La Digue Startet 25.August.2007 Del på Facebook Startet 25.August.2007 Jeg har i et par tidligere tråder spurt om råd om min Volvo Penta MD5B 7,5 hk 1 syl dieselmotor som går varm. Nå har jeg tatt mot til meg og skrudd av toppen og renset kjølekanalene. Det var i grunnen veldig enkelt, og det meste av tiden har gått med til å grue seg forgjeves. Men bør jeg gjøre noe med toppen når jeg først har den av? Jeg har fått anbefalt bl.a. sliping av ventiler/ventilseter, plansliping av toppen og sjekk av dyse. Hvor får jeg gjort dette i Oslo/Bærum? Er det noe annet jeg bør gjøre mens jeg er i gang? Bør jeg fjerne sot? Jeg har ikke montert av sylinderen, da denne er støpt sammen med resten av motoren. Så det er kanskje ikke noe vits å planslipe toppen når jeg ikke får gjort det samme med sylinderen. Jeg får heller ikke gjort noe med sylinderforing og stempelringer av samme grunn. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Du bør selvfølgelig forsøke å fjerne sotrester i eksoskanal. Soten løses opp i vann. Legg hele toppen i vannbad eller noen bløte filler inne i kanalen. La det hele godgjøre seg noen timer slik at soten løser seg fra overflaten. Børst deretter av med en liten stålbørste eller lignende. Sjekk ventiler og seter for skader/sår. Slip hvis nødvendig. Bruk fin slipepasta for å sjekke overflaten. Sjekk også om det er slark i ventilstyringen. Skifte alltid samtlige involverte pakninger, toppakning og spindeltetning på innsugsventilen er spesielt viktig. Sender her en link som viser diverse tegninger av MD5B MD5B, tegninger/deler Lykke til mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
La Digue Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Tore hos La-Sa hadde selvfølgelig svaret klart: Lever inn toppen hos Sylinderservice Oslo på Ryen, og dysa hos Jahre på Bryn! Dette var ikke verdens vanskeligste spørsmål - men forøvrig er det imponerende hva den mannen kan om gamle Volvo Penta motorer. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post Share on other sites More sharing options...
Athene Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Dersom du plundrer med å finne Jahre Diesel på Bryn så er det kanskje fordi de nå heter Sørensen & Balchen, avd. Jahre. Adressen er den samme som før: Brynsveien 2/4... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
La Digue Svart 29.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2007 Nå har jeg vært innom begge disse stedene. Utrolig bra og hyggelig service begge steder! Her er det folk som kan det de driver med, og det koster ikke all verden heller. Sannsynligvis fordi de mest driver med bil og ikke båt... Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Byttet du termostat før du begynte å skru? Av en eller en annen grunn eter disse motorene termostater. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
La Digue Svart 29.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2007 (redigert) Jeg har sjekket termostaten og masse annet. Jeg har skrevet om varmgangen i motoren i denne tråden: Min MD5B går varm Jeg begynner å skjønne hvordan denne motoren er bygd opp. Det at jeg leverte topplokket og dysa inn til service hadde ingen ting med varmgangen å gjøre. Jeg tenkte bare at det var greit når jeg først hadde tatt jobben med å demontere det. Det har sikkert ikke blitt gjort siden motoren var ny i 1980. Nå regner jeg med at motoren varer i mange år fremover. Hvis jeg bare klarer å montere alt sammen igjen! Redigert 29.August.2007 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Å skru den sammen klarer du. Den er såre enkel. Få lånt deg en momentnøkkel og vær litt forsiktig når du monterer toppen. Jeg har hatt en sånn i mange år, og den var driftsikkerheten selv. Men omtrent hvert eneste år var det kjøleproblemer. Det viste seg alltid at termostaten var skurken, selv om jeg testet den på kokeplata. Ny termostat, og den var OK igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.