Jump to content

Regler for oppankring i indre Oslofjord


Maika

Recommended Posts

Fins det regler som gjelder for hvor lenge man kan ankre opp?

"Friluftsloven" - den loven som regulerer retten til ferdsel og opphold i utmark, kommer til anvendelse.

 

Du har lov til å ligge 2 døgn - 48 timer på samme sted. Det kan vel hende at i mange tilfelle er dette en "sovende" bestemmelse. Men dersom man blir uønsket, kan denne loven komme i veien for ankring på samme sted over lengere tid.

Link to post
Share on other sites

Ser av nyhetene på TV2, at det nå legges ut et ukjent antall fortøyningsbøyer til glede for båtfolket i Oslofjorden !

Kanskje et bra tiltak hvis de ellers holdes i orden på litt lang sikt.

 

Hvorfor dette blir gjort?

Jo fordi det er så mange nye og færske båteiere i området som ikke tør/kan ligge på eget anker! :nonod:

 

Trygghet til havs må vite, dette hevdes fra sikkert hold!!

Link to post
Share on other sites

"Friluftsloven" - den loven som regulerer retten til ferdsel og opphold i utmark, kommer til anvendelse.

 

Du har lov til å ligge 2 døgn - 48 timer på samme sted. Det kan vel hende at i mange tilfelle er dette en "sovende" bestemmelse. Men dersom man blir uønsket, kan denne loven komme i veien for ankring på samme sted over lengere tid.

 

Kan du vise til rettspraksis for dette?

 

Fakta er at man må ha godkjenning fra havnevesenet for oppankring i Oslo havnedistrikt.

Dette får man ved å kontakte havnevesenets trafikksentral.

Link to post
Share on other sites

Uten å være helt sikker :wink: , jeg tror ting surres sammen her: Når det henvises til friluftsloven mener jeg det er snakk om fortøyning til land. Kan ikke se at det er bestemte regler på å ligge på svai. Selvfølgelig han havnevesenet anvise en bort om en ligger til sjenanse, midt i leia osv, men å ligge på svai med anker er jo uansett ikke en permanent fortøying.

Havnevesenet kommer inn i bildet om en vil legge ut moring. Et tips, uten å si for mye, er å sende en email til visse nabokommuner med spørsmål om hvem en henvender seg til for å få tillatelse til å legge ut bøye. (ikke alle har et havnevesen....... :wink: )

Link to post
Share on other sites

Uten å være helt sikker :wink: , jeg tror ting surres sammen her: Når det henvises til friluftsloven mener jeg det er snakk om fortøyning til land. Kan ikke se at det er bestemte regler på å ligge på svai. Selvfølgelig han havnevesenet anvise en bort om en ligger til sjenanse, midt i leia osv, men å ligge på svai med anker er jo uansett ikke en permanent fortøying.

Havnevesenet kommer inn i bildet om en vil legge ut moring.

 

http://www.ohv.oslo.no/data/f/0/23/59/1_24...rukere_2005.pdf

 

Denne sier blant annet:

Det må innhentes tillatelse fra Oslo Havn Trafikksentral for

oppankring. Det må også innhentes tillatelse fra Småbåt

Marinaen for fortøyning til kai / flytebrygge.

 

Og:

Fortøyning må ikke plasseres i eller utsettes over farled, eller

stenge adkomst til kaier, arealer eller på annen måte hindre

ferdselen.

 

Så kan vi helst slutte å synse, og heller forholde oss til fakta?

Hva gjelder friluftsloven er jeg av samme oppfatning som deg, og venter spent på en rettskraftig avgjørelse som sier at man ikke kan ligge mer enn 48 timer på samme sted.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om man med indre Oslofjord utelukkende mener Oslo kommune eller også inkluderer farvannet innenfor området nord for linjen Horten - Moss. I så fall har jeg forstått at det må innhentes tillatelse fra den enkelte kommune om hvor man kan ankre opp over lengre tid, eksempelvis for moring. Jeg vet ikke hvordan de forskjelliuge kommunene praktiserer dette, men ser bl.a. at det inne i Bunnefjorden ligger en god del bøyer. Kanskje noen kan opplyse hvem som eier disse. I Vestby har kommunen lagt ut en god del bøyer i Sonskilen, men jeg vet ikke hva som er retningslinjene for å benytte disse. Antar at bl.a. Hulda har informasjon om dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg så først etterpå at det var innen Oslo kommune du mente, Anonym, og det har du naturligvis helt rett i.

Mitt svar var ment mere generelt.

Maika har tydeligvis ønske om å ha båten mere permanent i Oslo. Da er vel moring det eneste som duger. Mulig at noe kan ha skjedd siste år, men feks Nesodden kommune har ikke eget havnevesen, og jeg vet det var snakk om tidligere at det egentlig var fritt fram til å legge ut moring/ bøye her (ikke si det til noen.... :wink: ) Jeg ville uansett sjekket med en mail eller telefon til servicesenteret først. Som nevnt i tidligere tråder gjelder eiendomsretten kun ut til ca 2 meter.

Link to post
Share on other sites

Kan du vise til rettspraksis for dette?

 

Fakta er at man må ha godkjenning fra havnevesenet for oppankring i Oslo havnedistrikt.

 

Uten å være helt sikker :wink: , jeg tror ting surres sammen her: Når det henvises til friluftsloven mener jeg det er snakk om fortøyning til land. Kan ikke se at det er bestemte regler på å ligge på svai.

 

Det må innhentes tillatelse fra Oslo Havn Trafikksentral for

oppankring. Det må også innhentes tillatelse fra Småbåt

Marinaen for fortøyning til kai / flytebrygge.

 

Hva gjelder friluftsloven er jeg av samme oppfatning som deg, og venter spent på en rettskraftig avgjørelse som sier at man ikke kan ligge mer enn 48 timer på samme sted.

 

Lov om friluftslivet: http://www.lovdata.no/all/hl-19570628-016.html#6

Lov omhavner og farvann m.v.: http://www.lovdata.no/all/hl-19840608-051.html#map001

 

Jeg kjenner ikke til noen rettsavgjørelser hva gjelder disse lovene på noe område. Hva gjelder bestemmelsen som omtaler "opphold, telting etc." hvor 48 timers regelen gjelder, så er det i praksis sjelden at den nyttes. Jeg har hørt om tilfeller hvor "myndighetene" har forlangt at man "bryter leir", fjerner telt - når disse har stått oppslått på øy i Oslofjorden gjennom hele sommeren. Men dette har først skjedd etter at det ble for mange som gjorde dette, og at det var til hinder for andres ferdsel og bruk av et område. Kommunen har jo en viss myndighet innefor sitt havnedistrikt, og hvis ankring på svai skulle bli til noe i retning av almen sjenanse, vil de nok ha myndighet til å vise de det gjelder bort.

 

Det er vel også naturlig at reglene for Oslo havnedistrikt er mer rigorøse enn for f.eks. Vestby.

 

Nå er det jo på trappene å lage bestemmelser som regulerer bruk av natur/friområder på Hvaler - der er det snakk om 48 timers regel for å ligge på samme sted med båt. Men igjen - jeg tror at reglene også her vil bli lempelig praktisert.

 

Hva gjelder utlegging av bøye - så skal man søke de som administrerer havnedistriktet = kommunen om tillatelse.

Link to post
Share on other sites

I Norge gjør vi først og spør etterpå, gammel jungelregel :wink::wink::wink:

.....og slik er strandsonen med årene blitt stadig mer nedbygget og gjort utilgjengelig for folk flest.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg husker så er Leangbukta regulert. Her er det forbudt å legge ut ankringsbøye.

Har ikke alle kommunene en eller annen form for reguleringsplan for arealene sine, herunder strandsonen? Spørsmålet er vel i hvilken avstand i fra land og i hvilke områder man kan legge en moring uten at dette er ulovlig.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg husker så er Leangbukta regulert. Her er det forbudt å legge ut ankringsbøye.

 

Har ikke alle kommunene en eller annen form for reguleringsplan for arealene sine, herunder strandsonen? Spørsmålet er vel i hvilken avstand i fra land og i hvilke områder man kan legge en moring uten at dette er ulovlig.

 

§ 16. i Lov omhavner og farvann omfatter kommunens ansvar og myndighet.

 

Klipper:

 

Kommunen skal føre tilsyn med at kaianlegg og andre anlegg og havneinnretninger samt arealer er i forsvarlig stand, og at ferdselen på sjø og land ikke hindres eller vanskeliggjøres.

Videre:

 

Dersom det i medhold av loven her ikke er bestemt noe annet, kan kommunen fastsette forskrifter om orden i og bruk av havnen og om konkurrerende bruk av farvann i havnedistriktet, herunder om plassering av bøyer og andre fortøyningsinnretninger.

Det følger av dette at hva som i praksis gjelder, kan bli noe forskjellig rundt omkring. Men i praksis har man ikke adgang til å legge ut en bøye noe sted, selv ikke utenfor egen eiendom, uten tillatelse fra kommunen.

Link to post
Share on other sites

.....og slik er strandsonen med årene blitt stadig mer nedbygget og gjort utilgjengelig for folk flest.

 

Denne påstanden fremsettes stadig vekk, men fortsatt ingen som kommer med dokumentasjon på at så er tilfelle, Jeg sikter da selvfølgelig til ulovlig bygging!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lover og regler er riktig som beskrevet

Er det noen som bryr seg om det ?

Legg båten der det passer. I Norge gjør vi først og spør etterpå, gammel jungelregel

Jeg vil ikke anbefale noen å gjøre dette i indre oslofjord. Hvertfall ikke på østsiden av fjorden. Å komme med en slik anbefaling er rent tøv, Contraband og kan påføre den som måtte finne på noe slikt problemer. Jeg kan love deg at aktuelle områder er under streng bevoktning - både av havnevesen og av private. Jeg finner minst tre andre tråder der samme spørsmål har vært reist. Hvorfor er det ingen som tar seg bryet med å undersøke dette hos Oslo havnevesen?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til noen rettsavgjørelser hva gjelder disse lovene på noe område. Hva gjelder bestemmelsen som omtaler "opphold, telting etc." hvor 48 timers regelen gjelder, så er det i praksis sjelden at den nyttes. Jeg har hørt om tilfeller hvor "myndighetene" har forlangt at man "bryter leir", fjerner telt - når disse har stått oppslått på øy i Oslofjorden gjennom hele sommeren. Men dette har først skjedd etter at det ble for mange som gjorde dette, og at det var til hinder for andres ferdsel og bruk av et område. Kommunen har jo en viss myndighet innefor sitt havnedistrikt, og hvis ankring på svai skulle bli til noe i retning av almen sjenanse, vil de nok ha myndighet til å vise de det gjelder bort.

 

Det er vel også naturlig at reglene for Oslo havnedistrikt er mer rigorøse enn for f.eks. Vestby.

 

Nå er det jo på trappene å lage bestemmelser som regulerer bruk av natur/friområder på Hvaler - der er det snakk om 48 timers regel for å ligge på samme sted med båt. Men igjen - jeg tror at reglene også her vil bli lempelig praktisert.

 

Hva gjelder utlegging av bøye - så skal man søke de som administrerer havnedistriktet = kommunen om tillatelse.

 

I Oslo har friluftsetaten ansvar for øyene, mens havnevesenet har ansvar for farvannet.

Og som jeg tidligere har presisert et par ganger.. Oslo havn trafikksentralen MÅ godkjenne en oppankring for at det skal være lovlig å ligge på svai.. Altså har havnevesenet fullt herredømme over hvor folk kan ligge på svai til enhver tid.

Dette har selvsagt ikke med frilutsloven å gjøre, men er en forskriftsgreie.

 

Legg merke til hva du skriver om Hvaler, også er der er det tydeligvis en lokal forskrift som skal regulere det å ligge på samme sted med båt over tid.. Altså enda en ting som tyder på at jeg har helt rett i min påstand om at friluftslovens regler om 48 timer ikke gjelder med båt.

Utlegging av bøye er man pliktig til å kontakte havnevesenet om, helt korrekt.. I Oslo akkurat som med oppankring, men sannsynligvis en noe mer omfattende prosedyre.

Link to post
Share on other sites

I Oslo har friluftsetaten ansvar for øyene, mens havnevesenet har ansvar for farvannet.

Dette har selvsagt ikke med frilutsloven å gjøre, men er en forskriftsgreie.

Skylder å gjøre oppmerksom på at Anonym ser ut til å ha oversett at jeg har omtalt og linket til "Lov omhavner og farvann m.v.: http://www.lovdata.no/all/hl-19840608-051.html#map001 "

 

Videre er sagt:

 

"Dersom det i medhold av loven her ikke er bestemt noe annet, kan kommunen fastsette forskrifter om orden i og bruk av havnen og om konkurrerende bruk av farvann i havnedistriktet, herunder om plassering av bøyer og andre fortøyningsinnretninger.

 

Det følger av dette at hva som i praksis gjelder, kan bli noe forskjellig rundt omkring."

Link to post
Share on other sites

Jeg var nødt til å sjekke dette med Oslo havnevesens myndighet, og tok en telefon:

Oslo Havnevesens virkeområde strekker seg utfra hva Eiendomssjefen i Oslo havn forteller fra Hjortneskaia til Ormsund.

De kjenner ikke til hvem som må konfereres om man ønsker å legge ut moring andre steder i Oslo kommune.

oslo_havn.jpg

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, og jeg har i tre forskjellige tråder utfordret leserne på dette forum å komme opp med konkrete steder hvor det har vært bygget ut slik at plasser som tidligere var attraktive for båtfolket ikke lenger er tilgjengelig. Det eneste forsøket til dato var Tåtøy i Kragerø, men de som er kjent i Kragerø vet godt at den øya aldri har vært brukt som overnattingssted for fritidsbåter, men derimot som boligområde for fastboende samt ymse industri relatert til sjøen.

 

Men jeg hører gjerne!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ehhh... nei! Jeg hadde ikke det.

Direkte ulovlig bygging er det nok ikke så mye av. Det var vel litt "frie Norge"-tilstander rett etter krigen (den andre altså), men siden midten på sekstitallet (altså 1960) har nok det meste gått i ordnede forhold. Problemet er vel de skiftende lokale styresmakter som når ja-siden har makten er mer slepphendte og dermed "gjør skade" for fem-seks generasjoner fremover.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...