"Mathilde" Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Den er grei. Så et siste spørsmål. Det finnes kun to koblingspunkter på BEP releet. På det gamle er det tre og det går en ledning fra dynamoen inn på denne (er dette kanskje en sense ledning??). Hvor skal denne ledningen kobles på det nye releet? Har sett på koblingsjemaet som følger med, men her finnes ingen "ekstra" lednign fra dynamoen. Kan denne bare kobles fra?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Den tredje ledningen du har til skilledioden nå er nok en senseledning som senser på spenning etter dioden (for å kunne kompensere for spenningsfall). Denne trenger du ikke på BEP releet. Men den kan nok med fordel koples til det batteriet som velges som primært for lading... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Har et BEP bryterpanel i skbisplasten min, er ganske fornøyd med det, greit med sikringsholdere integrert på ledningen som fulgte med, men den ene vippebryteren sa takk for seg, den var helt irra inni, har vel kommet noe vann inn et eller annet sted....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Det finnes kun to koblingspunkter på BEP releet. Og så er det en tynn ledning som skal til jord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Det stemmer. Jord ledningen har jeg sån nogenlunde kontroll på. Men hvor er mest fornuftig å koble denne. På motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Da er BEPen montert og byttet ut med skilledioden som stod der fra før. Regner med at det vil gi meg litt mer ladestrøm fra generatoren og inn på batteriene under gange. Dette er er en av flere små prosjekter som jeg holder på med fortiden, hvor målet er å øke lading samt begrense forbruk. Har byttet ut til LED belsynsing allerede. Nå er det kjøleboksen som skal etterisoleres. I sum regner jeg med å tjene inn et solcellepanel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Antar du har en MD2020 ombord? Noen som har synspunkter på hva man gjør med en slik BEP og en D1-20? Denne motoren har nemlig 115 amp lading og innebygget regulator. Kan man fortsatt bruke BEPen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Den nye BEPen er oppgradert til å tåle ladestrøm fra dynamo med 125amp. Så dette skal gå greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Hva gjorde du med senseledningen til motoren? På forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Må innrømme at jeg fikk hjelp til jobben av en som har peiling og som har gjort slikt før. Men jobben var egentlig enkel. Vi koblet sammen ladeledningen fra dynamoen med startsbatteriet (ledning merket batt 1), på samme pol v/BEP enheten - etter skjemaet for lading av startsbatteri. Enkelt og greit siden ledningen fra dynamoen i første omgang var trukket hit. Deretter koblet vi forbruk (merket batt 2) til polen på BEP - etter skjemaet for lading av forbruksbank. Jeg har en stor forbruksbank og er klar over at denne koblingen kan medføre at relleet tripper. Men om dette problemet skulle oppstå (noe min hjelper mente det var liten sannsynlighet for) får jeg koble motsatt senere. Den tynne jordledningen festet vi til motoren. Det går en tykk ledning fra batterienes minuspol frem til motoren og som er festet like i nærheten av starteren. Her festet vi også den tynne ledningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Jeg har en stor forbruksbank og er klar over at denne koblingen kan medføre at relleet tripper. Men om dette problemet skulle oppstå (noe min hjelper mente det var liten sannsynlighet for) får jeg koble motsatt senere. Vær obs på at om BEP'en tripper så risikerer du at kontaktene brenner seg, og du må til med et nytt rele! Så det er ikke nødvendigvis bare å bytte om... Når det er sagt så har jeg hatt mitt koplet etter skjemaet i to år nå, med "for liten" dynamo. Så det er ikke sikkert at det vil bli noe problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Mitt rele tripper av og til, gir seg ikke før motoren får litt turtall. Dette har gått heilt fint, men kommer nok til å koble ladingen til forbruksbanken... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Hvor stor er forbruksbanken din? Og dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 345 Ah forbruk, og 80A dynamo tror eg (standard VP)... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Ok. Da er forbruksbanken selvsagt langt større enn det som anbefales ved standard oppsett av BEP. Men jeg regner jo med at det er lagt inn en sikkerhetsmargin. Kanskje du har funnet ut hvor den reelle grensen går? Problemet vil oppstå når du tapper ned forbruksbanken mye fordi spenningen i hele anlegget da synker kraftig når start/forbruk kobles sammen. Det er fristende å spørre: Hvor mye hadde du tappet ned på banken da releet begynte å trippe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 vanskelig å si, men skulle ikkje så mye til. Et døgn med normalt forbruk. Dvs. kjøleskap, radiom, lys og vannpumpe... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Ja i så fall har ikke du noe valg. Da må du koble om, ellers får du ikke utnyttet forbruksbanken din. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Skal gjøre det i vinter. Skal også legge opp en ekstra (nød) hovudstrømnøkkel i parallell med releet. Kan da bruke forburksbatteriene til å starte batteriene med dersom startbatteriet er flatt. Kan også bruke den til å lade startbatteriet dersom releet svikter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Ja, eller alternativt kan du investere i et par startkabler. Kjekt å ha uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.