Jump to content

hvilken type ovn til motorom (frostsikring)


KaRsK

Recommended Posts

Thermal 2000 er vel den ovnen som har vært nevnt som en godkjent ovn av forsikringsselskap. Eller husker jeg helt galt?

Så vidt jeg har fått med meg gjelder i så fall denne godkjenningen båter i vinteropplag på land.

Vi som ligger på sjøen må vel bruke andre varmekilder.

Jeg har ikke hatt varme i båten min før, men i år kommer jeg til å bruke et eller annet i cabinen og satse på å oppbevare putene i båten.

 

Ville ikke stolt på denne heller.... På min smeltet av/på bryteren, kunne nok sikkert tatt fyr under litt andre omstendigheter.

Mye dildall på denne, kjøp heller en enklere utgave hvis det er til frostsikring som skal stå uten tilsyn.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 2 stk av disse også. Syntes de ble litt for varme til å legge de rett på dørken...... De bør nok monteres med litt mellomrom fra omgivelsene.

Det er nok en grunn til at de [Hylite rør] leveres med monteringsbraketter som løfter dem litt opp eller ut fra dørk eller skott ja.

Link to post
Share on other sites

Det som bekymrer meg med varme i motorrommet er hvis man bruker en kilde med termostat i motorrommet der det ofte også står en fin batteribank.Og disse blir da vedlikeholdt med div.batt.laddere.Hva da om det oppstår gasser i rommet og termostaten slår inn.Kan det da ikke være fare på ferde????????

Link to post
Share on other sites

Det som bekymrer meg med varme i motorrommet er hvis man bruker en kilde med termostat i motorrommet der det ofte også står en fin batteribank.Og disse blir da vedlikeholdt med div.batt.laddere.Hva da om det oppstår gasser i rommet og termostaten slår inn.Kan det da ikke være fare på ferde????????

Knallgasen som oppstår ved lading er lettere enn luft, og motorrommet er sannsynligvis ventilert i topp. Gassen forsvinner da ut.

Ovnen plasserer du lavt for at varmen stiger som kjent opp. Skal en del til for at termostaten antenner knallgassen da.

Det er jo og en mulighet å plassere batteripakken i tett boks med lufting ut.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei.

 

Jeg har en VOLVO DT70E med motorvarmer.

Er det lurt å ha motorvarmeren på hele vinteren i stedet for ekstern frostsikring?

Hvor mye trekker en motorvarmer, og kan den stå på 24-7?

Er det smart å ha luken til motorromet på gløtt om vinteren?

Hvor mye skal til for å holde motoren frostfri? Snakker vi 50W eller må det brukes flere hundre watt?

 

Mange spørsmål her. - Takker for alle svar.

 

PS! - Har kun 1/4 tank med diesel nå når båten står på land. - Kan det bli store problemer med kondens til våren?

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Er det lurt å ha motorvarmeren på hele vinteren i stedet for ekstern frostsikring?

Ikke noe særlig! Konstant motorvarmer vil holde motoren på rundt 50 pluss, og vil derfor tørke ut sylindre og tetninger.

Hvor mye trekker en motorvarmer, og kan den stå på 24-7?

Normalt 500-750 watt. Kan bli dyrt....

Er det smart å ha luken til motorromet på gløtt om vinteren?

Nei. Da slipper jo varmen ut!.

Hvor mye skal til for å holde motoren frostfri? Snakker vi 50W eller må det brukes flere hundre watt?

Normalt ikke mer enn 100 watt. Selv uten varme pleier det å holde seg frostfritt, pga varmen fra sjøen. Jeg har ennå ikke hatt varme på i motorrommet om vinteren, og det har aldri frosset.....

Kan det bli store problemer med kondens til våren?

Nei! Kondens er i det store og hele ikke noe problem, får du vann i dieselen skyldes det som regel utett O-ring på lokket til påfyllingen. De to-tre dråpene du kan få av kondens i løpet av vinteren tar vannavskilleren seg av.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei. Angående motorvarme om vinteren. Jeg har vp tmd70c med ca. 6 meter selvregulerende varmekabel lagt rundt motoren. Fungerer utmerket. Disse varmekablene får en i forskjellige styrker (watt pr. meter.). Den jeg har nå er på ca 12 watt pr meter. Det flotte med kabelen er at den er helt tett, kan ligge i vann hvis nødvendig og dermed helt vedlikeholdsfri og veldig holdbar. :smiley:

Link to post
Share on other sites

SITAT:

Hvor mye skal til for å holde motoren frostfri? Snakker vi 50W eller må det brukes flere hundre watt?

Normalt ikke mer enn 100 watt. Selv uten varme pleier det å holde seg frostfritt, pga varmen fra sjøen. Jeg har ennå ikke hatt varme på i motorrommet om vinteren, og det har aldri frosset.....

 

SVAR:

Jeg har for tiden båten stående på land ned i båthavna. Betyr dette at det er mye større sjanse for at motoren fryser, enn hvis jeg hadde den på sjøen?

 

Er også usikker på hvor mye kulde frostvæske-blandingen min holder.

Betyr det at hvis jeg har en varmekabel eller tilsvarende på ca. 100watt, spiller det liten rolle om det er lite frostvæske på motoren?

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Jeg har for tiden båten stående på land ned i båthavna. Betyr dette at det er mye større sjanse for at motoren fryser, enn hvis jeg hadde den på sjøen?

 

Er også usikker på hvor mye kulde frostvæske-blandingen min holder.

Betyr det at hvis jeg har en varmekabel eller tilsvarende på ca. 100watt, spiller det liten rolle om det er lite frostvæske på motoren?

 

Sjansene for frostskader er mye større nå båten ligger på land ja! Vil også tro at du trenger mer enn 100 watt for å holde motorrommet frostfritt da. Er det frostfritt, spiller det lite rolle med frostvæsken sånn sett. Men frostvæsken virker jo i tillegg rusthindrende, samt øker kokepunktet under drift. Så det er uansett greit å har korrekt frostvæskeblanding. Desuten kan jo strømmen gå en kald dag....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er også usikker på hvor mye kulde frostvæske-blandingen min holder.

 

Du tapper/trekker ut en skvett og tar med deg til nærmeste bensinstasjon for måling; evt. kjøper en måler på Biltema.

Selv bruker jeg 'bensinstasjon-trikset'

 

Har selv motorrommet stående uten varme og er ikke bekymret over det.

Sprayer motoren et par ganger i løpet av vinteren med 6-66; har også sprayet med en coctail bestående av 50/50 motorolje/white spirit slik at evt kondens ikke danner rust...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...