for strømmen. Jeg begriper ikke de som TØR å dure inn i strømmen på plan uten å ha full oversikt gjennom hele løpet og ut på andre siden. Jeg la meg alltid godt over til venstre for å se gjennom hele veien, og ventet om jeg så andre på gang. Men når jeg først kjørte gjennom var det på plan rundt 20 knop. Forsøkte en mellomting en gang, og aldri mer...:-) Drar av mot slutten av løpet slik at jeg akkurat siger ned når jeg er ute av strømmen. Er såpass mye båter som ligger i brygger like på utsiden der så de unner jeg ikke for mye bølger.

 

Men for å gjenta meg selv litt - er det 9 knop, så er det 9 knop. Jeg har ingen problemer med det så sjelden jeg er innom der, men om det er den beste løsningen der inne er jeg mindre sikker på. Og om en 14 fots åpen båt kommer i 25 knop for den del - så lager han fortsatt MYE mindre sjø enn meg i 9.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Med en 21 fots båt vil jeg tro jeg lager mye større bølger i 9 knop, enn feks. litt oppe på plan?

Vi kunne kansje for en gangs skyld lært noe av amerikanerene og målt "fartgrensen" i bølgehøyde.

Det vil si null bølger noen steder, andre steder er det greit med bølger.

En 20 foter i 20 knop skader ingen når man ligger midt i Nordåsen, men når en 40 foter har 10 knop før broen på hvilken som helst side får jeg lyst til å spørre om Hydrox har ett visst verktøy med stor diameter til låns.

Det er merkverdig å se hvilken oppførsel som finnes på innsiden av broen ved bryggeanlegget der samtidig som man ser de samme båtene - skråstrek - idiotene peiser på utenfor broen.

Det er nesten slik at man får lyst til å tømme fangsten fra garnet i postkassen til vedkommende...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...