Jump to content

Volvo d4-225 eller Yanmar 6by220 ?


nordic27

Recommended Posts

Er det noen som har noen erfaringer de har lyst til å dele med meg ang. en av disse motorene ?

 

Har lest i båtmagasinet om problemene med VP sine problemer med d serien.

Jeg har en Scand Nordic som trenger ny motor. Jeg har snakket med verksted om VP og de har regnet ut at den har maksfart i min båt på ca 23 knop med ferielastet båt. Yanmar motoren mente de hadde ca samme farta, men har ikke fått noe utregning på den enda. Vi skal snakke med verksted igjen i morgen. Jeg skulle gjerna hatt litt innspill fra andre som har en av de motorene !

Link to post
Share on other sites

De er vel litt ferske til at noen har noe erfaring av verdi, i hvertfall Yanmar sine? Volvo har det som du er inne på, kommet frem litt problemer i lyset den siste tiden. Steyr har forøvrig velprøvde lette motorer i samme effektommeråde som kanskje også kan være interresant ? Så vidt jeg har fått med meg, så tåler vel ikke disse Yanmarene å kjøres så hardt som man er vant til med denne produsenten. En kar fra Yanmar som jeg snakket med tidligere i år, mente det var fornuftig å satse på en av de gamle modellene fortsatt? Synes du har et vanskelig valg hvis de to er alternativene, men tror jeg ville holdt en knapp på Yanmar pga god kvalitet på tidligere motorer. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har vært skrevet metervis med innlegg bl.a. her inne om Volvos nye D-serie. Ufortjent mye etter min vurdering og debatten skyldes en serie motorer på vestlandet som det har vært alvorlige feil på. Slik jeg forstår det jobbes det med å finne årsaken. Bl.a. gjøres analyser av diesel som er brukt på disse.

 

Uansett - det er solgt titusenvis av disse motorene over hele verden, og jeg har ett inntrykk av at denne diskusjonen er relativt særnorsk.

 

Vil anbefale deg å prøvekjøre båter med disse to motorene for å teste hva du synes selv.

 

Har selv hatt både Yanmar og Volvo opp gjennom. Den nye D-serien fra Volvo opplever jeg som inten mindre en en revolusjon i forhold til tidligere generasjons Volvo både hva angår dreiemoment, kraft, økonomi og miljø. Var litt i tvil da jeg kjøpte om jeg skulle gå litt ned i pris å gå for en KAD300 i stedet for D6, men har aldri angret. Har nå kjørt den 160 timer uten ett feilslag (skulle selvsagt bare mangle!)

Link to post
Share on other sites

Fikk jeg velge mellom den nye BY'en til Yanmar og volvo sin D4 så hadde jeg valgt Yanmar. Yanmaren er en 6'er og volvoen er en 4'er, ergo du får en penere gange og mindre vibrasjoner i båten med Yanmaren. Men når valget har fallt ned på Yanmar sin så ville jeg lettet litt på øybrynene og kikket på Steyr 236 eller 256. Dette er også 6'ere med samme volum som Yanmar sin BY. Fortrinnet med Steyr sine maskiner er at de er noen år gammel og er gjennomprøvet, det er ikke Yanmaren som er helt ny.

 

Når jeg skulle velge maskin til min båt var BY260 med i vurderingen, men den ble droppet. Dels fordi den var helt ny og dels fordi forhandleren av Yanmar her i Bergen ikke var å få fatt i pr tlf. Når jeg omsider fikk fatt i ham så gav jeg besjed om at han ikke trengte å gi meg pristilbud. "Jeg kjøper ikke maskin av folk som ikke svarer telefonen" sa jeg til ham. Jeg endte opp med en Steyr 256 og synes det fungerer utmerket og de som jeg har snakket med som har Steyr i båtene sine er også fornøyd. Steyr'en er vel faktisk noen kroner billigere enn Yanmaren også, det kommer vel av at det står yanmar på motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ny D4-225 og det er svært lite vibrasjoner. Volvo har nemelig utviklet nye motorfester for D4-300 som gir mindre vibrasjoner og de brukes også på de andre motorene etter det jeg kjenner til. Jeg er jammen ikke sikker på at du vil merke mindre vibrasjoner med Yanmar.

 

Jeg kan i hvertfall trygt anbefale D4-225.

Link to post
Share on other sites

Har BY260 med Bravo3X, så lang er jeg meget godt fornøyd. Har ikke selv sammenlingnet med Volvo, men de som har vert ombord syntes denne går meget fint, finere gange enn Volvo.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ntår det gjelder motorer i båt har har det vist seg opp gjennom tidene att yanmar lager så gode motorer att det pr dags dato er det ingen over og ingen ved siden.

:smiley: vil tro at det vil være et par meninger om det, ja.

Men når en leser de siste utgavene av Båtmagasinet blir jeg ihvertfall skeptisk. Masse feil på nye VP- motorer. Skal ikke gå an, og det er nok VP smertelig klar over.

Det kan jeg skjønne, men det viktige er ikke hvor mye oppmerksomhet denne VP-historien på vestlandet har fått, men faktisk hvor mye feil prosentvis det har vært på D-serien. Ikke sikker på om du har rett i at det generelt sett har vært mye feil på D-serien - men at de har fått en skjeiv start i Norge med denne vestlandshistorien er iallefall sikkert.

Link to post
Share on other sites

Ntår det gjelder motorer i båt har har det vist seg opp gjennom tidene att yanmar lager så gode motorer att det pr dags dato er det ingen over og ingen ved siden.

 

Her er det jo BMW som må ta litt av æren da hvis disse nye Yanmar-motorene virkelig er gode da :yesnod:

 

Nå har jo VW-Audi sine marinemotorer og mere er vel på gang der, så da er det vel bare et spørsmål om tid før vi også finner moderne Mercedes-diesler under dekk snart :confused:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ntår det gjelder motorer i båt har har det vist seg opp gjennom tidene att yanmar lager så gode motorer att det pr dags dato er det ingen over og ingen ved siden.

 

Om noen er over eller ved siden er av svært liten betydning så lenge Steyr ligger langt forran... :lol:

 

 

Her er det jo BMW som må ta litt av æren da hvis disse nye Yanmar-motorene virkelig er gode da :yesnod:

 

Jaggu bra Steyr har hjulpet BMW med å lage motorer da... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har disse gutta fra Steyr noen gang smakt salt sjø ? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

får håpe de har ristet seg helt løs fra moderkonglemoratet som bla må ha verdensrekord i dårlig kvalitetsikring - som bygger bla Chrysler/Voyager + mye annet - også tysk skit med 4 hjul.

 

men, marineproduksjonen er jo veldig begrenset og enkel så det kan jo hende de fixer det bedre.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er nok utvidet betydelig.

 

I følge siste nr av Båtmagasinet fordeler det seg utover landet:

* Oslofjorden

* Bærum

* Kr.sand

mmfl (med mange flere)

 

Dette er i flere tilfeller alvorlige, kritiske feil. Dvs potensialet for et dramatisk havari er absolutt tilstede.

 

Ok - det var rart. I et sistat fra VP`s svar på kritikken, fra en annen tråd, sies det at båtene er fra Stavanger og nordover. Her sier de også at de jobber med analyse av komponeneter og drivstoff. Akkurat det siste er interessant om det er riktig at det kun er fra en del av landet feilene oppstår.

 

Sedan vår första kontakt med Båtmagasinet har det i våra reklamationssystem tillkommit ett antal fall som gör att vi idag totalt har 26 st inrapporterade fall med samma feltyp i hela världen. Bland dessa fall finns motorer med olika typer av transmissioner.

Av de inrapporterade fallen finns 25 i Norge och 1 på Färöarna. Baserat på våra rapporterer har vi konstaterat felutfall från Stavanger och norrut.

Sedan introduktionen har Volvo Penta levererat uppemot 35.000 motorer i D4/D6-serien, varav knappt 3.000 till Norge.

 

Vi har kartlagt de tekniska händelseförloppen på de inrapporterade fallen och vi arbetar sedan en tid tillbaka tillsammans med våra underleverantörer för att hitta den bakomliggande orsaken. Detta arbete består bland annat av analyser av komponenter och bränsle.

 

Som världsledande och global motorleverantörer tar Volvo Penta självfallet fullt reklamations- och serviceansvar för samtliga produkter och komponerat som vi har levererat till våra norska kunder.

 

Jeg forstår at det stort sett er feil som oppstår relativt raskt - når båtene er gått mellom 20 - 150 timer, men du får korrigere meg om jeg også her har hørt feil. I så fall vil de fleste båter som er ett år og to være over "faregrensen".

Link to post
Share on other sites

Velger du volvo pentaen så knyt vennskapsband med verkstedet det vil du trenge.

 

Det er ikke bare i Norge det er problemer med D serien

Når du lager et produkt som ikke holder mål legger en seg flat, det har ikke volvo gjort.

Naboen har mått gå til forbrukerrådet for å få igjenom de enklsete ting etter sitt D4 225 kjøp ved elektronikk problemer.

Hvis en må krangle å lage en sak av de enkleste ting flyr ferien fort.

Link to post
Share on other sites

Snakka med en mekaniker idag. Vil ikke nevne navn siden jeg ikke har klarert med ham at jeg skriver dette. Han har vært VP mekaniker i mange år, men har drevet firma i ca 15 år for seg selv, har eget firma (anerkjent).

Vi kjenner hverandre og han sa idag til meg da jeg spurte om motoren. "Yanmar lager verdens beste motorer - det er det ingen tvil om". Han skrøt også av Nanni motorer. VP D-serie hadde han lite til overs for. Jeg trodde personlig at disse nye motorene var lette i vekt og med minimalt vedlikhold. Han sa de var overhodet ikke lette i forhold til andre. Han var også skeptisk til kvaliteten på dem.

Hans firma har vedlikhold og reparasjoner på alle merker. De monterer også alle typer motorer. Jeg velger å lytte til deres erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Siden det ikke er så veldig mange som bruker Steyr så er de kanskje ikke så bra tross alt ?

 

Som biler, all statestikk sier jo at Toyota er mest feilfri og bortimot uten problemer, hvorfor kjører ikke alle Toyota.. :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

I gamle sovjetunionen kunne man velge mellom Moskwitch og Lada. Pampene kjørte vel Volga :smiley:

I DDR var det vel enda værre, med stinkende Trabant totaktere som et av få alternativ :lol:

 

Med større valgfrihet følger større variasjon. Alle vil ikke ha det samme.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Observerer at denne tråden i likhet med en del andre tråder er på vei til å skjære ut. Valg av motor bør være basert på type skrog , hel / halvplaner, drev / fast aksling, sommer eller helårsbruk, vekt ferielastet, lønnstager / millionær. Og hvis jeg tilfeldigvis skulle være det siste spiller det ingen rolle hvilken motor jeg velger. For helårs bruk ville jeg valgt en robust motor med minst mulig elektronikk.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket litt på volvo penta tråder, jeg konkluderer med at Volvo egentlig har et elendig rykte.

Videre mange halvraka motorer. Videre dyre deler, dårlig servise osv.

Disse motorene er i tilegg ofte dyrere en konkurentene uten et dårlig rykte.

Tja, jeg handler sjelden på rykter, men på mest mulig fakta. Problemet er at når motor skal diskuteres blir det ofte "har hørt" og "noen sier" som blir dominerende. Av en eller annen merkelig grunn er det likevel Volvo som er totalt dominerende. Kan det tenkes at det er en sammenheng mellom hvor mange motorer du selger og hvor mange historier som dukker opp?

 

I gamle sovjetunionen kunne man velge mellom Moskwitch og Lada. Pampene kjørte vel Volga :smiley:

I DDR var det vel enda værre, med stinkende Trabant totaktere som et av få alternativ :lol:

 

Med større valgfrihet følger større variasjon. Alle vil ikke ha det samme.

Dette er faktisk et godt poeng. I mitt båtsegment (nyere planende drev-båter) er det i realiteten lite valg. VP er totalt dominerende - vil anslå at av nye og et par, tre år gamle båter sitter det VP i 80 % av dem.

 

Ingen tvil om at VP har sine problemer - også på D-serien. Jeg er i så måte ingen fanatiker, men må innrømme at jeg har en sterk følelse av at det ikke er helt samsvar mellom omfanget på VP-kritkken og realitetene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...