Jump to content

Utstyr for epoxystøping.


Allan E

Recommended Posts

Doserings sprøytene må du kjøpe der epoksyen er kjøpt slik at de gir rett blandingsforhold, Vekt er et bra alternativ kanskje til og med bedre en doseringsPUMPER

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Doserings sprøytene må du kjøpe der epoksyen er kjøpt slik at de gir rett blandingsforhold, Vekt er et bra alternativ kanskje til og med bedre en doseringsPUMPER

 

Hvis det skal doseres etter f.eks. 1 til 5 får man en fast volummengde med pumper, men hva om det er stor forskjel i egenvekten på herder og resin, da gir vekt metoden feil mengde.

 

Billakkerere har noen fin måle beger som måler volum, der det er streker for resin og herder.

disse begerene kan fåes i forskjellige blandingsforhold, og forskjellig volum.

Finn en levrandør av lakkprodukter de har disse begerene.

Begerene kan brukes flere ganger.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

egenvekten på herder og resin, da gir vekt metoden feil mengde.

 

nja det er vel slik at de fleste produsenter anbefaler vekt og har da selvsagt vekten tatt med i beregningen når de oppgir blandeforhold på denne måten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

nja det er vel slik at de fleste produsenter anbefaler vekt og har da selvsagt vekten tatt med i beregningen når de oppgir blandeforhold på denne måten

Og seriøse leverandører oppgir blandingsforhold både etter volum og etter vekt, så da er det bare å velge og si ja takk begge deler.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte pumper tidligere, men opplevde at pumpen på harpiksen sugde luft. Da var det bare å sette bort den blandingen, for man mistet kontroll over blandingsforholdet :headbang:

 

Så nå bruker jeg en vekt fra en gammel frankeringsmaskin jeg fikk tak i gratis. Nøyaktighet +/- 0,5gram opp til 2kg.

Bruker stort sett 2liters isbokser som blandekar. Stor flate som gjør at epoxyen ikke begynner å herde så raskt i blandekaret.

Kjøp de billigste penslene på f.eks Biltema for påføring (gule, 4stk for 14kr)

 

Europris har Nitril-hansker til 89 kr for pakke med 100.

 

Når du er ferdig smører du resterende epoxy godt rundt i blandekaret, og lar penselen ligge igjen i karet når det herder. Da kan du bare ta tak i penselen og dra ut all herdet epoxy og sitte igjen med ett rent blandekar neste gang du skal støpe.

Link to post
Share on other sites

Takker, her var det en del gode tips. Doseringspumpa skulle leverandøren ha 3000.- for, synes at det hørtes mye ut.

 

??? Hva er den laget av da?

Mine doseringspumper (fra West) tror jeg ligger på 300,-

 

Hvis prisen på 3000,- er korrekt, hadde jeg ikke vurdert det i det hele tatt. Få deg en god vekt, sjekk med en kontormaskinleverandør om han har en gammel frankeringsvekt du kan få. De viser gjerne porto som default, men ett tastetrykk på panelet så viser de gram.

Min vekt er så nøyaktig at jeg bruker den når jeg f.eks skal måle opp sparkel som skal ha 2% herder. 100 gram sparkel og 2gram herder går helt fint å måle opp. Anbefales.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...