Jump to content

Båtliv og mat


McNeill

Recommended Posts

.... rinande varm mat-olje i en gasol/propan-ovn som far lite hit o dit ! ....

Jeg har selv ingen gassovn - (det ville vært luksus ombord i en tre-sjark  :o) - men jeg er ganske så sikkert på at du ikke behøver og bekymre deg for dette, Gunga Din!

 

Bare vær litt sparsomt med oliven-olje så det ikke akkurat "skvalper" ut av pannen så går nok det bra. Husk også at potetene vil suge til seg det som er av olje, etterhvert som matretten blir gjennomvarm. Når da ovnen får full steketemperatur, så vil du ikke ha noen mengder av olje igjen i pannen.

 

Sakset fra en brannvern-side: "Selvantennelsestemperaturen vil variere avhengig av hvilken oljetype som benyttes og hvorvidt oljen er ny eller har vært brukt. For ny vegetabilsk matolje vil selvantennelsestemperaturen være ca. 370 °C........" Tror ikke at det blir såååå varmt inni stekeovnen din, da vill du få kull-biter isteden for båtklyftor å tygge på......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Driver å vanner ut klippfisk for helgens herremåltid m/damer. Kunne ikke la være å vise videre denne luxus klippfisk.

Bilde

 

Dette er rene biffen :wink:

Det der så delikat ut! Bilde Det er ikke tilfelidigvis bakalao / bacalao du skal tilberede med denne, havets biff?

 

Lykke til med det uansett hva du har til å lage med den.

 

:cheers: Jibb

Link to post
Share on other sites

Sikle....  er dette råstoffet handlet inn noe sted i Østfold,  Amorosa?

Nei,desverre slikt finnes ikke i Østfold. Dette er eksportvaren. Har kontakter direkte på fabrikken, og for sendt nedover 25 kg av gangen.

:eek:Tør nesten ikke si at lageret mitt er fyllt opp igjen, da er det kø i døra mi :cheers::wink:

Link to post
Share on other sites

... og for sendt nedover 25 kg av gangen.......

25 kilo klippfisk! Dét blir mange, gode fiskemåltider, det, Amorosa! :cheers: Er det 12 timers bløtlegging i kaldt ferskvann, før bruk? Mange ganger skifter du vann da? Utvannet klippfisk kan jo brukes til mye godt, ikke bare Bacalao, men også "vanlig" trekt fisk med eggesmør, gressløk og....Hmmm...man blir skikkelig sulten av sånnt! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

25 kilo klippfisk! Dét blir mange, gode fiskemåltider, det, Amorosa! :cheers: Er det 12 timers bløtlegging i kaldt ferskvann, før bruk? Mange ganger skifter du vann da? Utvannet klippfisk kan jo brukes til mye godt, ikke bare Bacalao, men også "vanlig" trekt fisk med eggesmør, gressløk og....Hmmm...man blir skikkelig sulten av sånnt! :o)

25 kg er ikke mye Walter. De som vet at jeg fremskaffer dette står i kø. Denne gangen fikk jeg akkurat nok til et måltid, men mere er på vei.

Vanning i 36 timer og bytter vann 3 ganger.

Vi hadde en italiener på besøk ifjor, det måltidet går ikke an å beskrive med ord og det inneholdt klippfisk, ja.

I Portugal så sies det at en god kone skal kunne lage bacalao hver dag gjennom et helt år, uten at samme rett blir brukt 2 ganger.

Og bacalao betyr jo ikke annet en torsk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bacalao har jeg mistet interessen for etter at jeg hadde "kjøkkentjeneste" i Nordmørslaget (fruen er fra klippfiskbyen Kristiansund) og det skulle lages bacalao for 200 mennesker!

 

Men,  "vanlig" trekt fisk med stekt løk til" . . . . Hmmm...man blir skikkelig sulten av sånnt! (og litt  :cheers:)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden nå tydeligvis fredagsstemningen er i ferd med å sige inn, så kan jeg bidra med følgende alternativ til ”tomat-bacalao”, som heller ikke er å forakte:

 

- lag en god hvitsaus med smør, fløte/melk, sjalott-løk, så mye hvitløk du ønsker/tør samt smak til med en god klump blåmuggost (”Blå Costello” el. lign.)

- trekk ferdig utvannet og renset klippfisk, skåret i passe serveringsbiter, i vann i 5-10 minutter

- kutt opp brokkoli og gulrøtter i passe biter og kok disse lett i 5 minutter

- legg alle ingrediensene i ei ildfast, smurt form og hel sausen over

- la herligheten kose seg i stekeovnen en liten halvtime på 180 gr.

- servér med kokte poteter til

 

Sørg for å ha reservert sofaen på forhånd!  :yesnod:

 

God helg!

Link to post
Share on other sites

Hei. Bacalao har jeg mistet interessen for etter at jeg hadde "kjøkkentjeneste"  

Bacalao er skilsmissegrunn her!! :nono:  (Etter at en spysjuk 2.-kokk  :yesnod: i gryta for MANGE år siden, har "ihjelkokt tomatfisk" vært tabu her!!) Det må da være andre måter å tilberede fisk på   :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Bacalao er skilsmissegrunn her!! :nono:  (Etter at en spysjuk 2.-kokk  :yesnod: i gryta for MANGE år siden, har "ihjelkokt tomatfisk" vært tabu her!!) Det må da være andre måter å tilberede fisk på   :yesnod:

O du bor på vestlandet ?! , trodde ni åt Bacalao minst 2 ggr i uken !!!  :wink:,        :cryin:

 

http://www.havbruk.no/fishmeny/bacalao/bacadex.html

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal vi ta`n på ordet GungaDin ? Du skal til Tønsberg til helgen, da kan vi ta middag fredagen hos Amorøsa, og kveldsmat hos Walter_S...

 

Suzuki

tror aldrig att vi kommer så langt som til Walter................

 

sen så tror jag vi skall ha båtarna med oss til Amorosa.....så vi slipper alle bommer....... :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

..... og kveldsmat hos Walter_S...

Da blir det fisk her også! :o) Har noen flotte torskefiléer i frysern......

 

Panert torskefilét - fishfingers à la kråkerøy - med en god potetsalat, og hjemmelaget remulade til er skikkelig snadder!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skal vi ta`n på ordet GungaDin ? Du skal til Tønsberg til helgen, da kan vi ta middag fredagen hos Amorøsa, og kveldsmat hos Walter_S...

 

Suzuki

Bacalao kunne jeg godt tenkt meg, jeg hopper på om det er plass!  :yesnod:

 

Forresten er det noen som vet hvordan man kan mørne kjøtt uten å måtte banke den flat? Det fantes et stoff som man kunne kjøpe før som mørnet selv norsk og svensk kjøtt, men den har blitt borte fra hyllene. Jeg har prøvd med kiwi med gode mørnings resultater, eneste negative var at jeg syntes at kjøttet ble tørr. Er det noen som kjenner andre metoder?

 

:yesnod: Jibb

Link to post
Share on other sites

....Det fantes et stoff som man kunne kjøpe før som mørnet selv norsk og svensk kjøtt, men den har blitt borte fra hyllene.....

MSG = MonoSodium Glutamat! Finnes fremdeles, men heter ikke "mørsalt" lenger.....

Men, Jibb! Bare sleng biffen under sadelen, det er slik cowboy'ene gjorde det i gamle dager.....

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

MSG = MonoSodium Glutamat! Finnes fremdeles, men heter ikke "mørsalt" lenger.....

Men, Jibb! Bare sleng biffen under sadelen, det er slik cowboy'ene gjorde det i gamle dager.....

:o)

:yesnod::wink:

 

Trodde at MSG var bare en smaksforsterkningsstoff? Glutamat er naturlig i kroppen og den er med på bl.a. å bryte ned hjerneseller. Glutamat er en aminosyre som brukes i danning av proteiner og er også en viktig nevrotransmitter. Alzheimers sykdom, slag, anfall, er knyttet til opptak av glutamat.  :cryin:

 

Kan lese mer om det her: http://home.hib.no/studorg/hibiscus/sak.asp?ID=3

 

Tror jeg holder meg i såfall til sadel trikset! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

....

........er med på bl.a. å bryte ned hjerneseller. - Der ser du, det virker! Den nedbrudtne hjernen forteller kroppen din at biffen er særdeles mør.......

 

......Alzheimers sykdom, slag, anfall, er knyttet til opptak av glutamat. - Hvorfor ellers tror du de har tatt bort MSG fra dagligvarehyllene? Storkjøkken og næringsmiddelindustrien fortsetter å bruke det!

 

Men, jeg lurer på om ikke vi er iferd med å fjerne oss fra båtrelaterte spørsmål?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skal vi ta`n på ordet GungaDin ? Du skal til Tønsberg til helgen, da kan vi ta middag fredagen hos Amorøsa, og kveldsmat hos Walter_S...

 

Suzuki

Det finnes som kjent ikke problemer, bare utfordringer. Denne utfordringen tror jeg kan bli skikkelig salt :cryin:. Trenger et godt døgns varsel.

Så en vakker dag så kan dere utfordre så skal jeg ta imot den med glede.

Må kanskje en tur til Sæby først :lol: :lol: Blir du med Gunga Din???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...