Jump to content

Hydraulisk styring


Birchwood 320

Recommended Posts

Jeg mener jeg har Tenfjord's hydrauliske styresnekke og sylinder om bord.

Sende sylinderen til service  for noen år siden og fikk fantastisk service.

Husker ikke igjen det korrekte firmanavnet, men mener Tenfjord var med.

 

Finner ikke disse på nettet eller i telefonkatalogen.no Mulig de er nedlagt, men fant denne:

 

E T Hydraulikk AS      

---------------------------

 

Besøksadresse Grytestranda

6265 Vatne  

 

Telefon 70 21 04 40

   

e-post postmaster@et-hydraulikk.no

 

De har en Arne Tenfjord som disponent.

Mulig det er samme firma under nytt navn.

 

Men det kan også tenkes at jeg bommer fullstendig.

Kan ikke skade å ta en telefon eller sende de en mail.

Link to post
Share on other sites

Tenfjord styremaskiner er kjøpt opp av Ulstein. De heter vel Ulstein Tenfjord AS eller noe i den duren. Jeg vet ikke om avdelina som tok seg av hydr. styring til fritidsbåter fulgte med på kjøpet.

Ulstein er kjøpt opp av Rolls Royce, og heter nå Rolls Royce Marine. De produserer fortsatt Tenfjord serien og har tlf 70208800 fax 70208900

Link to post
Share on other sites

Kjøpte min styring i Sanviken, Bergen. Italiensk produkt. Fornuftig pris, har fungert i 6 år uten problemer.

http://www.gulesider.no/gsi/tolink.do?bkod...s.do&itemId=MUP

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Eg har problemer med tungt ratt. Har ein Nimbus med Sea Star rattpumpe som er veldig tung å bruke, har prøvd med å skifte til tynnere olje men det hjalp ikkje. Autoploten fungerer heller ikkje som den skal (Autohelm 6000) Mellom rattpumpa og sylinderen er det blanke plastslanger (fabrikkmontert) Noen som har eit tips om kva som er galt? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for at det er noen som interreserer seg for mitt problem, og vil hjelpe. Eg kjøpte båten i fjor med tungt ratt, forige eigeren opplyste at dette var vanleg på denne båttypen, men det har eg funne ut at det er det ikkje. Eg har prøvd å løyst sylindaren frå men det er fortsatt tregt, kansje litt lettare men ikkje så lett som det skal være. normalt skal du kunne tørne rattet med ein fing men det går ikkje her.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Loma,

 

Ut fra det du nå forklarer sitter jeg med et inntrykk av at du har en mekanisk treghet i det hydrauliske systemet ditt; enten ved at rattpumpen bremses av friksjon eller ved at cylinderen er tung å bevege.

Kanskje burde du vurdere å tappe oljen av systemet  -  og så prøve de mekaniske delene bare med "luft"?

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det er ein makanisk feil i sylinderen, men ikke i pumpa, for det er ei pumpe på flybrigden og som er like treg. i et sånt system er det mange ventiler (to pumper og autopilot) og eg har mest tru på dårleg gjennomstrømming av olje ein plass, men kor? Kva er mest utsatt?

Link to post
Share on other sites

Du får begynne å krype etter slangene i fra styresylinderen og frem til der slangene fordeler seg til de to styreposisjonene.

Siden det er plastslanger kan det være at det er knekk på en, eller at den ligger i klem.

Det kan teoretisk være noe feil med styresylinderen din, men jeg har mere tro på en innsnerving av oljestrømmen.

Det er nok at en av slangene er innsnervet, roret vil gå tregt begge veier.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

:headbang:

 

Hei,

 

Jeg har litt slakk i styringen på min båt. På rattpumpa står det Tenfjord og jeg har ikke flere styreposisjoner. Det er en skrue i toppen av den. Hva slags olje brukes og kan det hjelpe å fylle olje (lufte?). Har noen erfaring med dette?

 

 

Flott hvis noen kan svare meg!

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Du skal bruke vanlig hydraulisk olje (Statoil HydraWay HMA 15), samme som brukes på anleggsmaskiner. Her har du forskjellige viskositet, jeg anbefaler at du skaffer deg 15 olje.

 

Den skruen på toppen er påfyllingshull for olje (oljetank). Den skal være full.

 

Angående lufting så gjøres det iht instruksjonsbok.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

VIskositet 32 er etter min BRukerhandbok. Det er viktig å bruke rett olje.. Hadde en Monaco som der var helt ATF girolje(Automatolj) i og den var helt på trynet.. Noen ganger var den ok andre ganger sluttet den å virke helt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

OK, takker for svarene folkens!

 

Fulgte dessverre ikke med noe dok. på dette.

 

Jeg har ikke hatt båt med hydraulisk styring før og dette vikreker veldig annerledes enn "vanlig" mekanisk kabel styring. I fart hjelper det ikke med sene/trege bevegelser men jeg må faktisk ta i litt for å bevege roret. Dette gjelder i litt høyere fart og mot propellstrømmen (roret er vel gjerne litt lettere å svinge til en av sidene der du får hjelp av propellstrømmen). Er dette normalt tro?

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har dokumentasjon så trur jeg med sikkerhet at du finner det på internett, hvilken type styring har du?

 

Normalt sett så vil styringen være tyngere mot den ene siden kontra den andre, dette pga propell strøm/vridning.

 

Dersom du har en båt som er produsert i "varme" land så bruker de tykkere olje. Det som hjelper i de fleste tillfeller er å bytte ut oljen til tynnere olje. I noen tillfeller har båteieren gått opp i slangedimensjon på hydrauliske langene for å redusere friksjonen. Sistnevnte må være i yterste konsekvens.

 

 :smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...