Seilaren Startet 26.August.2007 Del på Facebook Startet 26.August.2007 Hei! På Lørdag var jeg og onkelen min ute og seilet med Junkeren. Vi noe rart som svømte i vannet et stykke fra oss. Vi lurte på hva det var og seilet mot det. Plutselig kommer det 3 niser opp rundt båten og danser og svømer rundt oss i 10 minutter. Det var akkurat som på TV, de fylgte båten og dykket ned forran baugen. Vi så dem svømme under båten og langs den. Den ene var faktisk borti skroget! Dette var inne på Hølen i Høgsfjorden (Ikke langt fra Lysefjord) Er det normalt at niser svømmer så langt inn i fjorder og oppfører seg som delfiner langs båten? Noe andre som har opplevd det? De som ikke tror meg får oppsøke meg personlig og se opptak på telefonen Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Daffy Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Kan du ikke legge ut opptakene her da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Seilaren Svart 26.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2007 Aner ikke hvordan jeg gjør det... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jawik Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Har så å si i hele sommer hatt besøk av en flokk niser, utenfor neset der jeg holder på med båten - som fortsatt står på land. Hører de peser når de nærmer seg og kan så følge dem et stykke i Syvdefjorden. Har forsøkt noen ganger å ta bilde av de, men som oftest er de for raske til å forflytte seg, eller bildene har blitt ubrukelige (mobilen). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Frøken Fryd Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Vi hadde også niser like ved båten og da lå vi til anker langt inne i en våg i Ytre Sogn. Tror de jager fiskestimer inn og forsyner seg når vågen tar slutt. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Er det normalt at niser svømmer så langt inn i fjorder og oppfører seg som delfiner langs båten? Har hatt samme opplevelser med niser, dog ikke langt inne i en fjord. Var ute og fisket i en færing en stille og fin sommerdag. Det var bare 6-7 m. dypt og vi så nisene godt i det de for under og sirklet rundt båten. Husker noen la seg litt på siden og vi så dem rett inn i hvitøyet. Flotte dyr og en fin opplevese. Og nisene, som hvaler og delfiner, er nok intelligente dyr. http://no.wikipedia.org/wiki/Nise Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Jawik Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Husker for noen år siden - 10, 15 år - at vi hadde besøk av 40, 50 hvaler i Stavangerfjorden, utenfor Randaberg og innover fjorden. Folk som hadde observert disse tidlig, la ut i båt og fulgte flokken - med fare for egen sikkerhet. Kunne lett ha gått galt med disse småbåtene inne i flokken. Jo det forekommer, at flokker av disse, tar turen langt inn fjordene og beriker seg på fisken. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Avsluttet2 Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Ikke uvanlig dette nei, men fantastisk flott. Nå er vel nisen fredet, men jeg kan huske da jeg var liten gutt og var med bestefaren min på nisejakt. Utrolig spennende å ligge i Oselvaren tidlig om morgenen og vente på å høre prustingen når de kom opp for å puste. Tror han sendte kjøttet til Bergen. Nisestille er faktisk et uttrykk vi bruker den dag i dag. Det måtte det være når vi skulle på jakt. Det er altså når det er så stille at en kan høre nisen pruste på lang avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Hei!Dette var inne på Hølen i Høgsfjorden (Ikke langt fra Lysefjord) Er det normalt at niser svømmer så langt inn i fjorder og oppfører seg som delfiner langs båten? Noe andre som har opplevd det? herlig opplevelse......hade en gang en nise som följde mig nesten hele vegen ut fra Aalborg til Hals, dvs inne i i Limfjorden, det var ca 25 år sedan, men en opplevelse man aldrig glömmer........ fjorden låg blank, o vi hade kansje 1-2 m/s, o vi seglade jämsides, var 20-30 sek kom hun opp o andades.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MaLang Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Når vi ser niser hjemme i vesterålen så gir vi opp å fiske... Fisken biter ikke når nisene leker seg rundt båten:( Men det er flotte dyr:) Ikke akkurat niser- men noen andre dyr jeg fikk øye på i år: Hvitfisk / Beluga Disse har jeg hørt fra folk som har studert dem på kloss hold at de kan bli aggressive! - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 herlig opplevelse...... Absolutt noe du husker - følelsen av besøket du har når de dukker opp en stille nattetid utpå havet og du siger avsted med 3, 4 knopp. Du glemmer det aldri og dette er noe som gir en følelsen av at du er ute i sammen med andre vesener/dyr . La oss ta vare på disse og håpe at ikke alt for mange går i fiskegarn. Noe som skjer og trist er det. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Janee Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 (redigert) Niser er ett vanlig syn innerst i vår lengste fjord, Sognefjorden. Så det er absolutt vanlig med niser i våre fjorder. Synet (og lyden) av niser på speilblank fjord er ett av flere kjære barndomsminner fra standkanten i Sogn. Redigert 26.August.2007 av Janee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Dette var inne på Hølen i Høgsfjorden (Ikke langt fra Lysefjord) Er det normalt at niser svømmer så langt inn i fjorder og oppfører seg som delfiner langs båten? Noe andre som har opplevd det? Sjøl møtt på de i Ryfylke, men har på følelsen at de er der helst på vinter/tidlig vår og ikke i sommermånedene - men vet ikke om dette stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Hvitfisk / BelugaDisse har jeg hørt fra folk som har studert dem på kloss hold at de kan bli aggressive! Snakker du om i Norge, trodde disse merkelige hvalene holdt seg lenger nord. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Hei Seilaren SIkker på at det var niser og ikke Kvitskjeving eller Kvitnos dere så? (Se her for noen dårlige bilder...). Etter min erfaring gidder ikke nisene å leke rundt båten, men kvitskjeving / kvitnos derimot setter opp litt av et show... Kvitnos / kviskjeving er delfiner (de ligner på hverandre - vanskelig å se forskjell i et glimt), mens nisene hører til en annen hvalfamilie. Har sett alle tre artene i Ryfylke. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
h2o Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Har også sett niser i Ryfylke, i Høgsfjorden og mellom Fisterøyene vet 2 anledninger. Har sett de flere ganger i Boknafjorden. Synes det er like spennende hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 trodde disse merkelige hvalene holdt seg lenger nord. Disse kvitfiskene finnes det godt av her i landet. Var ute i båt (16 ' rana) en gang, lå å fisket og plutselig hørte vi en merkelig lyd. Plutselig var vi helt omringet av kvitfisk, vil anslå flokken til flere hundre om ikke nær tusen dyr. De nærmeste bare noen få meter fra båten. Det var helt hvitt rundt oss. Hadde kamera med, men kvitfisken er kjappere en digital kameraet i høstmørket, så det syntes ikke en eneste kvitfisk på bildene.. alle dykket som på kommando. Dette var i utløpet av Bugøyfjorden ut mot Varangerfjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Kan du ikke legge ut opptakene her da? Aner ikke hvordan jeg gjør det... Last inn filmsnutten på pc'en, via bluetooth eller kabel. Er det en 3gp fil så støttes den muligens ikke av pc'en, da må den konverteres til en avi fil. Når du har en avi fil kan denne legges ut på you tube, og linkes til båtplassen. Er dette mye pes så send en IM til meg så får du mitt mobilnummer, har et program som kan konventere disse filene. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 SIkker på at det var niser og ikke Kvitskjeving eller Kvitnos dere så? (Se her for noen dårlige bilder...).. Onkelen min som sa det var niser. Synes også de lignet på bildet. Men jeg kan si med sikkerhet at det ikke var det dyret som sto nederst på den siden.. Last inn filmsnutten på pc'en, via bluetooth eller kabel.Er det en 3gp fil så støttes den muligens ikke av pc'en, da må den konverteres til en avi fil. Jammen er jeg "ungdom" men dette ble avangsert for meg Min telefon har hverken bluetooth eller kabel... Sender deg en IM Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Pjolter Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Niser ser vi stort sett på hver tur så lenge det er stille på vannet her oppe i Trondheim Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
MaLang Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Snakker du om i Norge, trodde disse merkelige hvalene holdt seg lenger nord. Vel- bildene mine er tatt i Isfjorden på 78N- men har hørt at den av og til er observert ved norskekysten. Synes alle slike dyr er en bonus når man får se ett glims av dem:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 (redigert) Vi så Niser i Oslofjorden for 2 uker siden. På vei mellom Larkollen og Bolærene i blikkstille vann (gikk for motor). De leika seg rundt båten i 10-15 minutter. Dattera mi på 2,5 år hadde nettopp vært på delfinshow i Portugal så hun var ikke videre imponert...... Redigert 27.August.2007 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Seilaren Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Dattera mi på 2,5 år hadde nettopp vært på delfinshow i Portugal så hun var ikke videre imponert...... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
`MINA' Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Morro når man opplever slikt. Vi hadde tidligere også en slik opplevelse. Dette var en kvitnos som fulgte båten vår lenge. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.