Jump to content

BEP / BlueSea erfaringer

Larspo

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut en del av det elektriske i båten (ladesystemet, start, batterivelgere, batteri, kabler, koblingspunkter osv) og i den forbindelse så undersøker jeg litt etter kvalitetsprodukter til dette formålet. Har kikket på både BEP marine og BlueSea. Er det noen som har erfaringer med noen av disse produktene? Er spesielt ute etter batterivelgere, VRL (voltage regulated relay), koblingspunkter, fjernstyre hovedsstrøm, hovedsikringer osv.

Bep er flak som importerer, Er fornyøyd med hovedbryterene!

Blue sea er leif H Strøm som er import (forhandler jeg vet du :wink: (til eget bruk!)) Savner Bosch Hovedbryterene da

Edited by Hilmar2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Vet ikke om en kan kalle det erfaring, men jeg har montert noen hovedbrytere, vsr releer og bryterpaneler fra bep marine , og sikringspanel for "bilsikringer" fra bluesea de siste par årene. Inntrykket mitt er at det er gode og solide produkter som er greie å montere og bruke(noe av det bedre på markedet synes jeg). Erfaring med kvaliteten og hollbarheten er god til nå, men det skulle bare mangle synes jeg. :smiley:

Ut fra innleggene, ser det ut som om BEP er et godt valg i hvertfall. Er klar over at det er flak som importerer disse i Norge, men kjøper nok disse direkte fra USA for å få budsjettet til å møtes.

Bruker selv en god del Blue Sea og er fornøyd med kvaliteten. Ofte så er det utvalget hos leverandørene som er problemet. Hvis utvalget er lite får man ikke unyttet egenskapene fra enhver produsent. Velger du BlueSea anbefaler jeg å passe godt på skruer og muttere som er i tommer. Mister du en mutter er den kanskje litt vanskelig å erstatte.

Husker ikke hvilke gjenger BEP bruker, men det vet kanskje noen andre.

mvh.

Ole Petter

• 2 months later...

Har akkurat kjøp VSR fra BEP.

Da jeg keste manualen som fulgte med, ble jeg noe i tvil. Hvis jeg ikke tar feil kan det se ut til at jeg har for liten lader i forhold til forbruksbanken. Jeg har en 60 Amp lader og forbruksbanken er på 2 x 140 AH. Av tabellen i manulen femgår det (om jeg ikke har misforstått dette) at ved lader med kapasitet på 50-60 Amp er passende batteribank (second battery size) 100-120 AH. Det fremgår videre at dersom ikke ladekapasiteten står i forhold til batteribanken, vil ikke VSR en fungere som den skal.

Betyr dette at jeg må kjøpe ny og større lader?

Hva sier dere som har brukt denne en stund. Hva slags batteribank/lader har dere? Noen som har tilsvarende min kombinasjon lader/bank? Hvordan fungere dette i så fall??

Jeg har forbruksbank på 230Ah, start på 115Ah og dynamo på 36A på max. Skal ikke fungere i følge bruksanvisningen til BEP'en, men det går nå greit likevel! Alternativet er jo å koble den motsatt, dvs lading direkte på forbruk og la BEP releet kople inn startbatteriet. Da går det i alle fall greit. Jeg skal gjøre dette i løpetav vinteren, da jeg nå har landstrømslading kun på forbruksbanken.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har ikke hatt problemer med lading av batterier tidligere. Likevel fremgår det at bryteren vil kunne slå seg fortløpende av og på hele tiden, dersom laderen ikke er stor nok for banken. Årsaken skal iflg. manualen være at hvis laderen ikke er stor nok klarer den ikke å holde spenningen oppe når forbruksbanken kobles inn. Derfor faller spenningen ned til under 12,7 og kretsen brytes. Etter kort tid med lading av startbatteri, kobles forbruksbanken inn igjen - og det samme skjer på nytt.

Ble i tvil da jeg leste dette - teori og praksis er som kjent to forskjellige ting. Litt mer optimistisk etter Index sitt innlegg. Kan jo som han sier koble primær lading på forbruksbanken, dersom dette skulle bli kranglete.

Alternativt blir det å gi beskjed til admidralinnen om at vi nå MÅ ha ny lader på 100 Amp. Når jeg tenker etter, kanskje hun ønsker seg det til jul?? :yesnod:

Edited by "Mathilde" (see edit history)

Beklager å ha uttrykt meg uklart. Dette dreier seg om lading under drift - altså er det dynamoen som gir 60 Amp ladestrøm. Og ifølge manualen som fulgte med er altså dette alt for lite for forbruksbanken som tilsammen blir 280 Ah. Forskjell på lader og dynamo blir vel da at ladestyrken ved sistenvente varierer en del, avhengig av motorens turtall. Det vil m.a.o. si at VSR ikke vil fungere tilfredstillende før motoren har godt pådrag (?). Jeg vet ikke - det var derfor jeg bad om svar fra dem med erfaring med dette releet.

Ok. da skjønner jeg bedre at du lurer på om 60A er for lite. Har ikke erfaring med slikt rele i bruk selv, men jeg tror ikke det blir noe problem for deg. I det øyeblikket releet kobler sammen start og forbruk, fylles forbruksbatteriet fra både dynamo og startbatteri. Om forbruket skulle dra ned spenningen så mye at releet kobler ut, blir det ikke langvarig før det igjenn fylles fra dynamo og startbatteri. Tror ikke du vil merke det som noe redusert ladeeffekt. Hvis du har vinsj og baugpropell tilkoblet forbruksbatteri, kan du få problemer med å forsyne disse med nok strøm/spenning hvis releet kobler ut på for lav spenning mens disse er i bruk. Slike storbrukere bør være koblet til prioritert batteri. :smiley:

Edited by Gullfisk (see edit history)

Dette avhenger vel av hvor langt ned du har tappet forbruksbanken når du starter! Er den helt tom, kan den nok få releet til å trippe etter oppstart. Men ved normal bruk og "normalt" nedtappet forbruksbank går det greit. Men som sagt, ved å kople det motsatt er man helt sikker! Og siden forbruksbanken er den som trenger mest lading virker det jo mest fornuftig å kjøre hovedladingen direkte til denne, i stedet for gjennom releet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette virker veldig fornuftig, index. Har nå funnet flere eldre tråder med samme tema og jeg har lært noe mer om dette. Ser at du ved en tidligere anledning vurderte å skifte over koblingene til slik du foreslår nå. Har du gjort dette ...og i såfall... merket du noen forskjell. Regner jo med at forbruksbanken blir hurtigere ladet opp på denne måten.

Skal ut med motoren i løpet av de neste par ukene, og da vil dette bli koplet om samtidig. Flytter da også releet fra motorrommet til koplingsskapet, så da har jeg mer kontroll på lysdiode, tripping etc. Om det hadde trippet nå hadde jeg uansett ikke hørt det. Et forferdelig bråk der nedi motorrommet...

Jo, jeg ville nok ha sett det! Men det er ikke så ofte jeg står med hodet ned i motorrommet mens motoren går, det blir lett litt utrivelig med bråket. Men om releet tripper brenner det seg ganske fort, så jeg tror jeg kan konstatere at det ikke har trippet for meg ennå. Men til våren, skal det bli andre saker tenker jeg!

• 2 months later...

Nå står montering for snarlig gjennomføring. Vurderer å montere primær lading mot forbruksbank som Index har foreslått tidligere i denne tråden. Men så kom jeg til å lure på en ting. Når lading fra dynamo opphører (motor stanser) skal jo releet automatisk kutte ut startbatteriet slik at dette ikke tappes - i alle fall dersom man velge produsentens skjema. Men hva da om man kobler motsatt slik som Index foreslår. Vil ikke da releet koble ut det den nå tror er startsbatteriet, men som i realiteten blir forbruksbanken????

Edited by "Mathilde" (see edit history)

Releet kobler bare sammen og frahverandre batteriene. Hvis du har releet som har dual sense, er det samme hvilket batteri du kobler hvor. Ellers må du passe på at du får, batteriet hvor strømmen fra dynamoen går inn, på tilkoblingen som er prioritert. :smiley: