Jump to content

Volvo d4-225 eller Yanmar 6by220 ?


nordic27

Recommended Posts

Siden det ikke er så veldig mange som bruker Steyr så er de kanskje ikke så bra tross alt ?

 

I og med at NorSafe monterer Volvo, Yanmar og Steyr i sine redningsbåter så må vel alle tre ansees for å være gode maskiner. Men det er ikke bare meg og Frøken fryd som har Steyr i båtene våre her inne på baatplassen, det begynner etter hvert å ble en del av oss Steyr kjørere her inne. Nå er det veldig lite negativt å finne om Steyr sine marinemotorer om man saumfarer nettet og bare det sier jo sitt. Men vær trygg, den dagen oljespruten står, blokken er sprukket og stemplene i motoren min kommer ut gjennom blokken så skal dere få vite det.

Steyr jobber med en 280 hester og en 300 hester basert på samme blokk som 236 og 256. Hvorfor er de ikke kommet ennå..?? Jo, fordi Steyr ennå ikke er tilfreds med produktet og vil ikke presentere det for sluttbruker ennå. De kommer nok før eller senere, men når de kommer så holder de mål, det kan dere være trygge på.

Link to post
Share on other sites

300 hk diesel er jo rimelig heftig ut av ei 3,2 liters blokk men får de det til å funke så blir det interessant om jeg plutselig skulle finne på å fornye maskinrommet.

 

Har idag 250 hk og minste Bravo 3 propeller (20P) og drøyt 3800 o/min. Med høyere effekt må man jo bytte til større propell ved samme turtall. Høyere effekt ved høyere turtall samt beholde minste propell hadde vært ønskelig da dette belaster drevet mindre. Steyr 300 vil jo kunne være svaret her. Lavere vekt samt 20 % mere effekt ved 10-15 % høyere turtall høres ut som en gavepakke for båt og drev.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg handler sjelden på rykter, men på mest mulig fakta. Problemet er at når motor skal diskuteres blir det ofte "har hørt" og "noen sier" som blir dominerende. Av en eller annen merkelig grunn er det likevel Volvo som er totalt dominerende.

 

Jeg tror grunnen til at VP er så dominerende er at det er båtprodusentene som velger VP som samarbeidspartner og ikke båtkjøperne. VP leverer en komplett pakke med motor, drev og elektroniske spaker/ can-bus instrumenter som gjør det mye raskere å montere (penger spart) enn en f.eks yanmar/ merc drev kombinasjon med mekaniske spaker etc.

VP er sikkert også et firma som yter god service til sine store kunder (båtprodusentene) som også er en fordel. For enkeltpersonen (båtkjøperen) viser det seg ofte at VP ikke er like imøtekomende. For båtprodusenten spiller det heller ingen rolle om du får problemer etter noen år, da ansvaret uansett ikke er deres.

 

Så jeg tror mao. at grunnen til at VP er så store er mest grunnet at deres produkter sparer båtprodusentene for tid og penger og ikke nødvendigvis fordi det er det beste og mest holdbare produktet for sluttkjøperen....

 

På større båter med aksling er valgmulighetene fra båtprodusentene som regel mye større da arbeidet ifm installasjon er mere likt uavhengig av merke.

På ettermonteringssiden er jeg ikke så sikker på at VP er størst

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser en at noen skriver at det er en forbindelse mellom Yanmar og BMW. Der lurer jeg litt, har yanmar lært BMW og lage motorer eller omvendt, for i såfall er skeptisken til Yanmar stoooor, etter ganske dårlige eller elendige erfaring med en totalhavarert BMW motor.

 

Noen som vet hvorfor det er så stor vekt forskjell på disse to motorene ?

Yanmar veier ca 350 kg med gir og VP veier 550 kg med gir.

 

Hørte noe rykter om aluminiumtopp på yanmaren ??

Link to post
Share on other sites

Jeg tror grunnen til at VP er så dominerende er at det er båtprodusentene som velger VP som samarbeidspartner og ikke båtkjøperne. VP leverer en komplett pakke med motor, drev og elektroniske spaker/ can-bus instrumenter som gjør det mye raskere å montere (penger spart) enn en f.eks yanmar/ merc drev kombinasjon med mekaniske spaker etc.

VP er sikkert også et firma som yter god service til sine store kunder (båtprodusentene) som også er en fordel. For enkeltpersonen (båtkjøperen) viser det seg ofte at VP ikke er like imøtekomende. For båtprodusenten spiller det heller ingen rolle om du får problemer etter noen år, da ansvaret uansett ikke er deres.

 

Så jeg tror mao. at grunnen til at VP er så store er mest grunnet at deres produkter sparer båtprodusentene for tid og penger og ikke nødvendigvis fordi det er det beste og mest holdbare produktet for sluttkjøperen....

Her har du et godt poeng. Har også fått bekreftet dette etter samtaler med produsentene. Helhetlige løsninger, kjappe innstalasjoner - og selvsagt at VP blir vurdert som et kvalitetsprodukt. Jeg er imidlertid ikke helt enig i at problemer med motor etter noen år ikke går ut over båtprodusenten. De selger et totalprodukt som de selvsagt ønsker skal funke best mulig. Om det er båtforhandlerne som foretrekker VP står vi likefullt overfor samme situasjon, nemlig at VP er dominerende.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvorfor det er så stor vekt forskjell på disse to motorene ?

Yanmar veier ca 350 kg med gir og VP veier 550 kg med gir.

 

Hørte noe rykter om aluminiumtopp på yanmaren ??

 

Finner det ikke igjenn, men mener å ha lest noe om alu her ja. Vekten er forsåvidt ikke revolusjonerende, den har Steyr hatt i ca 15 år uten alu i blokk/topp.

Link to post
Share on other sites

Har ikke sjekket serligt grundigt ennu hva motoren bygget opp av, men min Yanmar BY260Z med Bravo 3X veier totalt rett i overkant av 400 kg. Ca. 200 kg. mindre enn tilsvarende VP installajon. Så jeg mistenker at det er en del alu her. I tilegg er det mye plastdetaljer som på nyere bilmotorer. Dette reduserer nok vekten en del.

 

Motoren er som antydet av andre en BMW motor. Gamle BMW motorer har fått et ufortjent dårligt rykte grunnet kjøleproblemer ved uttak av høyere ytelse.

Min installasjon er enten den første eller en av de første som er gjort i Norge levert av Yanmar (med drev) er blitt fulgt opp meget bra av Yanmar, drevkjøling, ekstra vannintak for kjølesystemet osv.

Ett av mine argument for å velge denne motoren var at Yanmar har et "rykte" på seg for å teste nye motorer grundigt før de slippes i markedet, miljøvennlig, billig i drift, lite servicekrevende og driftsikre..

En båt med Yanmar motor er også letter å selge.......................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ser en at noen skriver at det er en forbindelse mellom Yanmar og BMW. Der lurer jeg litt, har yanmar lært BMW og lage motorer eller omvendt, for i såfall er skeptisken til Yanmar stoooor, etter ganske dårlige eller elendige erfaring med en totalhavarert BMW motor.

 

Yanmar 6BY-serien er jo en "Yanmarinisert" utgave av 3-litersmotoren du finner under panseret på BMW 530d f.eks. Og det er jo ingen dårlig motor.

Siden de store bilfabrikkene allerede konstruerer de fineste motorer så trenger jo ikke Yanmar på egen hånd finne opp kruttet på nytt :lol:

 

BMW marinemotorer fra 80-tallet var vel VM-dieselmotorer opprinnelig fra Italia med noen "barnesykdommer" (kjøling/alutopplokk) som nå er kurert, og de selges nå i fornyete utgaver under CMD (Cummins Mercruiser) navnet foruten sitt eget navn http://www.vmmotori.it/en/02/03/index.jsp

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser en at noen skriver at det er en forbindelse mellom Yanmar og BMW. Der lurer jeg litt, har yanmar lært BMW og lage motorer eller omvendt, for i såfall er skeptisken til Yanmar stoooor, etter ganske dårlige eller elendige erfaring med en totalhavarert BMW motor.

 

Noen som vet hvorfor det er så stor vekt forskjell på disse to motorene ?

Yanmar veier ca 350 kg med gir og VP veier 550 kg med gir.

 

Hørte noe rykter om aluminiumtopp på yanmaren ??

 

VP D4 er jo en mere tungbygd støpejernsmotor med 3,7 liter sylindervolum, mens BMW/Yanmar har aluminiumsblokk, iallefall i bilversjonen. Går ut fra at de ikke har laget en støpejernsblokk til marineutgaven :lol:

 

”Norges-motoren” i BMW X5 blir 3,0-liters diesel, også den en rekkesekser. Blokk i aluminium sørger for en vektreduksjon på 25 kg sammenlignet med forgjengeren, og 235 hk og maks dreiemoment på 520 Nm (v/ 2000-2750 o/min) gir rikelig med skyv og kjøreglede. "

 

"The straight six-cylinder diesel engine.

Aluminium crankcase, common-rail fuel injection with precise piezo technology, a particle filter as standard: the straight six-cylinder diesel engine in the BMW 730d and BMW 730Ld is remarkably light and represents the leading edge of diesel engineering. With 520 Nm maximum torque at 2,000 rpm and 170 kW (231 bhp) top power output, the BMW 730d needs just 7.8 seconds to sprint from zero to 100 km/h. Its spontaneous, light-footed responsiveness sets the benchmark for its class."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, du skal lete en stund etter bedre dieselmotorer enn de nye med common raill til BMW (fra -99 og nyere).

Hadde selv en 530D. Nyedlig motor med enormt bra kraft og ikke minst et mye større arbeidsområde enn alle andre dieselmotorer jeg har prøvd. De går jo mange hundre tusen km uten større feil så det vil sikkert fungere bra i båt også.

Nå vet ikke jeg om Yanmar har valgt BMW motorer selv om det blir hevdet her. Det kan f.eks hende de har valgt blokka til BMW men at resten er Japansk

Link to post
Share on other sites

Hei sann :smiley: .Yanmar sin nye serie er basert på bmw som nevnt. De kommer i 2 liter firer og 3 liter rekke seks. 2 liter serien er den samme motor som sitter i bmw X3. 3 liter serien er identisk med bmw X5 motoren.

Effekuttaket er noe forskjellig fra bilmotorene. Disse motoren benytter seg av absolutt siste commonrailteknikk og er helalluminiumsmotorer. Bmw er de som er absolutt lengst framme i utviklingen av moderne diesler. Lav vekt,lite støy/vibrasjoner, og drivstoffgjærrige.

 

På nitti og begynnelsen 2000 tallet var det ingen som var i nærheten av bmw på dieselsiden. De lagde værdens første motor på nitti tallet som overgikk bensin når det gjaldt kubikk/effekt/forbruk.

De hadde også værdens raskeste Stasjonsvogn. Denne var diesel. Når du gikk i butikken og skulle handle 530stv så var bensin versjonen dyrere og kjøpe,drifte og dauere enn diesel.

 

VOLVO kom med sin første egen utviklede diesel til personbil (commonrail) Sommer 2002!!!!!! :rolleyes: (D5)

som ble til D3 i marine versjon, deretter kom de større D4 D6.

Alle diesler volvo hadde før 2002 til bil var fra VAG/audi konsernet, med unntak av volvo v40/s40 som kom med motor fra peougot!!!

Volvo er en ung aktør i moderne dieselteknikk. Noe de har fått erfare på både bil og marine siden.

Det var mange D5 som endte i totalhavari den første tiden. Her i lille norge er ikke dette så veldig synlig da volumene er små i forhold til resten av europa. I tyskland har det gått mange motorer.

 

Dette til ettertanke :smiley:

 

:cheers:

Øystein

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om Yanmar har valgt BMW motorer selv om det blir hevdet her. Det kan f.eks hende de har valgt blokka til BMW men at resten er Japansk

 

"Yanmar har inngått samarbeide med BMW om nye dieselmotorer.

Den nye motorserien som Yanmar skal lansere i midten av 2006, baserer seg på BMWs fire- og sekssylindrede motorblokker og det blir etter hva Yanmar sier selv high-tech elektroniske dieselmotorer basert på BMWs teknologi fra bilindustrien. "

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/website...15?OpenDocument

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

VP D4 er jo en mere tungbygd støpejernsmotor med 3,7 liter sylindervolum, mens BMW/Yanmar har aluminiumsblokk, iallefall i bilversjonen. Går ut fra at de ikke har laget en støpejernsblokk til marineutgaven :lol:

 

”Norges-motoren” i BMW X5 blir 3,0-liters diesel, også den en rekkesekser. Blokk i aluminium sørger for en vektreduksjon på 25 kg sammenlignet med forgjengeren, og 235 hk og maks dreiemoment på 520 Nm (v/ 2000-2750 o/min) gir rikelig med skyv og kjøreglede. "

 

"The straight six-cylinder diesel engine.

Aluminium crankcase, common-rail fuel injection with precise piezo technology, a particle filter as standard: the straight six-cylinder diesel engine in the BMW 730d and BMW 730Ld is remarkably light and represents the leading edge of diesel engineering. With 520 Nm maximum torque at 2,000 rpm and 170 kW (231 bhp) top power output, the BMW 730d needs just 7.8 seconds to sprint from zero to 100 km/h. Its spontaneous, light-footed responsiveness sets the benchmark for its class."

 

crankcase betyr nok i dette tilfelle bunnpanne - normalt veivhus som ikke er en blokk. den er nok av støpejern fortsatt

 

i følge dette tyder det på at bayerishe makk werke kun har en hel aluminium motor som er en ny 4er - etter at Honda viste veien med sin avanserte støpeteknikk for dieselmotorer i hel aluminium men forøvrig uten sammenlikning - i Hondas favør om det skulle være tvil om det :wink:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det står da vitterlig "Blokk i aluminium" :nono:

Crankcase er den "casen" som omgir "cranken", altså veivhuset, evt. inkl. sylinderblokk dersom dette er støpt i samme stykke og det er det jo på "alle" dieselmotorer.

 

Bunnpanna er vel som regel i stål da denne da kan gjøres tynn og sterk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...