Jump to content

høstpriser?

simarli

Recommended Posts

Der lurer jeg litt på det samme, men i siste 2-3 årene er det ikke blitt slik bestandig. Før het det "høstpris" selv om det fortsatt er noe i dag også. Det virker for meg at det er nesten samme pris enten det er om høsten eller våren. Utfordringen nå for tiden er ledig båtplass, renteoppgang, mindre interessert for eldre båter pga tidsklemme/driftsøkonomi etc.

Du sparer ikke noe spesielt om du ønsker å få en høstpris nå fordi du da må betale bl.a. havneleie for et halvt år (fra høst til vår), vårpuss, slippleie, motorservice/konservering etc. Disse koster fort flere tusen lapper.

Bruktbåtmarkedet er ellers svært stille nå for tiden og da er det selvsagt kjøpers marked som det ser ut, men mulig litt for tidlig enda. Prøv å vente til september/oktober. Der kan en prøve å argumentere at selgeren vil spare vårpuss arbeidet samt utgifter ved å prute litt ned på prisen spesielt hvis han ikke skal ha en ny båt med det samme. Lykke til. :smiley:

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Jeg er også på båtjakt, og bruker noe tid på Finn.no hver dag.

Det som er litt frustrerende, er at det så å si bare er Bavariaer (ikke negativt ment) som ligger ute for salg.

Et typisk søk på pris < 1.000.000, og fot mellom 35 og 45, gir 25 båter innenfor fornuftig alder, hvorav 19 er Bavaria. (noen dager siden, har ikke sjekket i dag.)

Dette begrenser sammenligningene mot nye båter, som også er aktuelt.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Det er merkbart at de mindre seilbåtene er falt betydelig i pris i år, og i høst er det nærmest umulig å selge seilbåter under 100.000. Finn.no har en lang rekke båter ute fra i vår/tidlig sommer som ligger til salgs fortsatt. :headbang:

For å gi et eksempel: En Granada 27 fra 1980 som ble omsatt for 118.000,- i fjor, ble umulig å selge nå i sommer på 95 glade lakser, prisen ble satt ned til 80 lakser, og den var fremdeles umulig å få solgt. 65 tusen som åpningsbud fra selger ga omsider salg. Båten var ok.

Men kanskje er båtmarkede som det pleier ? De store og dyre båtene står seg i pris uten de sesongvariasjoner som billigere båter er utsatt for. Kanskje vi alle er blitt rike :eek:

Jeg er også litt frustrert. Prøver å selge en 7 år gammel seilbåt. Da er den for ny for de som vil ha billig bruktbåt og for gammel for de som vil ha "ny". Dessuten er det ikke en bavaria, og da er det jo mange som ikke ofrer den en tanke engang. Er det tryggere å kjøpe en 3 år gammel båt av det billigste merket som finnes i forhold til en 7 år gammel båt som i utgangspunktet er mye mer påkostet? Hvis utropsprisen er den samme?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg er også litt frustrert. Prøver å selge en 7 år gammel seilbåt. Da er den for ny for de som vil ha billig bruktbåt og for gammel for de som vil ha "ny". Dessuten er det ikke en bavaria, og da er det jo mange som ikke ofrer den en tanke engang.

Legg annonsen ut under Bavaria i tillegg da... Overskrift..."Bedre enn Bavaria" Da vil alle disse Bavaria titterene kansje få øynene opp for den. Lovlig med litt salgstrix vel.. :wink:

Merker det...ser at en Alo Mikkel jeg solgte for 90 000 i år 2000 nå ligger ute for 75 000. Denne har kjøperen påkostet en hel del også med overhaling av motor, rulleseil og ny genua. Kan ikke skjønne at den skal være så treig å selge. Samme pris som en 14 askeladden liksom...

Legg annonsen ut under Bavaria i tillegg da... Overskrift..."Bedre enn Bavaria" Da vil alle disse Bavaria titterene kansje få øynene opp for den. Lovlig med litt salgstrix vel.. :wink:

... og lær av erfaring, kjøp Bavaria neste gang så slipper du å oppleve dette en gang til ! :wink:

TMS

Den er jo i overkant frekk, men hvordfor ikke...

... og lær av erfaring, kjøp Bavaria neste gang så slipper du å oppleve dette en gang til ! :wink:

Funker kun hvis den selges før den blir 3 år gammel. Dessuten liker jeg ikke kjedelige båter. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det kan godt være at det er kjøpers marked hvert øyeblikk. Dumt for de som "må" selge. Slagskibets prissetting forandres ikke av et fallende marked. Før beholder jeg den. Og ikke er det høstpris på den heller. Eventuellt prisavslag en kjøper kan forhandle seg frem er også temmelig likt uansett årstid. :flag:

:lol: Ikke sikker på effekten. Hvor irriterende er det ikke når det dukker opp en masse båter som du ikke er interessert i et spesifikt søk på Finn.no..men har ellers forståelse for at Bavaria er en fristende merkevare å "knagge" båten på. :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...