Jump to content

Våken om natta når det blåser ! Ikke bra, vøtt...


Worry II

Recommended Posts

At cognac kan virke søvnfremmende er jeg kjent med. Nytt var det derimot at også blondiner har en søvndyssende effekt. Men i likhet med det meste av sedativer har vel også disse sine sideeffekter. En forsiktig dosering i innledningsfasen er trolig et smart trekk.

Når høststormene raser som verst, vil jeg foretrekke å sjekke båten framfor å ligge neddopa av blondiner. :sleep::sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Etter denne søndagen i januar sover jeg ikke så veldig godt med vestavær.... slet med båten fra klokken 9 til 16 før vinden løyet slik at jeg fikk den ut..

 

dscf9364.jpg

 

Vindmåleren etter at utriggerene var bøyd 45 grader... vinden er i knop, rett inn fra siden på båten... dette var stabil vind som gikk høyere i kastene... jeg så 49 på maks, også det etter at vinden hadde tatt knekken på utriggerne

dscf9361.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er for meg noe rart med å sove i båten. Når været er brukbart sover jeg atskillig dypere i båten sammenlignet med i soverommet hjemme, selv om madrassene visstnok er bedre hjemme. Jeg antar dette henger sammen med minst to forhold:

1) Bølgeeffektene på sjøen er søvndyssende.

2) Oppohold i båten er i seg selv svært avslappoende.

Når vinden og bølgene overskrider et visst nivå (hva nå dette er), er jeg atskillig mer (år)våken ombord sammenlignet med hjemme.

Konklusjon: jeg sover bede i båten enn hjemme når været er brukbart. Har ikke analysert tilstrekkelig vurderingene ved blåst.

Link to post
Share on other sites

Husker en gang jeg lå fortøyet utaskjærs. Det blåste opp til kuling som gikk over til full storm. Fikk sydvesten inn fra siden, men jeg sov som vanlig som en stein. Neste morgen fortalte kona at kopper og kar gikk vegg-i-mellom og at bølgene hadde vært et par meter inn fra siden, men jeg sov som en bjønn. Deilig med godt sovehjerte, dere! :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er for meg noe rart med å sove i båten. Når været er brukbart sover jeg atskillig dypere i båten sammenlignet med i soverommet hjemme, selv om madrassene visstnok er bedre hjemme. Jeg antar dette henger sammen med minst to forhold:

1) Bølgeeffektene på sjøen er søvndyssende.

2) Oppohold i båten er i seg selv svært avslappoende.

Når vinden og bølgene overskrider et visst nivå (hva nå dette er), er jeg atskillig mer (år)våken ombord sammenlignet med hjemme.

Konklusjon: jeg sover bede i båten enn hjemme når været er brukbart. Har ikke analysert tilstrekkelig vurderingene ved blåst.

 

Jeg sover bedre i båt enn i hus når været er ok. Men når været er slik som på bildene til Sydvesten, blir det ikke søvn i det hele tatt.

 

mvh

Viggo, båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvan...r/skagerrak.htm

 

 

Min erfaring er at Storm/tv2 ikke er til å stole på når det gjelder varsling av vind. På sørlandet kan man finne mye god nattesøvn i å sjekke det danske værvarselet, som faktisk stemmer vanvittig bra. (alle skagerak seilere vet det).

 

Kanskje skulle vi hatt en høst kåring her på baatplassen......Norges røffeste båthavn. Neste gang det stormer, ta med et fotoapparat, så kan vi jo finne ut av hvem som har den verste havna i landet. Noen må det jo være. :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde jo en liten sjekk på wetterzentrale sin treffgrad før start på sommerferieturen:

Fra Stavanger til kristiansand - 17-18 eller 19 juli

 

Konklusjonen var at den første prognosen jeg la ut stemte forbløffende bra. Prognosene slang imidlertid litt hit og dit før den siste prognosen igjen var rimelig 'on the money'.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vi burde kanske starte en undersøkelse om vær-varslings-resultater her på BP. Så kårer vi en vinner etter neste sommer... :diving:

 

God ide :flag:

 

For egen del er jeg svært så flink til å spå. Spådde regn i hele juli og fikk rett nesten 90 %

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...