Jump to content

Båtliv og mat


McNeill

Recommended Posts

Njet! Trøndelag; Bacalao City er forresten Kristiansund :cool: Og det er NordVestLandet..

Jobbet oppe i Henningsvær i Lofoten og det går det en del Bacalao der. De har t.o.m. Bacalao festival der og alle (20 - 30 stk) kommer med sin egene oppskrifter. Hadde jeg ikke vist bedre så hadde jeg ikke trodd at alle retter var Bacalao. Må også legge til at ikke alle typer Bacalao var like vellykket etter min mening :puke:, men størsteparten var meget gode. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Njet! Trøndelag; Bacalao City er forresten Kristiansund :cool: Og det er NordVestLandet..

Vet att det er Kristiansund, det var der jeg åt/spiste min förste Bacalao!

men jag trodde att ni var uppväxta på fisk allesammen.............. :yesnod:

spiste kött en dag i uken!  :smiley:

 

 

litt OT !

 

Jag jobbade litt i Kristiansand förre året! Vi hade avtalt treff med någre fransoser som kom

fra Paris via Gardermoen! Så ringde dom på mobilen---nu er vi framme, sa dom! taxichaffören säger att det finns ikke noe  Caledonien Hotel her !  var er ni ?

vet ikke om fransoserna fikk nån bacalao i Kristiansund den kvelden !

 

til oss nere i Kristiansand kom dom först dagen derpå  :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hallo!

 

Hva skjedde her..?

Hadde tenkt å starte en tråd med dette temaet, og løfter denne siden det er en tråd om det allerede.

Virker som det opprinnelige temaet til trådstarter ble litt borte i en del av de gamle innleggene her.

 

Synes ikke denne tråden fortjener å dø ut, siste innlegg er fra 2004.

 

Her går det mye i laks, kylling og svinefilet på grillen med ris, saus og salat som tilbehør.

Pølser og brød er er vi ferdige med for mange år siden.

 

Kom med flere forslag som det begynte så fint med her!

 

/Shalom

Link to post
Share on other sites

Sulten nå eller? :lol:

 

Mye godt å ha på grillen, men vi har faktisk grillet mye mindre i de senere årene. Både i båten og hjemme.

Kos med grill når været er pent, men griller ikke for enhver pris.

Lager en del i stekepanna, og spiser en del salat med noe godt i også.

 

En saftig grillstekt entrecote m/tilbehør av og til må imidlertid til. Gjerne en god rødvin (ja, det finnee mye dårlig rødvin også).

Svinefilet er også veldig godt å helsteke (pleier å dele den i to først da :crazy:) på grillen.

 

Surre litt rødløk(ikke mye) i litt smør til gylden, legge i blåskjell og dampe dem i litt hvitvin er godt synes vi. Tilbehør etter ønske.

 

Bruschetta, god ost og/eller parmaskinke med god rødvin er godt på kvelden som "snacks".

 

Mye godt, men smak og behag. Noen synes nok grillpølse og brød er uslåelig :smash:

 

Sjølfiska fisk er jo utrolig godt, det være seg torsk, flyndre eller noe annet.

 

Når jeg leser denne tråden kommer jeg på hvor mye jeg savner Walter her. Ser jo bildene hans på hist og her, men savner hans innlegg her BP. Egentlig flere som ikke er med lenger her som savnes, f. eks. Roald med Switft Travler 42..

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I løpet av sesongen blir det gjerne 2-3 runder med "Skipets fiskesuppe" ombord hos oss:

 

- En halv løk og et par hvitløkkløfter hakkes, og ei gulrot og 2-3 poteter kuttes i fine strimler og freses i olje tilsatt litt karri og ei lita halv teskje chilipasta.

- En stilk eller to med vårløk kuttes i biter og has i gryta

- Hell på en dl eller to med matfløte og fyll opp med melk til du har den mengden du trenger

- Slipp oppi en knust fiskebuljongterning og litt finkuttet sitronskall og la suppen småputre en 5 minutters tid

- Lag en jevning av et par ss maizena-mel utrørt i 1/2 dl kaldt vann og rør så mye av dette i suppen, mens den småkoker, at den får passe konsistens

- Skjær et par hekto laksefilet (ev. også litt torskefilet) i pene terninger og ha i suppen. La trekke videre 2-3 minutter og ha eventuelt også i et par never ferdigkokte scampi helt på slutten

- Smak til med salt og sitronsaft

- Ta nystekte ciabatta ut av stekeovnen og server med smør og en passende kald hvitvin

 

Det finnes verre stunder i livet enn dette! :smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite og kanskje banalt tips til Sjøogvind, som tydligvis liker pølser, og ifølge en annen tråd liker å fiske, men ikke får det helt store ut av båtlivet ( er båtlivet oppskrytt?). Kjøp en mattermos, eller en stor termos med vid åpning. Kok opp drikkebuljong, trekk noen pølser i buljongen, putt pølsene i termosen og hell på buljongen. Kanskje noe så enkelt som å ha varm mat og drikke med seg i båten kan hjelpe på trivselen ombord?

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...