Jump to content

Niser danset rundt båten.

Seilaren

Recommended Posts

Hei!

På Lørdag var jeg og onkelen min ute og seilet med Junkeren. Vi noe rart som svømte i vannet et stykke fra oss.

Vi lurte på hva det var og seilet mot det. Plutselig kommer det 3 niser opp rundt båten og danser og svømer rundt oss i 10 minutter. :eek:

Det var akkurat som på TV, de fylgte båten og dykket ned forran baugen. Vi så dem svømme under båten og langs den. Den ene var faktisk borti skroget! :crazy:

Dette var inne på Hølen i Høgsfjorden (Ikke langt fra Lysefjord) Er det normalt at niser svømmer så langt inn i fjorder og oppfører seg som delfiner langs båten? Noe andre som har opplevd det?

De som ikke tror meg får oppsøke meg personlig og se opptak på telefonen :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Kan du ikke legge ut opptakene her da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Har så å si i hele sommer hatt besøk av en flokk niser, utenfor neset der jeg holder på med båten - som fortsatt står på land. Hører de peser når de nærmer seg og kan så følge dem et stykke i Syvdefjorden. Har forsøkt noen ganger å ta bilde av de, men som oftest er de for raske til å forflytte seg, eller bildene har blitt ubrukelige (mobilen).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Er det normalt at niser svømmer så langt inn i fjorder og oppfører seg som delfiner langs båten?

Har hatt samme opplevelser med niser, dog ikke langt inne i en fjord. Var ute og fisket i en færing en stille og fin sommerdag. Det var bare 6-7 m. dypt og vi så nisene godt i det de for under og sirklet rundt båten. Husker noen la seg litt på siden og vi så dem rett inn i hvitøyet. Flotte dyr og en fin opplevese. Og nisene, som hvaler og delfiner, er nok intelligente dyr.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nise

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Husker for noen år siden - 10, 15 år - at vi hadde besøk av 40, 50 hvaler i Stavangerfjorden, utenfor Randaberg og innover fjorden. Folk som hadde observert disse tidlig, la ut i båt og fulgte flokken - med fare for egen sikkerhet. Kunne lett ha gått galt med disse småbåtene inne i flokken. Jo det forekommer, at flokker av disse, tar turen langt inn fjordene og beriker seg på fisken.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ikke uvanlig dette nei, men fantastisk flott.

Nå er vel nisen fredet, men jeg kan huske da jeg var liten gutt og var med bestefaren min på nisejakt. Utrolig spennende å ligge i Oselvaren tidlig om morgenen og vente på å høre prustingen når de kom opp for å puste. Tror han sendte kjøttet til Bergen.

Nisestille er faktisk et uttrykk vi bruker den dag i dag. Det måtte det være når vi skulle på jakt. Det er altså når det er så stille at en kan høre nisen pruste på lang avstand.

Hei!

Dette var inne på Hølen i Høgsfjorden (Ikke langt fra Lysefjord) Er det normalt at niser svømmer så langt inn i fjorder og oppfører seg som delfiner langs båten? Noe andre som har opplevd det?

herlig opplevelse......hade en gang en nise som följde mig nesten hele vegen ut fra Aalborg til Hals, dvs inne i

i Limfjorden, det var ca 25 år sedan, men en opplevelse man aldrig glömmer........ :smiley::smiley::smiley:

fjorden låg blank, o vi hade kansje 1-2 m/s, o vi seglade jämsides, var 20-30 sek kom hun opp o andades....

S/Y Gunga Din

herlig opplevelse......

Absolutt noe du husker - følelsen av besøket du har når de dukker opp en stille nattetid utpå havet og du siger avsted med 3, 4 knopp. Du glemmer det aldri og dette er noe som gir en følelsen av at du er ute i sammen med andre vesener/dyr :smiley:.

La oss ta vare på disse og håpe at ikke alt for mange går i fiskegarn. Noe som skjer og trist :sad: er det.

:wink:

Sjøl møtt på de i Ryfylke, men har på følelsen at de er der helst på vinter/tidlig vår og ikke i sommermånedene - men vet ikke om dette stemmer

Hei Seilaren

SIkker på at det var niser og ikke Kvitskjeving eller Kvitnos dere så? (Se her for noen dårlige bilder...).

Etter min erfaring gidder ikke nisene å leke rundt båten, men kvitskjeving / kvitnos derimot setter opp litt av et show...

Kvitnos / kviskjeving er delfiner (de ligner på hverandre - vanskelig å se forskjell i et glimt), mens nisene hører til en annen hvalfamilie.

Har sett alle tre artene i Ryfylke.

S/Y Surprise

trodde disse merkelige hvalene holdt seg lenger nord.

Disse kvitfiskene finnes det godt av her i landet. Var ute i båt (16 ' rana) en gang, lå å fisket og plutselig hørte vi en merkelig lyd. Plutselig var vi helt omringet av kvitfisk, vil anslå flokken til flere hundre om ikke nær tusen dyr. De nærmeste bare noen få meter fra båten. Det var helt hvitt rundt oss. Hadde kamera med, men kvitfisken er kjappere en digital kameraet i høstmørket, så det syntes ikke en eneste kvitfisk på bildene.. alle dykket som på kommando.

Dette var i utløpet av Bugøyfjorden ut mot Varangerfjorden.

Kan du ikke legge ut opptakene her da?

Aner ikke hvordan jeg gjør det... :rolleyes:

Last inn filmsnutten på pc'en, via bluetooth eller kabel.

Er det en 3gp fil så støttes den muligens ikke av pc'en, da må den konverteres til en avi fil.

Når du har en avi fil kan denne legges ut på you tube, og linkes til båtplassen.

Er dette mye pes så send en IM til meg så får du mitt mobilnummer, har et program som kan konventere disse filene.

SIkker på at det var niser og ikke Kvitskjeving eller Kvitnos dere så? (Se her for noen dårlige bilder...)..

Onkelen min som sa det var niser. Synes også de lignet på bildet. Men jeg kan si med sikkerhet at det ikke var det dyret som sto nederst på den siden.. :wink:

Last inn filmsnutten på pc'en, via bluetooth eller kabel.

Er det en 3gp fil så støttes den muligens ikke av pc'en, da må den konverteres til en avi fil.

Jammen er jeg "ungdom" men dette ble avangsert for meg :lol: Min telefon har hverken bluetooth eller kabel... :lol:

Sender deg en IM :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...