Jump to content

Det verste været du har vært ute i


Dreamer

Recommended Posts

...Daustilla og tjukk tåke er det som gir meg grunn til å ønske at Libero var en del av påkledningen. Å ligge sånn pakka inn i bomull gir meg en følelse av hjelpeløshet. Det jeg er mest redd for på sjøen er å bli rent i senk.

Radar Mulligan, RADAR!!

(Kjekt - å - ha??) :rolleyes: :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I denne tråden er det allerede mange sterke historier. Jeg håper at flere av medlemmene på BP både kan skrive om sine egne erfaringer og å gi henvisninger til andre beskrivelser.

 

Det er ikke tvil om at endel fiskefartøyer som har vært tungt lastet har vært borti mye rart. Jeg har vanskelig for å forestille meg hvordan der er å bakke ut av en bølgetopp med ei fiskeskøyte, men oppfatter at det faktisk har vært realitet.

 

Historien om redningsskøyta som gikk rundt er også sterkt. Historiene fra KV Nordkapp 1983, orkanen 1992, bølger over 16 meter i Nordsjøen, er likeledes ganske vanskelige å fatte for oss som ferdes i fritidsbåt, hovedsakelig i den lyse årstiden. Beskrivelsen Jorg-1 gir av å være ute i opptil 6 meter bølger forstår jeg noe bedre. Jeg har vært nødt til å surre meg fast til førersetet med tau i en tidligere båt for å hindre at jeg skulle kastes for mye frem og tilbake, og da funderte jeg sterkt på hvordan jeg skulle kappe tauet dersom båten ble fyllt av vann og forliste. Dette skjedde nede i sundet, sør for København, men likevel tøft for meg. Utenfor Strømtangen fyr var det så store rullesjøer at jeg lurte på om båten ville gå rundt, men den håndterte nok dette atskillig bedre enn hva jeg kunne forutsi.

 

Jeg er spent på å høre flere historier fra fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Det blir litt mer jobbrelatert, selv om roaldbj venter på fritidsbåtenes historier :wink:

 

Store bølger er nevnt og 15-20 m kan være heftig! Det er likevel forskjell på dem hvorvidt en er på grunt eller dypt vann. På dypt vann har en lange perioder og "runde" bølger. På grunt vann derimot krapper bølgene seg og minner helst om skarpe fjellkammer forut og oppad :wink: Jeg setter pris på sommeren!

 

Her er litt film fra en relativt vanlig vinterdag på Ekofiskfeltet (Ikke noe ekstremvær) for de som måtte ha interesse av det.

(Hvis jeg får til å legge inn film, vel å merke)

 

th_jobb1039-1.jpg

 

th_jobb1042.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...