Jump to content

Overhaling av MD5B topplokk/ventiler Oslo/Bærum?


La Digue

Recommended Posts

Jeg har i et par tidligere tråder spurt om råd om min Volvo Penta MD5B 7,5 hk 1 syl dieselmotor som går varm. Nå har jeg tatt mot til meg og skrudd av toppen og renset kjølekanalene. Det var i grunnen veldig enkelt, og det meste av tiden har gått med til å grue seg forgjeves.

 

Men bør jeg gjøre noe med toppen når jeg først har den av? Jeg har fått anbefalt bl.a. sliping av ventiler/ventilseter, plansliping av toppen og sjekk av dyse. Hvor får jeg gjort dette i Oslo/Bærum? Er det noe annet jeg bør gjøre mens jeg er i gang? Bør jeg fjerne sot?

 

Jeg har ikke montert av sylinderen, da denne er støpt sammen med resten av motoren. Så det er kanskje ikke noe vits å planslipe toppen når jeg ikke får gjort det samme med sylinderen. Jeg får heller ikke gjort noe med sylinderforing og stempelringer av samme grunn.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Du bør selvfølgelig forsøke å fjerne sotrester i eksoskanal. Soten løses opp i vann. Legg hele toppen i vannbad eller noen bløte filler inne i kanalen. La det hele godgjøre seg noen timer slik at soten løser seg fra overflaten. Børst deretter av med en liten stålbørste eller lignende.

 

Sjekk ventiler og seter for skader/sår. Slip hvis nødvendig. Bruk fin slipepasta for å sjekke overflaten.

Sjekk også om det er slark i ventilstyringen.

Skifte alltid samtlige involverte pakninger, toppakning og spindeltetning på innsugsventilen er spesielt viktig.

 

Sender her en link som viser diverse tegninger av MD5B

 

MD5B, tegninger/deler

 

Lykke til

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Tore hos La-Sa hadde selvfølgelig svaret klart: Lever inn toppen hos Sylinderservice Oslo på Ryen, og dysa hos Jahre på Bryn!

 

Dette var ikke verdens vanskeligste spørsmål - men forøvrig er det imponerende hva den mannen kan om gamle Volvo Penta motorer.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært innom begge disse stedene. Utrolig bra og hyggelig service begge steder! Her er det folk som kan det de driver med, og det koster ikke all verden heller. Sannsynligvis fordi de mest driver med bil og ikke båt...

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket termostaten og masse annet. Jeg har skrevet om varmgangen i motoren i denne tråden: Min MD5B går varm

Jeg begynner å skjønne hvordan denne motoren er bygd opp.

 

Det at jeg leverte topplokket og dysa inn til service hadde ingen ting med varmgangen å gjøre. Jeg tenkte bare at det var greit når jeg først hadde tatt jobben med å demontere det. Det har sikkert ikke blitt gjort siden motoren var ny i 1980. Nå regner jeg med at motoren varer i mange år fremover. Hvis jeg bare klarer å montere alt sammen igjen!

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Å skru den sammen klarer du. Den er såre enkel.

Få lånt deg en momentnøkkel og vær litt forsiktig når du monterer toppen.

 

Jeg har hatt en sånn i mange år, og den var driftsikkerheten selv. Men omtrent hvert eneste år var det kjøleproblemer. Det viste seg alltid at termostaten var skurken, selv om jeg testet den på kokeplata. Ny termostat, og den var OK igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...