Jump to content

hvilken type ovn til motorom (frostsikring)


KaRsK

Recommended Posts

skal montere en ovn i nidelven`s motorom (21fot) , da den blir liggende ute med tilgang til strøm i vinter..

 

bør jeg ha varme på i cabin osv også ? er jo kalesje på båten og vil jo forsvinne en del varme der ihvetfall.

 

 

ledning vil bli trukket skjult frem til fortøynings rom forut slik at det blir enkelt å koble til landstrømmen :)

 

noen som har en link e.l til en passende ovn som kan fastmonters ? eventuelt forslag angående varme i resten av båten

Link to post
Share on other sites

Kjøp en liten Hylite rørvarmer,de får du fra 45 Watt som koster ca 300 kr.Overflatetemperaturen er lav og du kan legge den direkte i motorrommet eller under blokka uten fare for brann.

Du får også rørvarmere med større wattstyrke. jeg har en 80 Watts varmer liggende under hver motor hele vinteren og de holder motorrommet tørt og hjelper til med en lunk i hele båten.

Ring John Paasche på 93096969 ,han kan fortelle deg hvor du får kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Finnes flere forskjellige typer frostvakt ovner. Selv kjøpte jeg mine hos en vanlig EL installatør forretning. Får de i forskjellige størrelser. 200 w, 300w, 500 w, osv. Thermostat som slår inn når temperaturen kryper under 5 +. Koster en 200 - 300 kr for den på 200 w. Har en 200 w i motorrom og en 300 w i midtkabin. Kan anbefales. Lite plass tar de også.

Link to post
Share on other sites

Varme i motorrommet kan vera nyttig for å unngå problem. Har sjølv brukt frostvakta frå CO i mange år og er godt nøgd med den. Men hugs at straumen kan bli borte i kortare eller lenger tidsrom. Difor er det viktig å ta sine forholdsreglar også for det, td. sjekka frostvesketilstand, drenera ferskvatn-system osb.

 

I cabinen kan oppvarming med ovn lett bli å fyra for kråkene, spesielt i ein kalesjebåt. Det viktigaste er å unngå stilleståande luft og dermed jordslag, mugg og andre uhumskheter. Til det kan ei vanleg bordvifte vera billegare og meir effektiv enn ein varmeovn som trekker mykje straum.

 

Hugs å la alle luftventilar stå opne og sett dører, skap, skuffer litt på gløtt, slik at lufta kan siruklera også der.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varme i motorrommet kan vera nyttig for å unngå problem. Har sjølv brukt frostvakta frå CO i mange år og er godt nøgd med den. Men hugs at straumen kan bli borte i kortare eller lenger tidsrom. Difor er det viktig å ta sine forholdsreglar også for det, td. sjekka frostvesketilstand, drenera ferskvatn-system osb.

 

I cabinen kan oppvarming med ovn lett bli å fyra for kråkene, spesielt i ein kalesjebåt. Det viktigaste er å unngå stilleståande luft og dermed jordslag, mugg og andre uhumskheter. Til det kan ei vanleg bordvifte vera billegare og meir effektiv enn ein varmeovn som trekker mykje straum.

 

Hugs å la alle luftventilar stå opne og sett dører, skap, skuffer litt på gløtt, slik at lufta kan siruklera også der.

 

 

Dette er en kalesjebåt men kabinen fremme er lukket og adskilt fra der jeg sitter og styrer...men du har egentlig rett i at det burde vært en vifte der fremme....nå tok jo bare CO 139.- for den 500watteren så det er ikke all verden....må se meg om etter en vifte da, men den kan ikke være på så mange watt da jeg bare har 1200w til rådighet..

Hilsen Geir

Link to post
Share on other sites

Du får også rørvarmere med større wattstyrke. jeg har en 80 Watts varmer liggende under hver motor hele vinteren og de holder motorrommet tørt og hjelper til med en lunk i hele båten.

 

Kjøpte 2 stk av disse også. Syntes de ble litt for varme til å legge de rett på dørken...... De bør nok monteres med litt mellomrom fra omgivelsene.

 

Deretter vurderer jeg Munters avfukter, men foreløpig gidder jeg ikke å avfukte hele atmosfæren.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva med en vifteovn med keramisk element? Har brukt denne i båten om vinteren i noen år nå, fungerer utmerket. Har eco funksjon, trekker da bare 3-400 watt. Nok til å gi litt temperatur og ikke minst sirulasjon i båten. Godkjent av forsikkringselskap ved jevnlig ettersyn.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1268...upkey=009003010

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Hva med en vifteovn med keramisk element? Har brukt denne i båten om vinteren i noen år nå, fungerer utmerket. Har eco funksjon, trekker da bare 3-400 watt. Nok til å gi litt temperatur og ikke minst sirulasjon i båten. Godkjent av forsikkringselskap ved jevnlig ettersyn.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1268...upkey=009003010

 

 

Det er den jeg fikk fra Seatronic i går...... Den mangler termostat.

Link to post
Share on other sites

Fikk Thermal 2000 fra Seatronic i posten i går. Reagerte litt på hvor liten den ovnen.....grei å plassere på trange plasser....

Savner en termostat på den..... Noen gode forslag ?

 

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19562720 koble den på ledningen før ovnen.. hvis ovnen går automatisk på ved strømtilførsel..

 

hvis ikke så må du kanskje koble den mellom varme element og styringen i ovnen (da ville jeg gått for en annen type)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe som helst av oppvarming i motorrommet, men har likevel aldri vært under null! Enda enklere...

 

Har et ute/inne termometer med giver i motorrommet, slik at jeg kan følge med litt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjekk med forsikringsselskapene hva de godkjenner,i følge Swang på Lysaker Brygge forlanger noen forsikringsselskap at vifteovner skal ettersees minst en gang hver uke - vanskelig å bevise kanskje ,men alt som beveger seg går i filler før eller senere. Termostater som kobler ut og inn er ikke evigvarende og vifteovner kan velte. En rørvarmer har ingen bevegelige deler,overflatetemperaturen er så lav at et papir som blir liggende oppå tar ikke fyr. ,

Link to post
Share on other sites

Thermal 2000 er vel den ovnen som har vært nevnt som en godkjent ovn av forsikringsselskap. Eller husker jeg helt galt?

Så vidt jeg har fått med meg gjelder i så fall denne godkjenningen båter i vinteropplag på land.

Vi som ligger på sjøen må vel bruke andre varmekilder.

Jeg har ikke hatt varme i båten min før, men i år kommer jeg til å bruke et eller annet i cabinen og satse på å oppbevare putene i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...