Jump to content

Vennetjenesten: Spørsmål og kommentarer


Walter_S

Recommended Posts

Til alle: Vennetjenesten har nå fått eget forum. Denne endringen er iverksatt ut fra tilbakemeldinger på slik løsningen var i oppstarten. :cheers:

 

Forumet "Vennetjeneste bruktbåtkjøp" er satt opp slik at besøkende ikke engang får se inngangen til forumet, så de som kun er besøkende vet ikke engang om tjenesten. Man må være medlem og innlogget for å se forumet, eller få tilgang til det. Da slipper vi folk som melder seg inn bare for å dra nytte av lista, uten at de selv senere kommer til å bidra med noe i baatplassen sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Forumet "Vennetjeneste bruktbåtkjøp" er satt opp slik at besøkende ikke engang får se inngangen til forumet, så de som kun er besøkende vet ikke engang om tjenesten.

Å jo da, det er ikke vanskelig å se den inngangen. Nederst til høyre på Åpent Forum, Salg osv. er der en liten dør som viser både det som er tilgjengelig og ikke!  :boxing:

 

Lars H.  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å jo da, det er ikke vanskelig å se den inngangen. Nederst til høyre på Åpent Forum, Salg osv. er der en liten dør som viser både det som er tilgjengelig og ikke!

Å du da - du finner jommen meg ut av alt og da! Takk for infoen. Dette var jeg ikke klar over. Men, uansett så finner de ikke ut annet enn at dette er noe de ikke kommer inn på. Det var hovedhensikten med å ha et eget forum. Skal se litt på det du nevner og se om det enkelt kan gjøres noe med det.
Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke helt slippe tanken på å ha et skjema til hjelp ved besiktigelsen. Det finnes jo allerede et skjema i Dokumentarkivet. Det eneste hadde vært å legge en link fra vennetjenesten til skjemaet, så er det lett å få tak i. http://boat.no/skjemaer/tilstandsrapport.htm  Jeg vet ihvertfall at hvis jeg skulle se på en båt for en eventuell kjøper, så hadde jeg tatt med dette skjemaet, og i tillegg notert kjøpers spesielle ønsker på arket. Det er jo mye lettere å huske på å sjekke alle detaljene på en båt når du kan krysse av/notere stikkord på et skjema. Samtidig så kan man jo notere type/tilstand på utstyr, og gå igjennom dette i fred og ro når man kommer hjem. Man kan sikkert legge inn alle notatene direkte til skjemaet på pc'en,  og så maile det sammen med bilder til  "oppdragsgiver". Da skulle man ha et brukbart grunnlag for  å gjøre seg opp en mening om båten er ok eller ikke.  Har ikke gått gjennom skjemaet i detalj, men det ser ut som om det kan brukes som det er. Skulle ikke trenge så mange endringene ihvertfall.

 

Er det ingen andre som har synspunkter på dette?  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

God kveld!

Jeg føler jeg sitter på endel kompetanse som gjerne kunne vært brukt som speider, men har ofte travle dager, og vil måtte si nei relativt ofte. Tenker da at det kanskje kunne vært en tråd der en la ut info om at en ønsket hjelp til besiktigelse. Mange medlemmer er svært ofte inne, og hvis en la inn melding om at en ønsket hjelp i feks Søgne så ville jeg trå til hvis jeg hadde mulighet.

Tror kanskje mange har den samme tanken uten å vile registrere seg som speider. Har jeg rett?

Må nok kjøpe ny båt til dykkerklubben snart, og kommer kanskje til å bruke tjenesten på en Nor - dan eller lignende. Bra tiltak!

Mons

Link to post
Share on other sites

God kveld!

 

Tror kanskje mange har den samme tanken uten å vile registrere seg som speider. Har jeg rett?

 

Tror du kan være inne på noe her. Hvis folk hadde lagt inn en posting om at de ønsker hjelp til å se på båt x på sted y så kunne frivillige meldt seg. Da kunne man spesifisert hva slags hjelp man er ute etter. F.eks full besiktigelse eller bare noe bilder.

 

Selv vil jeg gjerne hjelpe med f.eks å ta bilder men er redd for å føle et ansvar for å beskrive båtens tilstand overfor en kjøper i tidsnød.

 

I tillegg er det sterkt varierende når jeg har mulighet for å se på en båt. Er en del i andre deler av landet osv. Derfor kunne jeg tatt bilder av båter som er akkurat der jeg selv er og ikke kun på hjemstedet mitt.

 

Men all honnør til opplegget slik det er nå også. Dette kan gjøres på flere måter og kanskje i en kombinasjon med en  egen "spørre etter hjelp tråd" i dette forum?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei, her er noen erindringer fra eget båtkjøp fra kjøper på Nes i Romerike og selger v/Bergen.

 

I ca 2år kikket vi (jeg) etter båt utelukkende via internett. De som lå i nærheten kikket vi på ved oppmøte. Det lengste vi dro var til Halden.

 

De aller fleste selgere har mulighet for å legge ut bilder,tegninger da digital kommunikasjon idag er oppnålig for de fleste.

 

Når vår båt (Maxi-77) dukket opp i en annonse på internett med bilder og beskrivelser hadde jeg laget et spørreskjema om skrog,motor,rigg,seil,invenar som selger fylte ut.

 

Dette forpliktet såpass at i andre forespørsler så dukket mangler som ikke var nevnt i annonsen opp av hatten.

Dermed var det greit å luke ut.

 

Vi brukte en privat takstmann med flere års erfaring som kikket på båten for oss.

Et verft ved Bergen heiste båten opp for kr 500.

 

Ut fra takstmannens befaring slo vi til og båten ble kjørt fra Bergen til Soon på landeveien for kr 12000. (vi fikk litt rabatt fordi transportselskapet hadde retur).

 

Kjøpet har vi ikke hitill angret på.

 

Jeg forstår ikke helt nødvendigheten med private besiktigelsesmenn(damer) med digital kommunikasjon.

 

En annen ting:Bilder kan lyve :-)

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

En annen ting:Bilder kan lyve :-)

Det kan de absolutt. En selger kan gjerne ønske å få båten til å se bedre ut enn den er mens andre som ikke har personlig forhold til båten (som Båtplassens "speidere"!) vil lettere kunne ta objektive bilder.

 

Ellers var jo spørreskjemaet ditt ganske lurt........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Etter å ha reist Norge på kryss og tvers for å se på bruktbåter av forskjellige kvaliteter :nonod: , tengte jeg at denne gangen skulle jeg prøve vennetjenesten ved baatplassen.EN KJEMPETJENESTE ! :smiley: Etter samtale med selger fant jeg frem en speider i det aktuelle området og sendte han en e-post. Dagen etter ringer speider til meg og vi avtaler hva han skal se etter. Påfølgende dag ringer speider på nytt og forteller og forteller sender masse bilder og ber meg om å ringe han om jeg lurer på noe. Speideren sparte meg for en reise på 80 mil, og han gjorde en fantastisk jobb. Så tusen takk " majali " :cheers:

Så kjære båtvenner dette var en super tjeneste som absolutt anbefales. :yesnod:

 

Mvh

En takknemelig :flag:

Steinar S

Redigert av Steinar S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var en hyggelig tilbakemelding. Ikke så ofte vi hører noe rundt ordningen - egentlig litt merkelig at ikke flere benytter seg av den. Eller kanskje det foregår mye via IM som vi aldri hører noe om i forumet? Håper ihvertfall at du leser dette og får med deg dette, majali. :cheers:

 

Håper selv at det blir turen min om ikke altfor lenge til å be noen om en vennetjenste for å besiktige en Wikingboat 28 et eller annet sted som jeg kunne tenke meg å kjøpe. Og da helst en med lukket kabin... :yesnod:

Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jotakk jeg leste det. Jeg bukker og takker for slike hyggelige tilbakemeldinger. :blush:

 

Dette er jo en tjeneste som er bare helt utrolig. en ting er å slippe å kjøre en lang vei forgjeves, en annen ting er jo at vi får gleden av å se på båt selv om ikke det er vi som skal handle denne gang...

 

Får jo liksom litt av gleden det er å titte på mulige kjøp uten at det koster noe samtidig med den gleden det tross alt er å kunne hjelpe andre..

 

Så en slik vinn-vinn situasjon er det ikke mange av.!!! :cheers:

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jotakk jeg leste det. Jeg bukker og takker for slike hyggelige tilbakemeldinger.  :blush:

 

Dette er jo en tjeneste som er bare helt utrolig. en ting er å slippe å kjøre en lang vei forgjeves, en annen ting er jo at vi får gleden av å se på båt selv om ikke det er vi som skal handle denne gang...

 

Får jo liksom litt av gleden det er å titte på mulige kjøp uten at det koster noe samtidig med den gleden det tross alt er å kunne hjelpe andre..

 

Så en slik vinn-vinn situasjon er det ikke mange av.!!! :cheers:

Erik

<{POST_SNAPBACK}>

 

FIN INNSTILLING!!! :sailing::yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har brukt vennetjenesten nok en gang, denne gangen i Haugesund og den velvillige SveinHa. En flott utført jobb og en fantastisk ordning. Et innlegg, en IM og to telefonsamtaler sparte meg fra å reise fra Aure til Haugesund, STOR TAKK skyldig. Utrolig hva em megler klarer å få frem i sin annonse mot hva en båtkyndig kan plukke ut å gi en forklaring på. Super jobb SveinHa :cheers:

Mvh

Steinar S

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

:confused: Ting endrer seg,men det å endre lar seg ikke gjøre.Eventuellt kan dere slette mitt innlegg i 'oversikt over speidere' , så kan jeg legge meg inn på nytt. :confused:

Hmm, jeg kan ikke slette det, men jeg kan redigere innlegget. Send meg en IM med endringerne, så skal jeg redigere det "gamle" innlegget ditt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...