Jump to content

Det verste været du har vært ute i


Dreamer

Recommended Posts

Jeg har med fornøyelse lest strengen med alle tabbene som medlemmene har vært involvert i. Starter herved en ny streng om det verste været dere har vært ute i. For å komme i gang kan jeg fortelle om en gang da sjøen var så grov at hver gang båten gikk ned i en bølgedal, måtte vi bakke den opp igjen ..

Noen bedre?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ferskvann:

Blåste nummeret ut av seilet på optimistjolla en gang på 80 tallet. Ble målt 24 m/s i kastene med en håndholdt måler inne på bryggene. Det er det verste av vind jeg har seilt i, tror jeg. Det var komplett umulig og håpløst å seile på en hensiktsmessig måte. Og en anna gang var Jan Wangaard (heter han det?) og demonstrerte Mistral Seilbrett på vannet. Da blåste det høyballer og småhus. Det var garantert første gangen noen hoppet med seilbrett på det vannet. Prøvde et brett, fikk noen sinnsyke slører, helt uten kontroll, endte opp i ene enden av vannet og måtte taues tilbake av en følgebåt.

 

Sjøen:

Var med å krysse skagerakk en stormfull natt en gang på 90 tallet, i en større seilbåt. Store bølger, mye vind og en tråler ble kastet rundt i samme området den natten. Det er vel det verste været, ikke skummelt, men slitsomt da det var rimelig tøffe tak for å unngå at båten gearet og ble liggende flat for ofte.

 

Spesielt å kikke akterover etter bølgene så ser du bare en vegg av vann og skum bak deg som avspeiler seg i lyset av akterlanternen.

 

Jeg var "junior" på turen, ble trøtt som en dupp etterhvert (antar jeg ble sjøsjuk?), og fikk et par timers søvn inn mot Norskekysten. Herlig å ligge slik og kjenne sjøen og vinden som jobber mens båten skyter fremover, og innimellom blir presset flat, bremser opp og ligger og "dirrer" litt før den kommer seg på beina og fyker videre.

 

Den turen skulle jeg svært gjerne tatt omigjen, en av de største naturopplevelsene mine sålangt!

 

Den verste bølgen:

De verste bølgene klarer jeg ikke å skille fra hverandre, men jeg vet hva som er den ene verste bølgen, tror det var i begynnelsen av 90 tallet. Var på vei ut fra Langesund, en vakker sommernatt, i en halvplaner jolle. Hadde selskap av ei pen jente, som satt foran i båten. Været var fint så vi skulle gå på utsiden og inn til Helgeroa. Det var mørk og jeg ga full fart ut sundet (9,9 på 16 fots båt, det gikk ikke veldig fort). Ut av mørket, som sluppet ut av en sekk, reiste det seg en blank og bratt bølge, jeg rakk ikke å slakke av før båten hang i lufta. Landet med et brak og jenta i baugen slo seg ordentlig og fikk fullstendig skrekken (stakkars jente, er fortsatt irritert på meg selv).

 

Måtte snu og kjøre indre veien til Helgeroa, og noe mer enn det ble det ikke av den natta Takket være den ene forba...... bølgen inn Langesund.

Link to post
Share on other sites

Jeg har med fornøyelse lest strengen med alle tabbene som medlemmene har vært involvert i. Starter herved en ny streng om det verste været dere har vært ute i. For å komme i gang kan jeg fortelle om en gang da sjøen var så grov at hver gang båten gikk ned i en bølgedal, måtte vi bakke den opp igjen ..

Noen bedre?

Phø småtteri.

Etter å ha bakket opp, fant jeg en halv kasse uer på dekket.

Link to post
Share on other sites

Knuste vindskjermenn på flybridgen vår med vann og strømsjø som slo over oss når vi bragte nåværende båt opp langs østkysten av England... Rev av et par antenner osv., samtidig...

 

og så har vi jo brottsjøen som laget litt krøll for oss i sommer.... men overalt så var det ikke ille....

 

DSC_0416.jpg

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Første turen i "ny" båt, sakset fra min hjemmeside der hele historien finnes:

Vi fyrte opp Finnøyen og la av gårde fredag den 30.04.82 kl 23:45. Været var glimrende, noe vind men ikke så mye at vi så det som et problem. Allerede etter 25 minutt, ved Kvarven, blåste det opp ganske godt. På dette strekket fikk vi målt farten til 7.3 knop og da kunne vi ikke gi på mer enn 1/3 pådrag før koblingen begynte å slure. Egentlig en ganske imponerende fart med tanke på at både båt og propell var ekstremt begrodd med skjell, grønske og halvmeter lange tareflak..... Toppfart etter motorskift, med nysmurt bunn, ble så vidt over 8 knop.....

 

Turen sørover Kobbeleden mot Austevoll gikk greit nok men vinden ble etterhvert både kuling og det som verre er..... Tenkte ikke så mye på det da mesteparten av turen gikk innaskjers og selv om vinden var kraftig nok gikk det greit. Som snaut 23 år gammel "verdensmester" måtte jo dette gå bra..... men i Møkstrafjorden gikk det opp for oss at dette var skikkelig uvær. Grov sjø fra sørvest og sørvest vind som kunne gjøre en hvilken som helst kuling grønn av misunnelse. Prøvde å gå såpass mot sjoen vi kunne og likevel komme oss litt sørover. Sjøene slo ikke over styrehuset men rant i strie strømmer. Som slepebåter flest likte den ikke sidesjø og i motsjø gikk den nesten som ubåt, rett gjennom sjøene. Fikk en skikkelig smell i siden en gang og da løsnet batteriet, slet av ledningene og batteriet koblet ut propellen (stor messingspak nede på dørken helt i akterkant av styrehuset). Trodde et øyeblikk at motoren stoppet da den tunge semidiesel-lyden ble borte i vinden. Jeg tok meg en tur i maskinrommet og motoren gikk greit den, hørte den bare ikke. Fikk koblet inn igjen og gikk utover mot Stolmen og kom oss i ly av været der. Fortsatte mellom Lunnøy og Selbjørn og siktet oss inn på Bekkjarvik. Fant det best å søke nødhavn der. Så langt hadde været vært rimelig stygg med oss men det var ikke slutt med det. Innløpet til Bekkjarvik er østvendt og burde gi greie landingsforhold i motvind. Det viste seg at vinden dreide rundt slik at vi fikk medvind inn i Bekkjarvik. Tror nok ikke det var vinden som dreide men kanskje mer at Bekkjarvik ble liggende i en slags bakevje. Uansett årsak så hadde vi kraftig medvind inn i havna. De som er kjent der vet at der er en del båt og rimelig trangt. For oss som kom uten muligheter for reversering kunne ikke fått verre forhold.... Saken var rimelig grei: Vi har et, og bare et, forsøk på komme oss til kai og gikk ikke det ble det "sikt på den billigste båten"-metoden. Gjorde klar en lang trosse og la den et tørn rundt pullerten ombord, hadde omlag 3 meter slakk, koblet propellen fri og siktet langs første kaien på nordsiden i innløpet. En man hoppet i land og fikk trossen over første pullerten på kaien og jeg stod ombord å sluret ut omlag 15 meter trosse før vi lå i ro..... Endelig på tide å få slappe av litt..... Klokken er 05:45.

 

Dekksdagboken forteller at fra Børnestangen lykt til Bekkjarvik, ca 12 NM, brukte vi 3.5 time og 2/3 av denne distansen gikk vi med 7.3 knop....

 

Startet opp igjen kl 15:40 og la i vei fra Bekkjarvik kl 16:30. Været var nå helt glimrende med sol og kun en lett bris. En del dønning fra vest hang igjen etter nattens uvær. Broderen hadde lagt seg i en taukveil i forkant av styrehuset og nøt været. Et lite stykke ut i Selbjørnfjorden åpner det seg et hull i sjøen like foran båten og den stuper nedi. Broderen fortalte etterpå at han lå der og så OPP i sjøen før han nesten ble druknet i vannmassene! Like etterpå dukket opp et nytt hull eller en større bølge eller noe. Husker ikke helt hva det var men båten la seg over med store deler av ene rekka under vann. Nyemotoren sleit seg og gled over til ene siden. Motoren flyttet seg vel ikke mer enn 20-30 cm men det gjorde at båten ikke ville rette seg igjen når store deler av dekket lå under vann. Grunnet en eksoslekkasje i maskinrommet hadde vi lasteluken åpen og det var ikke så mange centimeter igjen før sjøen gikk over lukekarmen. Fikk taljet motoren på plass igjen og etterhvert fikk vi kontroll over situasjonen og båten rettet seg igjen. I neste øyeblikk var alt like stille og fredelig igjen..... Jeg har aldri, verken før eller siden, sett noe lignende..... Etter denne episoden gikk resten av turen helt greit men vi var så slitne at vi valgte å legge båten i Valevåg i stedet for å gå til Haugesund. Der ble vi hentet av min søster og hun har jevnlig siden passet på å minne oss på de bleike, våte og slappe typene hun tok med hjem.

En tur jeg ikke ønsker å ta igjen men den kan jo være litt morsom å tenke tilbake på og også nyttig å ha med seg som ballast...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Verste været jeg har vært med på var ombord i KV Nordkapp desember 1983.

Mitt første tokt, og vi ble sendt til Bjørnøya området for å søke etter en fiskebåt som var gått ned (tror den het Bellsund)

 

Ble sendt opp i "tønna" (mener å huske at det var ca 22 meter opp), og det var en vannvittig slingring.

Han jeg skulle avløse, var usannsynlig sjøsyk, og måtte spy når jeg var på vei opp. ("Tønna" på disse båtene var innebygd, og det var en leider opp fra forsiden av skorsteinen) I stedenfor å spy i egen lomme, løftet han på luka å spøy nedover. Jeg var som sagt på vei oppover..........

Det ble laaaaaange 30 minutter i tønna.

 

Hadde forøvrig flere tokt hvor det var megadrittvær. Både i Nordishavet, Barentshavet og Nordsjøen.

Disse båtene hadde i utgangspunktet stabilisatorer, men det var ikke alltid disse funka......

 

 

Uansett var det en fin tid.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Orkanen i jula -92 var ikke så værst den heller... Reiv av vindskier på taket her (spikret med 4" galv. spiker) og tok et par låver og flere tak i nærheten...

Ikke sjøvær DEN gangen nei!

 

Værste PÅ sjøen?

Vel, en tur fra Ekkofisk i -74 måtte taes med supplybåt; Vi lå i lugarer lengst fremme i baugen (selvsagt, på DE båtene)...

Lå på været i 3 døgn i skikkelig møkkavær; 3 "vante sjøfolk" spydde full alt av vasker og dass :puke: :puke:

Hørte at fasilitetene måtte spyles etterpå!

:puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har i sommer (august) prøvd meg på noen 5,5-6 metere med en 30 foter utenfor Rakke og må si at cowboyen i meg forsvant. Dette oppdaget fruen og det var da hun begynte å ble nervøs. Når VHF'n samtidig har tett trafikk med den ene etter den andre som må hentes av redningskøyta....ja da har man ikke mye "høy i hatten".

 

Dette var første gang jeg ble stresset på situasjonen, meg selv og båten.

Link to post
Share on other sites

dag fant han en diger torsk i hagen ..

 

Som barn var jeg ofte tidlig oppe om morgenen og skar tunger av fisk som vi "plukket" opp rundt husveggene!

(Derav navnet "plukkfisk"!

Dette gav en fin iskjøt på lommepengene! :cool:

Joda stemmer dette Rogeri, jeg drev også med dette i barneårene. Skar ikke bare tunger av torsken, men tok også vare på sjeggtråden.

Denne knøt jeg sammen, og slik skaffet jeg meg de første stampene med gangvad.

Link to post
Share on other sites

Joda stemmer dette Rogeri, jeg drev også med dette i barneårene. Skar ikke bare tunger av torsken, men tok også vare på sjeggtråden.

 

Jeg har alltid sagt at Bodø er et vindholl :lol:

 

Midt på 70 tallet en gang reiste jeg til Bodø med hurigruta som 7 åring. på sovelugar. I orkan over vestfjorden :puke::puke::puke: Skuffene fløy ut av kommoder, og klærne hang rett fra veggen. møblementet i salognen ovenfor trillet frem og tilbake på dekket ovenfor.

 

Dagen etter gikk Rogeri og Høvdingen rundt i hagene å skar torsketunger til seint på kveld.

Link to post
Share on other sites

Hadde gleden av å tjenestegjøre i KV Nord på KV Garpeskjær. Vi var av den typen som seilte hele tiden, uansett vær. Ikke mye landligge på oss.

 

Mye storm den vinteren. Værste var i januar da vi lå ute mot Gråsonen. Blåse 100 knop steady, 120 knop i kastene. Bølgene var opp mot 20 meter høye. Jeg satt i utkikken og kikket etter toppen på bølgene, men kunne ikke se de. Bare en vegg av vann. Ikke så skremmende - men slitsomt å ikke sove/spise skikkelig på flere døgn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...