Jump to content

Sove med diesel eller parafinvarmer om natten?


nordan family 27

Diesel/parafinvarmer om natten  

822 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hull i selve brennkammeret kan vel også forekomme selv om det er sjelden.

Personlig bruker vi den sjelden om natten, men det skjer av og til og da skrur vi litt ned termostaten.

Har 5 stk. røykvarslere, men mangler co alarm og det skal monteres snarest. (4 lugars båt, hvor mange må eg ha)?

Eg åpner alle lugardører litt på gløtt før eg legg meg.

Førstemann opp om morgonen starter dieselvarmeren.

Link to post
Share on other sites

Var han livløs da dere fant han? Det er vel ett operativt trykkammer i Norge - i Bergen

Jeg var ikke med på å finne ham, men han var iallefall bevisstløs da han kom inn til behandling. Hvor mange trykkammere som er operative nå vet jeg ikke, men det var iallefall flere på den tiden.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det aller viktigste, dieselvarmer eller strøm, er at alt utstyr er i 100% orden. Da er det lite fare forbundet med noen av delene. Trur de største probleme er at folk ikkje skjønner at eksos-slanger og andre slanger er ferskvare i likehet med co-varslere. I tillegg må brennere tas ut og serves og sjekkes. Det står nok mye om dette i anvisningene som følger med brennereren. Men den anvisningen har sikkert dei fleste kastet. Også strøm er farlig. Når er gjorde du panelovnen din sist? Og billige frostvakter med ytterst suspekt kvalitet er heller ikkje særlig tillitsvekkende. Bruk hue så går det nok bra uansett hvilken varme du velger. Bruk huet = tilsyn og vedlikehold (av noen som vet hva de driver med)

Ja eg kjører brenneren min om natta

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Ikke mange, men en bør ha Co alarm

https://baatplassen.no/i/topic/98863-kullos-alarmen-virker/

 

Johannes Ikke pålogge

Jeg har ikke funnet så mye statistikk på dette. Søk på nettet viser at det har vert ulykker i båt, i norge, som mistenkes å være CO forgiftning.

 

Det var en undersøkelse som jeg tror tok for seg en 20 års periode i midt-Norge. Her så en på alle som ble obdusert etter mistanke om CO forgiftning.

Mener det var ca 155 personer i grunnlaget, ca 100 omkom i forbindelse med brann, ca 50 selvmord og fem ulykker i form f.eks parafinovn som soter.

Ingen av disse 5 ulykkene var relatert til båt.

Båtfabrikat/modell: Viknes Båttype: M Lengde: 31-35 Materiale: P
  •  
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bruker Eberspracheren når jeg overnatter i båten vinterstid og ellers når det er behov for det. Har flere forskjellige gassalarmer, bla BEP. Analogt til oss båtfolk; Tenk på hvor mange vogntog dom bruker dieselvarmere i kahytten. Hører ikke om mange ulykker i media media.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

..... Og hvor mange ganger har en eksosslange til Eberspracheren løsnet i en båt? Har man flere varslingssystemer ombord, er man vel rimelig trygg. Selv har jeg en liten båt med bare en 4 kW varmer ombord. Flere varslingssystemer ombord, men har aldri opplevd noen alarmer, allikevel om båten nå er gammel, 11 år.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Veldig trist. Det er også konkludert at de fire som døde i campingbussen på Ekeberg for en god stund siden omkom av kullos fra varmeren, så selv i kjøretøy er dette ikke greit.

 

Fortsetter å sove uten jeg. Har også byttet Co alarmen i år - føleren hadde 5 års holdbarhet, det nye skal visst vare i 7.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvordan avgass fra parafin er, men fra dieseleksos er det ganske liten mengde co som kommer ut, og dertil mer nox og partikler. Det vil si at det blir veldig ubehagelig å puste før co utgjør stor fare. Men har man litt innabords og sover godt, er det fortsatt skummelt. Brannfaren er en helt annen sak, her er vel montering spesiellt viktig. Har ikke varmer. Selv ville jeg nok ikke fyra med brennbare materialer om natten( selv ikke i peisen hjemme)

Link to post
Share on other sites

Kommer til fortsatt å bruke dieselvarmer dag og natt når det er behov for det, men den tragiske hendelsen over viser at det er viktig å ha godt ettersyn og vedlikehold.

Alarmer må også testes jevnlig evt byttes.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Monterte Vannvarmer så fram i sovekabinen går kun varmtvann, så ingen fare for slik lekasje hos meg, motorrom er og avstengt fra andre rom.. dvs. er tett vegg helt ned i motorrommet hvor brenneren står, denne suger luft fra motorrom og blåser ut eksosen... løsner denne slangen vil det vell i værste fall bli eksosfylt i maskinrom..  som er ventilert... men, kan jo muligens sette en co alarm nedi dær og.. 

 

Sover godt med denne på om natta..  har co sensor i kabinen.. har forøvrig en 5kw som jeg vurderer å redusere til 3kw.. da denne får litt start og stopp.. ble anbefalt 5kw til 34fot... men, 3kw hadde holt lenge.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...