Anonym Startet 3.September.2007 Link til dette innlegget Startet 3.September.2007 Hva er den beste fjordplogen? Kriterie er selvsagt at den drar opp mest mulig sjø.. Selv har jeg en god følelse for Scand Baltic i denne sammenheng, det kan ikke være mange som drar opp mer sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Tror ikke Storebroen min ligger noe etter. Prøver å flytte vekt forover, da den har blitt litt baktung. I 10-12 knop lager den noen himmla bølger. Hekkbølge admiral (ikke general, det er landkrabber det..) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ben Sin Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Balticen er slett ikke værst, og etter at vi har fartet sammen med en Scand Nordic en helg har jeg funnet ut at den ikke ligger langt etter den heller.... Tviler ikke på at Storebroen din lager fine kurver også Faxen. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Nord West 900 er kjent for å dra voldsomt med bølger etter seg. Har nok gode sjanser for å bli medlem i hekksjøadmiralenes forening. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kjell E Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Undermotorisert Princess P42. Passe motorisert Princess P42. Undermotorisert Nord West 390. - Fritt valg på øverste hylle, med andre ord. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Jeg ville tro at det er en viss formel for de "store" fjordplogene. Et grov inntrykk jeg har dannet meg er at bredden i forhold til lengden, og tyngden på båten bidrar til "gode" og "ubehagelige" hekkbølger. Fairlane i området 30 + fot kan også dra opp fjorden ganske formidabelt. Flere av disse er relativt brede og tunge og mye vann skal forflyttes. Også endel større Princesser i fart omkring 12 - 16 knop er kandidater. Jeg har hatt både Baltic og Atlantic til Scand og kviet meg fler enn en gang for all sjøen jeg gravde opp. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Oss..... 45 fot 21 Tonn 4.3M bred 1.6M dypgående Nesten 800 Hk å rutte med, og vi drar mye sjø med oss okke som .... men absolutt verst i 14 Knop .... rundt 20 knop er jo hekkbølgene kun 1,5 - 2M Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Astor Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Disse taubåtene er vel de aller værste på fjorden. Her er en på vei opp Svelvikstrømmen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kosmix Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Master 820...liten båt - store bølger? :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Pjolter Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Min Fjord 38 drar myyye sjø når den passerer 9-10 Knop--- Tror nok jeg blir medlem ja.. mVH Pjolter Redigert 3.September.2007 av Pjolter (see edit history) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
seilærn Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Scand Baltic skuffer mye sjø! Passerer en sånn rett utenfor brygga her, rykker det til i båtene så hardt at hele brygga rister! Og kosterbåtene.. Redigert 3.September.2007 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Balticen er god kandidat ja. Ikke minst fordi det er så mange av de. Bølgene legger seg ikke før den neste kommer.. Det verste for min del i sommer var å bli forbikjørt av en Fairline i Vrangsund.. Jeg tror de lager bølger når de står stille.. (!) Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Sydvesten Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Har sansen for Balticen jeg også.... er ikke så mange andre som lager like mye ugang når de kommer 8-10 knop... den kan virkelig få ting ombord til å endre både plassering og fasong(les knust) om man ikke har gjort sjøklart for full storm ved brygga.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Vi merker det når disse kommer fykende forbi også... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
giver Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Vi merker det når disse kommer fykende forbi også... Hei Ikke bare hekkbølgene, men støyen også. Hører dem helt hjem til heimen, men dette er noe jeg lever fint med. Alternativet er i hvert fall ikke til å leve med. Egentlig burde disse vært her hele året med tanke på den nyttetrafikken som pågår i Oslofjorden hele året. Det er tross alt en del mennesker og (farlig)gods som blir fraktet ut og inn av Oslofjorden i løpet av et år. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Jo takk... Første gangen jeg var på havet så jeg en lang skommende kant\bølge, i enden av den var det den astor (eller lik) viste bilde av.. Blei litt usikker da.. Hadde aldri vært i båt på saltvann før.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
roaldbj Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Spennende med hurtiggående båter som nesten ikke lager hekkbølge. Merk fritidsbåten i akterkant av hurtigbåten. Jeg fulgte den med kikkerten. Det var ikke særlig mye den danset i hekksjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Noe annet enn Master Cat på vei ut fra Kristiansand, den lager mer enn bare litt bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Noe annet enn Master Cat (...) Du mener Master Card...woohoo! Money gone! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
topa Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Har sansen for Balticen jeg også.... er ikke så mange andre som lager like mye ugang når de kommer 8-10 knop... Joda Sydvesten: Når jeg skulle inn Leangbukta på søndag i 5 knop så kom det en Bavaria seilbåt i litt større fart som faktisk lagde mer bølger enn meg. Han hadde vel 6-7-8 knop ,ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Joda Sydvesten:Når jeg skulle inn Leangbukta på søndag i 5 knop så kom det en Bavaria seilbåt i litt større fart som faktisk lagde mer bølger enn meg. Han hadde vel 6-7-8 knop ,ikke vet jeg. I 5 knop lager vel selv Baltic lite sjø, men øk på til 8, og det er et helvete bak skuta di. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Spennende med hurtiggående båter som nesten ikke lager hekkbølge. Merk fritidsbåten i akterkant av hurtigbåten. Jeg fulgte den med kikkerten. Det var ikke særlig mye den danset i hekksjøen. Vi har Silvia Ana og Master Cat her i Kr.sand, skal love deg at de hekkbølgene er det verste som er når du er fortøyd en plass som er eksponert for dem i byfjorden. Hekkbølgene har en voldsom kraft og fart, noe en rekke soltilbedere og båteiere har erfart. Rett og slett en Tsunami..... Men under seilas merker en lite til dem, som du korrekt observerte. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Har ikke noe bilde, men de gamle MTB'ene til forsvaret lagde gigantiske bølger. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Jeg er litt nysgjerrig på bølgene/hekkbølgene fra de hutiggående passaserskipene. Jeg har opplevd bølger fra de hurtiggående ferjene i Mols-linjen (fra Århus området) mange ganger i sommer og fra de hurtiggående ferjene mellom Fredrikshavn - Gøteborg. Jeg er forbauset over hvor lite energi det er i disse bølgene. Jeg har redusert farten betraktelig og forsøkt å gå inn på bølgene i ca 30 - 40 grader (en vinkel som passer bra for vår båt). men blitt overrasket over at båten nesten ikke har reagert på bølgene. Hvordan er det med ferjene fra Kristiansand? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Joda Sydvesten:Bavaria seilbåt i litt større fart som faktisk lagde mer bølger enn meg. Det blir vel gjerne slik nå man tar Bavaria seilbåter ned av plan, da lager også min masse hekksjø, noe som tydlig kan vise på bildet under... farten er riktig nok ned i rundt rundt 5 knop nå. Så jeg legger til at Bavaria 39 C er en meget god kandidat til fjordplogtittelen Redigert 3.September.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.