Frøken Fryd Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) På vei inn til Røyksundkanalen: Farten er noe begrenset i dette området Redigert 29.August.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Jacob Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Vel 30 knop.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 lekker klassiker! Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Svema i fart. Sitér dette innlegget Link to post
seaside Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Her er et bilde av min Ibiza 24. Bildet er tatt 19. juni i år Sitér dette innlegget Link to post
Samui Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Sender ved ett bilde av vår nye utleiebåt. Hun heter Fasai som betyr Clear Sky. Sunseeker Comanche 40. Denne kan dere leie om dere kommer til Koh Samui :-) Toppfart er 33 knop, på bilde ca 25 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 (redigert) Legger med et bilde av vår gamle Elwaro 30. Farten her er ca. 12 knop. Redigert 30.August.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
hifo Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 skriv gjerne antatt fart ved bildene , det er interressant å se hvordan båtene oppfører seg i de forskjellige fartene .. spes intressert i halvplanere rundt 20 kn .. er det noen som (roalbj) kan forklare hvordan en halvplaner bør "ta" vannet i 15 - 22 knop?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Divemaster Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 .. er det noen som kan forklare hvordan en halvplaner bør "ta" vannet i 15 - 22 knop?? slik som Dale Nelson 45 Classic... eller ... 38 ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
hifo Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 er det gunstig med den spruten til sidene da?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 (redigert) Jeg har i maaange år forsøkt å vurdere farten til en båt ut fra hvordan skroget pløyer vannet/løfter seg i forhold til vannet. Dette er en kunnskap som gamle seilskuteskippere var fantastisk trente til å utføre. Jeg har sett en rekke bildeserier fra modelltanken til Marintek i Trondheim hvor de studerer bølgedannelsen til forskjellig skrogtyper ved ulike hastihgheter, men finner beklageligvis ikke lenger referansene. Når det gjelder fritidsbåter: Noen båter - det skader vel ike å nevne bl.a. enkelte Nidelvbåter - graver seg fort ned og får ikke særlig løft på fart under 8 knop. Andre produsenter (faktisk i Norge) har skrog som jevnt løfter seg ved økende hastighet. Observer Scand Baltic i fart under 12 knop: enorm bølgedannelse foran baugen, den graver seg ned, med påfølgende store hekkbølger ( som bl.a. henger sammen med bredde på båten og linjer under vannlinjen). Det er svært mange forhold som bestemmer bølgedannelsen til båtene våre, til syvende og sist er det de faktiske bildene som gir gode svar. Ønsket er derfor at vi i denne tråden skal få flere serier som viser bølgedanelse under de ulike hastighetene. Noen vil kanskje få en a-ha opplevelse av sine egne hekkbølger? Redigert 30.August.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Her er Quantum i farta, 16 -18 kn Avstanden var blitt litt stor da bildet ble tatt, men men......... Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
At-le Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Hei. Rolig tur 5 knop. Drikk kaffe Lånt av venn sin bilde. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 25 knop kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Her er min gamle Marex 27 Suncruiser i rundt 26-27 knops fart, som var toppfarten med to personer ombord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
RITS Svart 30.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 -94 Bayliner 4788 PilotHouse i fint driv, 16 knop. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 fartsbild....8,07 knop håller det? noen som tar kummlet/varden? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Divemaster Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 er det gunstig med den spruten til sidene da?? Spørsmålet var hvordan en halvplaner "bør" ta vannet ... og Dale Nelson i sammarbeid med TT Design, har kommet opp med dette "tradisjonelle" halvplaner skroget som gir utrolig gode sjøegenskaper fra 10 knop og opp til nesten 30 knop, med de største maskinene. En halvplaner vil aldri løfte seg over baugbølgen, og vil derfor tilsynelatende skyve mer vann til siden enn en tilsvarende planende båt .... om det er gunstig eller ei er en helt annen ting, da en halvplaner over en viss fart, må ha tilsvarende skroglengde for å gjøre det hydrodynamisk effektivt. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
hifo Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 noen som kan nevne " en vanlig " båt med lettdrevet halvplanerskrog ?? slik at jeg kunne besiktige og sammenligne.? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Divemaster Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) noen som kan nevne " en vanlig " båt med lettdrevet halvplanerskrog ... Apollo 32 Redigert 31.August.2007 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
TideRace Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) Riviera 925 har et relativt lettdrevet skrog med fartspotensiale opp til ca. 27 knop. Dette er med fast aksling, halvplanerskrog og Yanmar LP-6. Her ligger "Phoebe" i ca. 20-21 knop. PS! Hvis noen skulle gjenkjenne disse bildene fra båtprodusentens side, er dette riktig. Min båt var "fotomodell" i fjor da ny FB ble lansert. For de av dere som var på "Båter i Sjøen" på Kadettangen i fjor, i september 2006, og så Riviera 925`en som lå der, så var dette også "Phoebe" som var lånt ut for anledningen. Redigert 31.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Her ligger Phoebe i ca. 20-21 knop. Flotte bilder Phobe. Det er selvfølgelig du som best kjenner båten din. Imidlertid synes jeg baugbølgen er så flat, så pass tilbaketrukket og med så kvass vinkel (liten vinkel i forhold til skrogsiden) at jeg ville tro at farten her er over 20-21 knop. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) Flotte bilder Phobe.Det er selvfølgelig du som best kjenner båten din. Imidlertid synes jeg baugbølgen er så flat, så pass tilbaketrukket og med så kvass vinkel (liten vinkel i forhold til skrogsiden) at jeg ville tro at farten her er over 20-21 knop. Det er mulig at det går noen knop fortere, dette er nå snart halvannet år siden, men jeg tror ikke det. Motoren var på dette tidspunktet kun kjørt noen få timer, så turtallet ble lagt godt under maks. Mulig det også er vinkelen på fotoet, at båten går inn i sving mot styrbord her. Riviera`en løfter baugen noe i fartområdet 14-18 knop før den "strekker seg ut" når 19-20 knop ++ passeres. Den krever derfor litt flaps for å senke baugen i dette fartsområdet. Jeg tviler derfor litt på om flaps ble brukt da disse bildene ble tatt. Riktig bruk av flaps løfter hastigheten med ca. 0,5-1 knop samtidig som båten takler grovere sjø på en mye mer elegant og behagelig måte. Redigert 31.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 får snart fartsbilder av min hifo . i 15 -17 knop.. skal da få SF til å legge de ut her for meg tror min ligger omtrent i vannet som phoebe sin 925 kansje litt rettere. men med noe mere sidesprut lenger fram .. og løfter ikke baugen opp av vannet. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Smiley Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 I mangel av fartsbilder av smuggleren, så kan jeg jo legge ved et bilde av gamlebåten: Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.