Jump to content

Hva kan en flytebrygge impregneres med

skibsplast ohoi

Recommended Posts

En av de mange prosjektene mine er å bygge flytebrygge. Jeg var heldig å fikk tak i en pakke med furubord 28x98 mm av den typen som brukes til altandekke. , den skulle sendes til trykkimpregnering, men av en eller annen grunn hadde den blitt stående.

Bordene har blitt grå etter vær og vind, og det passer meg godt da naustet bygges i gråstein, betong , bak og gamle telefonstolper.

Så til spørsmålet mitt:

Har dere noen gode forslag til impregnering av bordene?

Kjerneveden i furu er jo naturlig impregnert, men jeg trenger noe som holder resten friskt.

De alternativene jeg har så langt er:

1. Spillolje og diesel
  2. Antiparasitt
  3. Jotun impregnering
  4. Owatrol d1

Av disse er vel alternativ 1 den billigste, kanskje den beste, men også den minst miljøvennlige

Noen som har erfaringer kommentarer eller andre og bedre forslag :fishing:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Vil ikke anbefale Spillolje og diesel! Kjenner en som gjorde dette ved bygging av brygge, og det tok ikke mange årene før han måtte til å bytte ut treverket med trykkimpregnert!

Har hørt at man i gamle dager senket sjøhusmaterialene ned på stort dyp (100m+) noen timer for på den måten å presse saltet inn i treverket. Skulle visstnok forlenge levetiden på treverket betydelig. Men hvorvidt dette er mer effektivt enn andre metoder, vet jeg ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har en terrasse fra sent -50 tall på hytta som i alle år er blitt smurt med Xylamon. Moden for utskifting nå da bjelkene under har tatt kveld... Vet ikke om Xylamon er å få tak i lengre men antar Antiparasit er noenlunde samme stoffet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Spillolje + diesel ble vel helst brukt fordi det var billig, ikke nødvendigvis fordi det var bra....? Har også hørt at tran ble brukt enkelte steder.

(ikke rart folk sklei nei av kaiene og druknet i hopetall i gamle dager... :smiley: )

Antiparasit er vel ikke noen impregnering i seg selv, men noe som brukes i tillegg til andre ting.

Iom at materialene dine ikke er trykkimpregnert så ville jeg gitt de et strøk med antiparasit først, deretter med noe slags impregnering, feks trekkfastolje som anbefalt over.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hva med uttørking? vil det bli behov for jevnlig smøring/impregnering?

Kan få trykkimpregnert materialene for 650 pr m3 men trykkimpregneringen er ikke hva den engang var den heller.

Skal du bruke tjære og linolje bør linoljen være kokt, ellers får du problemer med tørken. Du kan og bruke såkalt Svensk tretjære (lys type) dersom du ikke vil ha bryggen for mørk. Rødsprit brukes kun ifb. tyritjære (ovnsbrent) for å få tjæren til å blande seg. Ca 10% tilsetning. Blandingsforhold tjære-linolje-am. terpentin er 1:1:1. Alternativ til Trekkfastolje er Gjøco Dekksolje blandet 1:1 med terpentin. (Brukt på Saga Siglar). Begge alternativene smøres vått i vått til treet er mettet. Tørk av det som ikke trenger inn.

Kan få trykkimpregnert materialene for 650 pr m3 men trykkimpregneringen er ikke hva den engang var den heller.

Når du har mulighet til å få matrealene trykkimpregnert vil det definitivt være det beste. Om det da ikke er i kontakt med sjøvann. Vanlig "grønnimpregnert" som er på markedet i dag, er imp i kl AB, men kan impregneres i to forskjellige klasser. Kl AB som er over bakken og kl A som er i jord kontakt (prisen vil nok være noe høyere i denne klassen). Til kl M (Marine) finnes det ikke noe godt alternativ som er lovlig for det private markedet lenger.

En pakke med 28x95mm terassebord inneholder vanlighvis mellom 600 og 800 lm som da vil være ca 2 til 3m3.

Hva med uttørking? vil det bli behov for jevnlig smøring/impregnering?

Du må nok regne med jevnlig smøring, impregnert behøves ikke å smøres for annet en kosmetikken. Tror du fort tjener inn det den impregneringen koster, løp og kjøp det er feil ende du tenker besparelser i

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må nok regne med jevnlig smøring, impregnert behøves ikke å smøres for annet en kosmetikken. Tror du fort tjener inn det den impregneringen koster, løp og kjøp det er feil ende du tenker besparelser i

Tenker ikke besparelser overhode. Det går mer på det at en del av den trykkimpregnerte materialene som selges har dårlig inntrengning av impregneringen. Da tenker jeg ikke på kjerneveden som ikke trenger noe impregnering.

Det var heller med tanke på å finne en behandling som ga et godt resultat og et grått utseende.

Det går mer på det at en del av den trykkimpregnerte materialene som selges har dårlig inntrengning av impregneringen. Da tenker jeg ikke på kjerneveden som ikke trenger noe impregnering.

Det var heller med tanke på å finne en behandling som ga et godt resultat og et grått utseende.

Om det ikke er full inntrenging inn til kjerneved har det vært feil i impregneringsprosessen og vil ikke bli godkjent av norsk impregneringskontroll :nono: :nono: .

Impregner som er på makedet nå vil med åra bli mere grå/brun enn den mye giftigere som var i bruk tidligere som nesten forholdt seg grønn.

Det går mer på det at en del av den trykkimpregnerte materialene som selges har dårlig inntrengning av impregneringen. Da tenker jeg ikke på kjerneveden som ikke trenger noe impregnering.

Om det ikke er full inntrenging inn til kjerneved har det vært feil i impregneringsprosessen og vil ikke bli godkjent av norsk impregneringskontroll :nono: :nono: .

Impregner som er på makedet nå vil med åra bli mere grå/brun enn den mye giftigere som var i bruk tidligere som nesten forholdt seg grønn.

Oi!! kom vist to ganger denne :crazy:

Redigert av Gismo (see edit history)

Jeg hadde et lager av den gamle typen, så jeg kjøpte mine første bord av ny type impregnering først i sommer. Syns kvaliteten minte meg om dårlig beiset. Tok dette opp i butikken, men fikk til svar at det var slik det var etter den nye impregneringen.

Neste gang skal jeg ikke la butikken slippe så billig. :smash:

Tror ellers jeg går for trykkimpregneringen. 1000 kr for å få impregnert 600m bord er ikke dyrt. Og får jeg smurt dem, med feks Trekkfastolje slik at de blir grå, har jeg all grunn til å være fornøyd. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...