Jump to content

Sjølivet høsten 2007 i Oslofjorden


roaldbj

Recommended Posts

Er nok blitt årets høydepungt for oss også. Og så er det så deilig å ha noe konkret å se fram til i de laaaange vintermånedene fra jul og fram til snøen smelter. På Koster i Påska treffer vi igjen kjente og kjære båtfolk, går tur til Bonden og tar oss en øl på brygga når "Strandkanten" sessongåpner og i det hele storkoser oss når sommeren er i emning. :yesnod:

 

Sukk....

Da har vel noen av oss vært over Sekken og tatt en handletur både en og to ganger, Rolf!

Skal du ta opp Escada til høsten? :cool:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nydelige høstbilder Quantum, jeg fikk ikke med meg så fargerike høstbilder. Må skjerpe meg fremover forstår jeg.
Sånn er det når man ikke ser skogen for bare trær. Du må nok legge fra deg Funjinon'en litt. :lol: Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Bra kommentar - enig i at det har blitt mye kikkert-kikking i det siste. Jeg er nærmest i en annen verden - i alle følge andre pålitelige informanter i familien. Dette får meg til å se litt på det hyggelige sosiale livet i andre båter. Her fra Drøbak på søndag. Ikke mye farger på vegetasjoneni bakgrunnen sammenlignet med de andre høstbildene. Jeg har forberedt meg på at høstbildene kommer om ca 2 uker - men må nok være tidligere ute i år.

 

fiskehoest2007.jpg

Link to post
Share on other sites

Var ute i Oslofjorden igår, nesten ikke båter ute allikevel om været var strålende.

 

Først bunkring.

brygge_akter.jpg

 

Ankret opp og gikk i land på en øy. Ble møtt av noen sauer som gikk og slikket (salt) i fjæresteinene.

sauer.jpg

 

Satt og slappet av i solnedgangen.

flagg_sol.jpg

 

Reiste så mot hjemhavnen med nesten hele fjorden for meg selv.

baug_sol.jpg

 

Fortøyd i båsen.

hjemhavn.jpg

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

En nydelig tur på fjorden i dag.

Fra Leangbukta til Slemmestad for matpause,

så opp til Middagsbukta:

sept1307a.jpg

I Middagsbukta ble det litt slumring,

sept1307d.jpg

jeg ble vekket av en som padlet forbi meg,

sept1307c.jpg

og det ble noe røde danskepølser før jeg dro hjem igjen.

Nå er fårikålen i gang så det blir mat til helgens tur. :yesnod:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Dette er misunnelsesverdig - bildene får meg til å glede meg ekstra til i morgen. Tenkte å se på dybdeforhold ved åpningene i Drøbaksjeteen -håper været holder. Fantastiske siktforhold i dag.

 

I dag kl. 08.30 viste dybden på ekkoloddet i Astor 5.2 meter på det grunneste i åpningen ved Hurumsiden. Ekkoloddet måler fra 0.80 cm under vannflaten. Dermed vil jeg si at det er 6 meters vann på det grunneste. Etter å ha studert den mørke randen som går langs fjellet ville jeg tro det var normal vannstand ved dette klokkeslett. Det kan sikkert spores opp via nautisk almenakk og se på tidevannstabellen der. (Kanskje litt under normal)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

TROLLFJORD har akkurat passert Svelvikstrømmen på vei til Holmestrand hvor den ankommer ca2330. Ligger der ca.1 times tid før den avgår til Fredrikstad hvor den ankommer på morgenkvisten. Går derfra i morgen kl.1500 for Tønsberg.

"Trollfjord" skal skyte opp raketter på Breiangen ca.kl.2300. Altså før den går til kai i Holmestrand.

 

 

trollfjord_ut_av_svelvikstroemmen.jpg

Hurtigruta er ikke dagligkost på våre kanter. Trollfjord var et flott syn der hun gikk opp Svelvikstrømmen.

 

trollfjord_ut_stroemmen.jpg

 

 

 

Her går hun ut strømmen med kurs for Holmestrand.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

STEMNINGSBILDE FRA LYSAKER BRYGGE/SOLLERUDSTRANDA. (Bildet er tatt med SonyEricssn K810).

 

dsc00167.jpg

 

Lysaker Brygge Link. Sjøsikkerhetssenteret (link). Sollerudstranda skole (link).

 

Her ligger flåten på rekke og rad med sine faste plasser + noen gjesteplasser.

 

Asker og Bærum Brannvesen har nå flyttet fra sommerplassen (Høvik) til Lysaker grunnet vinterberedskap og isfri havn.

 

Sjøredningskorpsbåten "Uni Oslofjord" har avsluttet patruljeringen og ligger p.t. som beredskapsfartøy for korpset og som evt. erstatningsfartøy for RS Odd Fellow II. (OF II ligger på Oscarsborg -24 timer/året rundt). Sjøkorpset har forøvrig base/kontor her.Link.

 

 

Dykkersport AS' båt går ut jevnlig, både i oppdrag og i undervisningsøyemed.

 

"Dyrafjeld", staselig skoleskip, har sin hjemmehavn her. Det er forøvrig utgitt en bok om skuta. Link.

 

"Bjørn Føyn" og "Trygve Braarud", forskningsfartøy. Link.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg er så langt fra noen fotograf, men må allikevel si at jeg synes dette var et meget godt og stemningsfullt bilde. Og attpå til tatt med mobiltelefon. Imponerende

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Traff denne på torsdag sydgående utenfor Halvorshavn. Tøff båt som trolig er bygd for å tåle endel?

Dette må vel være den som er omtalt her... Forøvrig ein båt som står langt oppe på listen om noen skulle overøse meg med i overkant av 6 mill... Skal også tåle det meste av det man tør å utsette den for.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke kamra med i dag, men det ble nærmest en sommerdag på fjorden, men flatt vann over speilblank sjø. Breiangen lå der innbydende men kun en håndfull båter var utpå i formiddag. Gikk med autopilot den drøye halvtimen det tar fra Sagene, sør på Hurumlandet til Son. Samme kursen helt inn der vi dreier nordover og går inn i Sonskilen.

 

Hyggelig av deg Roald og ta deg tid til en båtprat. I tillegg traff vi en hyggelig kar med Grand Banks 50 som tidligere hadde eid en GB 36 Classic, lik den jeg går og har lyst på. Fint å høre hans erfaringer og det var meget positivt.

 

Turen var også ment for å teste om ferskvannet nå holder samme stand over en periode noe jeg får svar på i morgen da motoren er blitt kald. Varmeveksleren er skiftet fordi det var en lekkasje i den gamle veksleren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er så langt fra noen fotograf, men må allikevel si at jeg synes dette var et meget godt og stemningsfullt bilde. Og attpå til tatt med mobiltelefon. Imponerende

 

Takk, men med så gode kameramobiler vi etterhvert har fått, blir det nok flere blinkskudd fra flere.

 

Bildet nedenfor er tatt med samme mobil. Ser man godt etter ser man mannen bakgrunnen henge i luften. Bildet er tatt fra en redningsdemo på BåterISjøen. Så det er jo et høstbilde, dog noe forsinket i denne tråden. :smiley:

 

dsc00107.jpg

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...