Jump to content

Fartsbilder av eigen båt


RITS

Recommended Posts

Jeg har i maaange år forsøkt å vurdere farten til en båt ut fra hvordan skroget pløyer vannet/løfter seg i forhold til vannet.

Dette er en kunnskap som gamle seilskuteskippere var fantastisk trente til å utføre.

Jeg har sett en rekke bildeserier fra modelltanken til Marintek i Trondheim hvor de studerer bølgedannelsen til forskjellig skrogtyper ved ulike hastihgheter, men finner beklageligvis ikke lenger referansene.

Når det gjelder fritidsbåter: Noen båter - det skader vel ike å nevne bl.a. enkelte Nidelvbåter - graver seg fort ned og får ikke særlig løft på fart under 8 knop. Andre produsenter (faktisk i Norge) har skrog som jevnt løfter seg ved økende hastighet.

Observer Scand Baltic i fart under 12 knop: enorm bølgedannelse foran baugen, den graver seg ned, med påfølgende store hekkbølger ( som bl.a. henger sammen med bredde på båten og linjer under vannlinjen).

Det er svært mange forhold som bestemmer bølgedannelsen til båtene våre, til syvende og sist er det de faktiske bildene som gir gode svar.

Ønsket er derfor at vi i denne tråden skal få flere serier som viser bølgedanelse under de ulike hastighetene. Noen vil kanskje få en a-ha opplevelse av sine egne hekkbølger?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post

-94 Bayliner 4788 PilotHouse i fint driv, 16 knop.

 

 

brezetta16knop.jpg

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post
er det gunstig med den spruten til sidene da??

Spørsmålet var hvordan en halvplaner "bør" ta vannet ... og Dale Nelson i sammarbeid med TT Design, har kommet opp med dette "tradisjonelle" halvplaner skroget som gir utrolig gode sjøegenskaper fra 10 knop og opp til nesten 30 knop, med de største maskinene. En halvplaner vil aldri løfte seg over baugbølgen, og vil derfor tilsynelatende skyve mer vann til siden enn en tilsvarende planende båt .... om det er gunstig eller ei er en helt annen ting, da en halvplaner over en viss fart, må ha tilsvarende skroglengde for å gjøre det hydrodynamisk effektivt.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Riviera 925 har et relativt lettdrevet skrog med fartspotensiale opp til ca. 27 knop.

Dette er med fast aksling, halvplanerskrog og Yanmar LP-6.

Her ligger "Phoebe" i ca. 20-21 knop.

 

a1.jpeg

 

b1.jpeg

 

c1.jpeg

 

PS!

Hvis noen skulle gjenkjenne disse bildene fra båtprodusentens side, er dette riktig.

Min båt var "fotomodell" i fjor da ny FB ble lansert.

For de av dere som var på "Båter i Sjøen" på Kadettangen i fjor, i september 2006, og så Riviera 925`en som lå der,

så var dette også "Phoebe" som var lånt ut for anledningen.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Flotte bilder Phobe.

Det er selvfølgelig du som best kjenner båten din. Imidlertid synes jeg baugbølgen er så flat, så pass tilbaketrukket og med så kvass vinkel (liten vinkel i forhold til skrogsiden) at jeg ville tro at farten her er over 20-21 knop.

 

Det er mulig at det går noen knop fortere, dette er nå snart halvannet år siden, men jeg tror ikke det.

Motoren var på dette tidspunktet kun kjørt noen få timer, så turtallet ble lagt godt under maks.

Mulig det også er vinkelen på fotoet, at båten går inn i sving mot styrbord her.

 

Riviera`en løfter baugen noe i fartområdet 14-18 knop før den "strekker seg ut" når 19-20 knop ++ passeres.

Den krever derfor litt flaps for å senke baugen i dette fartsområdet. Jeg tviler derfor litt på om flaps ble brukt da disse bildene ble tatt.

Riktig bruk av flaps løfter hastigheten med ca. 0,5-1 knop samtidig som båten takler grovere sjø på en mye mer elegant og behagelig måte.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...