Jump to content

Regler for oppankring i indre Oslofjord


Maika

Recommended Posts

Jeg vet ikke om man med indre Oslofjord utelukkende mener Oslo kommune eller også inkluderer farvannet innenfor området nord for linjen Horten - Moss. I så fall har jeg forstått at det må innhentes tillatelse fra den enkelte kommune om hvor man kan ankre opp over lengre tid, eksempelvis for moring. Jeg vet ikke hvordan de forskjelliuge kommunene praktiserer dette, men ser bl.a. at det inne i Bunnefjorden ligger en god del bøyer. Kanskje noen kan opplyse hvem som eier disse. I Vestby har kommunen lagt ut en god del bøyer i Sonskilen, men jeg vet ikke hva som er retningslinjene for å benytte disse. Antar at bl.a. Hulda har informasjon om dette.

 

Bøyer som er lagt ut av Vestby kommune, leies ut av samme. Det er så vidt jeg vet tre bøyer som ikke er lagt ut av kommunen, men de har kommunens tillatelse. Blant annet bøyen der Britannia skulle ha ligget. Jeg tror Vestby kommune ved havnesjefen er ganske strikte. Dessuten har grunneier (Sonskilen Båthavn ANS) en del bøyer oppover i elven som er leid ut (småbåter).

Link to post
Share on other sites

Nei, og jeg har i tre forskjellige tråder utfordret leserne på dette forum å komme opp med konkrete steder hvor det har vært bygget ut slik at plasser som tidligere var attraktive for båtfolket ikke lenger er tilgjengelig. :sailing:

Vel, hvis både evnen og viljen mangler skal det vel godt gjøres å se at noe er et problem sjøl om man bokstavelig talt snubler i det.

At få vil peke på konkrete adresser og personnavn hvor en mener ulovlig bygging finner/ har funnet sted overrasker ihvertfall ikke meg. Vi leser daglig om tildels svært ressurssterke personer som tar seg til rette i strandsonen og som graver først og spør siden (hvis noen bryr seg) Å bryne seg på disse ved å antyde offentlig at ting kanskje ikke er som det burde være vil folk klokelig unngå. Jeg skjønner de godt. Sjøl kommuner viker her unna når advokatgalleriet tropper opp på ordførerkontoret.

Følger en med i nyhetene hører og ser en dagstøtt at ulovlig utbygging foregår. Værre er det ikke

Meter for meter blir strandsonen frarøvet befolkningen ved ulovlige bygging av hytter, gjerder, stengsler og annet. Vår egen kommune Asker, er vel kanskje en av de værste?

Ulovlig utbygging

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg var nødt til å sjekke dette med Oslo havnevesens myndighet, og tok en telefon:

Oslo Havnevesens virkeområde strekker seg utfra hva Eiendomssjefen i Oslo havn forteller fra Hjortneskaia til Ormsund.

De kjenner ikke til hvem som må konfereres om man ønsker å legge ut moring andre steder i Oslo kommune.

 

Dette strider greit mot informasjonen man finner på denne siden:

http://www.ohv.oslo.no/data/f/0/23/59/1_24...rukere_2005.pdf

 

Her gir man inntrykk av at Oslo Havnevesen har ansvaret for hele Oslo Havnedistrikt, som strekker seg fra Lysakerelvens utløp, i en rett linje til Husbergøya og Skjærholmene, derfra langs kommunegrensen mellom Oslo og Oppegård. (altså litt sør for Ljanskollen)

Link to post
Share on other sites

Meter for meter blir strandsonen frarøvet befolkningen ved ulovlige bygging av hytter, gjerder, stengsler og annet. Vår egen kommune Asker, er vel kanskje en av de værste?

 

Du er da ellers såpass frittalende at jeg forundres litt over at du ikke er i stand til, eller villig til, å nevne et eneste sted hvor en hytte har blitt ulovlig satt opp, fått bli stående og har ødelagt for deg hva angår en av dine strandperler hvor du tidligere har kunnet ligge/legge til? Hvor i Asker har dette skjedd? Er du redd for konsekvensene av å nevne noen sånne steder? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det første man lærer seg når man skal jobbe som lærer i skolen er å få elevene til å; "Lese spørsmålet NØYE!" Jeg snakker om ulovlig gjentar ULOVLIG oppsatte hytter som.....! Dette betyr i perioden etter innføring av Strandloven som jeg mener å huske var i 1964.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

.....og slik er strandsonen med årene blitt stadig mer nedbygget og gjort utilgjengelig for folk flest.

 

Hvor da Rem ? Skjønner ikke at du maser om dette du bruker da båt og løper ikke på stranden ? :lol:

 

Jeg vil ikke anbefale noen å gjøre dette i indre oslofjord. Hvertfall ikke på østsiden av fjorden. Å komme med en slik anbefaling er rent tøv, Contraband og kan påføre den som måtte finne på noe slikt problemer. Jeg kan love deg at aktuelle områder er under streng bevoktning - både av havnevesen og av private. Jeg finner minst tre andre tråder der samme spørsmål har vært reist. Hvorfor er det ingen som tar seg bryet med å undersøke dette hos Oslo havnevesen?

 

Det var ikke en anbefaling men noe jeg ville gjort. Gjør først,spør etterpå. Det værste som kan skje er at den må bort.Båten tar ikke skade for den som flytter den har ansvaret dersom noe går galt. :wink:

 

Nei, og jeg har i tre forskjellige tråder utfordret leserne på dette forum å komme opp med konkrete steder hvor det har vært bygget ut slik at plasser som tidligere var attraktive for båtfolket ikke lenger er tilgjengelig. Det eneste forsøket til dato var Tåtøy i Kragerø, men de som er kjent i Kragerø vet godt at den øya aldri har vært brukt som overnattingssted for fritidsbåter, men derimot som boligområde for fastboende samt ymse industri relatert til sjøen.

 

Men jeg hører gjerne!

 

:sailing:

 

:flag::yesnod:

 

Du får aldri svar på det, det er ingen som kan komme med eksempler. Nettopp fordi det ikke er noen :lol:

Kun synsing av :wink: enkelte missunlige sjeler

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hva gjelder bestemmelsen som omtaler "opphold, telting etc." hvor 48 timers regelen gjelder, så er det i praksis sjelden at den nyttes.

Som representant for privat grunneier har jeg benyttet denne regelen ganske ofte. Hva private grunneiere gjør pleier å variere en del. Hva det offentlige som grunneier pleier å gjøre rundt omkring vet jeg ikke, men det varierer sikkert en del, det også.

 

Når det gjelder å ligge på svai så er det verd å merke seg at friluftslovens bestemmelse om rasting og telting, §9, gjelder innmark og utmark. Jeg stiller meg tvilende til at blåmyra faller inn under definisjonen av utmark. En av forumets utmerkede jurister kan sikkert korrigre meg dersom jeg er på feil jorde i denne lovtolkningen.

 

Dersom det i medhold av loven her ikke er bestemt noe annet, kan kommunen fastsette forskrifter om orden i og bruk av havnen og om konkurrerende bruk av farvann i havnedistriktet, herunder om plassering av bøyer og andre fortøyningsinnretninger.

Her skal man også merke seg en viktig liten detalj. Kommunen har anledning til å fastsette forskrifter. Dersom kommunen ikke har laget slike forskrifter kan de faktisk ikke gjøre enkeltvedtak. Så enkel er den saken.

Link to post
Share on other sites

...Maika har tydeligvis ønske om å ha båten mere permanent i Oslo. Da er vel moring det eneste som duger. Mulig at noe kan ha skjedd siste år, men feks Nesodden kommune har ikke eget havnevesen, og jeg vet det var snakk om tidligere at det egentlig var fritt fram til å legge ut moring/ bøye her (ikke si det til noen.... :wink: ) Jeg ville uansett sjekket med en mail eller telefon til servicesenteret først. Som nevnt i tidligere tråder gjelder eiendomsretten kun ut til ca 2 meter.

Det var oppankring jeg i utgangspunktet tenkte på (ikke legge ut moring). Med riktig bunnforhold hadde jeg følt meg rimelig trygg med Bruce + 50 m. kjetting, men det er aldri særlig fristende å dra fra båten i uthavn flere dager, så det spørs om jeg hadde turt.

Grunnen til at jeg ønsker å ha båten i Oslo er at jeg har fått en liten datter ( :smiley: ). Båten ligger i dag på Hvaler, men jeg hadde fått brukt den mer hvis den hadde ligget i Oslo. En bøye hadde selvfølgelig vært bra, men som andre påpeker er det å legge ut bøyer i Oslo regulerert av OHV, og de er ikke akkurat imøtekommende når det gjelder dette.

Å legge ut bøye på Nesodden hadde kanskje vært en ide, men det reguleres vel av komunen der som andre steder.

Det optimale for meg hadde vært en bøye (eller selvfølgelig brygge, men det koster fort for mye) i Paddehavet. Det reguleres av øyene rundt, og de svarer ikke på mail, så jeg får prøve å spore opp noen personer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...