Jump to content

Kullos alarmen virker....


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ingen ideel emnetittel. Men grei overskrift til ein liten deling eg vil gjere.

 

Vår gamle D4L fra ca 1990 har fått service, rensing, trykktesting, nye slanger, filter. Nytt eksosanlegg. Og eg har prøvebrent den i fleire dager samanhengande i tilleg til timesøkter på kvelden. Så vi var klar for ny sesong.

Denne gamle dieselvarmeren har ikkje termostatstyring. Første natta lot vi varmeren gå på halv effekt, og det var grei sovetemperatur. Så andre kvelden hadde vi lagt minstemann på 13mnd, og tiåringen satt ombord og kikka på dvd. Vi hadde babysitter med oss og var i nabobåten og spilte kort. Etter eit time-to kom guttungen skremt ut og sa at det var ei piping i gass og narkosealarmen.

Dieselvarmeren hadde slått seg av når vi kom ombord, så "gassinga" var slutta, men det var rimelig mykje eksoslukt i båten syntes vi som kom uteifrå.

Dieselvarmeren starta villig igjen, men den "poffa" litt, og då såg eg at det kom eksos i "retur" mellom den sorte tykkeste isolasjonen, og innerrøret i eksesslangen.

Heldigvis fikk vi koble oss inn på strømagregat på nabobåten så vi kom oss i gjennom natta med vifteovn.

 

Så alt i alt var det ingen dramatikk. Vi lufta godt og gikk tilbake til kortspill.

Men tenk om dieselvarmer ikkje hadde stoppa av seg sjølv, (mest trulig har den blitt overoppheta pga nokre stengte spjeld)

Og at vi samtidig ikkje hadde hatt kullosalarm.

Og babysitteren skal byttes i ein betre modell.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Babysitteren er en noe svak model ser det ut for, så den gir oss signal gjennom vårt skrog til land vist vi er på bryggekanten når minsten sover, men signalet rekker vist ikkje inn igjennom neste båt . Så en ny babysitter vil vi ha uansett om det er varmt eller kald ute. Men babysitteren var ikkje skyld i at eberspächeren trolig gikk seg varm, eller at eksosslangen gikk lekk. Vi bruker ikkje babysitteren som overvåking av motorer. Beklager evt forvirring.

Vi stoler på brannalamer både heime og ombord i båten., Vi stoler på gassalarmen i båten og i campingvogna. Vi entrer tanker i arbeidssammenheng etter målinger, og stoler på alarmen vi har med. Og vi stoler på co2 alarmen.

Det er ikkje så mange andre måter å holde varmen på en dieselvarmer, så det må bli slik.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

En lite mer ingående felanalys skulle vara synnerligen uppskattad!

 

Ja eg skal sjekke meir etter påske. Eber'n er ikkje utmontert ennå.

Eg har kanskje montert eksosslangen med for hard sving slik at skjøten på røret har blitt belastet for mye.

Kanskje eg skal starte den opp å prøvebrenne den med samme dyseinstilling for å sjå om den blir for varm. Det er vel en overopphetingsvern som skal passe på. Eg har ikkje utstyr til å sjekke om slike sensorer virker.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Viktigt för säkerheten är ju att värmaren tar den luft som skall värmas från ett utrymme som inte kan förorenas med avgaser från värmaren.

 

Eller omvänt: den luft som värmaren suger in för att värma upp och skicka vidare till bo-utrymmen skall inte tas från utrymmen där värmarens avgasledning passerar.

 

I klartext: värmarens friskluftsinsug (80 eller 90 mm i diameter) skall anslutas till en motsvarande APK slang som tar luft från 'säkert' ställe som inte kan förorenas av avgaser.

 

 

Jag tror inte att CO (inte CO2!) problemen har med överhettning att göra.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var en nyttig tråd, tror jeg skal ut en tur å få meg gassalarm. Har ikke tenkt at brenneren kunne forårsake slikt, men det er jo selvsagt at kullos kan være noe som kan komme fra den.

 

ebonita; i praksis bør man påse at varmeren henter luft utenfra? Hvor ville du lagt luftinntaket når du har utblåsningen av eksos fra brenneren på styrbord side, og vannavkjølt eksos fra motoren på babord side?

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Dem giftige gassen er meget flyktig. I vår båt vil det ikkje være mulig å få motorrommet gasstett slik at lekkasje-eksos hindres i å komme til oppholdsrom. Om varmeren henter luft utefra vil ikkje hjelpe på særlig mye om eksos lekker. Man vil bare få større konsentrasjon giftgass i maskinrom før den presses opp i salong og alarm slår ut.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Om du henter luften til varmeren utenfra i egen ventil og varmeren blåser til oppholdsrommet vil det danne et svakt overtrykk. Motorromet er vel godt ventilert, og da ha et mindre trykk enn resten av båten, så da tenker jeg at en evt eksoslekkasje bør bli presset ut fra motorromet via luftinntakene?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste fraråde å ha på forbrenningsmotor når man sover. Dere hadde flaks. Er det 1% kullos i luften dør du etter ett minutt. Uten en lyd. Man bare sovner inn. Da hjelper det ikke med babysitter. Jeg baserer ikke overlevelse på en co varsler

 

Dette var en helsvart melding hr Bitteliten. Det du egentlig sier er at folk ikke skal bruke båtene sine når det er kaldt. Og at en CO varsler bare er falsk trygghet. Hvordan har du det egentlig selv med dette? Aldri ut på tur hvis det ikke er varmt i lufta? Eller koser du deg i båten selv ved få varmegrader inne mens det drypper fra kondensen på skrogkledningen?

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke svartmaling. Det er realistisk konsekvens av co forgiftning. Jeg kler heller på meg enn å sove med dieselvarmeren på. Konsekvensene av CO forgiftning er for store til ikke å ta dette på alvor. Alternativt bruker vi 220 v ovner via landstrøm

 

Hadde co varsleren vært feilplassert eller det hadde irret litt på batterikontaktene her kunne to unger vært døde. Dette må etter min mening tas på alvor.

 

Er du livløs pga co forgiftning er det svært, svært liten sannsynlighet for å bli gjenopplivet. Merk at bare 1% co i lufta er dødelig på ett minutt. Det hjelper ikke med HLR, oksygen og hjertestarter når blodet ikke lenger frakter oksogyn fordi hemoglobinet er fyllt opp med co. Mulig andre baserer seg på annen medisinsk kompetanse.

 

All risiko vurdering handler om sannsynlighet og konsekvens. De fleste skjønner at dødelig konsekvens ikke er til å leke med. For meg er livet viktigere enn kos.

 

Stort sett hver gang jeg skriver hvor alvorlig jeg mener dette er får jeg svar som det over. Jeg slutter ikke av den grunn. På samme måte som at jeg maser om at folk må bruke redningsvest

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig at det er lurt å være forsiktig, men å kutte ut dieselvarmeren for å legge seg å sove i varmedressen blir litt for paranoid. Bruk heller noen kroner på å få en fagmann til å sjekke varmeren, og sørg for å ha en skikkelig detektor montert. Det er mye annet på sjøen som også kan være "farlig", men ikke la frykten ødelegge båtgleden. Skal vi lage en risikovurdering med påfølgende handlingsplan så er jeg redd at båtlivet må skiftes ut med en lenestol i gjennvinnbart materiale og en bok i resirkulert papir.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Lekkasje i gassanlegget, ulmebrann, eksplosjon av knallgass osv. vil gi stort sett samme resultat. Jeg tror vi må innse at det alltid vil være en risiko å leve, enten vi kjører bil, båt eller fly. Det viktigste vil være å redusere risikoen til et akseptabelt nivå, noe som varierer fra person til person. Man bør selvsagt tenke seg nøye om når man har ansvaret for barn og andre som selv ikke er i stand til å gjøre en egen vurdering. Jeg har ikke noe problem ved å akseptere ditt standpunkt, men mener at du trekker det litt vel langt som et generelt råd til allmuen.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Webasto vannvarmer i som kom ferdig installert med båten. Ved første oppstart kom det mye eksos. Det viste seg at eksosutløpet og luftinntaket var byttet om. De har samme dimensjon. Webastoen tok friskluft utenfra og blåste eksos inn i båten! Heldigvis ble det oppdaget med en gang og koblet om.

 

Er ellers enig med Bitteliten. Tror ikke jeg vil gå til køys med motor eller oljebrenner i gang. Satser heller på gode dyner og kona.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nok en "moralisering":

Hadde en mor som i størsteparten av sitt liv arbeidet i brannalarm-bransjen og jeg har hørt mange historier.

 

For å si det enkelt: Det er ingen grunn til å stole på overvåkingsinnretninger av noe slag selv om du har testet dem rett før du forlater stedet.

 

En ting sak hva du som voksent menneske selv gjør når du entrer tanker med alarmer du bærer med deg.

En ganske annen sak er hvis en av dine dør pga CO. Da ville du helst sovnet inn sammen med dem fremfor å leve selv etterpå.

 

Varm opp før dere legger dere og deretter av parafin/diesel-varmer.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi hadde en tråd her for noen år siden om dette med å sove med varmer på.

 

For min egen del : vi sover ALDRI med dieselvarmer på. Det er IKKE et tema overhodet. Det er det heller ikke behov for. Ulltøy innerst, god dyne, og evt et teppe på toppen har alltid vært tilstrekkelig for oss fem ombord. Vi avgir selv en del varme, og sjøen holder jo ikke mange minus. Sjelden (aldri) vi har våknet til kaldere enn 8-10 grader om bord. Men vi fyrer opp straks vi våkner. Riktignok starter vår sovesesong ombord først i april.

 

Jeg skiftet selv dieselvarmer for et par år siden. Når jeg så hvor porøs og pulverisert den gamle eber-eksosslangen var (knakk tvert ved lett berøring) anbefaler jeg i alle fall dere som likevel sover med varmer på til å holde eksosen fersk. Ikke de billlige eksosene som kan kjøpes på Maritm og ser helt like ut, for de er vesenlig tynnnere i metallet enn original eber.

 

Til dere som likevel stoler på co alarm. Jeg har selv en slik ombord. Det sto klart i bruksanvisningen at den svekkes når den utsettes for sterke lukter, og slik sett er litt ferskvare. Vet ikke hvorfor, men oljing av teak, sterke vaskemidler, maling o.l ble nevnt som eksempler på ting som virker svekkende på elementet/føleren. Så ta hensyn til det. Jeg tar mitt element ut av båten når jeg oljer teaken.

Link to post
Share on other sites

På et punkt er jeg enig med Sæbø, vi som er ute i virkelighetens verden entrer tanker og trange rom med alarm hengende rundt halsen. Og dette utstyret stoler vi på.

 

Hulda har Co-alarmer installert. De irrer ikke på kontaktpunktene, de har egne 9 V batterier, de blir testet. Og er man i tvil, kjøp et par alarmer til. Kjøp tre, muligheten for at alle skal svikte samtidig er utopi. Himmel, jeg har er hjerte i kroppen, kan svikte når som helst.

 

Hadde tidligere, for et år siden innlegg om Co-alarm fra Biltema. Der var jeg innom Biltema Sarpsborg og sjekket alle de hadde på lager. Jeg leser nemlig bruksanvisninger, og alarmen skal ha en diode som bekrefter funksjonsdyktigheten. Ingen av alarmene hadde denne dioden montert. Og betjeningen plasserte til min forskrekkelse alle alarmene med et skuldertrekk og likegyldig mine tilbake i salgshyllen etter at vi hadde gått gjennom dem. Slik sett bør man være på vakt, og sjekke at den nye dingsen er funksjonsdyktig i hht spec.

 

Mange båter har motorer og eksosslanger løpende gjennom båten. Hulda har to stk slanger at 4 meter. I tillegg kommer aggeregatet med enda lenger slange. Disse slangene produserer også Co om det blir en lekkasje. Rommet inne i båten står ikke under undertrykk, det foreligger ikke noe avansert ventilasjonssystem slik vi eksempelvis har offshore (overtrykk). Skal jeg kunne oppholde meg innendørs når ting snurrer og går, så må jeg stole på alarmene. Jeg kan like gjerne dø når jeg er våken. Fetter'n min holdt på å dø mens han var rørlegger på et nybygg, ble dratt bevisstløs ut, oksygenmangel.

 

Det er forferdelig mange måter man kan dø på, når jeg tenker etter.

Link to post
Share on other sites

Hos oss går varmeren hele døgnet i vintertiden når vi er på tur.

Å slå den av er ikke et tema når det 4 - 6 kalde ute.

 

Selvfølgelig så ser jeg at det er en risiko forbundet med dette, men mener den er veldig liten sammenlignet med mange andre aktiviteter en gjør hverdag feks å kjøre bil.

 

Men en bør gå til innkjøp av gass og brannvarslerer som en sekundær sikkerhet mot at varmeren feiler.

Dette i tilegg til ettersyn av varmer og utstyr gjør at jeg sover godt om natten.

 

God tur:-))

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Jeg er delvis enig med Bitteliten her. Kullosforgiftning mens man sover kan ikke helt sammenlignes med en eksos- eller gasslekkasje. Vanligvis vil man kunne sikre seg mot at eksos- eller gasslekkasje skjer mens man sover, ved å slå av motorene og stenge for gassen. Men jeg skjønner at dette er én i en lang rekke av risikovurderinger som hver enkelt må ta. Selv er jeg veldig fornøyd med at jeg har valgt vannvarmer, og at jeg har kunnet montere den i maskinrommet som er adskilt fra innerommene i båten.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det er nok fordel for fleire av våre båtvenner her på BP å ikkje ha kunnskaper om alle daglig - farer, for de ville åpenbart ikkje tålt det.

 

Meldinga i tråden var : eksosalarm er lurt !

Det er også lurt å ha på seg fallskjerm når du hopper ut fra et fly, men på tross av det er det ikke lurt å hoppe ut fra et fly!!!

Link to post
Share on other sites

ebonita; i praksis bør man påse at varmeren henter luft utenfra? Hvor ville du lagt luftinntaket når du har utblåsningen av eksos fra brenneren på styrbord side, og vannavkjølt eksos fra motoren på babord side?

 

Luften som skall värmas kan tas från något ställe som är rimligt fritt från avgaser från värmaren eller motorn. Dessutom skyddat från vattenstänk.

I en segelbåt kan man väl ofta ta luften i något handskfack i sittbrunnen eller överst i sidan på den utgång som finns från sittbrunnen akteröver.

Även s k retursystem där man tar luften från salong eller liknande (så långt från värmeutblåset som möjligt) kan vara ett alternativ som dock givetvis gör att värmarens ventilerande effekt minskar.

I praktiken så blir det ju trots allt oftast så att även retursystem innebär att friskare luft tas från salongen och blåses in i sovutrymmena vilket ger torrare luft där och mindre kondens

 

Beträffande risker så är ju livet och inte minst båtlivet fullt av risker som kan minimeras och förebyggas genom analys och kunskap - snarare än genom att vi slutar åka båt....

 

En uppenbar risk med en båtvärmare som måste tas i beaktande är ju då att den i händelse av läckage på avgasslangen och i avsaknad av korrekt utfört insugningssystem skulle kunna tänkas ta sina egna avgaser och blåsa in dom i boutrymmena.

 

Därför skall det bli mycket intressant att få veta om det är vad som har hänt i Säbös fall eller om det finns någon annan orsak.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...