Sun Flyer Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Hvorfor ikke katamaran? eks. denne: http://baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=23267 Tror den kan prutes godt ned da markedet for slike båter er lite i Norge... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 3-4 tonn nyttelast høres voldsomt ut.. Skal du smugle i stor stil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
runes Svart 26.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2007 Greit --- la oss si 2 tonn da...., ...tror alikevel mye balast er en utfordring ift langtur og at man ofte ender opp med langt mer last enn man tror på forhånd. Dere som har vært på langtur, hvor mye balast antar dere at dere lå på ved avreise? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Jeg har aldri vært på langtur, men har planer om det.. Jeg bor ombord, og har alt jeg trenger for å leve ombord i båten, med unntak av ekstra vann og mat selvsagt. I dag har jeg ca 300kg utstyr ombord, det inkluderer sommerklær, vinterklær, 3 par vernesko, noen andre par sko, 75 meter landstrømsledning, anseelige mengder sprit og øl.. Skal jeg på langtur må jeg selvsagt ha med en del mat og drikke i tillegg. Båten veier 3100kg med fulle tanker (vann og diesel, men tom septiktank..), og jeg skal fjerne septiktanken, vurderer å legge inn en ekstra vanntank der, samt en watermaker (og så bruke den tanken jeg har som nødtank..), isåfall har jeg kun behov for ekstra mat, noe som vel vil kunne begrense seg til 100kg om gangen, som en absolutt maksgrense, ihvertfall om jeg drar alene. Regner du 500kg pr. hode skal du være godt i mål vil jeg tro! 1 tonn pr. pers er sinnsykt, og skal du ha med så mye foreslår jeg at du starter på turen med et lasteskip fremfor en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Velger du melkeruta, så er det et must med dobbel forseil/kutterseil og spribomene montert høyt for å unngå bølgene ved rulling. Skal du kjøpe en rimelig masseprodusert båt for langtur eller havseilas kan det være lurt å sjekke hvor omfattende arbeid det er å montere kuterstag dersom dette ikke er montert allerede (og er det montert ville jeg sjekket innfesting grundig). Et dobbelt forstag er som regel lett å få til, men et kutterstag på disse båtene vil ofte kreve forsterkning av dekk og gjerne innfesting i skrog. Dette kan fort medføre et omfattende inngep i innerliner og kreve en del pirkearbeid å få pent. Jeg ville nok prioritert kutterstag framfor dobbelt forstag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Det er bare å kaste loss, du får nok av tid til justeringer på vei sydover - før du begir deg på den store overfarten til Karibia. En siste sjekk av riggen før du forlater Las Palmas er lurt. Høres greit ut, men jeg tror det kan være lurt å reflektere litt over tipsene i Holviks bok Langtur som har et eget kapittel om seilasen ut fra Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Hvorfor dyp blykjøl? Fordi det forbedrer seilegenskapene vesentlig på de fleste av de nevnte båtene, og da kanskje spesiellt på kryss og i tilfeller hvor man trenger en stabil båt. Til informasjon vil jeg anta at 80-90 % av seilasen da vi seilte melkeruta bestod av seilas på vinder aktenfor tvers. Kutterfokk er etter min mening et must. Vil vel muligens forsterke noen stag/vant evt lensetakler. Du bør også vurdere å installere ekstra fall, ihvertfall til storseilet. 3-4 tonn: Aner ikke.... :) 600 kg i mennesker, 600 kg vann, 500 kg Diesel, 150 kg seil, 600 kg båtutsyr jolle etc, 300 kg personlig utstyr, 300 kg mat..... komme rnok fort opp i 3 tonn ja....Jeg så en godt gjennomarbeidet artikkel en gang som tilbakeviste argumentet om at langkjølte eldre båter tåler vekt bedre enn nye bredbunnete "joller". Sannheten er at en nyere båt tåler vekt mye bedre. Men som Gunga Din sier, det påvirker riggen i stor grad. skal under 1,8 MNOK når vi kaster loss, og helst under 1,6 Husk på at det sikkert kommer 100.000, kanskje 200.000 kroner ekstra i tillegg til kjøpesummen for å utstyre båten for langtur. Og 10% av verdien i årlige utgifter (Noe av dette kan du ta som verditap senere, men kostnaden er der likevel) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 3-4 tonn: Aner ikke.... :) 600 kg i mennesker, 600 kg vann, 500 kg Diesel, 150 kg seil, 600 kg båtutsyr jolle etc, 300 kg personlig utstyr, 300 kg mat..... komme rnok fort opp i 3 tonn ja.... Her kan du kutte ned på en del.. 4 personer veier neppe 600kg, spesiellt ikke når to av de er små barn. Her er vel 300 mer reelt. 600l vann er mye, jeg ville heller vurdert å ha en mindre vanntank, og en watermaker, samt en reservetank som dekker det aller nødvendigste et par uker (altså drikke og matlaging), det bør holde med 150-200 liter, max. 500kg diesel, det er vel nærmere 600liter.. Har du tenkt deg på seiltur, eller skal du gå for motor stort sett alltid? Selv kunne jeg aldri funnet på å ha mer enn de 100 liter jeg har tank til, og ser vel egentlig på det som i meste laget og. 150kg seil.. Her har du storseil og genua/fokke ferdig på.. Og 150kg til? 600kg båtutstyr? Skal du ha med en reservebåt? Jolle med motor veier rundt 60kg, ankere kanskje 40kg, noe kjetting 100kg, og tauverk og fendere, kanskje 200kg tilsammen.. Da er vi oppe i 400.. Hva i all verden du skal fylle opp ytterligere 200kg med forstår jeg ikke. 300kg personlig utstyr skulle man tro du hadde dekket i den noe voldsomme vekten på mannskapet ditt. 300kg mat forstår jeg godt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sir Limmerick Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Hei Anonym Nå er jo du fortsatt onkar? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 (redigert) 150kg seil.. Her har du storseil og genua/fokke ferdig på.. Og 150kg til? Jerngenoa? (Min veier 157 kg, men det er uten propell). Spøk til side, seil veier en del. Jeg vekta stopper et stykke under 150 kg om du ikke satser på å ta med deg et ekstra storseil, men det kommer an på hvor stor garderobe du vil ha med. Har du tenkt å bruke kutterstaget aktivt så ender du opp med to-tre seil til dette staget, og en yankee til forstaget i tillegg til hva du måtte ha av genoa og kryssfokk til forstag. Jeg er sikker på at du kan klare deg med mindre, men ettersom jeg er en av dem som liker å ha noen seil å velge mellom så er jeg helt med på at det kan bli dyrt. 600kg båtutstyr? Dette høres ut som et lite verksted. Du kan jo ta med deg verktøy og et par komplette motorer som reservedeler innenfor denne vekta, i tillegg til ekstra anker, mye kjetting og en jolle med motor på toppen av det hele. Sett opp utstyrsliste, helst på et regeark. Da finner du ut hvor mye ting veier samtidig som du ser hvor mye det koster. Redigert 27.August.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Hei Eg kan, som Janneau, tilrå katamaranen han viser til. Me har lik båt og har segla langt. Dette med små barn. Båten toler mykje last, har god plass, er rask, god komfort, er barnevennleg, letthandterleg og har mange doble system. Sistnevnte gir god tryggleik. Det kan nemnast fire-fem vasstette skott i kvart skrog, to ror, to motorar og to dassar. For meir info om føremonane kan du sjå på "menighetsbladet" www.flerskrog.org Kontakt meg gjerne "offlist" om det er eitkvart. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 og to dassar. Ask Var det ikke noen artige problem med disse dassene? Syns å minnes en anti-tmc tråd fra en tid tilbake... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Var det ikke noen artige problem med disse dassene? Syns å minnes en anti-tmc tråd fra en tid tilbake... Jo. Men TMC-dassen blei montert i 2004. På den andre dassen står framleis den orginale dassen (frå 1995). ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiskmåsen Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 . Er det en forkjærlighet for langkjølede og tunge båter i skandinavia, eller er det gjengs oppfatning at dette er best for langtur? Tror ikke det. Det samme gjelder hos store sjøfartsnasjoner som Holland og England. Hvis England har fått gjennomslag for sine synspunkter den gang CE-normen ble fastsatt, så hadde listen med båter klassifisert som Class A Ocean vært betydelig redusert. Men franskmennene var dyktige lobbyister og vant gjennom med sitt syn. Og det kan man forstå når de er nærmest enerådende på chartermarkedet rundt om i verden hos de store selskapene som Sunsail og Moorings. Båter beregnet for feriefolket som seiler i beskyttede områder. Seiler fort i lite vind og snur på en femøring. Husk at CE-normen ikke er fastsatt av et uavhengig klassifiserings institut, men av båtprodusentenes egne folk. Båtene skal tilfredstille et minimumskrav fastsatt av dem selv. Men en dyktig seiler som seiler defensivt, holder igjen litt, har nok ingen problemer med å seile jorda rundt med disse båtene. Vi andre som kanskje ikke er så dyktige vil være bedre stillt i en kraftigere båt som tåler at man gjør noen feil iblandt og stresser båten extra. Det vil den tåle. Fa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.