Jump to content

BEP / BlueSea erfaringer


Larspo

Recommended Posts

Den er grei.

 

Så et siste spørsmål. Det finnes kun to koblingspunkter på BEP releet. På det gamle er det tre og det går en ledning fra dynamoen inn på denne (er dette kanskje en sense ledning??). Hvor skal denne ledningen kobles på det nye releet?

Har sett på koblingsjemaet som følger med, men her finnes ingen "ekstra" lednign fra dynamoen. Kan denne bare kobles fra??

Link to post
Share on other sites

Den tredje ledningen du har til skilledioden nå er nok en senseledning som senser på spenning etter dioden (for å kunne kompensere for spenningsfall). Denne trenger du ikke på BEP releet. Men den kan nok med fordel koples til det batteriet som velges som primært for lading...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da er BEPen montert og byttet ut med skilledioden som stod der fra før. Regner med at det vil gi meg litt mer ladestrøm fra generatoren og inn på batteriene under gange.

 

Dette er er en av flere små prosjekter som jeg holder på med fortiden, hvor målet er å øke lading samt begrense forbruk. Har byttet ut til LED belsynsing allerede. Nå er det kjøleboksen som skal etterisoleres. I sum regner jeg med å tjene inn et solcellepanel :wink:

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg fikk hjelp til jobben av en som har peiling og som har gjort slikt før. Men jobben var egentlig enkel. Vi koblet sammen ladeledningen fra dynamoen med startsbatteriet (ledning merket batt 1), på samme pol v/BEP enheten - etter skjemaet for lading av startsbatteri. Enkelt og greit siden ledningen fra dynamoen i første omgang var trukket hit. Deretter koblet vi forbruk (merket batt 2) til polen på BEP - etter skjemaet for lading av forbruksbank. Jeg har en stor forbruksbank og er klar over at denne koblingen kan medføre at relleet tripper. Men om dette problemet skulle oppstå (noe min hjelper mente det var liten sannsynlighet for) får jeg koble motsatt senere.

 

Den tynne jordledningen festet vi til motoren. Det går en tykk ledning fra batterienes minuspol frem til motoren og som er festet like i nærheten av starteren. Her festet vi også den tynne ledningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en stor forbruksbank og er klar over at denne koblingen kan medføre at relleet tripper. Men om dette problemet skulle oppstå (noe min hjelper mente det var liten sannsynlighet for) får jeg koble motsatt senere.

 

Vær obs på at om BEP'en tripper så risikerer du at kontaktene brenner seg, og du må til med et nytt rele! Så det er ikke nødvendigvis bare å bytte om...

 

Når det er sagt så har jeg hatt mitt koplet etter skjemaet i to år nå, med "for liten" dynamo. Så det er ikke sikkert at det vil bli noe problem!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok. Da er forbruksbanken selvsagt langt større enn det som anbefales ved standard oppsett av BEP. Men jeg regner jo med at det er lagt inn en sikkerhetsmargin. Kanskje du har funnet ut hvor den reelle grensen går?

 

Problemet vil oppstå når du tapper ned forbruksbanken mye fordi spenningen i hele anlegget da synker kraftig når start/forbruk kobles sammen. Det er fristende å spørre: Hvor mye hadde du tappet ned på banken da releet begynte å trippe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...