Jump to content

Sjølivet høsten 2007 i Oslofjorden


roaldbj

Recommended Posts

Sitter nå i båten og ser på bilder jeg har tatt fra midten av august og frem til nå. Vi kom hjem fra sommerferie omlag 10. august, så det er enkelt å se hva som er sommerbilder/feriebilder og etter-sommerbilder. Jeg ser samtidig i loggboka. Helga i uke 32, (uke 33 :multetur), 34, 35 og 36 har vært gjennomført ombord i brukbar utetemperatur og værforhold. Jeg har i disse periodene ikke hatt lange båtturer, men derimot mange timer ombord. Det er ikke første året hvor båthøsten er god. Jeg håper enda å ha flere gode perioder fremover (og nå var det skåring i fotball-landskampen).

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute en tur i dag, i båten til en nabo..

 

Vi dro ut med ca 5-7m/s vind, noe som var perfekt for å få testet ut en nyinstallasjon på naboens båt..

Starter med å gå fra Aker Brygge, mellom Hovedøya og Lindøya, forbi Gressholmen, Rambergøya, Langøyene, før vi endret kurs rett etter å ha passert Husbergøya.

Der endret vi til Sørvestlig kurs, og vinden begynte samtidig å ta seg opp..

Vi snudde relativt raskt, og gikk tilbake igjen, med vind på opptil 18m/s!

 

Krysset innover mot Lindøya, og rett før vi kom til Lindøya løyet det av, slik at vi fikk testet den bommen for selvslåer vi skulle teste.

 

Turen var helrå, og jeg var i ettertid glad det ikke var min båt vi var ute med, da hadde det blitt seriøst behov for å reve underveis.

 

Båten vi var ute med er på ca 40 fot, 9 tonn. Vi hadde kun storseil oppe mesteparten av turen, uten rev. Det fungerte overraskende bra!

Link to post
Share on other sites

Tok en tur i går kveld. Gikk en tur gjennom Langårasundet i 22,00 tiden. På vei ut traff jeg en båt på vei innover han brukte søkelys for å finne innseillinga til Storeost. Dette tar nattsynet til en stakkar som kommer i møte :headbang:

 

Vi begynner å få mange private brygger i området som er opplyst på en måte som ikke tar tilstrekelig hensyn til natt seilling :confused:

 

Men ellers er det jo hyggelig å se at mange forsatt koser seg i båtene utover høst nettene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi har bestemt oss for å ha båten ute hele oktober i år og sengetøyet ligger igjen i båten. Var på Verdens Ende i natt. Kommer til å bruke båten frem til den "må" opp 1. November. Koser oss stort. Litt mer vind, litt mindre temperatur - men akk like koselig :yesnod:

 

Vet ikke om det blir mer morgenbad, men det ble to bad i dag. 15 grader i vannet - nummeret før "2cm og lyseblå" :lol: Men rene ble vi :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Synes følgende gladmelding er verdt litt oppmerksomhet. Et flott tiltak:

 

"Onsdag legger Havnevesenet i Oslo ut de tre første fortøyningsbøyene; ved Gressholmen, Langholmene og Husbergøya innerst i Indre Oslofjord. Senere står Håøya, Hallangspollen Sletter og Hvaler for tur.

 

– Tilsammen skal vi legge ut 17 bøyer i år, og til neste år vil vi fortsette på vestsiden av fjorden, forteller Terje Næss, prosjektleder i Oslofjordens Friluftsråd.

 

Bøyene er for alle, både seilere og motorbåtfolk, men det er de som er medlem av friluftsrådet, som har fortrinnsrett. Og som et synlig tegn på at man er det, vil man hvert år få en vimpel med årstall i, som skal føres når man fortøyer i bøya.

 

Terje Næss er selv medlem av den svenske krysserklubben, som har tilsvarende bøyer i Sverige, og det var fra dem han fikk ideen. "

Link to post
Share on other sites

Synes følgende gladmelding er verdt litt oppmerksomhet. Et flott tiltak:

 

"Onsdag legger Havnevesenet i Oslo ut de tre første fortøyningsbøyene; ved Gressholmen, Langholmene og Husbergøya innerst i Indre Oslofjord. Senere står Håøya, Hallangspollen Sletter og Hvaler for tur.

 

Dette er kjempeflott. Ett tiltak som gleder.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har hatt litt for mange landbaserte prosjekter etter ferien (2-3uker i båten da), men håper det tar seg opp fremover. Satser på tur neste helg. Man kan jo velge fritt i både uthavner og gjestehavner fremover nå. Jobber litt (mye egentlig) med båtbytte og er ikke helt klar hverken i forhold til fabrikat eller økonomiske rammer. Det som er klart er at det blir seil, 34-38 fot.

I mellomtiden har jeg det greit med gamlebåten, og satser på en lang og mild høst. Båten blir på sjøen denne vinteren og.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde også en utrolig flott tur i går. Dro ut i seks-tiden. Planen var å seile til steilene også oppigjen, men det var så utrolig flott så når vi kom til steilene fortsatte vi nedover. Var perfekt vestavind og vi seilte forbi flere seilbåter som var på vei sørover FOR MOTOR (!) i over 8 knop. Det var utrolig flott, da vi kom inn til nesoddtangen var det bekkmørkt, og nesten vindstille, men vi fortsatte å seile og gikk innover i mellom 1 og 3 knop. Da vi kom inn fant vi ut at det var dumt å ødelegge idyllen med å starte motor, så vi fant ut at det var på tide å seile inn i båten. Det var morsomt å seile 48 fot perfekt inn i båsen. Gikk litt mye øl når vi kom i havn :drink::drink::drink::drink: , så i dag ble det bare en liten ettermiddagstur, men like flott i dag. :cheers::cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en kjempetur til Strømstad torsdag til fredag , sammen med en kamerat .Var følge båt hjemmover , for en som hadde kjøpt båt nedi der. Gikk hele veien ned i knallvær , satt på FB i bar overkropp å kosa oss i sola.Litt mere vind hjemmover , men gikk bra det også .Kom oss til Horten fredag til gjestehavna , der det begynte å fylle seg opp med båter fra BP. Hadde en kjempe kveld lørdag , med langbord på brygga .Det var en god markering av BP 5år , sitter her med morgen kaffen i sola .Ser ut som det blir en knall dag idag også .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Få fjorden i dag traff jeg flere av BP medlemmene som hadde hatt et fint opphold i Horten i går. De var visstnok 25 til bords til kveldsmiddagen. Her en gammel kjenning av BP. Ingen tvil om hvem det er. Men klarer noen å se hvor det er? Astor holdt visstnok 11 knop her. Baugbølgen kan tyde på ast farten i alle fall er godt over skrogfarten.

 

astor1.jpg

 

 

Her fra en litt annen vinkel. Jeg vet ikke om det er økonomisjef eller administrerende direktør for Astor som sitter behagelig aktentil mens skuta beveger seg på nesten speilblan fjord.

 

astor2.jpg

 

 

Her en annen Nord West litt lenger midtfjrods og med litt lavere fart, også på vei fra "Horten-BP-middagen". Kjenner noen skipperen?

 

nordwest.jpg

Link to post
Share on other sites

Det der er jo "MeeRim" med skipperen sjøl, han Kåre (Nickname Nor_west) og med copilot Hildur og skipshunden Sheba. Av de mest positive og entusiastiske båtmennesker vi kjenner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Etter at Økosjefen hadde mønstra av idag , så hørte jeg dere kakkla på veien oppover .Men støvsugeren bråka mye så fikk ikke med alt , men Ronald du må nok ta en sjekk av vhf utstyret ombord ? Hørte deg jo men var mye groms som gikk opp å ned , men på slutten så hørte jeg deg litt bedre . Norwest og Astor var klare hele veien , men pytt pytt det fixer du sikkert hvis det er noe galt da ? Loddinga av kontaktene bør gjøres litt nøye , pleier å ha igjen for det . Holder på med div montering ombord jeg også , håper å være ferdig før neste helg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kom hjem i går fra langweekend med tresnekka Tora.

 

Vi var to stykker som dro nedover fra Oslo på torsdag ettermiddag. Vi gikk gjennom Hankøsundet før vi la oss til på en holme for natten. Fredag tok vi turen opp elva til Fredrikstad og siden til Skjæhalden hvor vi plukket opp resten familiemedlemmene som kom med bil om kvelden. Så dro vi til Tisler og badet (!) fisket og tok krabbe til Søndag morgen.

 

Etter å ha satt av diverse familiemedlemmer igjen, gikk vi to gutta korteste veien tilbake til Oslo. Det tok ca 10 timer.

 

Dette var Toras første langtur etter anskaffelsen. Hun oppførte seg meget bra, spesielt etter skifte av bensinpumpe i Fredrikstad (drosje til Biltema). Etter det går hun også mye jevnere på tomgang enn før. Har nok hatt en svakhet her hele tiden.

 

Det blir ikke aktuelt å ta Tora på land med det første. Nå ser jeg frem til fisketurer fremover, men kansje helst innenfor Drøbak.

 

Her er vi på Tisler

 

torapaatislerspt07.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vi har bestemt oss for å ha båten ute hele oktober i år og sengetøyet ligger igjen i båten. Var på Verdens Ende i natt. Kommer til å bruke båten frem til den "må" opp 1. November. Koser oss stort. Litt mer vind, litt mindre temperatur - men akk like koselig :yesnod:

 

Vet ikke om det blir mer morgenbad, men det ble to bad i dag. 15 grader i vannet - nummeret før "2cm og lyseblå" :lol: Men rene ble vi :yesnod:

 

Jeg kan fire på dette med morgenbadet. Morgenpilsen derimot fires det ikke på.

 

MVH

Hulda

Formann i Morgenpilsens Venner

Link to post
Share on other sites

Vi ombord på Trudelutt gir oss ikke før det blir snakk om is i havnen i Son. Dessværre kan den komme allerede i oktober da vi ligger helt i utløpet av elven Såna som kommer fra Hølen med ferskvann strømmende inn i bakevjen like utenfor elven der vi ligger. Se bildet fra midten av oktober for et par år siden nedenfor.

 

Til helgen jobber fruen, men det blir nok tur på meg og skipshunden likevel. Neste helg skal vi på et vennetreff på Nøsen fjellstue 900moh. mellom Valdres og Hemsedal, og så får vi se hva som skjer videre ut i oktober. Kanskje det blir et par turer til med nytt Eberspächer D2 varmeapparat.

 

2.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det blir et par turer til med nytt Eberspächer D2 varmeapparat.

Lars H.

Ferdig montert ny Webasto 5 kw idag ,gikk lettere enn venta .Ut med den gammle og inn med den nye , tok ikke lange tia .Så nå kan kulda komme om natta , sees sikkert en tur på Kommer's Lars .H.

PS:trudde jeg hadde kobbla feil den nye , hører den ikke jo :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Lader opp til Påsketuren til Koster Runo?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lader opp til Påsketuren til Koster Runo?

Hehe kan jo si det sånn , er jo året's høydepunkt det da .Første turen for året med alle sammen men er jo en liten stund til da, men nå skulle denna varmeren vært inne til den påsken som var da men . Pytt pytt , men nu er den på plass .

 

Håper flere legger ut bilder fra høsten's turer , blir kansje en tur til Kommer's øya til helgen . Regner med at jeg har varme nok nå uten landstrøm .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hehe kan jo si det sånn , er jo året's høydepunkt det da .Første turen for året med alle sammen men er jo en liten stund til da, men nå skulle denna varmeren vært inne til den påsken som var da men . Tine III

Er nok blitt årets høydepungt for oss også. Og så er det så deilig å ha noe konkret å se fram til i de laaaange vintermånedene fra jul og fram til snøen smelter. På Koster i Påska treffer vi igjen kjente og kjære båtfolk, går tur til Bonden og tar oss en øl på brygga når "Strandkanten" sessongåpner og i det hele storkoser oss når sommeren er i emning. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hadde en kjempetur denne week-enden hvor vi, fem båtgale karer la i vei Fredag fra Fredrikstad med kurs mot båtmessa på Kadettangen.

Første overnatting ble i Moss hvor vi fikk oss en deilig middag på Bifferiet, og tok oss noen :cheers: på puben før vi utpå natta hoppet til køys.

Våknet til strålende sol og nydelig båtvær. Startet opp og la iveg i 17 knops fart i helt rolig sjø.

Møtte Christian Radic på turen, et nydelig skue. Det blåste opp noe på turen fra Drøbak og inn, men ikke noe problem.

La til under brua i Sandvika og fikk 6 timer på messa hvor vi krabbet lavt og høyt på interresante båter. Mye bra og se.

Startet opp kl. 17.50 i nydelig vær,vinden hadde flatet ut og vi fikk oss en praktfull tur ut til Horten hvor vi fikk tatt oss

en deilig dusj og noen :cheers: før turen gikk til saxon king pub.

Våknet til rene sommerværet på Søndag og fikk hilst på flere av baatplassen-medlemmer, en trivelig gjeng.

La i veg mot Tønsberg hvor vi fikk fylt opp diesel og gikk ut igjen under vrengen brua og la kursen rett mot Strømtangen.

En praktfull tur med oslofjorden på sitt beste.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Hei

Er det noen som vet hva som skjer med containerbåt med slepebåt

som holder igjen så godt den kan utenfor Nesoddlandet nå?

mvh

giver

 

 

Uten at jeg har fulgt med så hender det at taubåten henger bak og styrer. Skjer ganske ofte her i Svelvikstrømmen. Vet ikke om det er det som har skjedd eller om det er grunnstøtning?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

Sjølivet langs fjorden er et herlig syn, også om høsten.

Her er noen bilder jeg tok sist helg på vei hjemover.

 

baathelger_030.jpg

Et enslig gult tre på Ramtonholmen.

 

baathelger_034.jpg

Kjeholmen

 

baathelger_035.jpg

 

baathelger_041.jpg

Måtte bare dele synet med dere.

Gudrun

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...